Bukefalos 28 år!

Inför Bruksprov 2018

Americano GJ var dagens absolut störtsta förvåning. Jag såg honom förra året och då kunde han varken skritta eller galoppera och hade en trav som var hysterisk och kändes extremt ditriden. I år var han fantastiskt fin i alla gångarter som såg naturligt jättebra ut.

Jag tror aldrig Americano kom till start förra året? Du tänker nog på Star Quality GJ.
 
@sorbifolia Här är sändningen, börjar imorgon :) https://www.equisport.tv/event/9259/bruksprovet-2018

Fö är jag mest förvånad över att Tissot TPs ägare inte är så ute i kylan att han inte ens skulle hitta någon som visar sin hingst.
Håller fullständigt med dig! Tycker det är mycket märkligt att man vill ha hens pengar överhuvudtaget.
Gällande hingstar så är jag mkt nyfiken på Dante hingsten, tappade bort namnet nu men GJ hingsten e Dantes Weltino
 
Har tagit lite anteckningar och några som fastnade på näthinnan för mig var:
Damon hade häftiga bakben och mycket rörlighet i kroppen. Lite på tårna och forsade på en del, men såg ändå ut som en häst för större uppgifter. Lite tråkig halsansättning.
Go First var så vacker att det var svårt att se bortom det. Kort med den lite mindre rörliga typen av rygg. Bakbenen var under hästen och aktiva men kunde varit ännu mer bäriga. Riktigt bra skritt.
Donato - Dagens doldis för mig. Riktigt imponerande närvaro, balans, bakben och rörlighet. Det kändes som en häst som kan bli något alldeles speciellt.
Tissot var häst i med power bakifrån, så mycket att han nästan såg förvirrad ut när han skulle komma tillbaka och korta sig. Hoppas på att få utlåtande från testryttare på denne som ändå är en häst i min smak. Kunde haft mer uppförsbacke.
Shizeido imponerade stort och förde sig som en stjärna. Fin balans, smidighet och reglerade dig väldigt fint fram och tillbaka. Kunde kommit ännu mer under sig.
Rockey rörde dig från öronen till svansen. Såg otroligt mjuk och samarbetsvillig ut och kunde länga ut/komma tillbaka. Släppte lite bak i längningarna och orkade inte riktigt bära hela vägen.
Jardeaux var spänd och fick inget mjukt stöd utan nickade sig igenom provet samt var spänt från nacken bak till svansen. Men visade ändå på fina grundgångarter. Vill hemskt gärna se en testryttare på denna hingsten och höra vad de säger om ridbarheten/avspändheten.
 
Mina favoriter idag var Americano och Damon.

Go First var inte alls min typ av häst, väldigt långa ben och kort kropp, han såg nästan högrektangulär ut. Ovanpå det en hals som såg kort ut under ryttare.
Likadant med Shizeido, jag tyckte att han såg lågställd ut och trist i typen.

Det var roligt att se Mattias Jansson på en hopphingst. Darwin NL gick i fin dressyrform men rörde sig inte alls som en dressyrhäst utan hade nästan helt raka framben.

Carolus förstår jag mig inte på, hans siffror från treårstest verkade stämma med det han visade idag, han fick 43 poäng på treårs.
 
Någon som vet varför Jefferson vdl är struken? Den stammen hade jag gärna betäckt med :love:
 
Damon hade häftiga bakben och mycket rörlighet i kroppen. Lite på tårna och forsade på en del, men såg ändå ut som en häst för större uppgifter. Lite tråkig halsansättning.

Vad var det som var tråkigt? Jag kollar på bilden och tycker att han ser ut typ som en målning av Stubbs, lång hals, men jag kan inte sätta fingret på vad som stör mig. För litet huvud? Nä, nåt är det. Så lite hjälp på traven uppskattas. :)
 
Vad var det som var tråkigt? Jag kollar på bilden och tycker att han ser ut typ som en målning av Stubbs, lång hals, men jag kan inte sätta fingret på vad som stör mig. För litet huvud? Nä, nåt är det. Så lite hjälp på traven uppskattas. :)

Han har en brett ansatt hals. Tror att det är extra tydligt eftersom att den också är ganska lång och att Damon nu som treåring inte är så färdig i kroppen än. Tycker att han är en riktigt fin häst som kommer att bli ännu finare längre fram :D
 
Han har en brett ansatt hals. Tror att det är extra tydligt eftersom att den också är ganska lång och att Damon nu som treåring inte är så färdig i kroppen än. Tycker att han är en riktigt fin häst som kommer att bli ännu finare längre fram :D

Ah, där har vi det! Det blir liksom mycket hals både på längd och bredd. :p
 
Jag är besviken att Don Deesel inte gick vidare. Även om han var spänd så tyckte jag man såg kvaliteer hos honom. Egentligen den enda jag skulle kunna tänka mig av årets hingstar.
 
Vad var det som var tråkigt? Jag kollar på bilden och tycker att han ser ut typ som en målning av Stubbs, lång hals, men jag kan inte sätta fingret på vad som stör mig. För litet huvud? Nä, nåt är det. Så lite hjälp på traven uppskattas. :)

Som AW nämnde är den lite brett ansatt (stör inte mig) samt att halsen går rätt rakt ut framför manken innan den välver sig uppåt. Inte katastrof och han kanske växer i den lite till. Väldigt lik sin pappa i HHB tyckte jag. Men en superfin hingst, är lite rädd att han inte skall komma tillbaka nästa år ifall de inte tar honom i år...
 
Jag är besviken att Don Deesel inte gick vidare. Även om han var spänd så tyckte jag man såg kvaliteer hos honom. Egentligen den enda jag skulle kunna tänka mig av årets hingstar.

Hade velat se alla fyraåringarna till testridningen. Tråkigt att slå ut dem på 10 minuters visad ridning tycker jag.
 
Jag är besviken att Don Deesel inte gick vidare. Även om han var spänd så tyckte jag man såg kvaliteer hos honom. Egentligen den enda jag skulle kunna tänka mig av årets hingstar.

Han var både spänd och istadig så jag tycker beslutet var helt rätt för dagen, det kanske finns massor av gång i honom men han visade det inte alls. Mycket vacker häst men det räcker inte för att bli avelshingst
 
Han har en brett ansatt hals. Tror att det är extra tydligt eftersom att den också är ganska lång och att Damon nu som treåring inte är så färdig i kroppen än. Tycker att han är en riktigt fin häst som kommer att bli ännu finare längre fram :D

Jag håller helt med! Jag tror han kommer bli fantastisk om han får lite mer hingstkaraktär.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
46 038
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 551
Senast: Cambrie
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
142
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp