Inget kött på restauranger

Förbjuda kött på restauranger?

  • Ja, varför inte!

  • Nej, vilket uruselt förslag!

  • Eh, jag bryr mig faktiskt inte

  • Oj svår fråga! Ingen aning!


Resultat syns endast efter röstning.
Men det tar ju åratal att ändra lagar?
Om ingen köper importkött nästa gång de handlar gör det skillnad.

Nej, det gör det inte när det är kris. Med tanke på klimatförändringarna borde styrande politiker ta sitt ansvar och snabbt få fram åtgärder, likt de som infördes vid senaste krigstiden. Vi KAN spara energi och koldioxid, och vi måste inse att vi MÅSTE göra det!
 
Jag tycker att idén känns så spännande och originell, att det är roligt bara därför. Nyttan för djuren och klimatet är mer bonus, och jag tror ju inte att förslaget kommer att bli verklighet i brådrasket eller någonsin. Men ett så himla uppfriskande grepp om frågan, en bas för helt nya sätt att tänka.

(Och folk trodde ju att krogkulturen skulle gå under med rökförbudet. Så blev det inte då heller.)

Så att frakta grönsaker över hela världen är mer klimatsmart än att frakta kött?
 
Idag på lunchen frågade jag var animalierna kom ifrån och valde ett vegetariskt alternativ. :)

Iom EU tror jag inte att vi kan lagstifta mot importkött, men vi kan skärpa kraven vid upphandling så svensk produktion gynnas och som andra redan sagt, obligatorisk ursprungsmärkning, närproducerat och småskaliga slakterier,

@kakan89 har en väldigt bra kommentar, att äta klimatsmart och närproducerat innebär även att äta mer efter säsong och mindre import även när det gäller vegetabilier. Tänk bara på palmoljeplantagerna. :rage:
 
Jag tror inte att någon har undgått att vi måste äta mer hållbart, men det här är i mitt tycke både löjligt och kontraproduktivt.
Tror ett importförbud av utländskt kött i kombination med en satsning på fler och mer varierade vegetariska rätter hade fungerat bättre.

Nu är ju inte du först med förslaget om att förbjuda importkött.
Men jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt att förbjuda import av just kött.
 
Idag på lunchen frågade jag var animalierna kom ifrån och valde ett vegetariskt alternativ. :)

Iom EU tror jag inte att vi kan lagstifta mot importkött, men vi kan skärpa kraven vid upphandling så svensk produktion gynnas och som andra redan sagt, obligatorisk ursprungsmärkning, närproducerat och småskaliga slakterier,

@kakan89 har en väldigt bra kommentar, att äta klimatsmart och närproducerat innebär även att äta mer efter säsong och mindre import även när det gäller vegetabilier. Tänk bara på palmoljeplantagerna. :rage:

EU har ju gjort ett bra beslut när det gäller köttproduktion och antibiotika, nyligen. Inte tillåtet med antibiotika i förebyggande syfte, och importerat kött ska hålla samma standard när det gäller just antibiotika.
Heja, heja!
 
Så att frakta grönsaker över hela världen är mer klimatsmart än att frakta kött?
Ja, om du inte talar om vilt, får du jämföra mycket skonsamt ur klimatet producerat kött med väldigt illa producerade grönsaker för att de ska bli jämförbara - och det klimatsmartaste kommersiellt producerade köttet ska vi nog inte äta av djurskyddsskäl för det är nog industri-kyckling :(
 
De som bryr sig om miljön och klimatet äter mindre mängd kött, och de är ofta samma personer som kollar ursprung mm. Så ursprungsmärkning kommer nog inte leda till någon större förändring.
 
Och när folk i den här tråden ska göra något NÄR klimatet förändras? Tja jag tror att det är kört och att det inte spelar någon roll vad vi gör.
 
Ja men va äter vegetarianer då? Jo importerad soja...
Ja, när det är så mycket bättre att först ge sojan till en ko, en gris eller ett höns... drygt 60% av de sojaprodukter som importeras används till foder - som foder används även baljväxter (importerade och inhemska) och raps. Det finns inga totala siffror på vart sojan tar vägen, men den soja som vegetarianer äter är sannerligen grandet i grannens öga. Men det är ju roligare att oroa sig över än bjälken i det egna
 
Det blir fel att ställa importerat kött mot importerade vegetabilier. Det är inte enbart vegetarianer och veganer som äter vegetabilier utan det gör nog de flesta mer eller mindre. Det vi alla bör tänka på och försöka påverka är ju att äta efter säsong, äta giftfritt, äta från odlingar som inte är stora monokulturer och som inte innebär skövlande av urskog. Framförallt måste vi bli bättre på att äta upp maten istället för att slänga den. :crazy:

Allt är inte köttätarnas fel och allt kött är inte fel. Om vi jämför vilket klimatavtryck en svensk ko gör, oavsett om det gäller 1 kg kött eller 1 l mjölk, med en amerikansk ko så spelar djurskyddet antagligen in en hel del, inte enbart när det gäller djurhälsa utan även hur dåligt det är för klimatet. Tack och lov får man inte hålla eller behandla djur här i landet som man får i Trumps USA. :down:
 
Ja, om du inte talar om vilt, får du jämföra mycket skonsamt ur klimatet producerat kött med väldigt illa producerade grönsaker för att de ska bli jämförbara - och det klimatsmartaste kommersiellt producerade köttet ska vi nog inte äta av djurskyddsskäl för det är nog industri-kyckling :(
Det beror på säsong. Gräsbeteslamm som slaktas på hösten har extremt litet koldioxidavtryck. Betydligt mindre än en sojauppfödd industrikyckling.
 
Är det dags att förbjuda kött på restauranger? Håller ni med om att man ska se köttätare som rökare? Så tycker Christiana Figueres som bla var med och tog fram parisavtalet.


Alltså, jag flinade när jag läste förslaget, det var min reaktion. Läser nu de mer indignerade inläggen här på buke. Men jag kan ändå inte bli så upprörd.

Hon vill väcka diskussion, så tolkade jag det. I klimatförnekelsens tidevarv. Sedan om just detta ens är tänkt att lyftas som en politisk fråga är något annat.

Som vegetarian är jag partisk. :angel:
 
Alltså, jag flinade när jag läste förslaget, det var min reaktion. Läser nu de mer indignerade inläggen här på buke. Men jag kan ändå inte bli så upprörd.

Hon vill väcka diskussion, så tolkade jag det. I klimatförnekelsens tidevarv. Sedan om just detta ens är tänkt att lyftas som en politisk fråga är något annat.

Som vegetarian är jag partisk. :angel:
Kan inte någon länka vad det handlar om så man får se vilken underbar logik det är hon använder för att få fram den där parallellen med rökning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 308
Senast: Elo
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 171
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 987
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 361
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp