Bukefalos 28 år!

Inackorderingsstall

Sv: Inackorderingsstall

Det var tre exempel av fler som fanns i tråden där priserna låg runt tusenlappen och det ingick både service och produkter i priset. Jag förstår inte ditt resonemang att om en liten verksamhet. Ska den inte gå ihop ekonomiskt då? Ska stallägaren skjuta till och/eller jobba gratis för att stallet innehåller få inackorderingar?

Nej men det jag menar är att ngn privatperson som väljer att ha inackordering för att få sällskap till sina hästar/ha lite verksamhet vid sidan om osv, inte är samma sak som det hästmassören tar upp, att bedriva verksamhet på heltid med vinst. det är ju två helt skilda saker. Om du har hästar hemma på din egen gård, har foder osv, så går du inte direkt back på att ha ett par inackorderingar, om detta inte är kärnan av din verksamhet utan en fritids/hobbysyssla vid sidan om.
 
Sv: Inackorderingsstall

Det som jag ville diskutera i denna tråd, är det faktum att, om man vill satsa på att tillhandahålla uppstallning á la oxfilé, så är det nästan omöjligt eftersom man måste konkurrera med stall där priserna är så pressade att man i princip måste jobba gratis för att få hyresgäster.
Detta på grund av att så många stallägare faktiskt inte tar betalt för den tid man lägger ner på sina hyreshästar.

Fast då upprepar jag mitt tidigare inlägg och påstående att du inte behöver, i min värld, konkurrera med detta. Det finns alltid en oxfile societet och en nudel societet, det är två skilda marknader.
 
Sv: Inackorderingsstall

Fast då upprepar jag mitt tidigare inlägg och påstående att du inte behöver, i min värld, konkurrera med detta. Det finns alltid en oxfile societet och en nudel societet, det är två skilda marknader.

Japp, jag vet. Men nu är problemet att många av dom som "säljer oxfilé" anser sig vara tvungna att konkurrera med "nudelförsäljarna" och inte heller tar ut betalt för sin tid. Det är DET som är problemet!
Sedan är det väl så att tiden som ägaren för "nudelstallet" är, eller bore vara, lika mycket värd som tiden i "oxfiléstallet". (Känns som vi börjar befästa en ny och spännande termologi här...:p)
 
Sv: Inackorderingsstall

Fast grejen är ju att det blir inte lortigt om man mockar bra. Visst, vill du slösa spån så är det ju upp till dig, men det tycker inte JAG att någon av dina inackorderade ska behöva lida över...
Jag är extremt petig med att min häst alltid ska stå på ljust spån, är det lite småbrunt tycker jag det är smutsigt, men ändå använder jag ungefgär den mängden i månaden som du gör i veckan...


Fast om du har så en ha /häst så finns det knappast någon risk i världen att de blir upptrampade ogräshagar om det kommer en häst till på samma yta.


Om du ska helrenovera(?) nu och måste göra om allt igen om 10 år så kan det inte vara särskilt bra material du använder dig av :p
Våra stallar är fortfarande fräscha och en stor del av det ena är betydligt mer än 10 år gammalt och lär ju hålla minst lika lång tid till...
Det enda som behöver bättras på är ju smådetaljer och målningar..


Fast så mkt varmvatten slösar man väl inte? Inte i mitt stall iaf.. Där tvättas hästar vid behov.
Och lysena står väl ändå på så länge det är "dag" för dina hästar?


Men ett spår blir ju inte upptrampat så himla mycket mer av två hästar än av en.:p Här räcker det att släta till det en gång i veckan för att det inte ska bli dåligt, och då är jag på en ridskola :cool:
Om det nu inte är så att du eller din inackorderade rider på exakt samma ställe så det blir ett rejält spår av det då..
Och vad är det som säger att din inackorderade kommer rida i padocken flera timmar om dagen? Den kanske lika gärna rider i skogen.


Fast man kan ju vara noggran effektivt :idea:
Du behöver ju ex inte springa fram och tillbaka med en höpåse till varje häst, utan du kan ju ta två åt gången.



Jag håller verkligen inte med dig i dina argument. :p
Hade det gällt 5 vs 10 hästar hade det varit en sak, men inte 1 vs 2.
1 häst gör inte så stor skillnad.
Som ex vi hade ca 20 hästar för ett par år sedan, nu är det 27 st. Det tar ju inte många sekunder längre med stalltjänsten ändå eftersom man ändå går med höpåsar och skottkärror. Det gäller ju bara att effiktivisera och packetera bättre sas.
När jag mockar hos min häst ex på sommaren kan jag lika gärna mocka åt min systers, det tar ju bara nån minut extra lixom..

Varför ska stallägaren stå för den stora kostnaden och inte ta betalt för vad det faktiskt kostar. Om jag äger 2 hästar och funderar på att ta in en tredje inackorderad häst så borde väl alla kostnaderna delas på 3? Klart att det inte blir så mycker mer el (varmvattenberedaren står ju på hela tiden och drar el), ridbanan ska jämnas (klart att 1 häst inte gör så mycket mer tramp än 2) etc...

Som sagt varför ska stallägaren dra det tunga ekonomiska lasset och i det här fallet varför ska inte kostnaderna delas på 3? Varför tycker du att kostnaderna ska delas på stallägarens 2 hästar och den inackorderade betala en struntsumma för i sig så blir det inte "så" mycket mer?
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag håller på att projektera för ett inackorderingsstall och har därför flöjt en del trådar på detta forum med stort intresse.
Just prissättningen verkar vara ett återkommande ämne.
Jag kan väl konstatera att det finns dom som jobbar svart eller vitt, dom som jobbar gratis eller tar ut en marknadsmässig lön.

I många fall, (dom flesta), där jag tittat på priser, så verkar det som om stallägaren jobbar gratis, eller åtminstonde näst intill.
Jag har drivit företag i annan bransch under ett antal år, och jag tror inte det skulle finnas någon, i någon annan bransch, som skulle starta ett företag och jobba gratis. Då har man liksom inte en affärsidé som håller.
Varför gör människor detta i inackorderingsbranschen?
Jag konstaterade tidigt att man kan hitta en stallplats, svart, för under tusenlappen där in/utsläpp och foder/strö ingår. Jag kan aldrig, med en seriös inställning, konkurrera med detta. Lika lite som en seriös hantverkare kan konkurrera med rena svartjobbare. Man får liksom bortse från dom.

Är det för att stallägare känner att man måste tävla med en person som har en box över och hyr ut den för småpengar svart som man inte törs ta betalt för sina tjänster? Eller vad är det frågan om?

Ett bra stall där in/utsläpp, täckestjänst, fodring 3-4 gånger per dag ingår, borde, om grov/kraft/strö också ingår, kosta mellan 3500:- och 4000:- inkl moms om det ska vara affärsmässigt.
Varför är vi hästägare beredda att betala vad det kostar för hovslagare, veterinärer och försäkringar, men inte för inackordering?

Ja, man tror att man är ensam om dessa tankar som företagare i hästbranschen... Men ibland ljusnar det när andra berättar om samma sak.
Jag har under 1,5 års tid försökt få mitt stall att fungera genom att ta betalt för vad det faktiskt kostar mig varje månad, ett ynka påslag på ca 5% och sedan moms på det och tänka sig...jag landar på mellan 3000 och 4000 varje gång.
Det gnälls att det är för dyrt och att man kan hjälpa till med viss service om man kan få lite billigare hyra eller andra idéer om att sänka kostnaden för sig själv.
Vad de flesta verkar glömma bort är tydligen att det är en tjänst jag som stallägare säljer, JAG bestämmer vad som ingår, JAG bestämmer hur mycket det kostar och JAG bestämmer vem som arbetar på mitt företag och utför tjänsterna. Så är det ialla branscher...utom hästbranchen. Där ska gemene man vara med och bestämma om allt, från rutiner och vem som jobbar till vad det ska kosta.
Jag såg ett inlägg en gång skrivet av en person som försvarade detta beteende med att "jag vill inte betala för att stallägaren ska kunna utöva sin hobby". Det var nog det dummaste jag hört någonsin, så det är alltså ok att jag går in i en mataffär, kräver att få tala med ägaren och säger till denne: "Du får allt lov att sänka priset på det här paketet med mjölk, jag tycker det är för dyrt och jag vill inte finansiera dina matkostnader..."
Ehhh...ja det kanske är värt ett försök...

Men saken är den att om hästägare insåg att deras hästar kostar pengar och betalade för att vara säkra på att stå i ett stall som betalade moms och skatt samt har sina anställda försäkrade mot olyckor som kan ge men för livet....ja då hade vi inte haft detta problem.
Köper/anlitar man inte svart arbetskraft så hade vi inte behövt lägga på 25% moms på stallhyran utan kanske 20% eller i bästa fall 15%.
Men det existerar bara i en perfekt värld...och det är inte hästvärlden i allafall.
 
Sv: Inackorderingsstall

Det gnälls att det är för dyrt och att man kan hjälpa till med viss service om man kan få lite billigare hyra eller andra idéer om att sänka kostnaden för sig själv.
Vad de flesta verkar glömma bort är tydligen att det är en tjänst jag som stallägare säljer, JAG bestämmer vad som ingår, JAG bestämmer hur mycket det kostar och JAG bestämmer vem som arbetar på mitt företag och utför tjänsterna. Så är det ialla branscher...utom hästbranchen. Där ska gemene man vara med och bestämma om allt, från rutiner och vem som jobbar till vad det ska kosta.
Jag såg ett inlägg en gång skrivet av en person som försvarade detta beteende med att "jag vill inte betala för att stallägaren ska kunna utöva sin hobby". Det var nog det dummaste jag hört någonsin, så det är alltså ok att jag går in i en mataffär, kräver att få tala med ägaren och säger till denne: "Du får allt lov att sänka priset på det här paketet med mjölk, jag tycker det är för dyrt och jag vill inte finansiera dina matkostnader..."
Ehhh...ja det kanske är värt ett försök...

.

Ja för i vilken mat/klädaffär eller vilken annan butik skulle jag kunna få jobba av mat/kläder;)

Men det är som du skriver, i häsrvärlden är det tydligen andra regler som gäller. Fast inte i mitt stall, där bestämmer JAG;)
 
Sv: Inackorderingsstall

Japp, jag vet. Men nu är problemet att många av dom som "säljer oxfilé" anser sig vara tvungna att konkurrera med "nudelförsäljarna" och inte heller tar ut betalt för sin tid. Det är DET som är problemet!
Sedan är det väl så att tiden som ägaren för "nudelstallet" är, eller bore vara, lika mycket värd som tiden i "oxfiléstallet". (Känns som vi börjar befästa en ny och spännande termologi här...:p)


Men då är ju problemet VARFÖR oxfile försäljaren anser sig att de är tvugna att konkurrera med nudelförsäljaren? varför i HELA friden?
det är som sagt 2 skilda marknader!
Jag anser inte att någon här kan gräva upp ett exempel på ett inackordeirngs stall med ridhus, foder, strö, täckesbyten, uppvärmda utrymmen, in och utsläpp och fodringar, som kostar 1000 lappen och ligger centralt, eller är ett större stall där det är en VERKSAMHET,dvs uthyraren har detta som sitt LEVEBRÖD. Det är skitsnack att det är massor med såna stall till såååå billiga priser som finns, det stämmer inte. Endera står man ute hos ngn i skogen, och ridhus och andra bekvämligheter finns inte, och/eller det är hos ngn liten uthyrare som inte är intresserad av att dra vinst på inackorderingen utan har den av andra orsaker!

Jag förstår att det sticker i ögonen hos många när man diskuterar skilda societets skick och ekonomi på detta sättet, men jag vidhåller ändå: en nudel inackordering kommer ALDRIG vara intresserad av oxfile budet hur mycket denna än tror att den kan konkurrera med nudel försäljaren. det är - som sagt - två skilda marknader. Istället får man som oxfile försäljare vända sig till "rätt" marknad och vara duktig på att motivera sig, varför just DIN oxfile är värd att köpa, jmf med andras OX file. (notera som sagt - ej NUDLAR)

Zephira: nej, nudelinackorderingen behöver inte bo i husvagn. Dock är det nog en person som priorterar att lägga sina pengar på andra saker än oxfile helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Jag bestämmer i mitt stall.........men............. Jag erkänner : jag liksom många andra dåliga på att ta betalt. Jag är nöjd att hyrorna täcker lånen och foder och strö för alla hästarna. Mina hästar blir "billigare" att ha . Vinsten tar jag ut när jag säljer en av mina hästar....räknar med att sälja 1-2 hästar / år . Nu lever jag ju inte på stallet utan har ett annat jobb....om jag skulle behöva leva på stallet skulle jag vara tvungen att ta dubbla stallhyrorna minst och kanske inte ha så många egna hästar.
 
Sv: Inackorderingsstall

Ang att det tar lika lång tid att ta hand om 2 hästar som en har du helt fel. Det tar givetvis längre tid och slitaget på stallet samt anläggningen blir givetvis större ju fler hästar du har. Dessutom finns det ofta en attityd bland inackorderade att de inte är lika rädda om sakerna som tillhör stallet som den som äger stallet är.
.

Jag har inte sagt att en häst inte kostar tid eller pengar, jag har sagt att en häst mer inte kostar så mycket tid eller pengar i jämförelse om man effiktiviserar det.
Som ex att mocka åt en häst tar 1 minut + tömma kärran 1 minut = 2 minuter.
Om man får en häst till så tar det 1 minut att mocka, men det tar inte 1 minut att tömma kärran eftersom man ändå går en gång. Alltså tar det bara 1,5 minut/häst att mocka och tömma kärran..
Samma med ex fodersäckar, det tar ju bara 10 sekunder extra eftersom man kan ta två åt gången exempelvis.
 
Sv: Inackorderingsstall

Varför ska stallägaren stå för den stora kostnaden och inte ta betalt för vad det faktiskt kostar. Om jag äger 2 hästar och funderar på att ta in en tredje inackorderad häst så borde väl alla kostnaderna delas på 3? Klart att det inte blir så mycker mer el (varmvattenberedaren står ju på hela tiden och drar el), ridbanan ska jämnas (klart att 1 häst inte gör så mycket mer tramp än 2) etc...

Som sagt varför ska stallägaren dra det tunga ekonomiska lasset och i det här fallet varför ska inte kostnaderna delas på 3? Varför tycker du att kostnaderna ska delas på stallägarens 2 hästar och den inackorderade betala en struntsumma för i sig så blir det inte "så" mycket mer?

Givetvis ska kostnaderna delas, men då kan man ju inte räkna på att du ska "slösa tid" etc.
Det blir ju inte så mycket merkostnader av En extra häst, det är det jag syftar på.

Och OM det ska vara hållbart så innebär ju det att du med dina två hästar ska betala lika mkt till hästkassan som din inackorderade.
För den inackorderades pengar ska ju gå till just DET de är till för (500 till foder, 2000 lön osv exempelvis) och inte till din hästs foder, din hästs sadel osv.
De förlorade hösilagepengarna tex måste ju även dessa delas på tre!
 
Sv: Inackorderingsstall

Och OM det ska vara hållbart så innebär ju det att du med dina två hästar ska betala lika mkt till hästkassan som din inackorderade.
För den inackorderades pengar ska ju gå till just DET de är till för (500 till foder, 2000 lön osv exempelvis) !

och spill (grovfoder)
och löpande underhåll stall, boxar, hagar, paddock mm
och återkommande inköp av grepar skovlar, skottkärra mm
och el mm (ev sopor)
och avskrivning/ränta
och ev försäkring
och gödselhantering (bli av med gödsel är ofta inte billigt
och strö
och skötsel (putsning) av beten o stängsel
och snöröjning/sandning
och ev avskrivning/ränta/underhåll av paddock
och bokföring/telefon/bilresor mm
och ....
 
Sv: Inackorderingsstall

Givetvis ska kostnaderna delas, men då kan man ju inte räkna på att du ska "slösa tid" etc.
Det blir ju inte så mycket merkostnader av En extra häst, det är det jag syftar på.

Och OM det ska vara hållbart så innebär ju det att du med dina två hästar ska betala lika mkt till hästkassan som din inackorderade.
För den inackorderades pengar ska ju gå till just DET de är till för (500 till foder, 2000 lön osv exempelvis) och inte till din hästs foder, din hästs sadel osv.
De förlorade hösilagepengarna tex måste ju även dessa delas på tre!

Varför skulle jag ta in en inackorderad till självkostnadspris? Då kan jag ju lika gärna låta bli. Självklart vill jag ju ha lite extra för att hålla ner mina egna kostnader på mina hästar! Skor din hovslagare till självkostnadspris? Det finns många hovslagare som skor "på sidan om" sitt vanliga arbete. Men inte skor dom bara för sko- och bensinkostnaden.
 
Sv: Inackorderingsstall

och spill (grovfoder)
och löpande underhåll stall, boxar, hagar, paddock mm
och återkommande inköp av grepar skovlar, skottkärra mm
och el mm (ev sopor)
och avskrivning/ränta
och ev försäkring
och gödselhantering (bli av med gödsel är ofta inte billigt
och strö
och skötsel (putsning) av beten o stängsel
och snöröjning/sandning
och ev avskrivning/ränta/underhåll av paddock
och bokföring/telefon/bilresor mm
och ....
...ränta för inköp av förbrukningsmaterial (ex inköp av hö/silage för ett år)
...investeringar för förbättring av anläggningen (ex hinder till ridbanan)
...kommunens avgift för godkännande och inspektion
och ...
 
Sv: Inackorderingsstall

Det är nog så att de flesta inackorderade kommer aldrig att förstå vilka enorma summor det handlar om att äga och underhålla stall, ridbana, hagar etc..

När jag läser Vita_N_6520s inlägg så är jag så himla glad att jag inte har inhyrda så att jag slipper försvara mig varför jag vill ha ett visst pris om jag ska ha någon inackorderad. Inte ha någon som berättar för mig att det bara tar 1 minut och mocka och 1 minut att tömma skottkärran, att förlorade hösilage pengar ska jag vara med och betala..... Tack och lov har jag bara MINA hästar i stallet.
 
Sv: Inackorderingsstall

Men då är ju problemet VARFÖR oxfile försäljaren anser sig att de är tvugna att konkurrera med nudelförsäljaren? varför i HELA friden?
det är som sagt 2 skilda marknader!

Du missförstår mig.
Det jag reagerar på är att somliga stallägare tar betalt för den TID dom lägger ner på andras hästar, somliga inte.
Att byta ett täcke tar lika lång tid oavsett om en häst står i ett "oxfiléstall" eller ett "nudelstall". Samma sak med fodring, in/utsläpp, mockning och andra tjänster som erbjudes. Oavsett vad man betalar i hyra, så är det ett faktum att många stallägare väljer att inte ta betalt för denna tid, eller tar väldigt dåligt betalt.
Om vi ser detta med service, dvs att du som stallägare lägger ner tid på att ta hand om andras hästar, som en marknad, så spelar det ingen roll i vilken typ av stall som hästen står i.
 
Sv: Inackorderingsstall

Du missförstår mig.
Det jag reagerar på är att somliga stallägare tar betalt för den TID dom lägger ner på andras hästar, somliga inte.
Att byta ett täcke tar lika lång tid oavsett om en häst står i ett "oxfiléstall" eller ett "nudelstall". Samma sak med fodring, in/utsläpp, mockning och andra tjänster som erbjudes. Oavsett vad man betalar i hyra, så är det ett faktum att många stallägare väljer att inte ta betalt för denna tid, eller tar väldigt dåligt betalt.
Om vi ser detta med service, dvs att du som stallägare lägger ner tid på att ta hand om andras hästar, som en marknad, så spelar det ingen roll i vilken typ av stall som hästen står i.


Nja jag tror inte jag missförstår dig, utan jag tror bara vi ser det olika.
återigen: om en nudelförsäljare vill ha en häst till i sitt stall i form av en inackordering, som tex. sällskap till sig själv och de egna hästarna/hästen, eller som lite möjlighet till avlastning om denne ngn gång vill åka bort osv. då är denna nudelförsäljarens fokus helt annorlunda än oxfile försäljarens, som har en VERKSAMHET att bedriva.

eftersom det då är en viss typ av nudel människa som kan tänka sig att stå uppstallade hos nudelförsäljaren, som antagligen INTE har ridhus, ridbana, varmvatten och alla dess bekvämligheter, så är det en annan typ av inackordering som vill stå där. Konkurrerad därmed som sagt INTE med oxfile stallen.
 
Sv: Inackorderingsstall

Det är nog så att de flesta inackorderade kommer aldrig att förstå vilka enorma summor det handlar om att äga och underhålla stall, ridbana, hagar etc..

När jag läser Vita_N_6520s inlägg så är jag så himla glad att jag inte har inhyrda så att jag slipper försvara mig varför jag vill ha ett visst pris om jag ska ha någon inackorderad. Inte ha någon som berättar för mig att det bara tar 1 minut och mocka och 1 minut att tömma skottkärran, att förlorade hösilage pengar ska jag vara med och betala..... Tack och lov har jag bara MINA hästar i stallet.


Och jag måste säga att tack och lov att du som sagt inte har inackorderingar. Med den inställningen och antagandet att din pris sättning skulle vara ifrågasatt, så skulle jag aldrig vilja stå hos dig.
Aldrig hört ngt mer befängt än att man skulle ifrågasätta priset som är satt från uthyrarens sida. Endera accepterar jag priset eller om jag tycker du är en galning och tar oskäliga priser så låter jag bli att stå hos dig. så enkelt är det.

Förstår inte gnället från vissa som hyr ut. Det är som att ni själva har dåligt samvete över priset ni tar, och skyller på att det skulle vara inackorderingarna som klagar, gnäller och bär sig åt. har ALDRIG i hela mitt hästliv varit med om att man som inackordering gnäller över priset. endera är det som det är, eller så flyttar man! däremot är jag jäkligt trött på vissa stallägare på ett fåtal platser jag stått på tidigare, där det ständigt gnälls och redovisas hur mycket de minsann får slita för sina inackorderingar, och hur tacksamma dessa ska vara osv osv. Sluta hyr ut om det inte passar. Ni har satt ett pris och det är det som betalas av inackorderingen. Utöver det vill jag varken höra ngt gnäll eller hur tacksam jag ska vara för det priset osv. Inackorderingen är en kund, och jag förväntar mig en viss respekt utifrån det.
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Nja jag tror inte jag missförstår dig, utan jag tror bara vi ser det olika.
återigen: om en nudelförsäljare vill ha en häst till i sitt stall i form av en inackordering, som tex. sällskap till sig själv och de egna hästarna/hästen, eller som lite möjlighet till avlastning om denne ngn gång vill åka bort osv. då är denna nudelförsäljarens fokus helt annorlunda än oxfile försäljarens, som har en VERKSAMHET att bedriva.

eftersom det då är en viss typ av nudel människa som kan tänka sig att stå uppstallade hos nudelförsäljaren, som antagligen INTE har ridhus, ridbana, varmvatten och alla dess bekvämligheter, så är det en annan typ av inackordering som vill stå där. Konkurrerad därmed som sagt INTE med oxfile stallen.

Jo, vi se nog saker och ting olika. Jag pratar fortfarande inte om ridhus, ridbana, varmvatten och liknande, utan tiden.
Förrsten, hyr du ut en boxplats och tar betalt för det, så driver du verksamhet. Oavsett i vilken typ av stall du står.
Jag förstår dock grunden i vad du säger och håller delvis med.
Det som föranledde att jag skrev detta inlägg är att jag håller på att bygga stall, tänker hyra ut 4-5 boxar och gick därför ut och tittade på hur det såg ut på marknaden. Jag fann att prisspannet var rätt omfattande, även inom samma områden och samma typ av stall/service. Jag funderade på varför det kunde vara så ,och kom fram till att en av anledningarna var att vissa kör svart och en annan att man inte tog betalt för den tid man lade ner på att ta hand om andras hästar.
Igen, oavsett vilken typ av stall du står i så är alltid 1 minut 60 sekunder och en timme 60 minuter.
Jag, som har driver företag, tycker att det är väldigt märkligt att man som stallägare har så svårt att ta betalt för sin tid och började misstänka att skälet till detta var att man ansåg sig tvungen att konkurrera med stall där man inte tog betalt för sin tid.
Därav mitt inlägg.
 
Sv: Inackorderingsstall

Det blir ju inte så mycket merkostnader av En extra häst, det är det jag syftar på.

QUOTE]


Men varje enhet ska ju vara självbärande, man kan ju inte räkna på att "jag ska ju ädå..." Vem gör det i arbetssyfte!? Varje box i stallet bär ju lån, räntor och amorteringar. Samt el, vatten o.s.v. Sedan tillkommer ju arbetskostnaden, och där spelar det ju ingen roll hur snabbt det ev. går, inget man ska göra gratis för den skull.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 234
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp