Indexet kom....och gick, med så mycket frågor.

Jag har ingen aning. Jag har inte hört något om att rasklubben haft sådana funderingar.

Sen vill jag tillägga att index är väldigt välkommet hos de flesta uppfödare.
Det är vissa brister som folk opponerar sig emot samt att SKK själva har väldigt svårt att svara på direkta frågor om utformandet och varit urusla med information.

Index är naturligtvis ett jättebra verktyg, jag kommer ju från en jordbruksbakgrund och skulle bli seminör en gång i tiden.

SKK lär märka vad som gäller när första stämningen kommer :D
 
SKK har satt dessa index. Vad de baserar det på är oklart. Detta har presenterats i rasklubbens senaste utskick av rastidningen.

Menar du att framtagningen av index är oklart? Det tas ju fram av en forskargrupp på SLU, genom ett program. Det är alltså inte SKK som sitter och bestämmer. Om ni har speciella nivåregler för schäfer som är utöver 100 eller över i kull-index så är det ju en annan sak, men där borde väl ni som rasklubb ha fått tycka till?
 
Jag undrar hur det blir om jag skulle använda min labbehane i avel, vilket index kommer han ha? Noll? :laugh:
Han är ju reggad som import, men med "okänd" stamtavla pga att han är originalreggad i Svenskt jakthundsregister?
 
Menar du att framtagningen av index är oklart? Det tas ju fram av en forskargrupp på SLU, genom ett program. Det är alltså inte SKK som sitter och bestämmer. Om ni har speciella nivåregler för schäfer som är utöver 100 eller över i kull-index så är det ju en annan sak, men där borde väl ni som rasklubb ha fått tycka till?

Rasklubben har tyckt till men det som hittills blivit beslutat har stått fast.

Det som är känns oklart är hela hanteringen runt importerade, exporterade, oröntgade och skadade hundar samt utlandsparningar.
Och mycket bristfällig info som hela tiden kommer i sista minuten.
 
Nu är index tillbaka :laugh:

Är inne och kollar på hanen vi ska använda här näst. Index 107. HD:A
Han har kullbröder med endast 90-93...pga B-höfter. B som egentligen är fritt kan alltså hamna hela 17 enheter lägre :o
 
Och vår skitkull som vi valde att inte gå vidare på har ett betydligt bättre index än jag trodde. Den skulle gå att använda ( vilket vi aldrig skulle göra)
Pappan där har lämnat väldigt svajigt resultat i sina kullar och är inget vi skulle använda idag om vi sett hur statisken blev, men han har ändå fått ihop ett hyggligt index. Förvirrande
 
Nu är index tillbaka :laugh:

Är inne och kollar på hanen vi ska använda här näst. Index 107. HD:A
Han har kullbröder med endast 90-93...pga B-höfter. B som egentligen är fritt kan alltså hamna hela 17 enheter lägre :o

Tar man hänsyn till fler saker på Schäfer än på andra raser eller ska det vara lika på alla raser vad man tittar på? Eller ger resultat olika mycket poäng för olika raser?
Min tik tex har HD:B och hon har 109 i index. Finns knappt några A i släkten alls. De flesta B och en del C. C är ju ok att avla på Amstaff. Alla ED är väl 0 tror jag på de som är röntgade. Av hennes 7 avkommor är endas 1 röntgad ännu ( de är 14 månader nu så de flesta väntar tills 18 månader ca) och med B/0 i resultat. hur kan hon få så pass högt? Är det ''dyrare'' för Schäfer med tex B-höfter? Eller hur funkar det?

Försåt att det är så mycket mer att ta hänsyn till och många hundar så det är svårt att jämföra så, men jag vet ju att det är ganska mycket B- hundar på amstaff och dessutom C iomed att man får avla på det. Så egentligen borde väl indexet vara lägre på en sån?
 
Tar man hänsyn till fler saker på Schäfer än på andra raser eller ska det vara lika på alla raser vad man tittar på? Eller ger resultat olika mycket poäng för olika raser?
Min tik tex har HD:B och hon har 109 i index. Finns knappt några A i släkten alls. De flesta B och en del C. C är ju ok att avla på Amstaff. Alla ED är väl 0 tror jag på de som är röntgade. Av hennes 7 avkommor är endas 1 röntgad ännu ( de är 14 månader nu så de flesta väntar tills 18 månader ca) och med B/0 i resultat. hur kan hon få så pass högt? Är det ''dyrare'' för Schäfer med tex B-höfter? Eller hur funkar det?

Försåt att det är så mycket mer att ta hänsyn till och många hundar så det är svårt att jämföra så, men jag vet ju att det är ganska mycket B- hundar på amstaff och dessutom C iomed att man får avla på det. Så egentligen borde väl indexet vara lägre på en sån?

Jag antar att man jämför med genomsnittet inom rasen. Så för en ras kan B dra upp index, om det är bättre än genomsnittet, medans det drar ner i en ras där de flesta har A.
 
Tar man hänsyn till fler saker på Schäfer än på andra raser eller ska det vara lika på alla raser vad man tittar på? Eller ger resultat olika mycket poäng för olika raser?
Min tik tex har HD:B och hon har 109 i index. Finns knappt några A i släkten alls. De flesta B och en del C. C är ju ok att avla på Amstaff. Alla ED är väl 0 tror jag på de som är röntgade. Av hennes 7 avkommor är endas 1 röntgad ännu ( de är 14 månader nu så de flesta väntar tills 18 månader ca) och med B/0 i resultat. hur kan hon få så pass högt? Är det ''dyrare'' för Schäfer med tex B-höfter? Eller hur funkar det?

Försåt att det är så mycket mer att ta hänsyn till och många hundar så det är svårt att jämföra så, men jag vet ju att det är ganska mycket B- hundar på amstaff och dessutom C iomed att man får avla på det. Så egentligen borde väl indexet vara lägre på en sån?

B-höfter blir väldigt dyrt i en kull med flera A, som i hanen jag nyss tittade på.
En kull på 10 individer där alla har B får ett lägre index än än kull där 4 har A, 3 C och 3 B.
B höjer däremot i usla kullar.
Det är inte ok i Schäfer att avla på C-höfter. Det var prat på att tillåta detta iom indexet men det verkar som den regeln kvarstår, tack och lov.
 
Precis. Dessa hanar får ju aldrig ett svenskt index utan tiken måste ha ett riktigt högt index för att detta ska vara möjligt. Först pratades det om ett minimum på 101 men senaste budet var 107.

Jo, utländska hanar får eget index om de har tillräckligt många avkommor röntgade i sverige(5-8 stycken).
 
Fan...nu slog det mig. Vi kommer inte att kunna para Jarla med annat än svenska hanar då hon som import kommer att få ett lägre index :(
Det spelar ingen roll om hon har A- höfter och alla 8 syskonen blir fria.:turd:
Om hon får några riktigt fina kullar så kanske hon kommer nå gränsen.

Har hon A-höfter borde index ligga över 100 om inget annat påverkar efter A är bättre än genomsnittet för schäfer.
 
Alltså det här med index - kan inte det bli jättetokigt för folk som inte är insatta? Tänker på om valpköpare börjar gå på index mer än resultat på HD/ED på föräldradjuren? Eller är det det som är meningen att man ska sluta titta på resultatet för de enskilda föräldradjuren och bara lita släktens resultat?

Som ett exempel -
tiken har HD: D (index 101) och ED:0 (index 111) tot index 109
hanen har HD: A (index 121) och ED:0 (index 108) tot index 114,5
Så index på valpkullen blir ju HD 111 och ED 109

I avelsannonsen nämner man inte ens resultat på HD och ED (som man alltid innan gjort) utan nu står bara index HD 111 och ED 109 vilket ser skitbra ut. Men går man in på hunddata så ser man ju resultatet.

Kollar man index så ser det ju typ jättebra ut, inget konstigt. Men det är ju D-höfter! Det gör liksom helt plötsligt ingenting. Så nu kommer det väl börja ploppa upp en massa jäkla D-höfter och ED bara man tar en hane med högt index för det slätar över. det känns ju inte kul alls.

Eller är detta meningen med index? Att om tiken som i detta fall har D-höfter men det är ok att avla för att indexet blir högt så då bör valparna bli bra och vips har man trollat bort D-höfterna? Eller är dessa D-höfter ok nu bara för att släkten har ok index så tiken höjs? Så då gör inte höfterna på avelsdjuret ingenting?

Jag blir knäpp..

Fast de som inte bryr sig idag gör det inte imorgon.
Och det man ser i index är väl vad som nedärvs, det innebär inte att alla andra parametrar blir oviktiga, det är ju ett hjälpmedel och sätt att få den kontroll på aveln många skrikit efter? Att det tydliggörs vad man avlar på, defekter blir synligare och spårbara. Även för den som inte vet allt som pågår i bakgrunden.
 
Rasklubben har tyckt till men det som hittills blivit beslutat har stått fast.

Det som är känns oklart är hela hanteringen runt importerade, exporterade, oröntgade och skadade hundar samt utlandsparningar.
Och mycket bristfällig info som hela tiden kommer i sista minuten.
Alltså det låter ju väldigt mystiskt tycker jag..för att det är ju tex rasklubbarna som ber skk om att få sånadär avelsprogram så tycker det verkar konstigt att skk inte "lyssnar" på er rasklubb? Jag har suttit i styrelsen i många år i vår rasklubb och det är ingenting som beslutats om rasen utan att rasklubben fört fram det..
 
Jag antar att man jämför med genomsnittet inom rasen. Så för en ras kan B dra upp index, om det är bättre än genomsnittet, medans det drar ner i en ras där de flesta har A.

Helt korrekt. Det är därför HD-index införs för långhårig collie men inte korthårig. Hos korthåren är HD så ovanligt att det kan räcka med att en hund i en kull med idel A-höfter röntgas med B för att även de med A ska hamna under 100. När rassnittet på 100 är så pass bra gör index ingen nytta, tvärtom.
 
Nu är index tillbaka :laugh:

Är inne och kollar på hanen vi ska använda här näst. Index 107. HD:A
Han har kullbröder med endast 90-93...pga B-höfter. B som egentligen är fritt kan alltså hamna hela 17 enheter lägre :o

Gick in och kollade snabbt nu. Skillnaden mellan de hanar i kullen som inte har några avkommor är 5 enheter mellan A och B. De som har större skillnad har också avkommor som har påverkat resultatet...
 
Jo, utländska hanar får eget index om de har tillräckligt många avkommor röntgade i sverige(5-8 stycken).

7 avkommor skulle krävas var den infon som senast gick ut.
Men utlandsparingar skulle räknas med det lägre indexet.
 
Jag betvivlar att det är korrekt index som ligger uppe nu - vet du att det är det? Annars känns det ju onödigt att måla fan på väggen samt att spekulera. ;)

I detta fallet är ju indexet bra. Likaså blir kullindex vid provparning inför kommade kull högt trots att tiken är import. Hon har dock A och har en kullsyster i Sverige med A som puttar upp :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 779
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp