Ingen försäkring på hästen...

iska

Trådstartare
Nu vet jag inte om jag lägger denna tråden rätt...

Ni som inte har era/eran häst försäkrad ångrar ni er?

Jag funderar kraftigt på att ta bort försäkringen på min häst, då jag känner mig rejält blåst av agria. När jag väl behövde dom så täckte dom bara 8000 av kostnaden på 35 000.
Dessutom får jag bar ut 60% av hans livförsäkring vid T-märkningen och knappt ens det efter som dom räknar bort 10 000.

Räknade dessutom på den totala summan av vad jag lagt ut på vetvård (sjävrisk och 20%) och i försäkrings premier. Jag har gått back ca 50 000 på 8 år, en häst. Som dessutom är väldigt frisk, så jag vill inte vad det kostat om man haft en normal häst som haft nån hälta då och då.... hu vad pengar.

Säkert lite flummigt, jag brukar va "bra" på sånt.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

kör en A2... det har jag... å max vet.vård!

skit i liv om det inte är någon jättevärdefull sak ;)
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Har funderat på det. Men försäkring täcker ju ändå noll och ingenting. Av 13 olika punkter som vi ville ha ersättning för täckte dom 3! Det e ju bara reservation på reservation på reservation. Och om jag nu bara tar vet vård i försäkring kommer den att kosta 1800:- per år. Det vill säga att jag har en kostnad på 1800:- självrisk på 5000:- då e jag uppe i vet vård på 6800:- VARJE år innan jag ens börjar få nytta av min försäkring. Så hästen Måste skada sig för minst 7000 varje år, för att jag ens ska få ut nått överhuvudtaget av min försäkring, annars e det bara bortkastade pengar.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

ja det är fan sant... om man räknar på det... men TÄNK om du måste köra en bukoperation á 80 000kr... då är det inte kul längre....
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Det e ju det som gör att jag tvekar, men å andra sidan så kommer det en massa reservationer på de 80 000 och sen täcker inte försäkringen dom summorna, dessutom måste du betala 20% av det beloppet själv. Sen har du alla år du haft hästen försäkrad men inte haft nån nytta av den. ...
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

jo men försäkring är ju till för just OM det händer....
och man har ju knappast reservation för buköppning ;)
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Jag tycker inte du ska ta bort din försäkring,, däremot byta till ett seriöst bolag och enast ha A2.

Det bolaget du nämde har jag haft en "tävlingshäst" försäkrad i med alla tillägg som tänkas kan för just denna "tävlingsform" med alla tilläggs premier det innebar., när väl olyckan va framme så,,, tjena att deras villkor gällde för dom hade "plötsligt" ändrats utan att försäkringstagaren fick uppgifter om dessa "förändringar.

Jävla lurendrejeri försäkringsbolag är det och aldrig mer en försäkring i detta bolag.

Inte ens på min Guldfisk!!!
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Vi betalar ca. 13 000 om året i försäkring, om inte mer. Sedan så är det självrisken på det.

Det är vi otroligt glada för i år, vi har nämligen överstigit 13 000 med råge.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Jag skulle byta bolag (om det nu är möjligt, hästen är kanske skadad)
Min premie ligger på drygt 9000 kr om året för min ena häst, han har alltid varit frisk, ända tills han gick omkull i oktober förra året.

Jag har betalat sammanlagt 5700 kr plus mediciner på drygt 3000 kr på snart ett år.

Försäkringsbolaget har å andra sidan ersatt drygt 50 000 kr i veterinärvårdskostnader och nu även 30 000 kr i livförsäkring när han dömdes ut.

Det är värt att betala höga premier OM man har rätt bolag !
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

hade samma bolag innan men dem tog verkligen inget känns de som. Byta till ett annat dels blev premien mycke billigare bättre veterinärvård mm och min häst har under sista året stått 2,5 måndad på djursjukhuset pg av hjärnblödning mm och de bolaget ja bytta till har tagit precis allt ända ja betalt är självrisken :D:bump:
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Min är inte försäkrad.
Har gjort det valet, väl medveten om för och nackdelar.
För småsaker (inte te x bukoperation) så finns det pengar, några 80 000 för en bukoperation har jag inte, men det spelar inte någon roll, för även om han var försäkrad hade jag inte velat genomföra det, jag skulle inte låta honom genomföra en komplicerad operation, faktiskt.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

kl

jag har min försäkrad i folksam a1 vet + a1 liv. har inga problem med dem, inge res heller. hade previs hovledsinflammation, behandlades två gånger, samt röntgades 10 plåtar. kalaset gick på 4000 självrisken var 2600 + 10%. jättetrevlig kundtjänst och inget"hälttak" heller. kommer inte byta så länge de finns kvar!
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Shit det var billigt.

Hade du åkt till ATG då hade notan hamnat betydligt högre än så då hade du fått betala dom 4000 i självrisk -minst, även med ditt bolag.

/T
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Ja att det hon betalar är välidgt lite om det skulle hända något när hon har försäkring.
I jämförelse om hon inte skulle ha det och det skulle hända något.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

När min plåtades och det gjordes hältutredning på så gick det på 12 000, och då räknar jag inte in återbesök, så jag instämmer med Tez1 :p
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Jag hade inte mina försäkrade tidigare. Eller jo, men efter att inte använt försäkring någonsin så beslutade jag mig för att sluta försäkra och ha en egen buffert istället. Efter att den ena brutit benet och avlivats och jag hade betalt (i runda slängar) 35000 för veterinärvård för den andra så bestämde jag mig för att försäkra.

Jag har A2 försäkring + 120 000 i veterinärvård och då ingår ALLT. Självrisken kommer jag inte ihåg. Betalar ca 4000 kr i premie /år. Det tycker jag är överkomligt.

Hästen har givetvis inte varit skadad sen hon försäkrades.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Tycker absolut att man ska ha en vet. vård försäkring. Väljer man en högre självrisk så blir premien inte alls så hög. Hade liv. på förra hästen men det är knappast värt det in långa loppet Premien bli så pass mkt högre. De pengarna tycker ja att man kan spara själv på sidan bredvid.
Men jag skulle aldrig våga ha häst utan vet. försäkring......men jag ar ockå haft otur innan med höga vet. kostnader.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Jag har mesta möjliga vet vård (till 100000 och obegärnsad hältutredning) och endast liv till 10000. Kostar mig 880 kr/år, helt klart värt det! Nu har ju jag en ras som inte är så ömtålig och så är hon fortfarande ung, men de sa på försäkringsbolaget att priset inte skulle ändras särskilt mycket när hon blev äldre. Om jag var du skulle jag byta försäkringsbolag.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Den eviga frågan...

Jag tycker man kan fega lite i början, t ex titta på prisskillnaden om man tar A2 Liv och t ex A6 veterinärvård. Det brukar bli en REJÄL sänkning av premien, och man har ändå ett mellanting mellan A1 och inget fallskydd alls.

Vi har en kuse av ömtålig ras och olycksdrabbad individ. Hög premie och hittills har vi - trots många turer till klinik, många plåtar, dropp på jourtid etc - bara en gång kommit upp över självrisken. Det kom då runt 300 kr i återbetalning vill jag minnas. Jippy... Och alla dessa incidenter hade täckts av en A6-försäkring. Vilket innebär under 1/4 av premien mot den A1 vi har idag.
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 020
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 424
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 086
Senast: dobbis
·
Hästvård Till att börja med veterinär är tillkallad. Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 909
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp