Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Lill

Trådstartare
Vet inte om det finns sedan tidigare en sådan här tråd, om så är fallet ber jag om ursäkt!

Nu är vintern här! -20 grader står det på vår mätare idag och vi har massor med snö! Med vintern kommer också det eviga problemet med att man fryser i stallet och då man ska spendera tid med sina fyrfotade vänner.
Nu vill jag att vi rekommenderar VARMA och SLITSTARKA kläder till varandra, så behöver ingen av oss frysa denna vinter! Och, en viktigt sak att också tänka på: PRISET. Alla har ju inte råd att slänga ut 10.000kr på en jacka och lika mycket på ett par handskar, så rekommendera också kläder som håller sig inom en rimlig prisnivå ;) (men dyrare kläder får man ju självklart också tipsa om)

Här kommer en lista på lite saker som jag vill få tips om. Kläder som tål att man vistas ute i typ -30 grader i mer än 5 minuter ;) men som också går att jobba med i stallet, utan att man känner sig allt för mycket som en uppstoppad och klumpig korv :D

- Jacka som är varm och vatten/vindtålig.
- Byxor som är likadana som jackan.
- eller halare, samma som jacka + byxor.
- Skor, varma, vattentäta och inte för klumpiga och som också går att rida med.
- Handskar som går att jobba med, men som ändå håller värmen.

Så sätt igång nu och tipsa, tipsa, tipsa! :D
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Fotvärmare och handvärmare från E*******s. Handvärmarna är större och varmare än fotvärmarna, men håller värme längre. Fotvärmare över tårna och en nerpulad handvärmare i stövel/kängskaft och det känns underbart!
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Måste bara fråga, "halare", menar du overall?:D
Jag säger ull! Är lite avundsjuk på sonens ullunderställ, men är alldeles för snål för att köpa sånt till mig själv:p
Han har kläder i både ullsilke och merinoull och är då alltid varm, då är han bara 18mån så hålla värmen genom o röra sig funkar ju inte riktigt.
Kuoma-kängor ska vara riktigt bra även för vuxna., lätta och.varma.
Själv har jag ett par relativt tunna, men grymt bra termobyxor i varselmaterial från helly hansen, köpta för galet nedsatt pris för ett par år sen.. Klockrena i både stall och hundpromenader iom reflexerna också
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Jaja, overall då :D I min familj kallar vi det för halare (släkten är inte från Sverige från början)
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Jaja, overall då :D I min familj kallar vi det för halare (släkten är inte från Sverige från början)

Är de från Finland? För här säger vi halare. Får tänka efter både en och två gånger så att jag inte använder finlandismer när jag ska skriva här på buke, men visst kan det slinka med någon ändå :p

När det blir riktigt kallt använder jag eurohunters trefingersvantar, som har löstagbara fleecefingervantar inuti. Lite otympliga om man ska köra något riktigt noggrant ridpass, men för en skogsmullare som jag fungerar det bra :laugh:
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Jag tycker mycket handlar om hur man använder de kläder man har!

Först och främst underställ i merinoull! Jag har några från Janus. Mkt bra!

Och till det sockor i merinoull. Jag har olika sorter, allt från HM till dyrare. HMs funkar bra.
Över det har jag grövre raggsockor i ull.

Att få värme över handryggen och handleder gör mer än man tror. Så antingen handledsvärmare i ull som man drar ned till över knogarna eller jacka som har den funktionen. Uhip har en jacka som går ner så. Fantastiskt då man ska rida!
Man kan om man inte hittar handledsvärmare eller sån jacka klippa av raggisar ha så över knogarna har jag hört.

På fötterna har jag nu vintertid kängor från Sorel, deras Joan of Arctic. De ska tåla ner till -30 typ. I dem har jag också någon form av termosulor eller ullsulor.

Halsduk i ull är givet det med. Och mössa!

Handskar har jag tyvärr inte hittat några riktigt bra än. Men de är av underordnad betydelse nu sen jag kom på det där med att värma handryggen. Nu fryser jag inte så om händerna mer.

Jag har gärna både underställ, byxor, ulltröjor x 2, dunväst och dunjacka.
Och täckkjol eller chaps.
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Jag har underställ och lägger på extra mjuka byxor och tröja om det blir riktigt kallt. Över det drar jag på mig Julas varseloverall. Syns hur bra som helst när jag är på backen som när jag rider. Suverän tingest!!!

På händerna har jag Tegeras Montagehandske Winter

På fötterna har jag yllesockor, Vinterridstövlar typ Börjes/Hööks. Drar overallbenen över och dom sitter hur bra som helst utan att byxbenen åker upp.

101228KickioLilly3_zps15f8db81.jpg
[/IMG]
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Jag har lite olika jackor men jag tycker egentligen att jackor är lite klumpiga så har ingen ordentlig vinterjacka utan höstjackor, istället kan jag ha 3-4 tröjor på mig för jackan åker alltid av när jag pysslar i stallet i vilket fall:P

När det är riktigt kallt har jag en skoteroverall som kostade ca 800kr och jag är väldigt nöjd.

Har även ett par fleecefodrade softshell överdragsbyxor som inte är från nån hästsportbutik utan från en friluftsutförsäljning kostade ca 300kr.

När det gäller skor så har jag ett par vinterridskövlar från Equipage som kostade ca 500kr. Funkar bra till både ridning och stallarbete.

Men jag har ett par kängor från LaCrosse som är helt outstanding, håller värmen ner till -40 stod det i produktbeskrivningen och jag tror att det inte är långt ifrån sanningen sålänge man håller sig i rörelse. Fantastiskt bekväma med en innersko som gör att det känns som att man går på moln. känns inte så klumpiga som dom ser ut att göra. går att rida i med stora stigbyglar men det blir lite klumpigt, har gjort det om det är apkallt vid uteritt, till stallarbete och körning så är dom guld! :love: Dessa kostade strax över 1000 kr eller nämaren 1500 kommer inte riktigt ihåg har haft dom 3-4 vintrar och dom är lika varma ännu!

Men viktigast av allt: Jag har nästan enbart ull sockor minst två par oavsätt skor å vintern, så alla mina vinterskor är köpta i några storlekar större än normalt för att få plats med ev extra sula och som sagt ett gäng sockor, Detta gör att jag sällan fryser om fötterna förutom vid lite längre körturer.

Sen har jag underställ i microfleece eller ylle samt fleecetröjor i olika storlekar så att jag kan ha lager på lager.

På händerna har jag ofta CRW reflexridhandskar när jag rider dom brukar funka rätt länge, jag tycker inte om för tjocka vantar så dessa tycker jag är helt lagom tjocka men ändå smidiga.
När jag kör har jag oftast tjockare vantar har en par vinterhandskar med softshell som är bra men ofta har jag tummvantar i fleece med fyllning av nått slag, ingen aning vart dom är köpta för det var från början mammas vantar. :angel:

Ofta tycker jag att man kan hitta varma kläder till vettigare priser om man letar lite utanför hästsportbutikernas sortiment, större delen av min hästgarderob för vintern består av Blue wear. Vilket ju kanske inte är så fashionabelt men personligen bryr jag mig inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Overall! Gärna en eller två storlekar "för stor" så det blir mycket luft i den. När jag har min skoteroverall som är 3 storlekar för stor behöver jag inget underställ i den och kan ta av mig mössa och vantar med jämna mellanrum. Har jag mammas av samma märke och modell men "rätt" storlek fryser jag massor!

Nu har jag inte koll på vad för märke det är på den, tyvärr. Köptes för många år sedan på Odal eller någon annan typisk "skogsbruks/lantbruks/allt möjligt-affär. Tillsammans med den köptes även ett par graningekängor som även dessa är för stora och därmed blir jättevarma. Kläderna tillhörde pappa så det är anledningen till att de är så stora i storleken men efter att ha använt dem har jag faktiskt börjat att medvetet köpa för stora vinterkläder. Om det mot förmodan då blir kallt kan man ta på sig ett fodrat plagg under ytterplagget med så fryser man garanterat inte i vår svenska vinter i alla fall ;)
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Håller med dig om kängor eller vad man ska kalla det från La Crosse.Dom fryser man inte i.Jag byter dock till vinterridstövlar när jag rider.
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Jag säger väl som vanligt, köp färre kläder men köp kvalité på det som ska inhandlas det har man igen i längden.

Såhär klär jag på mig iaf:

Underställ

I ull, jag gillar Ullmax riktigt prisvärda och kliar inte! Finns i flera olika tjocklekar som kan kombineras efter väder och vind.

Överkropp

Tröja - Stickad i ull, gärna islandströja det är det varmaste jag någonsin haft.
Ju mer man tvättar dem destå varmare blir dem.
Jacka - Haglöfs Couloir dyr i inköp men kan användas så gott som året om, vind, vattentät och andas.
Den bästa jackan jag någonsin ägt.

Handskar - Fodrade läderhandskar, vid mkt stillastående/körning eluppvärmda handskar.

Mössa - Stickad, just nu är favoriten från Bondelid i ull.

Underkropp

Benen- Pikeur softshell ridbyxor, har hittils inte behövt ngt mer än de trots -24grader.
Men har även ett par neopren chaps från Àstund som värmer gott :love:

Fötterna - Mountain Horse Active Vinter High Rider med ullsula i och ett par tjocka ullsockar, över det ett par stickade raggsockar i isländskt garn som verkligen är supervarma. Ska jag stå stilla mkt byter jag ullsulorna mot eluppvärmda sulor.
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Crw overall från hööks är oslagbar! Med den så får det gärna vara vinter året runt!
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

När det är kallt tar jag på mig min Jacsonoverall. Varm, skön och lika bra i stallet som i sadeln. Är väldigt nöjd med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

* Snickarbyxor! Softshell eller termo - hindrar att det kommer in varmluft i "glipan", men är bekväma att röra sig i. Även bekvämt om man ex rider från skogen in i ridhus, vill lufta sig och ta av jackan.

* Långa ärmar på jackan (termo) som hänger ned över händerna och skyddar dem även när du har armbågen vinklad.

* Har numer el-drivna värmesulor i ridskorna, relativt nyinköpta men än så länge klart värda sitt höga pris... De håller ett par timmar per "laddning". Tidigare körde jag med ullstrumpor, vilket också funkade helt ok, dock brast det när man inte rörde sig så mycket - typ på långtur i skogen eller sittandes på clinic.

* Handskar är svårt att hitta bra för ridning, är de varma är de ofta för klumpiga. Men ett par som iaf skyddar från vind och regn är att föredra.

Har ännu inte lärt mig rida i overall, eller har kanske inte hittat någon som passar mig helt enkelt. :)
 
Sv: Ingen vill frysa - bästa klädköpet!

Jag avskyr att frysa så jag klär mig ordentligt.

Underställströja i funktionsmaterial, fleeströja - en riktigt tjock om det är kallt, jacka - Uhip med handledsvärmare. Jackan är mjuk och skön nästan som en tröja.

Pikeur vinterridbyxor, klarar inte av att ha något under ridbyxorna så jag har chaps och Uhip ridkjol, den tjocka.

Tjocka ullstrumpor och Mountin Horse Rimfrost paddock.

En buff är också skön att ha på sig och öronmuffar på hjälmen.

Funderar på elektriska skosulor men de är ganska dyra och det är sällan som det är så kallt att jag fryser om tårna.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om? Jag vill ha en som...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 721
Senast: Wingates
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej hopp, Jag har blivit med medryttarhäst :D Jag är uppväxt i stallet med egen häst, men sålde våren -00. Har således inga ridkläder...
Svar
17
· Visningar
1 349
Senast: Solvira
·
Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 586
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp