Importera vuxen hund

Det där med 30 dagar skulle få mig att välja annat bolag med tanke på att hunden kommer befinna sig utomlands längre än så för valpning.
Agria och Sveland har bättre villkor på den fronten. Det vet jag då jag haft två hundar med mig utomlands när jag pluggade och kollade upp noga vad som gällde hos dom bolagen då det var där hundarna var försäkrade.

Läst lite om Sveland som verkar ha bra villkor och priser. Ska definitivt titta närmare på dem. :)
 
Nu när jag tittat närmare på marknadens försäkringsalternativ så känns nästan Sveland mest lovande.

De verkar ha bra avtalsvillkor rent generellt och jag behöver inte oroa mig för det där med veckorna Norskan ska vara utanför landet för avel. Kostnadsmässigt är det väldigt bra då. 2500 kr +15 % självrisk är fortfarande betydligt billigare än vissa andra bolag där självrisken kanske är 25 % istället.
 
Nu när jag tittat närmare på marknadens försäkringsalternativ så känns nästan Sveland mest lovande.

De verkar ha bra avtalsvillkor rent generellt och jag behöver inte oroa mig för det där med veckorna Norskan ska vara utanför landet för avel. Kostnadsmässigt är det väldigt bra då. 2500 kr +15 % självrisk är fortfarande betydligt billigare än vissa andra bolag där självrisken kanske är 25 % istället.
Är det 2500 kr i fast och sen 15%? Vad kommer hon kosta per år? :)
 
Japp! De skriver sina priser per månad, så om jag väljer deras försäkring "Favorit" med veterinärvård 60 000kr och 2500 kr fast + 15 % rörlig så hamnar hon på 211 kr per månad.
Då inkluderar det även Rehabilitering, medicin och personolycksfall :)
Tack :) måste nog jämföra lite på mina kände jag :)
 
Tack :) måste nog jämföra lite på mina kände jag :)
Tack :) måste nog jämföra lite på mina kände jag :)

Folksam har rätt bra priser, men jag vill helst inte ha några som sänker veterinärbeloppet när hunden blir äldre. Sedan har de också begränsad tid man får vara utanför landet och det fungerar inte riktigt med mitt foderavtal ;)

Skulle dock säkert gå att lösa ändå. Vad betalar du för dina?
 
Folksam har rätt bra priser, men jag vill helst inte ha några som sänker veterinärbeloppet när hunden blir äldre. Sedan har de också begränsad tid man får vara utanför landet och det fungerar inte riktigt med mitt foderavtal ;)

Skulle dock säkert gå att lösa ändå. Vad betalar du för dina?
Kommer inte ihåg :angel: ska ta och kolla upp det tänkte jag!
 
Japp! De skriver sina priser per månad, så om jag väljer deras försäkring "Favorit" med veterinärvård 60 000kr och 2500 kr fast + 15 % rörlig så hamnar hon på 211 kr per månad.
Då inkluderar det även Rehabilitering, medicin och personolycksfall :)
Vad är det för livvärde då? Jag tycker det låter dyrt...
 
Vad är det för livvärde då? Jag tycker det låter dyrt...

Inget livvärde! Äger inte hunden så...
Prismässigt ligger Sveland som en av de billigaste för rasen, så inte så värst dyra...:)

Jämförtbart med Agria och Svedea exempelvis där jag hade hamnat över 300 kr per månad.
 
Åh, kolla det, i SKKs kontrakt står det att fodervärden är skyldig att stå för livvärdesförsäkring!

Ska kolla närmare på det, men tror inte jag ska stå för någon livvärdesförsäkring vad jag sett. Är visserligen NKKs foderavtal jag skriver under, men det borde väl vara snarlikt SKKs tänker jag? :confused:

När jag talade med Sveland(tror jag) sa dem att fodervärdar kanske inte väljer livvärde. Märkligt av dem att säga det i sådant fall.
 
Ska kolla närmare på det, men tror inte jag ska stå för någon livvärdesförsäkring vad jag sett. Är visserligen NKKs foderavtal jag skriver under, men det borde väl vara snarlikt SKKs tänker jag? :confused:

När jag talade med Sveland(tror jag) sa dem att fodervärdar kanske inte väljer livvärde. Märkligt av dem att säga det i sådant fall.
Ah så priset är bara för veterinärdelen? Det blir alltså lite mer om man ska ha livvärde då antar jag?!
Du borde väl kunna hitta NKKs kontrakt på deras hemsida som man kan göra med SKKs? :)
 
Försöker tolka norskan på bästa sätt och förstår jag rätt så är det ägaren som ska stå för livförsäkring om en sådan finns. :confused::angel:
 
Ah så priset är bara för veterinärdelen? Det blir alltså lite mer om man ska ha livvärde då antar jag?!
Du borde väl kunna hitta NKKs kontrakt på deras hemsida som man kan göra med SKKs? :)

Lägger jag till ett livvärde på 13000 kr så hamnar den istället på 269kr/mån. ;)
 
Inte om det är helfoder, då äger uppfödaren hela hunden. Vid bibehållen avelsrätt (det som tidigare kallades halvfoder) så äger fodervärden hunden.

Okej. Det är inte riktigt den bilden jag har fått, det är ju fodervärden som står i alla register, har beslutsrätt i allt utom just avelsfrågor osv.
 
Inte om det är helfoder, då äger uppfödaren hela hunden. Vid bibehållen avelsrätt (det som tidigare kallades halvfoder) så äger fodervärden hunden.
Jag har ju Vampyria på helfoder och uppfödaren står för försäkringen för de har så bra rabatter från Svedea att de betalar nästan ingenting.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 804
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 712
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp