Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Vikan

Trådstartare
Någon som vet orsaker till att ett 12-årigt sto som fått fyra föl tidigare, plötsligt inte går att få dräktig? Sista fölet fick hon för ett år sedan. Man har tagit baktprov och sköljt henne, inget napp på någon infektion. Jag bytte hingst efter halva säsongen, enl hingsthållaren bara min som inte tagit sig. Det är första gången jag betäcker och var helt oförberedd på att det inte skulle bli något i år med de här förutsättningarna. Naivt kanske, men veterinären är också förvånad. Råd om hur jag optimerar förutsättningarna nästa år mottages tacksamt!
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Hur är stoet i hull?
Vad är det för typ av betäckning som har använts de gånger hon blivit dräktig och vad är det för typ du har provat?
Har hon varit enkel att få dräktig de gånger hon varit dräktig?

Det finns mycket som spelar in och det kan egentligen vara allt från att naturen tycker hon behöver ett år ledigt till att hon blivit stressad t ex med flytt och ny flock eller ny omgivning.
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Hon är väl åt det rundare hållet....men inte smällfet. Har tagit sig på första försöken tidigare enl säljaren som jag litar på i detta fallet. Säljaren köpte henne själv, precis innan förra betäckningen och hon blev dräktig direkt. Som individ är hon väldigt cool och mycket lugn och sansad i nya miljöer. Hon är inseminerad med färsk transport sperma. Funderar på att köra henne till stationen där hingsten står nästa år, för det har man gjort tidigare.
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

vårt sto var lika dant. Första fölet var som på räls, en seminering sedan var där föl. Därefter flera års strul. Efter mycket om och men kom ett föl till och förra året skulle vi ta ett igen. Samma visa. Ingen dräktighet o s v tills veterinären tog en biopsi för djupare analys. Då visar det sig att hon har en infektion i livmodern som krävde behandling och vips så var hon dräktig. nu står ett fint stoföl här :bow: lite sent född på året men skit samma.
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Grattis! Visade det vanliga bakterieprovet ingen infektion? I så fall skall jag nog göra en biopsi också....
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Om detta var första gången med transportsperma kan det vara så att hon inte tål spädningsvätskan och din tanke om att ta henne till stationen där hingsten står är helt rätt. Men detta borde seminvet spekulerat i, det är ju inte helt ovanligt.
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Man använder spädningsvätska även vid seminering på hemmastation. Annars får man vara jäkligt snabb från det man tappar tills dess man seminerar.
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Det går en del rykten om att det varit fel på en sändning med spädningsvätska. Jag har dock använt både dansk och svensk hingst så det är nog olika vätskor. Tänker mer att sperman är färskare när man står på hingsstationen.
 
Sv: Ingen dräktighet på avelssto med flera föl

Nej, inte som jag förstod och de hade gjort sköljningar på henne. Livmodern såg bra ut. Veterinären var från tyskland och där fanns tydligen något forskningslabb där hon arbetade normalt. Hon tog ett prov för forskning så jag behövde inte betala för det. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta annars. Men har man hållt på ett tag och lagt ut många tusenlappar på att försöka få stoet dräktig så kanske det kan vara värt det.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: maria_b
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: KickiH
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp