inackordering v.s stallägare vad gäller?

A

alexia_sm

Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men inte hittat ngt :(

Undrar vad jag/stallägaren har för skyldigheter i följande:

Har sagt upp min boxplats o flyttat min häst till ett annat stall, men jag har fortfarande uppsägningstid o åtaganden kvar(denna månaden ut). Stallet jag stod i är uppbyggt i 2 delar, i det stora stallet(där jag stod) har vi rullande schema på intag/kvällsfodring o de som står i lilla stallet sköter sina hästar sj. Under de 2 veckor jag har varit borta så har hon ställt en annan häst i den boxen jag har använt utan att informera mig om detta. När jag anser att hon skulle informerat om detta säger hon bara att hon bestämmer vilken häst som skall ha vilken box. Anser att det är väl okej, men anser oxå att hon är skyldig i att informera om hon skall ändra. Hon säger då till mig att den enda informationen jag behöver få är den som påverkar mina åtaganden och det är ingenting som har ändrats. Påpekar då att det vore ju bra att veta om hon flyttar på hästar så de hamnar i rätt box när jag skall ta in dom, vilket ingår i mina åtaganden. Frågar sen om det är ngt mer som har ändrats och får reda på att det är fler hästar som bytt boxar, en häst som flyttats in från lilla stallet som då ingår i mina åtaganden helt plötsligt. När jag då påpekar att jag anser att hon skulle informerat om de här ändringarna när de inträffade säger hon att det är min uppgift att ta reda på ändringarna, för det ligger i mitt intresse att göra rätt! Man vill inte göra fel i detta stall då man kan få 8 veckors straffarbete (har faktiskt hänt). Vem skall informera vid ändringar, stallägaren/hästägaren eller är det min skyldighet att sj ta reda på informationen?

Nr 2. I somras så påpekade jag flera gånger att mitt boxlås inte fungerar som det ska (måste verkligen kolla att den gått igen ordentligt) flertalet gånger. Det är hon som står för underhållet av stallinredning. Ingenting hände o en dag var min häst ute på vägen o sprang. Han klarade sig bra o jag sa till stallägaren va som hade hänt o nej, hon gjorde ingenting åt saken. Det slutade med att jag köpte ett eget lås o monterade. Vem hade varit ansvarig om hästen skadats när den sprang på vägen?

Nr 3. En annan tjej i stallet skickade iväg sin häst på rehab i ngra veckor. Hon betalade fortfarande full stallhyra o tog sina åtaganden o hon hade kvar sin bädd i boxen m.m. Helt plötsligt står det en annan häst i hennes box. Tjejen som hyrde den fick endast nån torvbal i kompensation, men inget avdrag på hyra eller dylikt. Får man verkligen använda uthyrda boxar (alla boxar var uthyrda så det fanns ingen tom)på det sättet? Vad har stallägaren/inackorderingen för rättigheter när det gäller boxar?
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Ditt inlägg var så rörigt så det är svårt att svara på allt.

Men hyr man en box utan att det är specificerat vilken box så kan den box man tidigare stått i ha en häst ja, även under uppsägningstiden trots att du har flyttat därifrån. Står det däremot en specifik box i kontraktet, så blir det plötsligt något helt annat.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Jo, det blev nog lite rörigt:o.

Det var inte det att stallägaren hade ställt en häst i boxen, utan att hon inte hade informerat om detta då jag ansåg att jag borde få reda på vilken häst som står i vilken box när jag skall ta in dom (kan ju bli väldigt galet annars). Sen så var det överlag ändringar i stallet, skall jag bli informerad om ändringar som påverkar mina åtaganden i stallet eller skall jag själv söka reda på informationen?


Sen om alla boxarna är uthyrda o stallägaren lånar ut en redan uthyrd box medans en häst är iväg på rehab borde inte den som redan hyr den få kompensation?

Vill gärna få information om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter/rättigheter över lag så är det någon som vet en bra hemsida snälla tipsa mig.

Om man påpekar ett bristande boxlås som stallägaren säger att denne skall åtgärda o min häst kommer ut o skadas, vems är ansvaret?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Nej det är inte självklart med kompensation även om boxen används av annan häst, för har ni inga bestämda boxar så kan ju hyresvärden erbjuda dig en likvärdig plats istället vilket alltså är helt ok.

Skyldigheter och rättigheter avtalas med kontrakt, därför är det viktigt att ha ett skrivet sådant.

Om boxlåset skadas och du påtalar att det är trasigt, så har ni egentligen gemensamt ansvar. Om låset inte åtgärdas inom en rimlig tid så får man anse att det har brustit hos hyresvärden. Du å din sida borde kanske inte ha ställt in din häst i boxen med ett trasigt lås.

Hoppas du förstår hur knepigt det kan bli, och saker och ting är inte alltid så självklara trots att de ser så ut.:crazy:
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Nej det är inte självklart med kompensation även om boxen används av annan häst, för har ni inga bestämda boxar så kan ju hyresvärden erbjuda dig en likvärdig plats istället vilket alltså är helt ok.

Men som jag förstår det så var det en utomstående häst som fick låna rehabhästens box och således fanns det sen ingen tom box kvar. Då blir det ju knepigare, antar jag?
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Det vet vi ju inte, det är upp till hyresvärden att ordna fram en plats i händelse av att TS skulle vilja ha en. Har man ingen bestämd box inskriven i sitt kontrakt så är en annan plats det som gäller. Hur hyresvärden löser det, kan vi ju inte känna till förrän TS provat.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Så stallägaren byter plats på hästar och ändrar om utan att ge någon information what so ever till folk där? Skriver inte upp det på någon tavla eller nått? Verkar ju aningen konstigt tycker jag, speciellt om det dessutom är så att man kan få 8 veckors straffarbete om man gör fel... Om man vill att folk ska göra rätt (vilket såklart är viktigt) borde man ju rimligtvis ge dem en chans att göra rätt också. Att skriva upp ändringar på en tavla/lapp tar ju inte många minuter, och behöver inte vara så jäkla utförligt.

ÄNDRINGAR:
Brunte står numera i box 5
Hugo står numera i box 2
Lisa ska numera vara i hage 3
Olle står numera i stora stallet i box 9
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Nej, men i det här fallet blir det ju rätt intressant då stallägaren ifråga tar betalt för fler boxplatser än det finns i stallet.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Det vet vi ju inte heller om hyresvärden har gjort, vi vet ju inte alls vad den hästen egentligen betalar för.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Vet inte varför det är så upprörande i sådant fall. Så görs ju i många branscher, man överbelägger och kalkylerar med olika % bortfall. Det är ju upp till - i det här fallet - stallägaren att ordna uppkommen situation om det inträffar.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Ja precis.
Dealen kan ju vara "Du får använda boxen så länge den inte behövs".
Vad vet vi?
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Jo, det blev nog lite rörigt:o.

Det var inte det att stallägaren hade ställt en häst i boxen, utan att hon inte hade informerat om detta då jag ansåg att jag borde få reda på vilken häst som står i vilken box när jag skall ta in dom (kan ju bli väldigt galet annars). Sen så var det överlag ändringar i stallet, skall jag bli informerad om ändringar som påverkar mina åtaganden i stallet eller skall jag själv söka reda på informationen?


Sen om alla boxarna är uthyrda o stallägaren lånar ut en redan uthyrd box medans en häst är iväg på rehab borde inte den som redan hyr den få kompensation?

Vill gärna få information om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter/rättigheter över lag så är det någon som vet en bra hemsida snälla tipsa mig.

Om man påpekar ett bristande boxlås som stallägaren säger att denne skall åtgärda o min häst kommer ut o skadas, vems är ansvaret?

Om hästen är borta på rehab, vad ska den ägaren ha kompensation för? Hon har ju kvar sin plats i stallet och borde ha kommit överens om lägre hyra, om det nu var möjligt :cry:.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Dels tycker jag att det verkar vara en väldigt orimlig stallägare, jag förstår hur hon tänker men det verkar inte rimligt kontraktmässigt sätt.
Nu vet vi ju inte vad som står i kontrakt osv, men om du (även när hästen är flyttad) fortfarande betalat för boxen månaden ut, och sköter sysslor som tillhör boxen, så ska hon inte kunna hyra ut den till någon annan. I så fall borde du bli fri från ev skyldigheter du har kvar, såvida inte hon gör en likvärdig box tillgänglig och kontraktet inte specifierar vilken box du hyr.

Och detta med straffarbete, står det inskrivet i kontraktet? Det är första gången jag hör talas om något sådant, låter väldigt konstigt.

Hela din situation är för mig främmande då jag aldrig har varit med om att man måste fortsätta ta pass i ett stall där man inte längre har sin häst om man har betalat hela hyran. Får man fråga vad anledningen var till varför du flyttade? eller var det detta med lås och så?
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Om stallets rutiner bygger på det och kontrakterats, så måste man det under sin uppsägningstid.

Vad jag förstod så flyttade en häst från ett annat av hyresvärdens stall in i TS gamla box, den hästägaren har förmodligen kvar sina åtaganden i sitt gamla stall och en box står tom om TS behöver nyttja någon boxplats innan uppsägningen går ut.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Men som jag förstår det så var det en utomstående häst som fick låna rehabhästens box och således fanns det sen ingen tom box kvar. Då blir det ju knepigare, antar jag?

Hon hade ingen annan box att erbjuda rehabhästen. Känns väldigt fel att stallägaren kunde ta ut dubbla stallhyror på detta sättet:mad:
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Dels tycker jag att det verkar vara en väldigt orimlig stallägare, jag förstår hur hon tänker men det verkar inte rimligt kontraktmässigt sätt.
Nu vet vi ju inte vad som står i kontrakt osv, men om du (även när hästen är flyttad) fortfarande betalat för boxen månaden ut, och sköter sysslor som tillhör boxen, så ska hon inte kunna hyra ut den till någon annan. I så fall borde du bli fri från ev skyldigheter du har kvar, såvida inte hon gör en likvärdig box tillgänglig och kontraktet inte specifierar vilken box du hyr.

Och detta med straffarbete, står det inskrivet i kontraktet? Det är första gången jag hör talas om något sådant, låter väldigt konstigt.


Hela din situation är för mig främmande då jag aldrig har varit med om att man måste fortsätta ta pass i ett stall där man inte längre har sin häst om man har betalat hela hyran. Får man fråga vad anledningen var till varför du flyttade? eller var det detta med lås och så?

Det står inget om straffarbete i avtalet för hon skriver inga avtal. Hon anser att muntliga avtal är lika bindande (vilket oxå är en anledning till att jag flyttade). Men nej, hon har inte sagt att straffarbete ingår i avtalet, men hon gillar att leta syndabockar o bestraffa dem på div olika sätt.

Jag flyttade på grund av att hon behandlade både hästar o människor på ett för mig oacceptabelt sätt. Sen var jag trött på att ställa upp med min pojkväns bil(va den enda som hade 4WD) o harva paddocken hela tiden utan att få ens ett tack(hon harvade 1 gång under hela sommaren, resten gjorde vi andra) o då har hon sagt att hon ska harva men att hon har så mycket o göra så vi får hjälpa till emellanåt.

Var även trött på alla påhopp om skötseln av min häst t ex vilket sorts kraftfoder jag gav (inte samma märke som henne), hon tyckte att jag gav min häst för mycket hösilage (har ett svårfött fullblod) fastän min häst inte hade ett gram fett på kroppen.

En av de mest avgörande anledningarna till att jag flyttade var vatten. min häst fick kolik pga uttorkning (2 ggr). Vetrinärerna ville att vi skulle ta ett vattenprov o jag sa det till stallägaren, men det fick vi inte (även fast vi sa att vi skulle betala) för min häst hade fått kolik av att jag gett honom för mycket mat enligt henne, men hon kunde ta dit en tant för att rensa stallet på "dåliga" energier... Det var inte bara min häst som blev dålig, det var en häst till som fick kolik pga uttorkning. Jag gjorde allt för att få honom att dricka provade med äpplejuice eller betfor i vattnet, men han ville inte dricka mer för det o jag vill inte att han ska få kolik igen (dricker massor i nya stallet:banana:).

Hon har ett väldigt hetsigt temperament vilket både människor o hästar fick känna på. Sen så var det de här med att hyra ut redan uthyrda boxar.

Stallet var jättebra när jag flyttade dit, men när stallet blev fullt så blev blev det sämre =( Nu står jag i ett stall med skriftliga avtal:laugh:

Sorry att det blev en hel novell...
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Nu gäller ju muntliga avtal precis på samma sätt som skriftliga, skillnaden är att med skriftliga behöver det inte uppstå några konflikter för det som står det står och det har man också godkänt när man flyttat in.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Så du är allmänt missnöjd med dåliga vilkor och du har stått på stället åtminstone närmre ett år med dessa dåliga vilkor och utan kontrakt, det är så dags att klaga på det nu, du borde gjort det innan du flyttade in eller möjligen i samband med inflyttningen. I sådanna här situationer brukar både stallägare och hästägare kuna lista en lång rad av klagomål på den andra parten, det är i stort sett omöjligt att ens ge en åsikt. Du verkar dessutom ha flyttat abrupt, har man en normal relation med sin hyresvärd så står man kvar under uppsägningstiden, om det nu inte inträffar något akut i livet elelr uppsägningstiden är lång.

Gör vad ni avtalat från början och strunta i resten, personligen hade jag endast tagit stallpass om det var övernskommet från början. Det samma gäller med uppsägningstiden, hade ingen sådan varit avtalad hade jag tagit på mig en månad från uppsägningsdagen vilket kan sägas vara praxis om inget annat sagts. Något straffarbete ska definitivt inte vara aktuellt.
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Så du är allmänt missnöjd med dåliga vilkor och du har stått på stället åtminstone närmre ett år med dessa dåliga vilkor och utan kontrakt, det är så dags att klaga på det nu, du borde gjort det innan du flyttade in eller möjligen i samband med inflyttningen. I sådanna här situationer brukar både stallägare och hästägare kuna lista en lång rad av klagomål på den andra parten, det är i stort sett omöjligt att ens ge en åsikt. Du verkar dessutom ha flyttat abrupt, har man en normal relation med sin hyresvärd så står man kvar under uppsägningstiden, om det nu inte inträffar något akut i livet elelr uppsägningstiden är lång.

Gör vad ni avtalat från början och strunta i resten, personligen hade jag endast tagit stallpass om det var övernskommet från början. Det samma gäller med uppsägningstiden, hade ingen sådan varit avtalad hade jag tagit på mig en månad från uppsägningsdagen vilket kan sägas vara praxis om inget annat sagts. Något straffarbete ska definitivt inte vara aktuellt.


Vi hade bra villkor när jag flyttade dit, men sen så ändrar hon på saker o ting efter hand o vissa saker är olika från person till person. När detta har påpekats slår hon bara ifrån sig. Hon har en lapp med stallregler (vissa uppstallningsgrejjer är med där oxå), men till o med när man refererar till dom o kan visa henne svart på vitt så är det inte alls så utan vi har fel o hon har rätt. Vi andra i stallet har ju försökt hålla ihop o stötta varann men nu fick vi nog. Alla har vi en gräns. Dessutom ville inte jag riskera min häst hälsa mer än vad jag redan hade gjort, kan ju inte stå kvar i ett stall där han inte vill dricka vattnet... Vi stod kvar så länge för de positiva sakerna: underbara stallkamrater, underbara ridvägar, stort ridhus hos en av grannarna där du nästan jämt kunde rida helt själv, stora vinterhagar där de fick gå med sina kompisar o fri tillgång på hösilage i hagarna, var ute 8-13 timmar om dagen(beroende på årstid/väder), sommarbete. Till slut blev situationen ohållbar. Det var inte kul att åka till stallet utan man drog sig för att åka dit, man vågade knappt åka dit ensam för man orkade inte med allt bråk. Vågar inte tänka på vad hon hade hittat på om jag stått kvar med hästen efter att jag sagt upp min stallplats...
 
Sv: inackordering v.s stallägare vad gäller?

Vågar inte tänka på vad hon hade hittat på om jag stått kvar med hästen efter att jag sagt upp min stallplats...

Det är nog en mening alla bör tänka på, jag har stått på flera ställen, jag har flyttat från stall pga knepiga stallägare, men ingenstans har jag haft tanken att om jag säger upp mig far hästen illa. Tror man det om stallägaren bör man nog flytta på en gång, människor som låter sina konflikter gå ut över hästarna har jag inget till övers för och skulle aldrig vågat stå kvar alls, tänk om stallägaren blivit sur och velat få mig att flytta och det gått ut över hästarna.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 737
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Piaff
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 752
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp