Bukefalos 28 år!

Inför ESC - Semifinal 2

voltis

Trådstartare
Med en vecka kvar till semifinal 2 i Eurovision Song Contest är det nu dags att även starta denna inför-tråd :banana::banana::banana:

Liksom i semifinal 1 tävlar 18 länder om de tio åtråvärda finalplatserna :D
Sverige är inte med i denna semifinal så vi får inte rösta under sändningen. Men här på buke får ni rösta hur mkt ni vill, och det ser jag fram emot!

De tävlande i semifinal 2 är:


1. Serbien
2. Österrike
3. Makedonien
4. Malta
5. Rumänien
6. Nederländerna
7. Ungern
8. Danmark
9. Irland
10. San Marino
11. Kroatien
12. Norge
13. Schweiz
14. Vitryssland
15. Bulgarien
16. Litauen
17. Estland
18. Israel

Här finns en youtubelänk till alla semifinal2-låtar. Titta, njut och sen kommentera gärna, ge era listor och odds :D
https://www.youtube.com/playlist?list=PLmWYEDTNOGUK-nq1cm3W8bWbsthRoOPCJ

Jag har ägnat mest tid till semi 1 faktiskt, men är nog redo att ge mina kommentarer om semi 2 ganska snart ;)
 
Men alltså förlåt en förvirrad själ - har SVT inte alls något "inför ESC"-program längre? Där proffstyckare säger sitt om alla bidragen? Detta känns mycket ovant och lite skrämmande, att alldeles på egen hand behöva titta igenom alla bidragen på Youtube. Min världsbild är skakad, och min ESC-kompass avmagnetiserad. :cry:
 
Men alltså förlåt en förvirrad själ - har SVT inte alls något "inför ESC"-program längre? Där proffstyckare säger sitt om alla bidragen? Detta känns mycket ovant och lite skrämmande, att alldeles på egen hand behöva titta igenom alla bidragen på Youtube. Min världsbild är skakad, och min ESC-kompass avmagnetiserad. :cry:
Nej de hade för få tittare säger de :( Har knappt smält det än, ändå hörde jag nyheten för flera veckor sedan... skandal!!!

Men nu har vi inför-trådar här istället, får hjälpa varandra ;)
Sen finns lite youtubare som har gjort klipp etc man kan kolla in. INTE samma sak, jag vet, men iaf ngt hehe.
 
Nu är jag redo för mina första kommentarer om låtarna i semi 2:


1. Serbien - inget större fel varken på artist eller låt, men det känns rätt ospännande? Ingen låt man kommer komma ihåg efteråt.
2. Österrike - en av mina favoriter i år! Jag gillar hans röst och låten är störtskön! Kanske ingen esc-vinnare men tror han kommer topp 10 iaf.
3. Makedonien - den känns inte så modern, och lite enformig Vet inte hur det ska funka live?
4. Malta - sömnpiller tyvärr.... lite deppigt och lågmät. Och ingen stark röst som lyfter det hela...
5. Rumänien - väldigt annorlunda! Jag vill hata det men sitter ändå och försöker joddla med... typisk antingen topp eller flopp!
6. Nederländerna - har många fans i esc-världen, och visst kan jag känna att den har "något". och lite annorlunda med 3 tjejer... Fin låt absolut, får se hur den funkar live.
7. Ungern - gillar att han sjunger på sitt språk, och även fast man inte förstår så känns texten viktig. Fin melodi! Han borde dock skippat "rap"bilten....
8. Danmark - inte första kvinnliga balladen vi hört i år, tyvärr. Jag tycker inte den står ut alls, som jag sagt förr - liveshowen avgör balladkamperna.
9. Irland - lilla pojken då.... Söt och skör röst, vacker melodi. Känns lite Irland på 90-talet, men absolut inte dåligt för det. Kanske för lågmält?
10. San Marino - Finns det bara Valentina i hela San Marino? Hennes fjärde ESC nu, och det brukar inte funka... inte i år heller, helt ointressant.
11. Kroatien - jäääättekonstigt när han byter röst så där varannan mening! Nästan läskigt...
12. Norge - skönt gung sådär, men vet inte om jag skulle gå och nynna på detta efteråt? Men mkt mer behagligt än Kroatien ;)
13. Schweiz - fin röst och ibland glimmar låten till, men inget jag föll pladask för.
14. Vitryssland - befriande att slippa dålig engelska för en gångs skull ;) Ingen jättefavorit för det, men tummen upp för språket och att de verkar så glada!
15. Bulgarien - älskar rösten och killen! Låten är vacker och trots att den är lite lågmäld så fastnar jag!
16. Litauen - stackars litauen är det enda jag känner... lilla my på party..? Plus: liiiite upptempo i balladträsket. Lite....
17. Estland - duetter är svåra, men båda sjunger bra och gillar melodin! Estland kan detta m duetter tror jag, de har lyckats några gånger innan.
18. Israel - solklart vidare, äntligen lite fart! Hade nästan önskat ännu mer partyfeeling, men i detta startfalt är detta ju nästan som att gå på speed ;) Helt ok skön låt!

Mina favoriter, just nu, utan inbördes ordning är:

Israel
Estland
Irland
Bulgarien
Österrike

Några till är helt ok men är precis utanför topp 5 , just nu.... :D
 
Jag vill att det ska vara precis som förr, när alla nordiska länderna hade varsin representant som kommenterade och betygsatte i "inför"-programmen, och det jämt var han den långhårige från Island och den mysige och snälle finländaren.

Mvh/"Stockkonservativ" :mad: :(

(men åkej, jag får försöka youtube-varianten - under protest! - då)
 
Jag vill att det ska vara precis som förr, när alla nordiska länderna hade varsin representant som kommenterade och betygsatte i "inför"-programmen, och det jämt var han den långhårige från Island och den mysige och snälle finländaren.

Mvh/"Stockkonservativ" :mad: :(

(men åkej, jag får försöka youtube-varianten - under protest! - då)
Ja nordiska panelen var det allra bästa! De måste ju ha tappat tittare när de slutade med det!
Men har ändå gärna sett den svenska panelen ändå, man får höra alla låtarna och lite tankar kring dom...
Men som sagt, vi är några här på Buke som gärna säger vad vi tycker också ;)
 
Fortsätter med semi 2

1. Serbien - Gillar ... Börjar bra.. Till Final

2. Österrike - Bra låt ... Helt klart en radiolåt... Men inte min kopp te... Man har liksom "hört den förut"... Men blir Final (tror jag)

3. Makedonien - Också en bra låt... Trallvänlig .. Jo men den måste ju också gå till final

4. Malta - Jag vet inte, efter de 3 första framstår den som tråkig men så illa är den ju inte ... men ev final

5. Rumänien - Okej... Den här e ju väldigt egen ... Men när det är så hög klass på sången i alla andra låtar så blir iaf jag negativ när det inte är 100 sångmässigt... Nu är det ju inte riktigt en låt som slår igenom på sånginsatsen men nä inte final

6. Nederländerna - Wow häftigt upplägg... Topp 5 ? Kanske, kanske inte ... Till Final

7. Ungern - Nej, definitivt inte min kopp te... Pluspoäng för orginalspråk, men nej... Inte final

8. Danmark - Ovanligt tråkig för att va Danmark... inte ens säkert den går till Final så ev Final

9. Irland - OMG nu är killen helt klart "min typ" (hjälper ju) MEN vilken fin låt... Den är ju helt underbar... Nu gillar jag inte ballader egentligen men seglar ändå upp som min favorit just nu... Gåshud... Till Final

10. San Marino - Jösses... Hur många "låtgenrer" får man plats med på 3 min... Nej. Blir ingen röd tråd och känns inte ens dansvänligt... Inte final

11. Kroatien - En Let it be kopia... Skulle blivt bättre med en duo dvs att han inte sjöng båda "sätten" själv... Så tyvärr inte min grej alls... Inte final

12. Norge - Nej... Bara nej... Kunde blivit bra men faller platt... Sorry Norge men det här är blir ingen final

13. Schweiz - Läste Tinderbelle (hade ju passat) en "i mängden" låt... Inte bra men inte dålig ev Final

14. Vitryssland - Eh va... Alltså vet inte alls vad jag ska tycka om den här. Deras "hej rop" förstör massor... Men annars en ok "rysk uptempo countrylåt" ev final

15. Bulgarien - Intressant låt, men HUR kommer den funka live ? ev final

16. Litauen - Nej, återigen en tråkig låt, blek och inte 100 sångmässigt.. inte final plus dock för att man får se framträdandet vilket ju ger en mer rättvis bedömning än studioversioner...

17. Estland - Stadigt och en bra låt... Inte topp 5 men till final

18. Israel - Gillar, kan tom va topp 5 och självklart ska man göra reklam för sin stad/land i musikvideon ;) till final

Blev nog inte mer än fem topp 5 låtar totalt ... Däremot fler inte till final i den här semin än förra... och bara 7 direkt till final enligt mej...
 
I morgon är det dags för semi 2! Inte lika spännande som semi 1 kanske då sverige inte är med? Men ni har väl ändå hunnit få några favoriter inför kvällen?

Mina favoriter jag listade ovan gäller fortfarande, och det känns som detta är killarnas semi?
 
Det är som att ESC-luften går ur mig när Sverige har varit värdland. Ingen kan komma i närheten av den nivå vi håller så jag sitter bara och stör mig på hur dåliga alla programledare och mellanakter är. Dessutom är bidragen mest en anonym sörja i år. Vad hände? Älskar förstås jippot ändå men just "inför" känns det så otroligt opeppigt att det är läskigt.
Men jag har kikat på recapen nu och de som sticker ut är Österrike, Rumänien och Israel.

Inga av låtarna från i år kommer hamna i min playlist. I vanliga fall är det 5-10 stycken! :eek:

Ja nordiska panelen var det allra bästa! De måste ju ha tappat tittare när de slutade med det!
Men har ändå gärna sett den svenska panelen ändå, man får höra alla låtarna och lite tankar kring dom...
Men som sagt, vi är några här på Buke som gärna säger vad vi tycker också ;)
YLEs version är jättetrevlig! Kanske lite sent nu men värt att veta till nästa år kanske :)
Har bara småkikat på ett avsnitt för jag har varit så oerhört opepp på årets ESC men det verkade i alla fall lika bra som vanligt.
 
Mina favoriter i semi 2 är:

Irland: såå mysig och hade jag varit 20 år yngre hade jag varit kär i killen! Har lyssnat jättemycket på den och hoppas att han sätter sången live! Tror tyvärr att den får det svårt :-(

Schweiz: Jag gillar den! Den har nåt

Bulgarien: Jag var skeptisk först men har nu övertygats! Den är bra. Och killen sjunger enligt de som lyssnat mycket på repen bra live också. Kan bli farlig i finalen!

Estland: Som vanligt gillar jag Estland. Känns lite härligt retro. Önskar att de hade haft lite mer kemi på scenen. Tror inte att det går så bra för dem men jag gillar låten.
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 540
Senast: Rosett
·
Kultur Det närmar sig den stora finalen! Men det saknas fortfarande fyra bidrag, och dessa ska utses på lördag! Det är dags för mellos...
2
Svar
30
· Visningar
1 907
Senast: voltis
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 529
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 631
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp