Info körning

M

Moatje

Hej
Skulle vilja ha lite all möjlig info om körning, vagnar m.m.
Är ny på det här med körning. Och har precis lämnat in min häst på inkörning. Vill veta allt. Vad man behöver och vad olika delar betyder. Hur hög ska vagnen vara och hur ser man hur en vagn passar ens häst? Kan man göra om alla vagnar så man kan köra fler äm en häst?
:confused: :confused: :confused:

Malin
 
Hej...ja vad ska man säga...
Det du just beskrivit/frågat är väl vad vi alla(iallafall jag) strävar efter. Att kunna allt! Vilket inte går antar jag men man kan ju sträva efter det. Det mesta lär man sig efterhand, av misstag man gör,böcker, internet,andra kuskar,osv.
Angående vagnsfrågorna så är ju bara det en vetenskap.Man bör iallafall ha en ganska hög sittpunkt så att man ser över hästen. Vagnar går oftast att anpassa till flera hästar.
 
Hej
Har du något bra förslag på vettig litteratur inom detta område? Där man kan få all möjlig info, allt från vagnar till vad unghästen klarar. Vill få så bred info som möjligt. Erfarenheten kommer ju senare...

Malin
 
Vad för slags körning är du intresserad av?
Grovt uppdelat har du "vanlig tävlingskörning", trav, brukskörning och hobbykörning.
Det bestämmer vad för utrustning/vagnar du väljer.
När det gäller vagnar, fr a äldre sådana, rekommenderar jag att du tar kontakt med Vagnshistoriska Sällskapet (VHS).
Litteratur hittar du på många ställen, t ex hos Hööks butiker eller Ridsports sidor.

Jag ser att du lämnat bort din häst för inkörning. Mitt första råd är att se till att du är med själv, så mycket som möjligt! Även du behöver lära dig. ;)

Finns inga regler för hur hög en vagn skall vara. Det bestäms närmast av för vilken ändamål den är tänkt.
Om vagnen passar ens häst? Det är väl närmast en fråga om storlek, förutom ändamålet.
Att göra om en enbetsvagn att passa för flera hästar? Inte realistiskt, om du tänker på parstång etc, men det är mest en kostnadsfråga.

LIA
 
Hej!
Det ända jag vet är att jag inte är intreserad av trav-körning. Men de andra slags körningarna är jag inte så insatt i så att jag vet tillräckligt mycket för att säga nej :D
Men lite intreserad är jag allt av att tävla. Men än så länge har jag bara en unghäst så det är ju en bit att gå innan jag kommer dit.
Vad är det bäst att börja med för vagn? Rockard? Vad bör vikten inte överstiga på unghäst? Hur mycket "får" man köra?

Ska snart åka upp till min häst och bo där. Antagligen tills hon blir klar. Så där lär jag få lära mig en del. Men det känns bra att fråga andra också. Då det är så att alla har olika uppfattning och att det är lättast att skaffa sig en bredare syn om man hör med många.

Har du en extra bra bok att föreslå? Kanske en som inte är skriven av Anders Eriksson? Då det är till han ja ska.

Måste ju finnas någon "regel" på hur man mäter in en vagn till en häst? Precis som en sadel, typ.
Måste ju ha något att gå efter.
Sele då? Vilka säljer bra selar, och ändå håller sig inom rimliga gränser?

Malin
 
Skriver svar i följd efter dina frågor (i den mån jag grejar dom).

I brukskörning håller arrangörerna vanligen med vagn, vill du prova på "riktig körtävling", bör du låna vagn första gången, för att känna av hur du gillar det. För hobbykörning duger vad som helst, t ex rockard, men trevligare är en fyrhjuling.

Rockard! Den är robust och fr a, det blir inte "fällkniv", om hästen får för sig att backa. Den kan du dessutom använda som enkelt fordon även framledes för dressyrträning, skogsåka mm.
Antar att du menar rockardens vikt. Den är inte kritisk, dvs vikten spelar mycket liten roll, eftersom rockarden balanseras (5-10 kg på skalmarna) och hästen bara drar den. Viktigare att tänka på är körturernas längd, tempo, vägens beskaffenhet (backighet) etc.
Två vuxna är inget problem.

Bok? Skall kika och återkommer.
Mätregel, njae. Det finns regler beträffande selen, och det finns tävlingsregler beträffande vagnar, men inte det du frågar efter (såvitt jag vet). Allmänt skall skaklarna vara så långa, att hästen inte riskerar att slå bakhovarna i vagnen och med mellanrummet så avpassat, att dom inte klämmer hästen eller "drar isär" selen för mycket. Vanligen är vagnar gjorda för en viss kategori hästar, t ex arbetshästar (kallblod), vagnshästar (halvblodstyp) och ponnys (olika storlekar). Inom grupperna är storlekarna inte kritiska, om man inte tänker tävla seriöst. Gäller fr a de vanliga körtävlingarna.

Sele-säljare törs jag inte ge mig in på. Det blir som vanligt, en fråga om hur mycket man vill betala, och hur hög kvalité man vill ha. Typ av sele bestäms av vagn, och det kan du läsa mycket om, om du kikar i äldre trådar.

LIA
 
Hejsan
Först och främst beror dina frågor angående vagn vilken häst du har. Sedan vilken gren du ska ge dig in på. Jag anser följande:
Hobby körning: Rockard eller flakvagn.
Presitionskörning: Högrockard eller maratonvagn.
Dressyrkörning: Högrockard eller finare maratonvagn typ.
Maraton: Maratonvagn.
Skogskörning: Doning, Boggie vagn, nån typ av ledad vagn.

Angående litteratur så kan du gå till bibblan så har dom ofta mycket böcker att komma med. "Allt om körning" är bra men författaren har jag glömt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
766
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 305
Senast: Lynxsa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 583
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Möhippa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp