Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag håller helt med CK - det är nog ingen distansryttare som matchar sin häst på det sättet. Jag har dessutom svarat på intervjun med Michael Petersson på Ridsport webb. Jag är lite spydig där vad det gäller "inom den närmaste tiden"...
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Appropå dressyren... jag anser att det är enormt onödigt att distansryttarna ska ställa de olika grenarna mot varandra. Framhåll varför en eller flera distansryttare bör åka, istället för att tjafsa om att andra minsann inte heller borde få åka. Prestationer och att sporten faller under Ridsportförbundet är de argumenten som krävs. Att börja slänga skit på andra grenar gynnar ingen.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag kan förstå argumenten från de som vill satsa på att vara med i VM i Kentucky när förbundet ändrar sig. Att alla vill ha klara riktlinjer från början.
Men inte att jämnföra sig med andra som inom hopp och dressyr, alla bör tala för sin egen sak. Vem vinner på att ingen åker till VM-et.
Men ärligt- efter att ha läst detta och titta på resultaten från de två senaste mästerskapen där ingen av de svenska distansekipagen kom i mål.
Alla svenskar som har startat i de två senaste mästerskapen har inte fullföljt tävlingen. Är de svenska ryttarna tillräkligt bra för att kunna ta medalj?
Och vad har man gjort nu mellan EM 2009 i Italien tills nu som gör att ni tror att de, från ej fullföjande tror att de nu har medaljchans.
Och om man nu som ett inlägg säger " bara på stora internationella mästerskap med kvalificerat motstånd kan svenska ryttare lyfta sig yterligare ett snäpp upp mot de dryga 20 km/tim som krävs".
Varför gjprde inte ryttaren det på EM-et?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Du kan inte bara kolla att på de senaste mästerskapen har ingen fullföljt. Du måste kolla vart tävlingen gick, vad det var för väder och terräng och massor mer!

På stora mästerskap utesluts ungefär 50% av ryttarna, så blir man bara godkänd så har man ändå kommit i den övre halvan.

Men att vi inte fick nån ryttare godkänd i malaysia är ju inte ett dugg konstigt någonstans!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

[
Obetaget alla andra frågeställningar i ämnet måste vi väl alla utgå ifrån att det inte kan komma i fråga att Sverige låter sig representeas av ett B-lag, dvs ekipage som ligger UNDER den "kvalitetsgräns" SvRf satt upp och som man nu försöker slingra sig bort från som för lågt satt.
WEG (liksom övriga internationella mästerskap)är ju inte en tävlling där ryttaren sas anmäler sig själv. Att "köpa in sig" med en leasad häst som inte presterat enligt SvRfs krav vore skämmigt för svensk distanssport! Likaså att starta med en amerikabaserad ryttare om inte denne presterat minst lika väl som våra hemmabaserade.
Obetaget alla andra frågeställningar i ämnet måste vi väl alla utgå ifrån att det inte kan komma i fråga att Sverige låter sig representeas av ett B-lag, dvs ekipage som ligger UNDER den "kvalitetsgräns" SvRf satt upp och som man nu försöker slingra sig bort från som för lågt satt.
WEG (liksom övriga internationella mästerskap)är ju inte en tävlling där ryttaren sas anmäler sig själv. Att "köpa in sig" med en leasad häst som inte presterat enligt SvRfs krav vore skämmigt för svensk distanssport! Likaså att starta med en amerikabaserad ryttare om inte denne presterat minst lika väl som våra hemmabaserade.
Jag skulle vilja se den ryttare som med självaktning skulle ställa upp på att representera Sverige och som inte presterat minst enligt de ursprungligt uppsatta gränserna]


Jag förstår inte ditt resonemang här om det nu kan finnas svensk-amerikanska FEI kvalade ryttare på plats eller svenska ryttare som har ridit hästar i USA och är kvalade, vissa av dessa kan vara de som är aktuella i Landslaget såsom Maria H.
Samt Sv. Förbundet inte vill finansiera svenska ekipage för att delta på svenska hästar som skickas från Sverige.
Att det ska vara mer "skämmigt" att dessa får en chans att tävla och att det ska vara bättre att lämna "walk ower". Inte ens ta upp frågan?
Och då förorda att vi ska välja inte ställa upp alls!
De kan ju inte mer än inte komma runt och det var väl vad de svenska ryttarna med "självaktning" som du beskriver det och som representera Sveriges Italien gjorde. Varför inte ge alla en chans och hålla alla dörrar öppna.
Vid VM i Kansas 1996 kom Eva Rubin på 5 plats med en lånad amerikansk häst
och hela det svenska laget som red på lånade hästar var några sekunder från ett brons. Alternativt nu kan vara ett aktivitet letande efter bra leasing hästar åt landslagsryttarna om nu inte plan A går att genomföra. ( Plan A är att förbundet håller sina löften)
Ingrid
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Appropå dressyren... jag anser att det är enormt onödigt att distansryttarna ska ställa de olika grenarna mot varandra. Framhåll varför en eller flera distansryttare bör åka, istället för att tjafsa om att andra minsann inte heller borde få åka. Prestationer och att sporten faller under Ridsportförbundet är de argumenten som krävs. Att börja slänga skit på andra grenar gynnar ingen.

Och VEM exakt har "slängt skit"? Eller tjafsat?

Fattade du verkligen inte Ponnyfantasts resonemang? Hon tog dressyren som exempel för att visa att att förbundets argument inte tillämpas konsekvent över alla sportgrenar, alltså är det ett argument utan logisk grund.

Det var det kloka påpekandet som jag bugade inför. Om du vill dra till med att folk "slänger skit på andra grenar" får det stå för dig.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag tycker det vore förträffligt om de svensk-amerikanska ryttarna på plats eller svenskar på lånade hästar (Maria HE med fler ?) kunde vara med i WEG och representera Sverige om förbundet inte vill betala kostnaderna för att skicka hästar. Jag vet inte hur pass "bra" de svensk-amerikanska är, men de är ju lika mycket svenska som ryttarna bosatta i sverige och borde få precis samma chanser att tävla som alla andra?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

QUOTE=kimmis87;13173014]Du kan inte bara kolla att på de senaste mästerskapen har ingen fullföljt. Du måste kolla vart tävlingen gick, vad det var för väder och terräng och massor mer!

På stora mästerskap utesluts ungefär 50 % av ryttarna, så blir man bara godkänd så har man ändå kommit i den övre halvan.

Men att vi inte fick någon ryttare godkänd i Malaysia är ju inte ett dugg konstigt någonstans![/QUOTE]

Om snittet är 50 % som är godkända så var väl de svenska sämre än genomsnittet och det bör behövs mer än att bli godkänd och bara hamna i den övre halvan för att ta medalj. Banan, vädret, terräng är lika för alla som startar och bör vara något som påverkar alla som startar lika om alla är lika duktiga.
Om det inte är ett dugg konstigt att inte ryttare bli godkänd i Malaysia - varför vann en annan Europe?
Vad säger att Kentuckybanan just passar de svenska?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Frågan är, hur många månader innan tävlingen gick var dennes häst i det landet?

Det har vääääldigt mkt med saken att göra.
Så nej, alla har inte samma förutsättningar! De med mkt pengar åker dit många månader innan om klimatet är ett annat än hemma. Kentucky stämmer betydligt bättre överens med sverige än vad malaysia gör kan jag lova dig!!

Det är skillnad att komma i främmande väder på en hopp/dressyr bana och prestera i typ 3 min och att verkligen göra en kraftanstränging i flera timmar!
Prestationerna går inte att jämföra med varann överhuvudtaget.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Oavsett sidodiskussionerna så är väl den viktigaste frågan om förbundet verkligen får ändra sina kriterier för deltagande i efterhand?

Är det fair play?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Med den lilla fina skillnaden att dressyrlandslagets placering från Achen räcker till för klassificering, vilket är ytterligare ett skäl att hålla dressyren utanför en diskussion om distansryttarna ska åka till WEG eller inte.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Med den lilla fina skillnaden att dressyrlandslagets placering från Achen räcker till för klassificering, vilket är ytterligare ett skäl att hålla dressyren utanför en diskussion om distansryttarna ska åka till WEG eller inte.

Dressyren var oxå 4:a på EM i Windsor 2009
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Huvudet under armen: i år var de i England och kom fyra. I vilket fall de kan visa både individuella prestationer och en placering i senaste mästerskapet. Vi kan visa individuella prestationer. OM vi vill hävda att det räcker, DÅ kan inte vi peka på några som klarar båda kraven och gnälla: "Om inte vi får, varför får då dom"
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

QUOTE=kimmis87;13173014]Du kan inte bara kolla att på de senaste mästerskapen har ingen fullföljt. Du måste kolla vart tävlingen gick, vad det var för väder och terräng och massor mer!

På stora mästerskap utesluts ungefär 50 % av ryttarna, så blir man bara godkänd så har man ändå kommit i den övre halvan.

Men att vi inte fick någon ryttare godkänd i Malaysia är ju inte ett dugg konstigt någonstans!

Om snittet är 50 % som är godkända så var väl de svenska sämre än genomsnittet och det bör behövs mer än att bli godkänd och bara hamna i den övre halvan för att ta medalj. Banan, vädret, terräng är lika för alla som startar och bör vara något som påverkar alla som startar lika om alla är lika duktiga.
Om det inte är ett dugg konstigt att inte ryttare bli godkänd i Malaysia - varför vann en annan Europe?
Vad säger att Kentuckybanan just passar de svenska?[/QUOTE]

Ehh, ja att en annan europe vann VM i Malaysia kan ju kanske ha något att göra med att hon är proffissionell distansryttare med ett proffsteam som bla lever och tränar halvårsvis i Dubai samt att den fantastiska hästen befann sig i och tränade i klimatet under mycket lång tid före VM. Vi har ännu så länge ingen landslagsryttare i distans i Sverige som kan leva på sin sport men vem vet plötsligt händer det! En stor eloge till Onsala Arabians som sponsrar sporten med en rejäl prissumma i sin cup. Fler tävlingar av den sorten så kanske licensen till SvRF går ihop....:bow:
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

[QUOTE
Om det inte är ett dugg konstigt att inte ryttare bli godkänd i Malaysia - varför vann en annan Europe?[/QUOTE]

Jo, det ska jag berätta för er!
Maria Alvarez Ponton bor och tränar sina hästar i DUBAI under Europas vinterhalvår, andra halvan bor hon i SPANIEN. Alla som varit söderut vet att det är mycket varmare i både Spanien och Dubai än i Sverige. Att komma från Sverige till Malaysias värme och prestera går inte, då måste du ha skickat ner din häst på träning i ett varmare land ca 2-3mån innan tävlingen för att aklimatisera sig. Ungefär som skidåkarna som ska tävla på höghöjd åker och tränar höghöjd för att vänja in kroppen.

När det gäller EM så har jag i tidigare inlägg på andra ställen förklarat att EM var en katastrof bana. Enligt reglementet får det vara ca 10% asfalt. I Assisi var det 9 MIL asfalt av de 16 mil vi skulle rida, dessutom var det extremt hal. Då det ej framgick att det var så mycket asfalt samt att banan lagts om från den de haft på pree-riden året innan som vi hade folk på plats för inspektera, vi blev "tagna på sängen" och hade helt fel skoning, var i princip omöjligt att ta sig fram med vanliga järnskor. Jag såg minst 25-30 hästar som hade skador från att ha gått omkull på asfalten, bla min egen häst. Vi fortsatte, men tyvärr så fick hon ont och vi fick bryta. En av de svenska hästarna snubblade omkull i mörket på första sträckan, ryttaren ramlade av och bröt nyckelbenet, hästen var ok, men de kunde inte fortsätta pga ryttarens skada. Banan var inte snäll mot hästarna, var allt för hård och hal, uteslutningsprocenten på hältor var mycke högre än normalt, den vanligaste orsaken metaboliskt var det mycket få som gick ut på. Gick också klart att se att de lite äldre och mer erfarna hästarna klarade sig bättre än yngre, som ännu inte hunnit få "hårdheten" i benen. Jag hade aldrig åkt dit med min 9-åring om jag vetat innan hur tuff banan var.
När det gäller WEG fick vi klara regler från SVRF,de har nämts i tidigare inlägg. Lag eller induviduell placering på EM eller att vi ridit på minst 15km/h på annan tävling över 160km. Min häst gick SM 160 km förra året på 15,4km/h som egentligen var närmre 16km/h då banan var felmätt och egentligen mätte hela 167,5km.
Det vi Distansryttare reagerar på är SVRFs sätt att NU när vår nytillträdda ordförande träffar tävlingssektionen för första gången får det här slängt i ansiktet, att vi inte har på WEG att göra.
Är det så här de tänker måste de ha vetat sin inställning redan efter EM i Assisi, varför vänta ända till nu innan de yttrar sig????
Här är vi flera som jobbat som f..n för att hitta sponsorer för att finansiera WEG, allt i onödan. Som jag tidigare skrivit, känns som att jobba i motvind, ett förbund ska stötta och hjälpa de sina, inte försvåra och köra med falska kort.
Tror inte någon av ledningen i SVRF ens satt sin fot på en distanstävling, och det hörs när de uttalar sig att de inte har en susning om vad det är, hur det fungerar mm mm. Vore ett KRAV att man har kännedom och insikt i de dicipliner som ingår i SVRF för att få sitta med i ledningen!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Varför skoddes inte hästarna om när ni kom till Assisi och såg banan?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Med den lilla fina skillnaden att dressyrlandslagets placering från Achen räcker till för klassificering, vilket är ytterligare ett skäl att hålla dressyren utanför en diskussion om distansryttarna ska åka till WEG eller inte.

Tjatar igen:
Oavsett sidodiskussionerna så är väl den viktigaste frågan om förbundet verkligen får ändra sina kriterier för deltagande i efterhand?

Är det fair play?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Varför skoddes inte hästarna om när ni kom till Assisi och såg banan?

Den del av banan som låg närmst stallarna, start,mål och sista vetg, var den del som det var minst asfalt på. Den andra vetg där övriga slingor utgick från kom inte upp förrän under torsdagen innan tävlingen, det visade sig att vi fick rida genom massa byar där också markeringarna kom upp sent.
Stod och fundrade på om jag skulle byta, men till vad?? Har aldrig ridit med dips i skorna och hade inte med mig aluminium skor, Milla har alltid gått med vanliga järnskor, är känslig i sin ena framhov efter tidigare skador.Kändes som en för stor risk att ta två dgr innan start och inte hinna rida in sig på nya skor, eller om hon skulle få problem av den nya skoningen. Så vi valde pest framför kolera och halkade fram på järnisarna. Det luriga var att på vissa ställen gick det att rida på precis som här hemma och sen rätt som det var så blev det glashalt. Där vi gick omkull var ett sådant ställe. Kom travande upp för en backe, uppe på krönet och då gick det inte fort, backen var brant, for benen bara undan på Milla, inget kasande eller glidande utan ungefär som när man halkar på en isfläck. Det som tog mest på de hästar som halkade omkring var att de hela tiden fick spänna sig och trippa fram för att undvika fall och att fläka sig.
Cecilia hade andra skor med grepp, men de han de aldrig prova då deras olycka hände inne i ett skogsparti innan vi hunnit ut till all asfalt. Liza hade dips, Pirre vanliga järnskor.

Håller med litenvit: Är det rätt av SVRF att ändra förutsättningar i efterhand??
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Håller med litenvit: Är det rätt av SVRF att ändra förutsättningar i efterhand??

Jag kopierar in mina inlägg från en annan sida där vi diskuterade samma sak. Nu är jag inte alls insatt i distans på något sätt så ni får ha överseeende med det men dock läser jag kanske uttagningskriterierna annorlunda vad vet jag men för mig är det rätt uppenbart varför inte distansen får åka då dom inte klarat sin femteplats på EM som ett av kritierna var sen får ni väl säga emot vad jag har missat :D
 
Senast ändrad:
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

mitt inlägg kopierat från en annan sida:

men genomföra tävlingar är ju inte samma sak som att ha medaljchans. vilka placeringar har dom svenska ryttarna i dessa tävlingar? Har dom chans att ta medalj på VM? Jag har ingen aning därför frågar jag vad ni anser.

Troligtvis inte då med tanke på att förbundet väljer att inte skicka några ekipage.

Förbundet eller nåja OK har valt att inte skicka lag till tex 2 OS för fälttävlans del, både 2000 och 2004 trots att dom hade kunnat det om bara kravet hade varit att vara kvalificerad och då står inte ens förbundet med alla kostnader som dom gör i WEG utan det gör ju OK. Men ingen medaljchans = stanna hemma.

Distansryttarna är säkert duktiga, men jag tycker nog förbundet varit ganska klara med att dom inte skickar ekipage till WEG för att se och lära när det är såpass dyrt utan det är medaljchans som gäller. Det är förbundet som betalar och då är det dom som bestämmer, trist men sant.

Jag vill förtydliga att se och lära innebär alltså att man inte har medaljchans, det innebär inte per automatik att man inte är rutinerad.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp