Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MissJones

Är det någon mer än jag som är drabbad av att nästan inte se gravid ut över huvud taget? Jag är i vecka 21 och har så liten mage att de flesta tar den för en vanlig viktuppgång på något kilo så här i "glassens förlovade tid".

De som vet om att jag är gravid påpekar jämt att det är "konstigt" och att jag verkligen borde gå upp i vikt för "det här är ju inte bra". Det är inte bara irriterande att höra, det gör mig ju orolig dessutom. Jag gick först ner 5 kilo de första 15 veckorna eftersom jag mådde så kopiöst illa, men nu väger jag samma som jag gjorde innan jag blev gravid. Så i praktiken så har jag väl gått upp 5 kilo då eller hur ska man se det?

Någon mer med samma "problem"?
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag fick en liten mage i v.26. Så det dröjde ett tag innan folk utifrån såg att jag var gravid. I v. 30 vågade folk jag inte kände så väl säga grattis. :D Så jag var inte så stor alls när jag var gravid.

Ut kom för 2 veckor sedan en liten tjej på 2.800 gr. :banana: :love: :love:
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag kunde fortfarande knäppa mina ridbyxor i strl 36 när jag var i sjunde månaden med mitt första barn...
Var på voltigeträningsläger i Tyskland med min dåvarande i mitten på Augusti och min dotter föddes sedan i slutet på Oktober, då frågade tränaren varför inte jag var ombytt, jag skulle väl vara med?

Sen kom magen med en rasande fart på slutet. Det beror ju lite på hur barnet ligger också, om det ligger "inuti" eller "framför".

Men oroa dig inte, antar att det är ditt första barn? När jag var gravid med mitt andra var magen fort jättestor och jag fick istället göra flera tester för att magen var för stor..
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

I vecka 26? Då finns det ju hopp för mig också :D!

Grattis till din lilla guldklimp!!!
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jo, det är första barnet!!! Det spelar säkert stor roll precis som du skriver!

Tänk att du backade för lite voltigeträning i 7:e månaden, var inte det lite mesigt ;) ? Skämt åsido, jag fick också lite konstiga blickar när jag sa att jag skulle sluta vara med på hoppträningen. "Vadå sluta, varför då :confused:?"
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag väntar också mitt första barn, men här är det tvärtom.. jag ser praktiskt taget höggravid ut och har gått upp 12-13 kilo :crazy: Är i vecka 29.
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag hade nog kunnat kravla mig upp på hästen...men jag har ju aldrig varit voltigör själv, bara medföljande hästskötare och ibland longör, så det kändes lite dumt att börja när man var gravid...dessutom var lägret träning inför VM...fast det är klart man ska ju sikta mot stjärnorna och jag hade ju en jättebra ursäkt om det hade gått dåligt...
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Träningsläger inför VM... Jo, det känns kanske lite överkurs :)!

På tal om kravla sig upp å sådär, så tycker jag fortfarande det mesta känns OK, utom att hoppa av hästen! Börjar kännas lite skumt... Trava långa sträckor känns inte heller så där kanon! Skritt och galopp känns helt OK!!!
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag ligger nog på normalkurvan. Nu har jag (v 27) gått upp 7 kg, men för inte alls länge sen hade jag gått upp 3. Sen plötsligt, på bara 1-2 veckor gick jag upp 3 kg!! Och sen dess har jag gått upp 1 till.

Enligt min bm skall jag som vägde 72 kg när jag blev gravid (jag hade tyvärr gått upp rätt mycket redan innan jag blev gravid) och är 164 cm gå upp ca 12 kg totalt. Men samlar man vatten mot slutet är det ju inte mycket att göra, ifall jag skulle gå upp mer.

Än känner jag mig i alla fall glad åt att jag väger mindre än maken... :o
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Måste väl tillstå att jag också hade några kilos övervikt sedan innan. Väger c:a 80 till mina 175 cm. I början av graviditeten var jag övertygad om att just jag var en sådan som gick upp 20-30 kilo. Det fick mig till att känna en viss ångest över att väga över 100 kg :o! Inte för att jag är överhuvud taget viktfixerad i vanliga fall, men 100 kg!! Nu känns det inte som om jag kommer att hamna där. Fast i ärlighetens namn hörde jag en tjej berätta att hon gått upp 21 kg de sista 20 veckorna, så risken finns väl fortfarande :crazy:!

Tja, det får bli som det blir - huvudsaken att bebisen mår bra!
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag hade också svårast för att trava. Man spänner kanske magmusklerna mest då?

och komma av hästen...ja det blev ålningstekniken mot slutet.
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Så var det för mig - folk såg nog inte helt säkert att jag var gravid förrän i sjätte månaden, och jag gick totalt upp 10 kg. Men jag tyckte det var JÄTTEBRA att inte vara större, att vara rörlig hela tiden, kunna rida, promenera hunden osv... Vem sjutton vill gå runt och se gravid ut?!?
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Visst är det så!! Jag är egentligen också jättenöjd... I alla fall sedan jag varit på ultraljud och sett att allting är bra! Innan dess undrade jag faktiskt lite. Speciellt eftersom många uttalanden ang. min mage var att "det var något konstigt".

Den stora fördelen är absolut att man är som vanligt och kan göra allt man brukar göra som "ogravid", där håller jag helt med dig! Det är perfekt!!
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag blev lite full i skratt då jag läste dina inlägg, hade kunnat skriva dom själv... :)

Men nu har det vänt för mig, är i vecka 26, och nu syns magen (säger folk) och det är faktiskt ingen höjdare alls... :( Folk är rent krasst jävligt ohövliga, så nu har jag börjat svara emot när jag får kommentarer som :
Vad tjock du har blivit (Ja, men jag har ju till skillnad från er andra en anledning)
Nu syns magen ( Konstigt, den har varit med länge den)
Osv...

Jenny
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Jag brukar svara "ja, din också".

Fast värst är ändå när alla frågar hur man mår. Jag mår bra, jag är inte sjuk!!!
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

ulda skrev:
Fast värst är ändå när alla frågar hur man mår. Jag mår bra, jag är inte sjuk!!!

Där har jag ett problem... :o För tack vare min fibromyalgi så mår jag riktigt jävla dormkasst en del dagar, och när jag då får frågan hur jag mår så blir jag alltid så ställd... För jag inser ju att det är mitt "gravidmående" folk är intresserad av, men det är lite svårt att le glatt och säga "Jo tack, jag mår så bra så bra" när jag helst vill lägga mig och självdö under en stubbe i skogen... ;)

Jenny
 
Sv: Ingen viktuppgång och (nästan) obefintlig mage

Under senare delen av graviditeten brukar bm mäta magen, och när det gjordes på mig, var faktiskt magen helt "normal", trots folks kommentarer om att den var liten. Så då får man ju ett "kvitto" på att allt är OK.

Det kan ju också kanske vara så att folk förväntar sig att man så att säga skall bli tjock utöver magen, och när man inte blir det, så uppfattar de det som om något är fel....?

Tror för övrigt att man som gravid får lära sig att inte bry sig om vad folk säger - det kommer så mycket floskler att man blir alldeles mörkrädd...:-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 451
Katthälsa Vi har precis fått tre nya kompisar. En av dom är dock mager eftersom hon gått ute och inte fått tillräckligt med mat. De tre är...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
15 305
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 182
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp