inga seriösa blandras uppfödare?

diabla

Trådstartare
Jag bor i Australien kanske jag ska börja med.
Jag vill köpa en Cavamalt - cavalier och maltese mix men det verkar omöjligt att köpa från en vettig uppfödare som inte föder upp endast renrasiga hundar!
Dom enda jag kan hitta är i så kallade petshops som jag vägrar köpa ifrån.

Jag har försökt hitta någon seriös person som säljer blandsras hundar av den sorten jag vill ha, men i alla annonser på interet så står det saker som "bästa priset du kan hitta" "vi leverarar i hela landet" etc. Jag vill inte köpa från en uppfödare som är villig att leverera hunden till någon de aldrig har träffat och som fokuserar på priset i stället för hundens temperament och stamtavla!

hur svårt ska det vara att hitta en uppfödare som bryr sig om vart hunden ska bo och som inte endast är ute efter pengar? Jag vill hitta någon som jag känner att jag kan lita på när de säger att hunden har blivit vaccinerad och att den har blivit "screened for genetic diseases."

Kan ni ge mig några tips på hur jag ska leta efter en bra uppfödare? eller är det omöjligt eftersom jag vill ha en blandras? om det är näst intill omöjligt, är det bättre tror ni att köpa från en petshop eller från en oseriös person som jag hittar på internet?
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Hur det ser ut i Australien har jag ingen aning om, men jag tror att det i Sverige är ganska sällsynt med blandraser där föräldrar och övrig släkt är ordentligt hälsokollade.
Vaccinationsintyg ska du ju få med hunden (återigen, i Sverige iaf) och hälsoundersökningarna ska finnas registrerade på SKK hunddata, kanske finns något liknande i Australien? Dock hänger ju det förmodligen på att båda föräldrarna är renrasiga.

Jag hade inte valt varken petshop eller oseriös uppfödare. Varför vill du ha just en sådan? Jag hade valt en av raserna.

Det ÄR väldigt svårt att hitta seriösa blandrasuppfödare. En bra uppfödare är guld värd och jag hade inte velat stå utan det stödet från någon jag har förtroende för (som du gör med oseriös uppfödare alt petshop) och jag hade aldrig velat sponsra något av det heller.
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

tack för ditt svar.
jag det verkar väldigt svårt att hitta. för seriösa renrasiga uppfödare vill ju knappast avla sina hundar med andra raser så jag vet inte hur jag ska hitta en blandras från en seriös person!

Jag vill inte ha en renrasig cavalier för de lever bara i ca 7 år, 98% får hjärnfel. jag har fått för mig att om jag köper en som är en cross så kanske lever den lite längre och får inte hjärn problem.
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Precis.
Men varför inte en ren malteser då? De sjuka anlagen hänger ju med från cavalieren oavsett. Hur just hjärnfelen nedärvs har jag visserligen inte koll på, men risken att det dyker upp i alla fall är rätt hög.
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Hjärnfel? Det har jag inte hört talas om, däremot hjärtfel som blåsljud och liknande. Även om du parar med en annan ras så kan valparna lik väl bli sjuka eftersom anlagen finns där. Så du är fel ute i dina tankar. Det finns ingenting som säger att blandraser är friskare.

Den dagen jag stöter på en seriös blandrasuppfödare är dagen då jag också börjar tro på tomten.
(Ja, jag är delvis, ytterst lite, ironisk)
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Att köpa blandras är ingen garanti för att få en frisk valp, sjukdomar kan ärvas ner oavsett, så du gör rätt i att inte köpa en eventuellt ogranskad valp med föräldrar som inte är granskade, speciellt om du inte ens har en möjlighet att träffa tiken och alla kullsyskonen.

Jag tror det lättaste är att hitta en som föder upp renrasig malteser eller en uppfödare med renrasiga cavaliers som erkänner problemen inom rasen och som aktivt avlar på individer som är friska. Det är väl storleken på skallen och hjärtfel som är de vanligaste problemen? Det har ju varit rätt mycket snack om just cavalier och dess problem på senare tider, så man tycker att det även i australien borde finnas uppfödare som "vaknat till".

Ang. att köpa från en BYB eller petshop så är det väl lika illa? Vaifrån kommer petshop-valparna om inte från oseriösa uppfödare? Och oavsett var du fått tag på hunden så är ju sorgen lika stor om den skulle visa sig bära på någon sjukdom, som ju tyvärr kan överföras även om det är en blandrasvalp, plus att du då stött den oseriösa aveln men dina pengar för valpen.
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Hjärnfel? Det har jag inte hört talas om, däremot hjärtfel som blåsljud och liknande. Även om du parar med en annan ras så kan valparna lik väl bli sjuka eftersom anlagen finns där. Så du är fel ute i dina tankar. Det finns ingenting som säger att blandraser är friskare.

Den dagen jag stöter på en seriös blandrasuppfödare är dagen då jag också börjar tro på tomten.
(Ja, jag är delvis, ytterst lite, ironisk)

Jo men risken är ju större när båda föräldrarna bär på anlagen.
om jag har hög risk för en sjukdom och min pojkvän har hög risk för samma sjukdom så är det ju större risk att vårat barn får det än om jag hade "parat" mig med en anna kille som inte bär på samma sjukdom. det säger sig ju självt att risken blir mindre.
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Jag är medveten om att köpa blandras är ingen garanti för att få frisk hund och det tror jag inte att jag har sagt heller? Men jag tror att risken för att få just de ras typiska sjukdommarna är mindre om man parar utanför rasen. Men sen att hunden kan få helt andra problem är inget jag försöker utesluta.
tack för ditt svar. jag får tänka över om jag vill ha en renrasig från en bra ägare eller inte.
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Om du är så rädd för en viss åkomma, varför inte välja en helt annan ras?
Eller köpa en valp från en seriös cavalier-uppfödare som har sunda friska linjer?

Avel är ju tyvärr inte så enklet att om jag som har ett sjukt "O-anlag" skaffar barn med en man som har ett friskt "O-anlag" garanterat kommer få friska barn!

Den risk du tar om du köper en blandras - oavsett hur "kontrollerade" föräldradjuren som individer är - är ju att de används i blandrasavel just för att de inte håller måttet för att användas inom den renrasiga aveln!
För varför skulle man använda en frisk, sund renrasig hund efter långsiktigt sunda friska linjer för att avla fram blandrasvalpar?
Troligare är ju att man använder mediokra hundar eller hundar ur linjer som är dåligt "kontrollerade" eller linjer med dålig hälsostatistik, eller hur?

Nej, välj en seriös bra uppfödare som avlar på sunda, friska renrasiga hundar!

/Swat
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

där sa du nått. det får mig lite att tänka om. tack ska du ha!

men sen vill jag bara be er att inte använda ordet "garantera" för det har aldrig jag eller någon som gillar blandraser sagt och det är inget vi tror heller. vi tror bara att risken minskar för vissa sjukdommar, inte att den går bort helt för alla.
 
Sv: inga seriösa blandras uppfödare?

Jag tror vi skriver garantera, för tyvärr är det en uppfattning som existerar, att korsningavel tar ut de dåliga anlagen. Däremot har du rätt i att du inte skrivit det, du skrev bara att du har för dig, och det är inte samma sak, men eftersom vi inte kan veta hur insatt du är så skriver man extra kraftigt för säkerhets skull.

Du verkar vara seriös och fundera bra kring valet av ras, så du hittar nog en bra hund i slutänden :) Lycka till med letandet!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 543
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 826
Senast: Gumman123
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 131
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 819
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp