Ingångar i sporten?

Myrten

Trådstartare
Nu ska vi se om jag kan formulera detta på rätt sätt...

Sedan fyra år tillbaka håller jag inte alls på med hästar. Hade innan dess egen (rid)häst i +10 år, men valde år 2005 att sälja. De första två åren var det skönt. Sen har ett visst sug kommit. Men jag är osäker på om jag vill återgå till att ha egen häst med färd till stall varje dag, året runt. Jag vet inte om jag vill ta mig tid eller har råd med detta. Således funderar jag runt "alternativa" sätt att hålla på med hästar och började då fundera på detta med att äga delar i en galopp- eller travhäst.

Galopp har alltid fascinerat mig, även om den konkreta erfarenheten bara sträcker sig till tre besök på Täby. Men jag tycker på något sätt att det är sporternas sport. Hästarna är vackra, jag gillar den lite aristokratiska inramningen, den långa historien, enkelheten i konceptet. Snabbast vinner - så enkelt att alla kan förstå, men ändå finns där ytterligare bottnar. När du lärt dig mer vet man att det inte är så enkelt...

Vidare tjusas jag av att sporten är likadan världen över, trots att förutsättningarna är olika. För några år sedan såg jag arabgaloppörer tränas i öknen utanför Kairo. En fantastisk upplevelse! Stamtavlor är intressant, linjer likaså. Men jag kan inget om dem, vare sig hos fullblod eller araber.

Frågan är då: finns det inom galoppsporten någon form av engagemang som kan passa mig? Jag är inte en fullblodsryttare, kommer aldrig att bli. Men kan man vara lite mer engagerad i HÄST än att köpa en andel i en och varje månad pynta X kr?

Hur gör man?

Förlåt ett förvirrat inlägg, som säkert har viss Svarta hingsten-romantik. Men just nu kan jag inte uttrycka mig bättre.
 
Sv: Ingångar i sporten?

De flesta proffstränare har stall med många delägare och om någon av delägarna är intresserade av att komma och hänga i stallet och kanske till och med rida en tur då och då så blir dom flesta bara glada.

Naturligtvis är det inte så hos alla men ring runt och kolla och känn efter om det stämmer!

Gå in på Svensk Galopps nya hemsida (som jag inte vet adressen till..) och kolla - där kan du hitta kontaktinfo till tränarna. Åk ut på tävlingarna och titta på tränarna i verkligheten så känner du nog vilka du skulle kunna tänka dig att ha häst hos.

Lycka till!:D
 
Sv: Ingångar i sporten?

Instämmer med Camillas inlägg. Försök arr hitta något stall/tränare du tycker verkar trevligt och kan trivas i. Det är väldigt olika hur engagerade ägare är. Allt från att bara betala pengar och se sin häst på tävlingsdagar, till att komma ner i stallet flera gånger i veckan och borsta på sina hästar. Kan säkert tänka mig att om du är mer hästvan att det bara uppskattas att du tar ut hästen och betar/går en tur också om du inte har lust att rida en tur själv! (Beror självklart lite på hur din häst är också! ;)) www.svenskgalopp.se är sidan Camilla pratade om. En annan bra sida för blivande ägare är www.galopphast.se som vänder sig till just blivande ägare och andra nyfikna!

Lycka till och välkommen in i sporten! :)
 
Sv: Ingångar i sporten?

Tack Camilla och MalanMjöl för svar!

Jag har kollat in hemsidorna. Kanske vore det ändå bäst att checka delägarvarianten som ett första steg. Då borde man få en idé om sporten kan vara något för mig.

En fråga - tränare, befinner de sig alltid nära de stora banorna? Jag bor i Uppsala och för lite mer "hästkontakt" vore det naturligtvis kul med en tränare i närheten.

Just nu kom jag på att jag naturligtvis ska googla, men nu har jag börjat skriva i alla fall så...
 
Sv: Ingångar i sporten?

Ninna Wång bor någonstans i dom krokarna. Jag har absolut för mig att hon har några konsortiehästar. Hon är pigg och glad och hennes hästar brukar gå bra. Så om du inte föredrar den tysta och inbundna typen kan hon vara ett bra val.;)

Om du tittar på Hästar till salu flikarna, både på Täbys sida och på Svensk Galopp, står det ofta hästar som säljes inom stallet.
 
Sv: Ingångar i sporten?

Ha vad kul, jag har precis hittat Ninni Wångs sida genom att googla:)! Håller på att läsa... Ska kanske slänga iväg ett mail. Det känns lite som att detta är ett framtidsprojekt, men framtid under år 2010. Känner att jag måste tillbaka till hästeriet.

Finns det någon tidning man kan prenumerera på för att lära sig mer?
 
Sv: Ingångar i sporten?

Hej Myrten!

Kul att läsa det du skriver! Jag har nog exakt samma ingång som du.
Och är helt torsk på ursprungligheten och internationalismen i det hela.

Galoppmagasinet kan du hitta här

Det finns en hel del information på www.svenskgalopp.se under "Nyfiken på Galopp
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 578
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 197
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 459
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp