Inflationen

Det har väl inte undgått något att inflationen i Sverige ökat kraftigt. Hur/om påverkar det livet? Har ni ändrat några vanor. Hur oroliga är ni för att inflationen ska öka?

Matkedjorna har ju flaggat för kraftiga prishöjningar, bl.a såg jag att äggproducenter vill höja priset på ägg med 50 öre. Energi och oljepriserna har redan stigit kraftigt vilket alla är medvetna om. Min personliga reflektion, som ja Stockholmsbo som använder lokaltrafiken, är att det första som rök var Sveriges svansföring om miljön. Diesel och bensinskatten kommer att sänkas oberoende av vilken färg vi har på regeringen efter valet i höst. Vi har ju haft låga energipriser sett internationellt, men det har ändå satsats stödpaket för att kompensera höjda elpriser - det var väl någon tråd här på buke som förfasade sig över elpriserna.

Kriget i Ukraina ser inte ut att ta slut snart och det tillsammans med fortsatt spridning av covid i Kina ger det enorma efterverkningar i resten av världen så noll reporänta är något i det förflutna. Vi har haft en historiskt lång högkonjunktur och jag tror att en hel del kommer ha problem att ställa om sig till lågkonjunkturen.

Ja, du har sannolikt rätt i din analys men lågkonjunktur är ett bra tillfälle för reflektion och utveckling. Så jag försöker se det positiva som kommer ur det hela.

De flesta svenskar lever i överflöd men jag kan tycka synd om de som lever på marginalen.
 
Räntorna kommer att gå ner igen 2024+. Så de som ska in bör givetvis passa på oavsett ränteläge.
Hur vet du det? Jag tycker tvärtom att bedömarna på bolåneinstitut och liknande pratar om att räntor på runt 1% är ganska extremt och att 3-4%är ner rimligt och att det kommer vara det nya normalläget.
 
Hur vet du det? Jag tycker tvärtom att bedömarna på bolåneinstitut och liknande pratar om att räntor på runt 1% är ganska extremt och att 3-4%är ner rimligt och att det kommer vara det nya normalläget.

Bra om så är fallet. Med räntor kring nollsträcket blir det att folk måste låna sig upp i högre utsträckning.
 
Det behöver du inte förklara för mig.

Så du vet alltså inte att räntorna kommer gå ner igen efter 2024? Det var bara något du skrev?

Självklart vet jag inte det. Ingen vet hur framtiden blir.

Däremot läste jag i Dagens industri att ekonomer förväntar sig att räntorna kan komma att gå ner då. Återstår att se om så blir fallet.
 
Klart räntorna går ner igen så småningom, riksbanken kommer sänka reporäntan för att försöka få igång ekonomin igen under kommande lågkonjunktur
 
Tittar man utanför sina egna fördomar, ser man också att även folk som inte är ekonomiskt oberoende, behöver hjälp för att klara sitt vardagliga liv nu. Men vi ska kanske offra dom för att komma åt de ekonomiskt oberoende?

Kan må så vara i extrema fall men de allra flesta skulle bara må bra av att leva mer spartanskt. Sett ur ett historiskt perspektiv lever idag nästan alla i lyx samtidigt som det numera är vanligt med depression och liknande tillstånd.

Jag är helt inne på @Sednas linje. Mindre resurser till konsumtion och mer resurser för att öka hållbarheten och välbefinnandet.
 
Kan må så vara i extrema fall men de allra flesta skulle bara må bra av att leva mer spartanskt. Sett ur ett historiskt perspektiv lever idag nästan alla i lyx samtidigt som det numera är vanligt med depression och liknande tillstånd.

Jag är helt inne på @Sednas linje. Mindre resurser till konsumtion och mer resurser för att öka hållbarheten och välbefinnandet.

Allt är ju relativt, mindre konsumtion ger färre jobb. Men absolut, man skulle kunna skära ner på mycket. Nu är det bränsle, el och mat som tar det mesta och många av oss har svårt att skära ner på det. Åtminstone vi som har minst marginaler.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp