Inför Bruksprov 2018

Sitter på plats och kollar på dressyrhingstarna. Väntar spänt på Donato och Damon. Av de fyra som gått hittills blir jag ärligt förvånad om de inte godkänner Go First, även om alla av dem har sina förtjänster.
 
Jag gillade hur Point Break hoppade (tittade på datorn). Någon som såg honom på plats? Jag har ett högställt ädelt sto. På bilden i ridsport ser han ju rätt tråkig ut exteriört. Kort, brett ansatt, tråkig hals och i nedförsbacke.
 
Jag gillade hur Point Break hoppade (tittade på datorn). Någon som såg honom på plats? Jag har ett högställt ädelt sto. På bilden i ridsport ser han ju rätt tråkig ut exteriört. Kort, brett ansatt, tråkig hals och i nedförsbacke.

Jättefin hingst, lite omogen i hoppningen och vill lite för mycket framåt men rättade sig fint med testryttarna. Massor med klipp i språnget, såg ut att kunna klippa hinderstöden om man la upp det där.
 
Nu har jag inte sett någonting på bruksprovet tyvärr då jag haft fullt upp i veckan, men utifrån stam och exteriör är mina favoriter följande:
Americano GJ - Svart, maffig och trevlig stam, vad mer kan man önska sig? :love:
Dantes Vincero GJ - Som ovan. Extremt trevligt möderne också anser jag!
Shizeido GJ - Är lite tveksam med tanke på vem dennes far är, men annars en jättetrevlig modell av häst.
Tissot TP - (Vet att han ej gick vidare). Också väldigt trevlig modell av häst.

Zappa (i dressyrhingst-klassen) - Har gillat honom enda sedan jag såg honom på SIHS i december. :love:

Generellt dock: Nu ska jag bara uppfinna en förminskningspistol så att man kan krympa alla ovan nämnda 1 dm. :D Då vore allting helt perfekt. Men bortsett från möjligen fadern på S och de facto att alla är tämligen stora hästar, så är de väldigt trevliga exteriört med väldigt trevliga stammar!

Någon som såg dessa IRL som har några åsikter förresten? Är dem så fina som de verkar? :)
 
@Dressyrtjejen_97 Zappa var en riktig stjärna igår!
Dantes Vincero är jag inte helt 100% säker på att han godkänns, men jag hade släppt igenom honom. Fin modell men jag hade velat ha in bakbenen mer under kroppen så han bär mer, samt fått upp rörelsen genom ryggen på så vis. Visades tyvärr i övertempo en del.
Gustavs andra två skall jag titta mer på idag. Shizeido imponerade stort på mig i torsdags med sin balans och harmoni, samt förmågan till samling. Vill ha in bakbenen här med, men galoppen är kanon.
Americano får jag återkomma om, snygg hals är allt jag tänkt hittills.
Hade gärna sett Tissot med testryttare
 
Aw, kraken. Ful var han inte, men lite kortlinjerad och satt helt klart
Nej inte alls ful men lite egen i modellen. Men hoppa kunde den.

OT. Den bruna Kannanhingsten gillade jag:love:. Lite stompig bak i galoppen i början men såg riktigt fin ut när han kom igång. Verkligen såg hur han zoomade in andra hindret på långsidorna. Kul att se dom två hingstarna tillsammans. De hade väldigt lika rörelsemönster och travade helt ok båda två för att vara hopphingstar även om bakbenen var kvar hemma i stallet.
 
@Dressyrtjejen_97 Zappa var en riktig stjärna igår!
Dantes Vincero är jag inte helt 100% säker på att han godkänns, men jag hade släppt igenom honom. Fin modell men jag hade velat ha in bakbenen mer under kroppen så han bär mer, samt fått upp rörelsen genom ryggen på så vis. Visades tyvärr i övertempo en del.
Gustavs andra två skall jag titta mer på idag. Shizeido imponerade stort på mig i torsdags med sin balans och harmoni, samt förmågan till samling. Vill ha in bakbenen här med, men galoppen är kanon.
Americano får jag återkomma om, snygg hals är allt jag tänkt hittills.
Hade gärna sett Tissot med testryttare

Det låter trevligt! :) Hoppas Americano, Dante och S...någonting blir godkända. :up:
Gustav verkar ha mycket fina hingstar! Gillar att de är mycket klassiska svenska mödernelinjer, och att hästarna inte är så där "plockepinn-nätta" som vissa andra.
Sen är ju Zappa bara helt magisk! :love:
 
Det låter trevligt! :) Hoppas Americano, Dante och S...någonting blir godkända. :up:
Gustav verkar ha mycket fina hingstar! Gillar att de är mycket klassiska svenska mödernelinjer, och att hästarna inte är så där "plockepinn-nätta" som vissa andra.
Sen är ju Zappa bara helt magisk! :love:
En treåring ska enligt mig nästan vara "plockepinn-nätt" fortfarande bara benen inte är för gracila. Nästan även en fyraåring om den är stor eller inte ser helt färdigväxt ut än. Annars blir de alldeles för grova när de är färdiga och speciellt en stor, grov häst som växer klart fort brukar det vara lite si och så med hållbarheten med. En mindre häst som är klar tidigt får vara lite grövre utan att det är någon katastrof bara benen också är grova och kotorna inte för långa.
Jag gillar också mina hästar aningen kompaktare i modellen men vill inte ha dom för grova för tidigt.
 
Både Knockout och Kannatol var jättefina! :love:

Men alltså, vilken av dom två skimlarna som är inne nu är Cruising?? Missade presentationen och omöjligt att se utifrån bilderna..... :confused:
 
En treåring ska enligt mig nästan vara "plockepinn-nätt" fortfarande bara benen inte är för gracila. Nästan även en fyraåring om den är stor eller inte ser helt färdigväxt än. Annars blir de alldeles för grova när de är färdiga och speciellt en stor, grov häst som växer klart fort brukar det vara lite si och så med hållbarheten med. En mindre häst som är klar tidigt får vara lite grövre utan att det är någon katastrof bara benen också är grova och kotorna inte för långa.
Jag gillar också mina hästar aningen kompaktare i modellen men vill inte ha dom för grova för tidigt.

3 åringar kan jag väl köpa. Däremot tycker jag att 4 åringar inte ska ha höjd, men ändå lite mera massa. Nu har jag visserligen rätt så smal erfarenhet, men åtminstone de 4 åringar jag känt till som varit hyfsat stora (165+) men väldigt nätta/"ofärdiga" har blivit väldigt stora och gängliga som vuxna. Så inte höjd, men ändå början till lite massa skulle jag vilja se på en 4 åring. :)
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 721
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 326
Senast: Cambrie
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
87
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp