Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

tex meningen : Men för att kvalificeringen till WEG i Kentucky inte ska hänga på en enda tävling så får alla discipliner ett alternativt kvalificeringskrav - (här kommer distansens krav). Dessa kvalificeringskrav kommuniceras tydligt till alla svenska elitekipage - detta gäller om ni vill vara aktuella för WEG i Kentucky.

Det är ju tävlingssektionen inom distansen som anser att kraven är tillräckligt tuffa för att nå sportslig framgång (alltså de kraven som ryttarna klarat) inte förbundet i sig, dom har bara satt upp minimikrav.


Att vara aktuell är inte heller = att man SKA få åka.. Alla aktuella hamnar på en lång lista som sedan kortas av till den korta listan som brukar innehålla ekipage som man tror skall kunna uppfylla kravet på medalj.

Har det svenska laget medaljchans ? Det är väl DET som är frågan?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Har det svenska laget medaljchans ? Det är väl DET som är frågan?[/QUOTE]

JA , lika mycket som någon av de andra diciplinerna.

Vi var 7:a på det senaste WEG och då med hästar som inte var så bra som de vi har nu. Där var bara fälttävlan bättre än distansen.
Med den utveckling vi haft det senaste året så finns lag-placering inom räckhåll.

Vi har också stått över mästerskap, det senaste var EM -07 då det bestämdes att inte skicka lag.
Har man ridit både EM och VM åker man inte till Kentuky för att "se och lära" känns förolämpande att få höra uttaladen som det här.
Jag skulle vilja höra ett sådant uttalade till någon i de andra diciplinernas landslag, tror inte man uttalat sig så till dem. Helt ärligt är det så att vår diciplin diskrimineras av SVRF.

SVRF hade möjlighet att ställa högre ännu högre krav på oss, frågan är fortfarande har SVRF rätt att göra som de gjort? Det här är en princip fråga!

Har jag inte en häst jag känner platsar i WEG så åker jag naturligtvis inte dit!
Tro inte vi kommer dit gratis. Det bidag vi får inom distansen när vi åker på mästerskap täcker om vi har tur hälften av kostnaden. Vill jag ut och "se o lära" finns det betydligt billigare tävlingar ute i europa att åka på.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Har det svenska laget medaljchans ? Det är väl DET som är frågan?

JA , lika mycket som någon av de andra diciplinerna.

Vi var 7:a på det senaste WEG och då med hästar som inte var så bra som de vi har nu. Där var bara fälttävlan bättre än distansen.
Med den utveckling vi haft det senaste året så finns lag-placering inom räckhåll.

Vi har också stått över mästerskap, det senaste var EM -07 då det bestämdes att inte skicka lag.
Har man ridit både EM och VM åker man inte till Kentuky för att "se och lära" känns förolämpande att få höra uttaladen som det här.
Jag skulle vilja höra ett sådant uttalade till någon i de andra diciplinernas landslag, tror inte man uttalat sig så till dem. Helt ärligt är det så att vår diciplin diskrimineras av SVRF.

SVRF hade möjlighet att ställa högre ännu högre krav på oss, frågan är fortfarande har SVRF rätt att göra som de gjort? Det här är en princip fråga!

Har jag inte en häst jag känner platsar i WEG så åker jag naturligtvis inte dit!
Tro inte vi kommer dit gratis. Det bidag vi får inom distansen när vi åker på mästerskap täcker om vi har tur hälften av kostnaden. Vill jag ut och "se o lära" finns det betydligt billigare tävlingar ute i europa att åka på


Skriver under på allt ovanstående.

Distansen har tidigare tagit sitt ansvar och faktiskt avstått att sända ekipage till tävlingar där de inte ansett sig ha en chans.

SvRF täcker långt ifrån alla kostnader för de tävlande (i allafall när det gäller distansritt, är inte insatt vad som gäller för övriga discipliner). De tävlande betalar en avsevärd del ur egen ficka.

Det är inte försvarbart att förbundet ändrar på kriterierna i efterhand. Det som kommunicerats ut till ryttarna från början måste gälla hela vägen.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Har man ridit både EM och VM åker man inte till Kentuky för att "se och lära" känns förolämpande att få höra uttaladen som det här.
Jag skulle vilja höra ett sådant uttalade till någon i de andra diciplinernas landslag, tror inte man uttalat sig så till dem. Helt ärligt är det så att vår diciplin diskrimineras av SVRF.

SVRF hade möjlighet att ställa högre ännu högre krav på oss, frågan är fortfarande har SVRF rätt att göra som de gjort? Det här är en princip fråga!

Har jag inte en häst jag känner platsar i WEG så åker jag naturligtvis inte dit!
Tro inte vi kommer dit gratis. Det bidag vi får inom distansen när vi åker på mästerskap täcker om vi har tur hälften av kostnaden. Vill jag ut och "se o lära" finns det betydligt billigare tävlingar ute i europa att åka på.

Åjo ft-ryttarna har oxå fått samma kommentarer :D

Vilka resultat har dessa ryttare som det handlar om som skulle kunna ta lagmedalj?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Kul att se så mycket folk här på distansforumet som aldrig brukar vara här. Tyvärr blir dock debatten lite förvirrad eftersom många som frågar (och även svarar) har bristande kunskaper. Jag ska försöka klargöra några saker.

Från allra första början har det varit tydligt att de som ska åka till Kentucky ska ha chans att nå sportsliga framgångar, oberoende av disciplin. Därför satt Tvälingssektionen (TS) upp tre olika alternativa kvalificeringskrav för alla discipliner. Två av dem gällde EM, som lag alternativt individuellt.

Dressyren och fälttävlan kom fyra på sina respektive EM. Därigenom blev de kvalificerade på lagkravet som var bland de fem bästa. De behöver då inte "använda" de andra kvalificeringskraven.

Hoppningen kom åtta i lagtävlingen på sitt EM. Men eftersom TS hade satt kvalificeringskravet för hoppningen till bland de åtta bästa så klarade sig även hoppningen på lagplaceringskriteriet. (Sedan är det en helt annan debatt om varför just den mest resursstarka disciplinen ska ha ett lägre krav än alla andra discipliner).

Men eftersom alla som håller på med hästar vet att det alltid kan hända någonting så var TS tillräckligt kloka att inte hänga upp kvalificeringen enbart på en enda tävling; EM'et (Tänk om Sverige kommit nia och Rolf-Göran varit sjuk under EM). Därför fick alla discipliner ett alternativt kvalificeringskrav. Detta krav var satt utifrån vad TS och grenkommittérna bedömde krävdes för att kunna nå sportsliga framgångar.

För distansen del var det att genomföra en 160 km tävling i ett genomsnittstempo om minst 15 km/h. Detta krav klarade sex ekipage av under 2009.

Distansen har därigenom - precis som hoppningen, dressyren och fälttävlan - klarat de uppsatta kvalificeringskraven för att få åka till Kentucky. (Jag går inte in på de andra disciplinerna här)

Tydligare än så kan i alla fall inte jag förklara det.

Från distansen sida har vi hela tiden varit tydliga med att vi inte har chans att ta individuella medaljer, men att vi har chans på lagmedalj. Jag anser fortfarande att vi har chans på lagmedalj i Kentucky.

För er som inte är så insatta kan jag förklara lite varför. Förutom att de bästa ekipagen har fantasstiska hästar som är oerhört vältrande, de har bra team och ryttare så rider dessa ekipage på en ganska hög risknivå på ett mästerskap. Det innebär att de får höga genomsnittstempon. Men det innebär även att antalet ekipage som inte blir godkända är ganska högt.

Svenska ryttare rider däremot generellt med en högre säkerhetsmarginal. Dett innebär att vårt tempo blir lite lägre och våra individuella placeringar sämre. Däremot så får vi för det mesta in laget godkänt och kan nå bra lagresultat.

I Kentucky är det en väldigt flack bana, vilket kommer att innebära ett väldigt högt tempo (jag tippar 20-22 km/h) - men det kommer även att innebära att många ekipåage inte blir godkända. Med den nivån vi har på våra ekipage kan vi med en stark laginsats fullfölja med hela laget och någ en framskjuten lagplacering - kanske medalj.

I tråden har nämnts både VM i Malaysia 2008 och EM i Italien 2009. Malaysia är inte bara väldigt, väldigt varmt. Det är ett subtropiskt klimat med närmare 100% luftfuktighet och monsunregn. Liknande som i Honk Kong och ni kanske kommer ihåg alla förberedelser med luftkonditionering, duschar etc för ex hopphästar som ska prestera i 3 minuter. Tänk då att i distans ska hästen prestera i över tio timmar. Distansen valde att inte skicka några ekipage till Malaysia eftersom vi inte trodde att vi skulle nå några sportsliga framgångar där. Ett ekipage åkte på sin egen bekostnad för att får rutin och se och lära.

EM i Italien har Team JH beskrivit tydligt ovan. Tilläggas kan väl att det var bara två nationer som hade tre godkända ryttare i mål och fick ett lagresultat. Alla andra lag sprack - så även Sveriges.

För att ytterligare understryka så har vi från distansens sida ytterligare en gång tidigare valt att inte skicka lag till EM/VM när vi inte tror oss kunna nå sportsliga framgångar - nämligen EM i Portugal 2007. Vi hade inte ett tillräckligt starkt lag och då stannade vi hemma och sparade pengar åt SvRF.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Det är inte försvarbart att förbundet ändrar på kriterierna i efterhand. Det som kommunicerats ut till ryttarna från början måste gälla hela vägen.

Vilka kriterier har ändrats i efterhand menar du?

uttagningskriterier sätts ju upp för dom som vill vara aktuella för ett VM men därmed är det ju inte säkert att man får åka ändå. Man måste ju naturligtvis sätta uttagningskriterier men långt ifrån alla som är kvalade får ju åka, så är det ju i alla grenar. Tex då i de OS dom inte skickade ft-lag, alla hade ju klarat uttagningskriterierna , dom var formellt kvalade men ansågs helt enkelt inte var bra nog så därför fick laget stanna hemma.

Sedan hade vi ryttare som kvalat individuellt och fick åka på egna meriter men då handlade det ju om att dom hade VM-brons, EM -silver och Världscupsvinster och placeringar bland topp 5 på stora internationella tävlingar i bagaget.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Ingrid, vi är helt överens om "plan A"! Den har högsta prioritet.
Vi jobbar för att inte behöva fundera på nå'n plan B.....
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Från distansen sida har vi hela tiden varit tydliga med att vi inte har chans att ta individuella medaljer, men att vi har chans på lagmedalj. Jag anser fortfarande att vi har chans på lagmedalj i Kentucky.

För er som inte är så insatta kan jag förklara lite varför. Förutom att de bästa ekipagen har fantasstiska hästar som är oerhört vältrande, de har bra team och ryttare så rider dessa ekipage på en ganska hög risknivå på ett mästerskap. Det innebär att de får höga genomsnittstempon. Men det innebär även att antalet ekipage som inte blir godkända är ganska högt.

Svenska ryttare rider däremot generellt med en högre säkerhetsmarginal. Dett innebär att vårt tempo blir lite lägre och våra individuella placeringar sämre. Däremot så får vi för det mesta in laget godkänt och kan nå bra lagresultat.

I Kentucky är det en väldigt flack bana, vilket kommer att innebära ett väldigt högt tempo (jag tippar 20-22 km/h) - men det kommer även att innebära att många ekipåage inte blir godkända. Med den nivån vi har på våra ekipage kan vi med en stark laginsats fullfölja med hela laget och någ en framskjuten lagplacering - kanske medalj.

Okey tack för förtydligande men vad du egentligen helt krasst säger är att Sverige kan nå lagmedalj enbart om dom andra lagen misslyckas ?

Kan man verkligen tänka så och föra fram det som ett argument för att få åka till WEG :confused:

Jag menar inte det på ett otrevligt sätt utan jag är helt ärligt nyfiken :)
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Det är ju tävlingssektionen inom distansen som anser att kraven är tillräckligt tuffa för att nå sportslig framgång (alltså de kraven som ryttarna klarat) inte förbundet i sig, dom har bara satt upp minimikrav.

Ett exempel på förvirring pga okunskap. Tävlingssektionen (TS) är den sektion inom SvRF som ansvarar för tävlingar. Under sig har TS en grenkommitté för varje disciplin, hoppning, dressyr, distans etc. I TS ingår även sportchefen fast det är TS ordförande (Michel Petersson) som är ansvarig.

Tävlingssektionen är med andra ord SvRF.

Det är inte distansen som har satt upp kraven, det är SvRF's tävlingssektion. Det är inte distansen som har sagt att kraven är tillräckligt tuffa för att nå sportsliga framgångar, det är SvRF's tävlingssektion. Precis som de har satt upp krav för alla discipliner.

Det vore ju klädsamt om du hade åtminstone lite basala kunskaper innan du så säkert uttalar dig.,
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Ett exempel på förvirring pga okunskap. Tävlingssektionen (TS) är den sektion inom SvRF som ansvarar för tävlingar. Under sig har TS en grenkommitté för varje disciplin, hoppning, dressyr, distans etc. I TS ingår även sportchefen fast det är TS ordförande (Michel Petersson) som är ansvarig.

Tävlingssektionen är med andra ord SvRF.

Det är inte distansen som har satt upp kraven, det är SvRF's tävlingssektion. Det är inte distansen som har sagt att kraven är tillräckligt tuffa för att nå sportsliga framgångar, det är SvRF's tävlingssektion. Precis som de har satt upp krav för alla discipliner.

Det vore ju klädsamt om du hade åtminstone lite basala kunskaper innan du så säkert uttalar dig.,

Nåja jag har inte utgett mig för att vara mästare på distans direkt men jag läste det så på tidningenridsport i det brevet du hade skrivit där och jag tog förgivet att det var distanskommiten som kommit fram till det.

"Ett krav som är väsentligt högre än FEI's kvalificeringskrav och som enligt min och tävlingssektionens bedömande anses vara tillräckligt tufft för att ekipaget ska ha möjlighet att nå sportsliga framgångar på WEG. Dessa kvalificeringskrav kommuniceras tydligt till alla svenska elitekipage - detta gäller om ni vill vara aktuella för WEG i Kentucky."

Men tävlingsektionen anser ju inte det du påstår säger dom ju klart och tydligt här :confused:

"Att distansen nu inte får skicka några ryttare till Kentucky, beror enligt Peterson på att man inte tror att de svenska ekipagen är tillräckligt konkurrenskraftiga.
- Distansen har inte kvalat som ett lag, även om sex ekipage har klarat gränsen på 15 kilometer/timme. Men de som vinner mästerskapen ligger runt 20-24 kilometer/timme, och det är det ingen av de svenska ekipagen som är i närheten av. Man ska ha en god chans att komma bland de åtta bästa för att få åka, och så är det inte i dagsläget. Skulle någon segla upp inom den närmsta tiden får vi så klart titta på det igen."


Och igen att vara aktuell är INTE = att man SKALL få åka och så är det ju för alla oavsett disciplin.


Men jag antar att det är detta som antas vara att förbundet ändrat sina uttagningskriterier?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Okey tack för förtydligande men vad du egentligen helt krasst säger är att Sverige kan nå lagmedalj enbart om dom andra lagen misslyckas ?

Ja, precis så som man når framgångar i exempelvis hoppning. Om de andra lagen river många hinder så får vi som inte har så många nedslag en bättre placering. Det är ju ytterst sällan som alla ekipage från alla nationer går felfria i båda rundorna och det enbart hänger på vem som rider fortast. I hoppningen är det med andra ord bra för den egna placeringen om de andra ekipagen rider.

I distansen så handlar det inte bara om att rida fortast. Det handlar om att rida fortast på en häst som är "fit to continue", den ska alltså kunna fortsätta ytterligare en sträcka (som oftast är cirka 30 km). Detta gäller även efter målgång. Om hästen inte är "fit to continue" även efter målgång så blir ekipaget inte godkänt. Att inte bli godkänd kan man alltså jämföra med hoppningens rivningar lite förenklad. River du för många hinder är du inte godkänd att fortsätta till omhoppningen.

Så om de andra nationerna rider sina hästar över deras förmåga (för fort) så blir de inte godkända (inte "fit to continue") och deras lagresultat spricker om de inte har minst tre av fyra hästar godkända. Och då kommer de lag som har ridit sina hästar inom deras kapacitet före.

Detta måste man defintivt ta i beaktning när man pratar om vinnarnas höga tempon jämfört med svenska ekipages. På ett EM/VM är det vanligt att cirka 50% av hästarna inte blir godkända att fortsätta. Då förstår du kanske att andras misslyckande är viktigt.

Sverige skulle också kunna skruva upp hastigheterna och risknivån, med ökad risk att inte bli godkända. Svenskar ekipage rider dock normalt med större säkerhetsmarginal och i en lagtävling kan det vara klart fördelaktigt.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Och igen att vara aktuell är INTE = att man SKALL få åka och så är det ju för alla oavsett disciplin.

Men jag antar att det är detta som antas vara att förbundet ändrat sina uttagningskriterier?

Det är precis det här som är kärnfrågan. Om de olika disciplinerna klarade något/några av de alternativa kvalificerinigskraven som SvRF ställt upp så var de klara för att åka till Kentucky. Inte på någon långlista som skulle kortas eller efter någon ytterligare bedöming. Utan klarade man kraven så var man klar. Exempelvis om Fälttävlan var femma eller bättre i lagtävlingen på EM så fick fälttävlan skicka ett lag till Kentucky. Punkt slut. Precis samma sak med distansen individuella krav på 15 km/h. Klarade man det så fick man åka. Punkt slut.

Förbehållet är naturligtvis att hästarna (och ryttarna) är hela och i form när det blir dags att åka till Kentucky förstås. Men det säger väl sig själv.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Vilka resultat har dessa ryttare som det handlar om som skulle kunna ta lagmedalj?

Antar att de som åsyftas skulle kunna vara följande ekipage:
Ingrid B
Maria H
Liza S
Jessica H
Cecilia H-H
Natalie L-H

Det är väl självklart att Maria skall ges möjlighet att delta på leasad häst. Det är väl vårt säkraste kort och förutom Ingrid är ju Maria en av få ryttare med mycket internationell rutin. Att någon presterat väl i Ungdoms-VM är ju inte riktigt samma sak eftersom förutsättningarna där är annorlunda.

Någon skrev att något ekipage åkt till VM i Malaysia för att "se och lära". Vem gör så? Erfarna ryttare som Inrid och Jessica valde ju att avstå och förbundet avrådde av vad jag kan utläsa i denna tråd. Men visst, det är upp till var och en att välja vad man lägger pengarna på.

Jag tror att det är ett korrekt beslut att inte skicka några distansryttare till VM av att döma av den information som finns att tillgå. Som någon skrev "ska vår lycka vara andra, mer riskbenägna, ryttares olycka"? Hmm, det tål att tänkas på.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Ja, precis så som man når framgångar i exempelvis hoppning. Om de andra lagen river många hinder så får vi som inte har så många nedslag en bättre placering. Det är ju ytterst sällan som alla ekipage från alla nationer går felfria i båda rundorna och det enbart hänger på vem som rider fortast. I hoppningen är det med andra ord bra för den egna placeringen om de andra ekipagen rider.

Jo fast ;) Jag tror våra åsikter går isär här, hoppningen kan ju ta medalj på egna meriter och inte för att andra misslyckas, det har dom ju visat både med sitt silver i EM och VM, placeringar dom faktiskt behöll för att dom rev mindre bommar än de övriga. Nu detta året är dom inte lika bra och jag vet helt ärligt talat inte heller varför dom fick lov att komma åtta medan de andra hade en femteplats som krav :confused:

Men jag ser det som att laget skall ha chans att kunna ta medalj på egna meriter och inte på andras misslyckanden alltså om alla presterar det dom kan så skall det räcka till medalj för att de individuella insatserna tillsammans är såpass mkt bättre än de övriga ländernas insatser beräknat på att alla fullföljer, även om alla inte gör det.

Det känns märkligt att tävla på villkor som enbart baseras på att alla andra misslyckas??
 
Senast ändrad:
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Eftersom det spekuleras i namn: På distansens OBS-lista finns en jämförande ranking som länge ligger till grund för mästerskapsuttagningarhttp://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_695/ImageVaultHandler.aspx:

För att göra det enklare: Följande ekipage har uppfyllt den uppsatta kvalgränsen:
Liza Sundberg/Zsiwa 16,7 km/tim
Liza Sundberg/Kristall 16,2 km tim
Annelie Schultz/Nowator 15,9 km/tim
Jessica Holmberg/Princess Milennia 15,4 km/tim
Maria Hagman Eriksson/Power 15,1 km/tim
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Det är precis det här som är kärnfrågan. Om de olika disciplinerna klarade något/några av de alternativa kvalificerinigskraven som SvRF ställt upp så var de klara för att åka till Kentucky. Inte på någon långlista som skulle kortas eller efter någon ytterligare bedöming. Utan klarade man kraven så var man klar. Exempelvis om Fälttävlan var femma eller bättre i lagtävlingen på EM så fick fälttävlan skicka ett lag till Kentucky. Punkt slut. Precis samma sak med distansen individuella krav på 15 km/h. Klarade man det så fick man åka. Punkt slut.

Förbehållet är naturligtvis att hästarna (och ryttarna) är hela och i form när det blir dags att åka till Kentucky förstås. Men det säger väl sig själv.

Om det är så som du säger så håller jag med om att det är orättvist.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Antar att de som åsyftas skulle kunna vara följande ekipage:
Ingrid B
Maria H
Liza S
Jessica H
Cecilia H-H
Natalie L-H

Det är väl självklart att Maria skall ges möjlighet att delta på leasad häst. Det är väl vårt säkraste kort och förutom Ingrid är ju Maria en av få ryttare med mycket internationell rutin. Att någon presterat väl i Ungdoms-VM är ju inte riktigt samma sak eftersom förutsättningarna där är annorlunda.

Någon skrev att något ekipage åkt till VM i Malaysia för att "se och lära". Vem gör så? Erfarna ryttare som Inrid och Jessica valde ju att avstå och förbundet avrådde av vad jag kan utläsa i denna tråd. Men visst, det är upp till var och en att välja vad man lägger pengarna på.

Jag tror att det är ett korrekt beslut att inte skicka några distansryttare till VM av att döma av den information som finns att tillgå. Som någon skrev "ska vår lycka vara andra, mer riskbenägna, ryttares olycka"? Hmm, det tål att tänkas på.

Det är så sporten fungerar, och det får och måste man ha med i beräkningen. Eller räknar inte hoppryttarna med att andra river vissa hinder?

Det är jätte svårt att förklara för någon som inte är insatt i sporten. När en häst blir utesluten så är det inte att hästen är jätte halt, eller mår jätte dåligt, oftast har den druckit lite för dåligt, och skulle kunna bli skadad om den sprang mer, men iomed att veterinärkollerna är så pass ofta så är det sällan någon häst blir sjuk eller skadad, om vi bortser från olyckor, men olyckor har man i alla sporter.

Det en distanshäst åker ut på som kallas hälta är igentligen en rörelsestörning, och det är många som tjafsar med veterinärerna då för att ryttarna inte ser dessa hältor själva. 99% av alla hästar är helt rena, och ofta väldigt pigga o glada dagen efter.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jo fast ;) Jag tror våra åsikter går isär här, hoppningen kan ju ta medalj på egna meriter och inte för att andra misslyckas, det har dom ju visat både med sitt silver i EM och VM, placeringar dom faktiskt behöll för att dom rev mindre bommar än de övriga. Nu detta året är dom inte lika bra och jag vet helt ärligt talat inte heller varför dom fick lov att komma åtta medan de andra hade en femteplats som krav :confused:

Men jag ser det som att laget skall ha chans att kunna ta medalj på egna meriter och inte på andras misslyckanden alltså om alla presterar det dom kan så skall det räcka till medalj för att de individuella insatserna tillsammans är såpass mkt bättre än de övriga ländernas insatser beräknat på att alla fullföljer, även om alla inte gör det.

Det känns märkligt att tävla på villkor som enbart baseras på att alla andra misslyckas??

Men vänta lite! All tävling går ju ut på att lyckas lite bättre än sin motståndare. Och de flesta går ut på att taktiskt utnyttja den andres misslyckande, eller "lite mindre lyckande". Det är ju själva nerven, idén!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Men vänta lite! All tävling går ju ut på att lyckas lite bättre än sin motståndare. Och de flesta går ut på att taktiskt utnyttja den andres misslyckande, eller "lite mindre lyckande". Det är ju själva nerven, idén!

Jo men att basera hela tävlingsverksamheten på det sättet känns ju inte helt rätt, målet är ju att vinna på egna meriter för att man är bäst och att ingen kunde ta sig förbi.

För oss i fälttävlan är det ju = att vara bäst i dressyren och sedan inte dra på sig mer straffpoäng i terrängen eller hoppningen och det är det många som klarar och det som alla strävar efter.

Sen är det ju oundvikligt att man avancerar på andras misstag men det kan ju inte vara det man utgår ifrån.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag vill bara säga att jag tycker att det blev en riktigt trevlig diskussion i den här tråden. Härligt att alla håller en trevlig ton :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp