Inflammation carpalled!!! Tappat hoppet...

lisahjelmgren

Trådstartare
HEJ! Behöver råd om ett mitt 18-åriga halvblodsto som sparkades illa i nov.-04. Muskler i området höger bröstkorg har skadats, muskelbristningar. Då endast muskekskada, inga symtom i ben eller rygg. Dett är en häst som annars är mycket vital för sin ålder, rörlig och tränas regelbundet (Msv dressr men fick föl -04 och tagit det lite lugnare sedan dess), aldrig haft ledproblem förr vad jag vet. Är själv utb massör och har hjälpt henne alllt jag kunnat.

Hoppas ni orkar läsa detta...
När jag försiktigt skrittade igång henne i början av dec. uppkom värme i vänster framben, över böjsenan, efter någon vecka. Ställdes av då jag var rädd det kunde vara senakada, värmen försvann, satt upp igen men samma sak hände. Ringde "min" veterinär som inte hade tid förrän efter 4 veckor (mycket populär) och kom överens om att låta henne vila 3 veckor och börja skritta sista veckan innan besöket för att se om problemet fanns kvar... och det gjorde det förståss. Så det var tredje gången, men denna gång var värmen mer utspridd och gallor uppträdde -symtom som överansträngning ungefär, misstänkte nu en ledinflammation. Hos veterinär bekräftades inflammation i vänster carpalled, v. "framknä", sprutades med tuppkam. 2 veckor senare friskförklarades hon!!

MEN då jag varit tvungen att byta hovslagare återkom problemen snart. Min häst är ngt uttåttåad och nya hovslagaren klarade tydligen inte detta, jag såg att det inte såg så lovande ut men var tvungen att vänta på min vanliga hovslagare några veckor. När jag skrittade igång henne efter veterinärens skrittschema kom inflammationen tillbaka. Sprutades igen och skoddes om av vanliga hovis. 2 veckors vila i hage igen, tillbaks till veterinären och friskförklarades!! Hon valde att spruta en gång till för säkerhets skull dock och beodrade 2 ytterligare veckors hagvistelse med 20 min promenad om dagen för att sedan skrittas igång. Och här är jag nu! Livrädd för att samma sak ska hända ännu en gång. :cry:

Gemensamt för samtliga ggr inflammationen har återkommit är att det varit i samband med att jag ökat från 20 min skritt till 30 min. Igår vågade jag ta steget från 20-25 min skritt per dag till 30 min och självklart :cry: var benet varmt och galligt när jag kom hem. Jag tappar hoppet! :cry:

Erfarenheter? Hon står med Back on Track paddar under nätterna och i morse såg benet okej ut igen men hur ska jag våga skritta igång henne nu?

Ryggen är lite öm i ländpartiet men till bilden hör att hon har en väldigt lång rygg och efter att stå mer eller mindre stilla under 5 mån vid 18 års ålder är det kanske inte så märkligt... Hon får massagebehanlingar av mig och ryggen smörjs in med arnikaliniment.

Muskelskadan i bogpartiet höger fram är det ju värre med. Trots massage och laser är skadan ett bestående men. Blivit mkt bättre men helt bra blir det aldrig.

Vad tror ni? :confused: Är det kört eller tror ni att hon blir bra om jag bara tar det försiktigt? Ska skos om ännu en gång av min vanliga hovis om 10 dagar (6 veckors intervall), vågar inte skritta längre pass än 20 min fram tills dess efter gårdagen...

Liknande erfarenheter någon???????? Min veterinär verkar lugn och tror att hon blir bra... Säger det är viktigt att hon får börja röra på sig.

Hon har fått laser och gåtts igenom av annan terapeut än mig själv med förhoppning om att hon kunde hjälpa ytterligare. Får även Steel Joint sedan januari samt ett preparat som heter Condroflex. Innehåller Glukosamin, Chondroitin, hajbrosk, curcumin och mangan samt även c-vitamin. Preparatet verkar hjälpa men är dyrt! 2500 kr för 3 mån.

Förslag på annat billigare men ändå bra preparat? Jag känner till många preparat men är dom bra? Det är alltid frågan...

Erfarenheter av Steel Joint?????????

Please help!
 
Sv: Inflammation carpalled!!! Tappat hoppet...

Ursäkta att jag skrev så MYCKET... :angel:

Vad tror ni om att skritta hästen i 20 min/dag i ytterligare 10 dagar tills hovis varit här? Enl. vet räckte det med 20 min under 1 vecka och sedan succesivt öka trots skoning men det vet de´ sjutton...
 
Sv: Inflammation carpalled!!! Tappat hoppet...

Ganska tydligt i det du berättar är ju att hon avlastar sin högerbog så att vänster benet tar stryk. Det luriga med muskelskador (har precis själv haft ett helvete att få igång en häst som haft en avsliten muskel i bakpartiet just för att han avlastade och blev kass i det andra bakbenet gång på gång) är just att många gånger är det svärt att få dem att använda dessa muskler och utan att de används så blir de inte bra. Det jag hade satsat på om jag var du är att smärtstilla henne så kraftigt under en period att hon inte känner smärta från bogen och därmed vågar använda den och bygga upp den till funktion igen och hoppas på att detta kan få den att fungera så pass att du inte får så kraftig överbelastning på det andra benet.
En sak som jag fick rådet att göra med min (som har haft en fraktur och avsliten muskel i vänster bakparti var att han skulle gå en halvtimme om dagen i skrittmaskinen enbart i vänster varv för att han skulle vara tvungen att belasta detta mer. Har man inte tillgång till skrittmaskin kan man ju antingen låta dem skritta på lina eller skritta dem på en volt när man sitter på. I ditt fall skall du ju i så fall ha henne i höger varv då är hon ju tvungen att belasta höger bogen men får minst belastning på vänster fram. Kan vara värt att prova.
Beträffande medikamenter så säger jag att i första hand försök få ut riktigt smärtstillande till henne (Det nya Metacam är världigt enkelt att medicinera dem med de äter det med god aptit till skillnad från butta är dessutom påvisat bra att smärtstilla muskulatur med). Om man säger "vanliga" preparat så är MSM det jag fått bäst effekt av.
 

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 994
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 968
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag är ny på ledinflammationer. Min ena ponny har nu behandlats tre gånger i bakknäna, tre veckors intervall. Han har blivit bättre av...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp