Indexet kom....och gick, med så mycket frågor.

Vad menar du med "det lägre indexet"?
Enligt den artikeln som publicerades i Schäferhundklubben skulle HD: B på import hamna runt 95 och HD:A max 101 men kan gå lägre. De får alltså lite av ett standardindex el vad man ska kalla det. Det blir samma vid parning utomlands.

Den hane vi tänkte använda har fått 94 trots HD :A och inga röntgade avkommor ännu. Han har ett riktigt bra index i Tyskland. Det var därför vi fick upp ögonen på honom från början.
 
Enligt den artikeln som publicerades i Schäferhundklubben skulle HD: B på import hamna runt 95 och HD:A max 101 men kan gå lägre. De får alltså lite av ett standardindex el vad man ska kalla det. Det blir samma vid parning utomlands.

Den hane vi tänkte använda har fått 94 trots HD :A och inga röntgade avkommor ännu. Han har ett riktigt bra index i Tyskland. Det var därför vi fick upp ögonen på honom från början.

Fast nu diskuterar vi ju olika saker; hund utan eget röntgenresultat i Avelsdata men som fått eget index tack vare röntgade avkommor respektive import med enbart eget röntgenresultat. Siffrorna för de senare kan säkert stämma, det som utgör variationen där är ju endast miljöfaktorerna.
 
Fast nu diskuterar vi ju olika saker; hund utan eget röntgenresultat i Avelsdata men som fått eget index tack vare röntgade avkommor respektive import med enbart eget röntgenresultat. Siffrorna för de senare kan säkert stämma, det som utgör variationen där är ju endast miljöfaktorerna.

Ingen av dem har röntgade avkommor i avelsdata el röntgade släktingar i avelsdata.

Importen har samma index när den bor i Sverige som den hade fått om vi hade åkt till Tyskland och parat när den bodde där.

Det är trist att utlänska index inte räknas om och följer med som det sas från början att det skulle göra. Då hade vi kunna nyttjat honom.
 
För en hund som fått eget index tack vare egna avkommor är jag helt övertygad om att detta kommer att gälla tills jag får se utdrag ur artikeln som visar annat. Det är ju det indexet som står i Avelsdata, varför skulle man plötsligt beräkna efter ett index som inte finns?

Det jag gnäller över är att man inte tar med befintligt index från hemlandet i bedömningen för det svenska.
 
Ingen av dem har röntgade avkommor i avelsdata el röntgade släktingar i avelsdata.

Importen har samma index när den bor i Sverige som den hade fått om vi hade åkt till Tyskland och parat när den bodde där.

Det är trist att utlänska index inte räknas om och följer med som det sas från början att det skulle göra. Då hade vi kunna nyttjat honom.

Jag diskuterar reglerna, diskuterar du specifika hundar? :confused:
 
Fast det är ju dom man vill komma åt.. Varför annars skärpa regler ännu mer?
Jag trodde inte att index var till för att skärpa regler, utan för att hjälpa folk att få en bättre bild av hur nedärvningen fungerar och ett bättre, tydligare, verktyg för att hjälpa uppfödarna att fatta bra beslut.

Sen tycker jag att det är förjävligt att inte SKK agerar mot kennlar som fuskar och uppenbart nyttjar kryphål gång på gång. Varför alla dessa jäkla dispenser?
 
Jag trodde inte att index var till för att skärpa regler, utan för att hjälpa folk att få en bättre bild av hur nedärvningen fungerar och ett bättre, tydligare, verktyg för att hjälpa uppfödarna att fatta bra beslut.

Sen tycker jag att det är förjävligt att inte SKK agerar mot kennlar som fuskar och uppenbart nyttjar kryphål gång på gång. Varför alla dessa jäkla dispenser?

Jag tycker dock inte det blir så bra om det blir krångel med utländska hanar som får lägre index än vad de egentligen har och när folk kan förröntga för att sedan bara röntga de hundar som se bra ut och skicka in till skk.. Så fiskas det ju redan, men nu ser det ju negativt, med index ser ju siffrorna bättre ut. Om något så ska isåfall oröntgat ge 50/50 på belastat och fritt. Då hade man även kommit åt dom som skiter i att röntga..
 
"Fast en bra kull påverkas fortfarande av dåliga kullar även om de egentligen inte bär på samma gen som drar ner indexet." är svårt att tolka som något annat eftersom gen står i singularis.

Det jag menade var ju att en linje med dåliga leder drar ner en linje med bra om hanhundsägaren väljer att para dåliga tikar..
 
Gripas mamma har som exempel HD index 106 och ED index 97. Hon har HD A och har haft en kull innan där två är röntgade. Med resultat HD A och ED 0. Detta är det som finns på avelsdata då. Kullen är 7 st och resten är röntgade med två B och 5 A. Alla fria armbågar. Det syns dock inte i avelsdata så gissar att resten nog är sålda utomlands..

Hur kan hon ha så lågt? Hur kan hon ha LÄGRE än medel om hon bara lämnat fritt? Straffar det sig att sälja utomlands?
 
Fast det är ju dom man vill komma åt.. Varför annars skärpa regler ännu mer?

Helt rätt. Nu har jag suittit i många timmar med två av Sveriges mest erfarna uppfödare i rasen som bla ligger bakom lobbandet FÖR index och har nu en mycket klarare bild.
Önskan om indexet framfördes av uppfödare som ville få stopp på fusket.
Behöver jag säga att det i botten handlar om de två klassiska schäferlägren?

Tyvärr är ena sidan större än den andra samt sitter på fler stolar så därav har utformningen inte blivit som det var tänkt.
Det man ville komma åt var just de kennlarna som har lågt röntgendeltagande, förröntgar och individavlar.

Tyvärr kommer man få avla på C.
Och dessvärre blir det med all sannorlikhet rekommendation och inte krav.
Med dessa två parametrar ihop med viss övrig utformning blir indexet ett fiasko. Isf kan man avla på allt!

Finland har exakt samma system som oss och där ökade graden HD-fel med 15% på ett par år.

Sverige har haft Tyskland som exempel för att förespråka den här modellen men har utelämnat en detalj som @Dentaku vidrörde, de har ett frikostigare avläsningssystem. Därför SER deras index bättre ut än vad hundarna är.

Så med all ny kunskap i dag så är jag tillbaka på att jag hoppas på krav för rasens skull. Dock beklagligt att vissa buggar finns.

Nu är jag dödens trött och mosig i hjärnan och ska ta mitt ryggskott och krypa till sängs. Natti ;)
 
Gripas mamma har som exempel HD index 106 och ED index 97. Hon har HD A och har haft en kull innan där två är röntgade. Med resultat HD A och ED 0. Detta är det som finns på avelsdata då. Kullen är 7 st och resten är röntgade med två B och 5 A. Alla fria armbågar. Det syns dock inte i avelsdata så gissar att resten nog är sålda utomlands..

Hur kan hon ha så lågt? Hur kan hon ha LÄGRE än medel om hon bara lämnat fritt? Straffar det sig att sälja utomlands?

Hon är väl import?
Då börjar hon på ett lägre index och höjer med bra kullar.
 
Helt rätt. Nu har jag suittit i många timmar med två av Sveriges mest erfarna uppfödare i rasen som bla ligger bakom lobbandet FÖR index och har nu en mycket klarare bild.
Önskan om indexet framfördes av uppfödare som ville få stopp på fusket.
Behöver jag säga att det i botten handlar om de två klassiska schäferlägren?

Tyvärr är ena sidan större än den andra samt sitter på fler stolar så därav har utformningen inte blivit som det var tänkt.
Det man ville komma åt var just de kennlarna som har lågt röntgendeltagande, förröntgar och individavlar.

Tyvärr kommer man få avla på C.
Och dessvärre blir det med all sannorlikhet rekommendation och inte krav.
Med dessa två parametrar ihop med viss övrig utformning blir indexet ett fiasko. Isf kan man avla på allt!

Finland har exakt samma system som oss och där ökade graden HD-fel med 15% på ett par år.

Sverige har haft Tyskland som exempel för att förespråka den här modellen men har utelämnat en detalj som @Dentaku vidrörde, de har ett frikostigare avläsningssystem. Därför SER deras index bättre ut än vad hundarna är.

Så med all ny kunskap i dag så är jag tillbaka på att jag hoppas på krav för rasens skull. Dock beklagligt att vissa buggar finns.

Nu är jag dödens trött och mosig i hjärnan och ska ta mitt ryggskott och krypa till sängs. Natti ;)

Allt låter jäkligt rörigt och halvt genomtänkt..

Sov gott!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 779
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp