Importera vuxen hund

När hon omreggas så får hon en stämpel med ett svensk reg nr i sin original stamtavla a ca 700kr :down:
Så svaret är ja,jag har en tik som tom är trippel reggad,född i Slovakien,exporterad till Ungern o sen inreg i skk.hela stamtavlan består av exportstämplar :D

Jahaa men då går det att dubbel/trippelregga?
Då är det en annan sak. Förstod ditt första i lägg som att det inte gick. Är lite söndagsseg :angel:
 
Jag hade valt att ha henne reggad även i Sverige. Vi lät Lilla S stå kvarreggad i Tyskland för hon skulle röntgas och göra vissa tester där nere på önskemål av uppfödaren. Tanken var att regga henne här sen, om alla tester var ok. Nu blev vi tvunga att regga in henne ändå för att försäkringsbolaget skulle hantera hennes skadeärende. Det försenade det hela över två månader pga alla papparbsom har skickats fram och tillbaka mellan Tyskland och Sverige. Nästa gång dubbelreggar vi direkt.
 
Jag hade valt att ha henne reggad även i Sverige. Vi lät Lilla S stå kvarreggad i Tyskland för hon skulle röntgas och göra vissa tester där nere på önskemål av uppfödaren. Tanken var att regga henne här sen, om alla tester var ok. Nu blev vi tvunga att regga in henne ändå för att försäkringsbolaget skulle hantera hennes skadeärende. Det försenade det hela över två månader pga alla papparbsom har skickats fram och tillbaka mellan Tyskland och Sverige. Nästa gång dubbelreggar vi direkt.

Hur kommer det sig att de inte ville hantera henne skadeärende utan att hon var medlem i SKK?

Tänker på alla de oreggade hundar som ändå får hjälp av sina försäkringar... Låter konstigt att de skulle behöva reggas i skk för det? :)
 
Hur kommer det sig att de inte ville hantera henne skadeärende utan att hon var medlem i SKK?

Tänker på alla de oreggade hundar som ändå får hjälp av sina försäkringar... Låter konstigt att de skulle behöva reggas i skk för det? :)
Livvärdet. Oreggade hundar har ju sällan ett livvärde. Själva ersättningen för vården var inga problem men om de skulle betala ut livvärdet så ville de ha svensk stamtavla plus att de ville att en opartisk part, dvs SKK skulle läsa hennes röntgenplåtar. Tydligen måste resultatet vara offentligt på avelsdata för att försäkringsbolaget ska tro på det :meh:
 
Nu är ju inte Floyd reggad utomlands utan i SJR, men även han är ju dubbelreggad i SKK :)
Ett reg i SKK tar ju inte bort den andra registreringen, även om det blir den i SKK som används här.
Floyds SKK-reg kommer jag bara använda vid SSRKs jaktprov, vid Jaktretrieverklubbens jaktprov kommer han anmälas med sitt SJR-regnr.
 
@AraSlei @Voff Nu har jag ringt och pratat med SKK för att göra helt klart med mig om hur registreringen ska gå till.

Kvinnan jag pratade med sa då att tiken inte ska registreras i SKK eftersom hon fortfarande kommer vara norskägd med norskt ägarbevis.
Jag ska istället skriva en C/O adress på hunden sa hon. Hunden finns redan i deras hunddata/avelsdata annars skulle jag bara behöva registrera det. Men eftersom hon redan är där behövde jag inte göra annat än att ändra adressen.

Jag förstod inte riktigt varför mer än att hon ska stå som norskägd och inte bör reggas i SKK förrän hon är svenskägd. Så hon sa att jag reggar henne direkt när kontraktet övergår på mig istället.
 
@AraSlei @Voff Nu har jag ringt och pratat med SKK för att göra helt klart med mig om hur registreringen ska gå till.

Kvinnan jag pratade med sa då att tiken inte ska registreras i SKK eftersom hon fortfarande kommer vara norskägd med norskt ägarbevis.
Jag ska istället skriva en C/O adress på hunden sa hon. Hunden finns redan i deras hunddata/avelsdata annars skulle jag bara behöva registrera det. Men eftersom hon redan är där behövde jag inte göra annat än att ändra adressen.

Jag förstod inte riktigt varför mer än att hon ska stå som norskägd och inte bör reggas i SKK förrän hon är svenskägd. Så hon sa att jag reggar henne direkt när kontraktet övergår på mig istället.

Ah, så är det säkert, att det har med ägarskapet att göra - så klart.
Tänkte inte på att du inte kommer äga henne först :idea:
 
Ah, så är det säkert, att det har med ägarskapet att göra - så klart.
Tänkte inte på att du inte kommer äga henne först :idea:

Så himla många saker att tänka på att jag blir snurrig. Men tror jag hänger med på vad SKK-damen och hundens ägare försökte förklara för mig. :angel:
 
Det här med "lång självriskperiod" är det något positivt? Har liksom ingen koll.

Just nu står försäkringsvalet mellan Folksam och Moderna. :)
 
Typ ingen alls mer än att inte så många har det.

Hmm, okej. Lite knepigt. Har kollat på dem och de verkar ha väldigt bra alternativ på försäkringar. 365 dagar självriskperiod, bra försäkringbelopp med alla saker man vill ska ingå som ingår :p

Ska kika på Ica också. Hade ingen aning om att de hade djurförsäkringar :o
 
Hmm, okej. Lite knepigt. Har kollat på dem och de verkar ha väldigt bra alternativ på försäkringar. 365 dagar självriskperiod, bra försäkringbelopp med alla saker man vill ska ingå som ingår :p

Ska kika på Ica också. Hade ingen aning om att de hade djurförsäkringar :o

Läste igenom ICAs villkor och tyckte allt såg bra ut förutom att de INTE ersätter för exotiska sjukdomar inklusive hjärtmask trots att fransk hjärtmask förekommer i Sverige (fråga @russinbulle ).
Det som var bra var lite längre självriskperiod på 130 dagar, att de ersätter för receptbelagd medicin och rehab utan extra kostnader samt även ersätter om det uppstår komplikationer efter en normalkastration. Det ingår också 3 konsultationer hos internetveterinär. I övrigt rätt likt Agria i sina villkor.
 
Läste igenom ICAs villkor och tyckte allt såg bra ut förutom att de INTE ersätter för exotiska sjukdomar inklusive hjärtmask trots att fransk hjärtmask förekommer i Sverige (fråga @russinbulle ).
Det som var bra var lite längre självriskperiod på 130 dagar, att de ersätter för receptbelagd medicin och rehab utan extra kostnader samt även ersätter om det uppstår komplikationer efter en normalkastration. Det ingår också 3 konsultationer hos internetveterinär. I övrigt rätt likt Agria i sina villkor.
Inga försäkringsbolag ersätter väl "Exotiska" sjukdomar på importer - eller ? Men hjärtmask och fransk hjärtmask är inte samma parasit. Det finns hjärtmask som sprids via mygg (vanlig i USA och hos vissa imprterade gathundar t ex) och så finns fransk hjärtmask som sprids via sniglar.

Vad gäller ICA:s hundförsäkring så är det Svedea som ligger bakom - så värt är att jämföra ICA:s och Svedea :)
 
Inga försäkringsbolag ersätter väl "Exotiska" sjukdomar på importer - eller ? Men hjärtmask och fransk hjärtmask är inte samma parasit. Det finns hjärtmask som sprids via mygg (vanlig i USA och hos vissa imprterade gathundar t ex) och så finns fransk hjärtmask som sprids via sniglar.

Vad gäller ICA:s hundförsäkring så är det Svedea som ligger bakom - så värt är att jämföra ICA:s och Svedea :)

Fast detta gällde en allmän exkludering oavsett import eller inte, annars måste jag läst väldigt dåligt. Man kan ju fortfarande resa med sin hund som blir smittad.
Det stod bara hjärtmask och inte uppdelat i fransk eller tropisk så då tolkar jag det som att det gäller båda hjärtmaskarna men man får väl fråga Ica om det gäller båda eller bara den ena. Jag vet att det är Svedea som sköter Icas djurförsäkring.
 
@Malibu_Stacy @russinbulle
Icas försäkring var ovanligt dyr för rasen (jämförde så likvärdiga försäkringar som möjligt). Ska ändå läsa mer om det. Lutar dock åt Folksam som sagt, eller eventuellt Moderna! :p

Jag håller med om att den inte var speciellt billig, jag betalar ungefär lika mycket hos agria (kanske något mer) men har då lägre fast självrisk på agria samt möjlighet att höja till 120.000 kr i veterinärvård. Däremot hade de en generös rabatt för kastrerad tik, nästan 1000 kr mindre per år.
Jag är ändå himla nöjd med agria och gillar deras utbud med tilläggsförsäkringar och tycker de har bra villkor.
 
Jag håller med om att den inte var speciellt billig, jag betalar ungefär lika mycket hos agria (kanske något mer) men har då lägre fast självrisk på agria samt möjlighet att höja till 120.000 kr i veterinärvård. Däremot hade de en generös rabatt för kastrerad tik, nästan 1000 kr mindre per år.
Jag är ändå himla nöjd med agria och gillar deras utbud med tilläggsförsäkringar och tycker de har bra villkor.

Jag håller med dig ang Agria. Vi som har flera hundar med lite olika försäkringsbehov tycker de har bäst heltäckande utbud. Vi kikade lite på Folksam ifall det skulle bli billigare men det skulle bli en försämring på ett par försäkringar, främst för Mamma Mu som börjar komma upp i åren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 783
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 711
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 533
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp