Inbiten hundmänniska goes katt

G

Galathea

Ja, jag är inbiten hundmänniska. Jag föddes in i en familj med afghanhundar och sedan dess är det afghaner som gäller. Men, jag har så länge jag kan minnas varit otroligt fascinerad av siameser och orientaler. Tyvärr har jag inte haft förmånen att träffa någon att umgås med, utan mest sett på bild.

Nu börjar drömmen komma liiite närmre verklighet. Inte så att jag ska rusa och köpa katt imorgon, men säg om ett år t.ex. Därför undrar jag, vad sjutton ska man tänka på? :D Jag såg en tråd längre ner här där en ska skaffa katt, och där pratades det om kostnader, försäkringar och träd - vilket jag är helt på det klara med. Däremot har jag ingen koll på vad en katt egentligen kräver?

Är det stora skillnader på siameser och orientaler i deras sätt? Vad kräver en sådan katt? Att dom är sällskapliga har jag läst mig till, men vad innebär det egentligen? Jag har två hundar som är vana vid katt, och jag själv kommer plugga ganska lång tid framöver. Men katt kommer ju ändå behöva kunna vara ensam ett par timmar. Har den utbyte av mina afghaner eller måste man skaffa två kattungar på samma gång? (Alltså, kan man skaffa en och sedan en till lite senare eller måste man automatiskt köpa två på samma gång?) Vad behöver siameser/orientaler för stimulans? Hundnörd som jag är vill jag ju att katten ska få må bra och vara aktiv i den mån den nu behöver vara det.

Och, kanske en dum fråga men, hur lär sig kattungen att gå på låda? Hundar tar man ju ut hela tiden.

Är det något särskilt man ska tänka på den dag man börjar leta uppfödare? Jag har en vän som har sphynxar och det verkar vara en väldigt sjuk ras. Eller jag vet ju inte men hon har förlorat två pga hjärtfel (hcm tror jag det hette) och hennes tredje har dom precis fått veta har det också. Finns det något "kattdata" på samma sätt som kennelklubben har "hunddata" - där man kan kolla stammar och sjukdomar och så?

Mina hundar lever - i mitt eget tycke iaf - ett riktigt bra liv. Dom äter för dom det bästa fodret trots att det är svindyrt och mattes studentplånka protesterar, dom får göra det dom är avlade för och aktiveras så att dom är nöjda varje dag, dom är med på allt i vardagen och är sällan ensamma mer än några timmar osv. Jag vill så klart att framtida katt/katter ska ha det lika bra dom med, fast på katters vis. Frågan är ju bara vad det innebär i praktiken? :)
 
Sv: Inbiten hundmänniska goes katt

Just Siameserna/Orientalerna är nog i ganska stort behov av en kompis av samma kategori. Visst kan man skaffa en i taget, men risken finns att katten redan då börjat protestera på sätt som kan vara svåra att sluta med. Kissa på fel ställe t.ex. Just den kategorin katter känns det faktiskt som det är bäst att spara ihop till 2 samtidigt. Har man inte råd med 2 ungar kan man säkert hitta omplaceringar och ta en vuxen. Kanske hitta en uppfödare som placerar om en vuxen och säljer från en kull samtidigt.
Katters avel är ju väldigt lik hundars. Vi har inga test-krav för att få registrera, men de flesta raserna har ändå testprogram som uppfödarna följer, sen kan man se endel på www.pawpeds.com. HCM finns på i princip alla katter, ras som ickeras. Det är en hemsk sjukdom som är jättesvår att bli av med då den kan dyka upp när som helst i livet. Det enda man kan göra är att försöka hitta linjer som är (åtminstone så gott det går) HCM-fria. Jag har ingen egen erfarenhet av Siameser/Orientaler (syskonraser som är väldigt lika i sättet) så det får nån annan säga mer om. Men dom är högljudda, pratglada och högaktiva med ett stort aktiveringsbehov. Har man en ensam så faller det förstås på dig att lösa det med lek och bra klättermöjligheter. Har du 2 så avlastas du endel och man kan säga att du kan sitta i soffan och njuta istället :D

Skickar ett sedvanligt PM också :angel:
 
Sv: Inbiten hundmänniska goes katt

Trivs du med vinthundar kommer du trivas med asiatiska katter. :D
Jag föder själv upp korater, som är en annan av de "extremare" kattraserna, men koraten är tillskillnad från siamesen inte totalförändrad i typ sen den kom till väst.

Jag skulle säga att skaffar du två är de inte speciellt krävande, förutom att du har katter överallt såklart. Första 1,5-2 åren är det full rulle, sen börjar de leka mer "normalt". Socialt är siam/ori mycket familjebundna. De förväntar sig mycket närhet från sin ägare.

I övrig: katter är normalt sett rumsrena av sig själva från 6-7 veckor ålder :D. Inget man som kattköpare behöver fundera på alltså, mer än att erbjuda en bra toalettplats. Sen måste man rensa hela hemmet på kattfarliga prylar, det finns inte någonstans en atletisk katt inte kan ta sig. När jag köpte min första fick jag regelbundet plocka ner honom från ovankanten av dörrar, garderober och hatthylla. Då var han åtta år...

De viljestarka och intelligenta kattraserna kräver tydliga regler från början. Tänk mer hund än katt där, så blir det normalt sett rätt. Felet folk generellt gör är att de tror att en kan varken kan eller behöver uppfostras. En siam som alltid fått sin vilja igenom kommer bli en högljudd pest!

Det finns ingen officiell stamtavledatabas, men på www.pawpeds.com kan man snoka. Jag vet inte hur kompletta kat.4-databaserna är, varje ras "sköter sig själv" där.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 647
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 038
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 041
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp