Ingen försäkring på hästen...

Sv: Ingen försäkring på hästen...

jag var på mantorpkliniken, och jag betalade ju 4000 som var självrisken... jag vet inte varför det blev billigt, kanske för att de inte behövde göra så mkt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Frågan är om det grå att nyta bolag nu när hästen e skadad och kommer att T-märkas...?
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Nej, det går inte att byta bolag utan reservationer och om hästen ska T-märkas så försäkras den ju ut.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Nej, det går inte att byta bolag utan reservationer och om hästen ska T-märkas så försäkras den ju ut.


Det e så himla svårt... Har jag honom kvar i Agria och T-märker så blir det vist inga reservationer (vilket e bra). Samtidigt e jag rejält sur på dom. För som nån annan skrev så har de inte informerat mig när dom har gjort ändringar i försäkringen. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag bytt för länge sedan. Men det är inte lätt när man tror att man har en helt annan försäkring än den man egentligen har . För dom gör små ändringar hela tiden, som i slutänden blir rejäla...

För er som undrar så har hästen slitit av sena i frambenet.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

men troligen så stod det ju i villkoren att de har rätt att ändra i försäkringen utan att meddela, och passade på att utnyttja det när det blev något neg. för förs.tagarna...

och måste hästen t-märkas? kan den inte bli bra igen?

en 18 årig häst i stallet skadade senan någon djupa böjsene tjoff-fräs, men han är bra igen
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Men inte får du någon veterinärvård på den delen som t-märkningen avser?


Jo, jag har frågat tre gånger. Svaret blir att det blir ingen reservation på skadan om jag T-märker honom. E väl därför som jag bara få 60% av hans livförsäkring...


Han kommer aldrig att bli håll bara ridhäst igen. Men kommer troligen att funka till lugnare skogs promenader.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Fast Agria suger... byt till något annat bolag. Jag har IF och är rätt nöjd.

Om du inte vill ha liv så ha iallafall vet. vård. Det kostar ca 3-400:-/år. Och det är värt det om ngt skulle hända.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

*edit* såg nu att hästen avr skadad så ignorera förslag att byta bolag.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Jag skulle aldrig, ALDRIG säger jag, ta bort veterinärvårdsförsäkringen... En kompis tog över en häst och dennes försäkring, utan att kolla vad det var för försäkring. Hästen fick en senskada, försäkringen var bara liv... Det var ingen rolig historia för henne att betala dom vet-besöken. Då får man tänka på att det finns saker som är betydligt dyrare...

Livförsäkring vet jag inte... Det kostar ju om man blir tvungen att ta bort hästen men det täcks kanske av veterinärvårdsförsäkringen. Själv vill jag inte vara utan det heller. Att få ut en summa som hjälper en att köpa en ny häst, skulle åtminstone kännas som en liten tröst. Även om det givetvis aldrig kan ersätta den bortgångna hästen...
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

och nu även 30 000 kr i livförsäkring när han dömdes ut.

Det är värt att betala höga premier OM man har rätt bolag !

Det finns kanske annat som borde betalas istället för höga försäkringspremier på en massa hästar.

Ledsen för att du har fått ta bort unghästen.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

Shit det var billigt.

Hade du åkt till ATG då hade notan hamnat betydligt högre än så då hade du fått betala dom 4000 i självrisk -minst, även med ditt bolag.

/T

Förlåt mig för tröghet, men hur menar du? :o
Skulle självrisken bli dyrare beroende på vilken klinik man åker till? Det har väl inte dom med att göra, det beror ju på vilket försäkringsavtal man har.
 
Sv: Ingen försäkring på hästen...

*KL*

Är ju jättesvårt eg det där vad som 'lönar sig bäst'. Det vet man när djuret är dött, och man har facit. Om djuret är friskt hela livet/iaf inte behöver vård för summor som täcker premie + självrisk så tjänar man ju X tusen/år i Y år på att inte ha försäkrat, vilket blir en stor summa.

Samtidigt så för normalhästen med normalförsäkringen så räcker det men EN kolik/sårskada/liknande grej på jourtid per år för att man iaf ska ha gått plus/minus noll på försäkringen. Två diton och man går plus. EN djursjukhusvistelse modell lite mer insatsintensiv brukar göra att man 'går med vinst' på flera års premier.

Men frågan är ju om häst kommer t ex hamna på djursjukhuset eller ej, vilket är omöjligt att gissa sig till.

Jag har 'helförsäkrat', alla djur. Jag funderar inte så mkt på vad det kostar att ha försäkrat, utan för mig är två saker viktigast: Att veta vad det kostar OM 'det värsta' händer, och ATT veta att jag har råd OM det värsta händer. Det för mig är värt en hel del. Sen om jag i reda pengar går plus eller minus i slutänden är det sekundära. Jag köper mig en trygghet att veta att jag har råd (hyfsat) iaf.

Och när något händer är ju försäkringen underbar. Fbl har haft rätt låga veterinärkostnader, så fram tills för några veckor sedan gick jag 'back' på hans försäkring litegrann, på de två år jag haft honom. Men nu när han först fick akutbehandlas för kolik hemma en jourhelgnatt,a 7200 kr i veterinärräkning, följt av 3990 kr i medicin. Och sen fick åka akut in på djursjukhuset en natt, och blev kvar där flera dygn, där han både fått kostsam vård, och de gjort kostsamma undersökningar, så är det jätteskönt att veta att jag inte behöver oroa mig hur jag ska ha råd. Nu har jag inte fått räkningen därifrån så kan inte säga vad det kostar, men lär vara ett femsiffrigt belopp. Och jag vet att jag behöver betala direktregleringsavgiften bara på 150 - 200 kr. Och jag har gått 'med vinst' på försäkringen för ett par år framåt. (Sen kommer jag få betala helt sjuka summor för medicin ur egen ficka, men jag slipper iaf göra det PLUS att betala massor för klinikvistelsen med).

Tar man mina katter så den ena har aldrig behövt besöka vet för annat än kastrering + vaccinationer, gått back tusenlappar på de år jag haft honom. Den andra har haft en skada, som försäkringen täckte iofs, men utslaget så har jag gått 'med förlust' på båda deras försäkringar. Men just att veta att OM det händer något som kräver operation och 20 000 kr i vetkostnader, så klarar jag det, är anledningen till att försäkringen är kvar.

Jag skulle kunna säga upp mina försäkringar - OM jag redan hade motsvarande summa på banken. Jag skulle aldrig våga säga upp och 'spara ihop månad för månad'. Helt enkelt för man aldrig vet om/när man verkligen skulle behövt ha en försäkring.

Jag har dock haft oförsäkrat, både häst och smådjur tidigare. Ibland har det inneburit plus, ibland har det inneburit en rejäl förlust och jag verkligen önskat jag haft försäkring..
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 020
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 426
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 086
Senast: dobbis
·
Hästvård Till att börja med veterinär är tillkallad. Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 909
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp