Bukefalos 28 år!

ingen inkomst

Hej,
haft ett vikariat som nu är över utan förvarning och står utan nu utan inkomst och med häst att betala, hur har ni gjort då innan ni får en ny inkomst?
Inte kul att behöva använda alla sparpengar till att betala stallhyra.
Jag förstår nog inte frågan. Är den alltså ”Var går det snabbt att få jobb just nu?” så är jag med. Men om det inte är frågan så är ju svaret självklart: nytt jobb eller a-kassa. Vad tänkte du dig annars?
 
Angående hästen och försörjningsstöd tycker jag det är skevt. Då kan jag lägga mina pengar på hästen, och sedan söka försörjningsstöd för egen del, plånboken är ju tom för att jag har en häst att mata.
 
Att det har informerats om att den som söker stöd äger en häst.

Ska jag tolka det som att du anser att en häst är en realiserbar tillgång?

Vi på socialtjänsten vet att vissa saker tar lång tid att sälja så om man beräknas att bara behöva försörjningsstöd en kort tid så behöver man inte sälja sådana saker. Däremot måste man givetvis tömma sina sparkonton.
 
Angående hästen och försörjningsstöd tycker jag det är skevt. Då kan jag lägga mina pengar på hästen, och sedan söka försörjningsstöd för egen del, plånboken är ju tom för att jag har en häst att mata.

Riktigt så enkelt är det inte. Du kan söka men det är inte alls säkert att du beviljas. Är det riktig nöd kan du få matpengar till nästa lön.
 
Ska jag tolka det som att du anser att en häst är en realiserbar tillgång?

Vi på socialtjänsten vet att vissa saker tar lång tid att sälja så om man beräknas att bara behöva försörjningsstöd en kort tid så behöver man inte sälja sådana saker. Däremot måste man givetvis tömma sina sparkonton.

I det avseendet handlar det ju inte främst om inkomsten av en försäljning, utan utgiften under tiden för innehav.
 
I det avseendet handlar det ju inte främst om inkomsten av en försäljning, utan utgiften under tiden för innehav.

När man räknar på försörjningsstöd så finns det utgifter som är godkända och de som inte är det. Hästen kan du inte få försörjningsstöd till och de pengar man ev lagt ut på omkostnader på hästen räknas som tillgångar trots att man inte har dem kvar.
Man kollar alltså inte bara hur mycket som finns i plånboken för dagen utan man går tillbaka tre månader och kollar på inkomster och utgifter och gör en bedömning av hur mycket man hade kunnat lägga undan.
 
När man räknar på försörjningsstöd så finns det utgifter som är godkända och de som inte är det. Hästen kan du inte få försörjningsstöd till och de pengar man ev lagt ut på omkostnader på hästen räknas som tillgångar trots att man inte har dem kvar.
Man kollar alltså inte bara hur mycket som finns i plånboken för dagen utan man går tillbaka tre månader och kollar på inkomster och utgifter och gör en bedömning av hur mycket man hade kunnat lägga undan.
Vilken himla bra förklaring! :up:
 
Angående hästen och försörjningsstöd tycker jag det är skevt. Då kan jag lägga mina pengar på hästen, och sedan söka försörjningsstöd för egen del, plånboken är ju tom för att jag har en häst att mata.
Du kan ju söka, men du lär ju inte få några pengar, om det är så att du haft en inkomst över norm och sen lagt dem på hästen istället. Det du möjligen kan få är matpengar, så att du inte ska svälta, men det är inte sagt.

Så nej, man kan inte lägga alla sina pengar på hästen och sen gå till soc och kvittera ut mer pengar till sig själv.
 
Ska jag tolka det som att du anser att en häst är en realiserbar tillgång?

Vi på socialtjänsten vet att vissa saker tar lång tid att sälja så om man beräknas att bara behöva försörjningsstöd en kort tid så behöver man inte sälja sådana saker. Däremot måste man givetvis tömma sina sparkonton.
Realiserbar?

Jag anser att en häst är något som kostar väldigt mycke pengar.

Däremot är det skillnad på om det är kort tid eller lång tid.
 
Realiserbar?

Jag anser att en häst är något som kostar väldigt mycke pengar.

Däremot är det skillnad på om det är kort tid eller lång tid.

https://www.synonymer.se/sv-syn/realiserbar

Det betyder något man kan sälja för att få in pengar.

Socialtjänsten struntar i om du har häst eller inte, du får inte försörjningsstöd för hästen och som jag skrivit ovan så räknas det inte som godkända utgifter och pengarna hästen kostar räknas som tillgångar som du ska använda till annat.
 
Det du har att välja på är 1) sök andra jobb, vilka som helst för att få in pengar. 2) Sälj hästen. 3) Använd sparpengarna.

Vad är det du har jobbat med nu? Är det en bransch som är lätt att få nya jobb i? Om det hade varit typ ett gravvik på hemtjänsten (som ändå borde vara hyfsat lätt att få ett nytt jobb inom, särskilt då med erfarenhet) så hade jag nallat på sparpengarna tills jag fick ett nytt jobb ändå.

Ett annat alternativ är ju att lämna ut hästen på foder, men det är väl alltid ett osäkerhetsmoment när man hela tiden löper risk för att få tillbaka den.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 096
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp