Renover kök, tpis och ideer!

imac

Trådstartare
Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:)

Här kommer två bilder på köket:

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/5476_10151393163774302_1710047649_n.jpg
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/555043_10151393165084302_902434001_n.jpg

Luckan under diskhon finns, bilden är ca 3 år gammal.
Lägenheten är på 30 kvm och köket går från hallen in i rummet, därför vill jag korta bort så mycket det går från vänster sida vid diskbänken så rummet ska kännas större. Eftersom lägenheten känns väldigt liten så vill jag ha ett vitt kök.

Det jag funderar på är:

Sälja/ge bort köket mot avhämtning och sätta in ett nytt ikea (vitt årsta) kök, med bara ett horisontalt väggskåp på 92 cm. Min bror är elektriker och han får även köpa vitvaror för inköpspris. Min pappa har byggt förut så han kommer att hjälpa till.

Eller:

Förkorta köket och lackera om köksluckorna vita, eftersom listerna är gråa måste dom också lackeras. Spisen och fläkten är bara 55cm så om jag ska ha in häll/ugn och ny fläkt så måste det byggas om till 60 cm. Ny bänkskiva ska in.

Frågan är vilket som blir billigast och bäst i längden? Hur skulle ni renovera om det var ert kök? Alla tips tas tacksamt emot!:D
 
Senast ändrad:
Sv: Renover kök, tpis och ideer!

Jag hade nog inte velat förlora så mkt skåprum men det beror ju helt på hur många grejer du har!:idea:

Jag tycker att det är onödigt med så lång vask till ett litet kök, just den rostfria delen tycker jag att man sällan använder som arbetsyta.
Finge jag välja skulle jag köra med en inbyggd ho - jag gillar ju skarpt att ha två hoar men kanske du klarar dig på en eftersom köket är litet? Porlinsho? Kanske du till och med kan lyxa till med en granitskiva eftersom det är så pass korta avstånd men annars blir nog en lite mörkare träskiva/alt. ljusgrå virrvarrmönster bra. Jag har svårt för helsvarta bänkskivor till vita kök men det är en smakfråga).
Jag hade definitivt bytt till en 60 cm spis, med den rostfria diskbänken borttagen tror jag inte att du kommer att sakna de 10 cm i arbetsyta.
Kanske du kan köra en lucklösning med vitrinfönster (med infälld belysning) längst upp på luckorna om du vill ha lite mer lantlig stil. Ska det vara mer funkis hade jag haft hela luckor. Befintligt kakel tror jag kommer att passa in bra.
Inbyggd fläkt i skåpet?
Sedan hade jag bytt kökshandtagen....
 
Sv: Renover kök, tpis och ideer!

Vi ska renovera vårt ganska så lilla kök i sommar. Vi har en liknande bänk som du, med lång diskbänk, en kort bit bänkskiva, spis och så en till kort bit bänkskiva. Vi tänker byta ut det mot en lång bänkskiva med nedsänkt (underlimmad) ho och nedsänkt häll. Om du vill maximera arbetsytan föreslår jag att du nöjer dig med en ho (man kan skölja disken i balja) och att du sätter in en smalare häll med bara två plattor. Du skulle också kunna förlänga bänken (eller ta bort det vänstraste underskåpet) och låta den utstickande bänkskivan "extraknäcka" som matplats. Ser dessutom att du verkar ha mycket utrymme ovanför överskåpen, det kanske du kan utnyttja bättre om du behöver förvaringsutrymme?

Notera också att Ikea kommer med ett nytt kökssystem i juni med bl.a. högre stommar och större variation på bredder, inredning m.m. Här är en inspirationsbild:

METOD_VEDDINGE_TUTEMO_2_01-1200x1800.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 522
Senast: Vogue
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: Tjôta
·
Hemmet Rummet det ska ligga i är det lilla man ser av rummet i dag. Vi planerar inte att göra någon större renovering av köket de närmsta åren...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Andorra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp