Vad har ni för regnjackor?

Lingon

Trådstartare
Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om?

Jag vill ha en som är tunn, ofodrad och andas bra. Jag tycker om att komplettera med varm tröja under på hösten men även kunna använda den en sval sommar om det regnar. Behöver inte funka på vintern då min vinterjacka är vattentät.

Jag vill också ha flera bra fickor (minst tre, helst fyra, nån kan absolut sitta på insidan). D.v.s. hyfsad storlek, med blixtlås och vattentäta. För att få plats med nycklar, mobil, kort osv så jag slipper ha med väska på promenaderna. Fickor utan blixtlås räknas inte och kommer inte användas. Ingen kappa eller längre jacka och ingen galon eller liknande plastiga material.
 
När du säger regnjacka så tänker jag inte i banorna kring ett flertal blixtlåsfickor. Och plagg som har det, tänker jag inte på som regnjackor. :) Men... som regnjacka använder jag tre olika jackor. En tunn jättelätt jacka från Marmot som liknar Haglöfs LIM. En varselregnjacka (plus byxor) av "industrial grade" vägarbetartyp. Eller en lång ridregnrock. Är det allmänt skitväder snarare än ihållande ösregn så använder jag oftast en Fristads skaljacka som kanske är den som mest liknar det du beskriver. Den har regnskyddade blixtlåsfickor, innerficka, ofodrad, har huva, andas helt okej. Minns inte om den är GoreTex eller Fristads egen variant Airtech. På sommaren kan jag ha den över en tunn funktions-tshirt och i kallare väder och på vintern har jag den över nån vanlig arbets- eller friluftsjacka.
 
Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om?

Jag vill ha en som är tunn, ofodrad och andas bra. Jag tycker om att komplettera med varm tröja under på hösten men även kunna använda den en sval sommar om det regnar. Behöver inte funka på vintern då min vinterjacka är vattentät.

Jag vill också ha flera bra fickor (minst tre, helst fyra, nån kan absolut sitta på insidan). D.v.s. hyfsad storlek, med blixtlås och vattentäta. För att få plats med nycklar, mobil, kort osv så jag slipper ha med väska på promenaderna. Fickor utan blixtlås räknas inte och kommer inte användas. Ingen kappa eller längre jacka och ingen galon eller liknande plastiga material.
Jag har en Tierra och en Fjällräven, båda är utmärkta. Inte superbilliga, men bra funktion.
 
När du säger regnjacka så tänker jag inte i banorna kring ett flertal blixtlåsfickor. Och plagg som har det, tänker jag inte på som regnjackor. :) Men... som regnjacka använder jag tre olika jackor. En tunn jättelätt jacka från Marmot som liknar Haglöfs LIM. En varselregnjacka (plus byxor) av "industrial grade" vägarbetartyp. Eller en lång ridregnrock. Är det allmänt skitväder snarare än ihållande ösregn så använder jag oftast en Fristads skaljacka som kanske är den som mest liknar det du beskriver. Den har regnskyddade blixtlåsfickor, innerficka, ofodrad, har huva, andas helt okej. Minns inte om den är GoreTex eller Fristads egen variant Airtech. På sommaren kan jag ha den över en tunn funktions-tshirt och i kallare väder och på vintern har jag den över nån vanlig arbets- eller friluftsjacka.
Sonen har en marmot som funkar bra, men jag misstänker att den skulle vara lite för skör att jobba i, eftersom den är så tunn. Perfekt som tunn sommarjacka som dessutom skyddar mot regn, dock, och har hållit jättebra till det.
 
När du säger regnjacka så tänker jag inte i banorna kring ett flertal blixtlåsfickor. Och plagg som har det, tänker jag inte på som regnjackor. :) Men... som regnjacka använder jag tre olika jackor. En tunn jättelätt jacka från Marmot som liknar Haglöfs LIM. En varselregnjacka (plus byxor) av "industrial grade" vägarbetartyp. Eller en lång ridregnrock. Är det allmänt skitväder snarare än ihållande ösregn så använder jag oftast en Fristads skaljacka som kanske är den som mest liknar det du beskriver. Den har regnskyddade blixtlåsfickor, innerficka, ofodrad, har huva, andas helt okej. Minns inte om den är GoreTex eller Fristads egen variant Airtech. På sommaren kan jag ha den över en tunn funktions-tshirt och i kallare väder och på vintern har jag den över nån vanlig arbets- eller friluftsjacka.

Jag behöver en jacka som står emot regn i 2 timmar. Jag vill ABSOLUT ha fickor med blixtlås som är vattentäta så jag slipper ha med en väska till mobilen och nycklar. Fickor utan blixtlåsförslutning är jag helt ointresserad av. Jag går inte på långa vandringar men åker gärna ut i naturen och går 1-2 timmar och vill inte behöva ha med väska. Ingen galon eller liknande. Ingen lång jacka eller kappa. Den kommer även användas som vår- och höstjacka ibland kompletterad med en tjock tröja under.

Ibland är några glada hundar med på promenaderna så jackan får inte vara för ömtålig då de gärna sätter upp framtassarna på en och även hoppar en del.

Jag har en Helly Hansen nu som behöver bytas ut då nåt lager i den börjar flaga och trilla av i småsmulor. Men annars fyller den helt mina önskemål! Står emot regn tillräckligt länge. Har fyra stycken blixtlåsförsedda fickor som alla är tillräckligt stora för mobilen, två av dem större än så. Egentligen vill jag ha en likadan men Helly Hansen verkar tyvärr ha skippat de två mobilstora fickorna i brösthöjd som jag använt mycket. Om jag ska önska nåt den jackan inte har så är det en större huva så den kan skydda glasögonen från regn bättre.
 
Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om?

Jag vill ha en som är tunn, ofodrad och andas bra. Jag tycker om att komplettera med varm tröja under på hösten men även kunna använda den en sval sommar om det regnar. Behöver inte funka på vintern då min vinterjacka är vattentät.

Jag vill också ha flera bra fickor (minst tre, helst fyra, nån kan absolut sitta på insidan). D.v.s. hyfsad storlek, med blixtlås och vattentäta. För att få plats med nycklar, mobil, kort osv så jag slipper ha med väska på promenaderna. Fickor utan blixtlås räknas inte och kommer inte användas. Ingen kappa eller längre jacka och ingen galon eller liknande plastiga material.
Jag köpte ett toppenregnställ på stadium outlet för några år sedan, för att kunna ha i permobilkorgen om jag blir överraskad, lätt, andas och ok att dra på mig. Det enda jag har lite panik över är att resåren i ärmarna är megahård och jag får till och med märken på handlederna, trots att jag har smala handleder, så jag ska se om jag kan klippa av resåren och fixa in längre...

Som man kunde göra på den gamla goda tiden. :p
 
Jag behöver en jacka som står emot regn i 2 timmar. Jag vill ABSOLUT ha fickor med blixtlås som är vattentäta så jag slipper ha med en väska till mobilen och nycklar. Fickor utan blixtlåsförslutning är jag helt ointresserad av. Jag går inte på långa vandringar men åker gärna ut i naturen och går 1-2 timmar och vill inte behöva ha med väska. Ingen galon eller liknande. Ingen lång jacka eller kappa. Den kommer även användas som vår- och höstjacka ibland kompletterad med en tjock tröja under.

Jag har en Helly Hansen nu som behöver bytas ut då nåt lager i den börjar flaga och trilla av i småsmulor. Men annars fyller den helt mina önskemål. Står emot regn tillräckligt länge. Har fyra stycken blixtlåsförsedda fickor som alla är tillräckligt stora för mobilen, två av dem större än så. Egentligen vill jag ha en likadan men Helly Hansen verkar tyvärr ha skippat de två mobilstora fickorna i brösthöjd som jag använt mycket. Om jag ska önska nåt den jackan inte har så är det en större huva så den kan skydda glasögonen från regn bättre.
Två timmars promenad i regnväder utan problem låter som min Fjällräven. Den andas och är relativt lätt, men har aldrig varit med om att det regnar igenom. Utmärkt huva med inbyggd skärm, vattentäta blixtlås.
 
Jag har en regnjacka från Bergans som egentligen är jättebra, Letto heter tydligen modellen. Den är lätt, har bra passform, lätt att röra sig i och fickorna är förvisso inte många, men stora och praktiska. MEN man drar ut huvan på något konstigt sätt, inte som det vanliga med ett gummiband som går som runt ansiktet, utan den här har gummiband som går ungefär upp till kinderna och sedan bak. Jag avskyr det så till den grad att jag nog tänker sälja jackan, men om man inte stör sig på det så är det nog ett bra köp.
 
Två timmars promenad i regnväder utan problem låter som min Fjällräven. Den andas och är relativt lätt, men har aldrig varit med om att det regnar igenom. Utmärkt huva med inbyggd skärm, vattentäta blixtlås.

Fjällräven är för dyrt. Så mycket vill jag inte lägga på det faktiskt.
 
Jag köpte ett toppenregnställ på stadium outlet för några år sedan, för att kunna ha i permobilkorgen om jag blir överraskad, lätt, andas och ok att dra på mig. Det enda jag har lite panik över är att resåren i ärmarna är megahård och jag får till och med märken på handlederna, trots att jag har smala handleder, så jag ska se om jag kan klippa av resåren och fixa in längre...

Som man kunde göra på den gamla goda tiden. :p

Jag vill helst ha kardborre i armslutet så jag kan dra åt om jag vill och lossa om jag vill.
 
Har Bergans. Min har 2 stora fickor med blixtlås. Även Norröna och Tierra är bra.

Många rena regnjackor har bara två fickor eftersom dragkedjor väger, och de dessutom behöver dragkedjor under armarna för ventilation.
 
Har Bergans. Min har 2 stora fickor med blixtlås. Även Norröna och Tierra är bra.

Många rena regnjackor har bara två fickor eftersom dragkedjor väger, och de dessutom behöver dragkedjor under armarna för ventilation.

Fast nu har jag en jacka som passar in på alla mina kriterier men behöver bytas ut. Kalla det för vad du vill. Regnjacka, skaljacka. Oavsett om jag letar efter regnjacka eller skaljacka så finns inte en motsvarande jacka att köpa nu. En såg bra ut tills jag såg att de två stora fickorna bara hade knappstängning.
 
Fast nu har jag en jacka som passar in på alla mina kriterier men behöver bytas ut. Kalla det för vad du vill. Regnjacka, skaljacka. Oavsett om jag letar efter regnjacka eller skaljacka så finns inte en motsvarande jacka att köpa nu. En såg bra ut tills jag såg att de två stora fickorna bara hade knappstängning.
Märkena jag nämner har skaljackor med fler fickor. En av Bergans har 3 fickor med dragkedja och en innerficka med stretch.
 
Jag har hittat en som hade varit perfekt! Men den finns bara i storlek L och det är för stort tyvärr. Och den verkar vara av en utgående modell så jag hittar den inte på nån annan sida heller.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag hoppas att den här tråden kan få finnas utan att det blir reklam och borttagen tråd. Det är nämligen så att jag skulle vilja ha...
2
Svar
20
· Visningar
2 125
Senast: Pilot
·
Utrustning Nu när det äntligen börjar kännas som att våren är på väg plockade jag fram min tunna ridjacka bara för att konstatera att det...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: Freazer
·
Småbarn Sen sonen var ungefär 2,5 år har kläder varit ett enormt issue här hemma. Började med att han inte ville ha på sig nya kläder som han...
24 25 26
Svar
503
· Visningar
34 512
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp