Ingen torktumlare

Bukefalos 30 år!

karamelldrottningen

Trådstartare
Blir så mycket tvätt. Ni som inte har någon torktumlare hur löser ni torkningen?
Jag hänger upp allt men det tar upp nästan ett helt rum.

Blir så mycket tvätt. Ni som inte har någon torktumlare hur löser ni torkningen?
Jag har ställt en luftavfuktare bredvid torkställningen som blåser luft rakt på den. Det förkortar torktiden avsevärt men kommer ändå att köpa torktumlare så småningom för det är så opraktiskt att inte kunna tvätta flera maskiner på samma dag.

Jag skaffade en torktumlare nu inför att bebis skulle komma, för att inte riskera att stå med en nyfödd bebis och en massa våt tvätt som jag inte kan få torr, och att luften i huset blir för fuktig och kall.

Men, annars brukar jag hänga all tvätt så att det går självtorka. Inomhus om det inte är sommar och sol. Jag har en torkställning som har lite fler låga pinnar (IKEA Frost) snarare än den traditionella typen där alla pinnar är i samma höjd. Jag tycker den fungerar väldigt bra - mindre saker som strumpor, trosor etc hängs alla på de nedre pinnarna, och sedan större kläder högre upp. Det går också vinkla sidorna lite olika om man vill minska storleken på ställningen lite till.

Som så många andra hänger jag på tvättställning inomhus nu på vintern. På sommaren hänger jag på torkvinda utomhus. Vi är två vuxna i hushållet. Jag hörde precis på radion häromdagen att torktumlare är en stor bov vad det gäller att frigöra mikroplaster i kläder, så då kände jag att det kanske ändå var rätt bra att inte använda en sådan. Jag har verkligen ingen plats för en torktumlare heller. Det var svårt nog att hitta plats till tvättmaskinen 🤪 !

Vi hänger halva tvätten i torkskåpet som vi inte kör och halva på en torkställning som vi ställer i badrummet. Behöver vi tvätta två maskiner samma dag får vi köra ett fullt torkskåpet och andra tvätten får torka på torkställningen. Torktumlaren använder vi bara till handdukar.

Jag har torkställningar som är på höjden istället för längden sas. Då tar det upp mindre golvyta. En torkställning tar två maskiner tvätt. Och sen står en luftavfuktare bredvid så att torktiden minskar.

När jag hängtorkar tvätt startar jag avfuktaren som jag låter blåsa på tvätten. Torkar nästan snabbare så än i torktumlaren

Skulle aldrig klara mig utan torktumlare 😂 Hänger tvätt också, men tumlar all 60-graders tvätt samt tvillingarnas tvätt.

Bor 5 st i radhus och har tumlare som aldrig används. Vi hänger på torkställning i ett av badrummen och lämnar dörren dit öppen när vi har tvätt på tork. Tar bara över natten att få det torrt så tycker inte att det något problem alls. Tvättar nog 2-3 maskiner i veckan. På sommaren hänger vi ute och det torkar på bara några timmar vid fint väder.

Vi hänger tvätt i tvättstugan och vikbara torksällningar. Har alltid gjort det även när det var småbarn. Vi tvättar mest på helgen. Får plats med typ 2 maskiner i tvättstugan och säkert 3 på torkställningarna.

Som så många andra hänger jag på tvättställning inomhus nu på vintern. På sommaren hänger jag på torkvinda utomhus. Vi är två vuxna i hushållet. Jag hörde precis på radion häromdagen att torktumlare är en stor bov vad det gäller att frigöra mikroplaster i kläder, så då kände jag att det kanske ändå var rätt bra att inte använda en sådan. Jag har verkligen ingen plats för en torktumlare heller. Det var svårt nog att hitta plats till tvättmaskinen 🤪 !
Det visste jag inte. Om mikroplaster att de frigörs mer. Måste vara från syntetiska material då? Inte bomull.

Vikbara? Hänger de på väggen då?
Vi har en över dörren också men två såna här. Superbra.
237291.webp

Liknande trådar

• Förvaring i barnrum
  • Det här med att välja rätt boende(lägenhet)
  • Betalar era 18 åringar hemma?
  • Särintressen hos barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar