Hur kan allt gå fel?

Jag kanske får börja resa till USA i stället, det var i Helsingfors som priset hade höjts rejält på de månader som gått mellan bokning och resa 🙂

Fast grejen ar att det beror help pa hur man ser pa vad som hander. Jag har ocksa fastnat pa en flygplats over natten for att planet var installt och det fanns inga lediga hotellrum nar jag kom in valdigt sent. Jag och ett gang US militarer forsokte sova pa golv och i skal formade stolar, det blev manga glada skratt sa aven det var ett aventyr som jag skrattat mycket at. Eller nar jag inte alls fick en hyrbil for att de hyrt ut den som var bestalld ... det blev faktiskt en ganska trevlig dag pa hotel vid flygplatsen i Phapos (eller kanske Larnaca) pa Cypern, och fick en bil nasta dag sa jag kunde ta mig till Nicosia dit jag var pa vag.
Men jag ser mig inte som drabbad ... jag ser det mer som att "shit happens" och hur ska jag losa det har pa basta satt.
 
Fast grejen ar att det beror help pa hur man ser pa vad som hander. Jag har ocksa fastnat pa en flygplats over natten for att planet var installt och det fanns inga lediga hotellrum nar jag kom in valdigt sent. Jag och ett gang US militarer forsokte sova pa golv och i skal formade stolar, det blev manga glada skratt sa aven det var ett aventyr som jag skrattat mycket at. Eller nar jag inte alls fick en hyrbil for att de hyrt ut den som var bestalld ... det blev faktiskt en ganska trevlig dag pa hotel vid flygplatsen i Phapos (eller kanske Larnaca) pa Cypern, och fick en bil nasta dag sa jag kunde ta mig till Nicosia dit jag var pa vag.
Men jag ser mig inte som drabbad ... jag ser det mer som att "shit happens" och hur ska jag losa det har pa basta satt.
Ja så olika är det, jag kan inte se det roliga i sådant ens efter många år, utan tycker bara att det är hemskt.
 
Jag reser inte precis några längre sträckor numera, eftersom jag vet att det har stor potential till att bli just jobbigt... När jag var yngre var jag lite mer tolerant vad det gäller diverse trubbel... :D
Jag har aldrig rest utanför Europa, mest precis därför. Men jag vill ju ibland kunna ta mig någonstans längre än till grannkommunen, då resor är det roligaste jag vet, då de går någotsånär som planerat :)
 
Ibland hopar sig livet helt enkelt.

Minns en period i mitt liv då jag redan led av sömnbrist gick in i en period av många motgångar.
Min ena häst fick en dödsdom, min andra höll på att stryka med vid fölning, vattenskada pga inträngande avloppsvatten, utbildningshandledaren "försvann", fölis gjorde rejält illa sig, möglig årsleverans av hö osv osv. Och varenda grej i sig krånglade, strulande försäkringsbolag, strulande byggföretag, strulande verksamhet, strulande kommun,
Det kändes verkligen som att livet gick emot mig. Det var skittufft. Men det gick över.

Förstår att det känns jobbigt, jag hoppas oflytet vänder snart :)
 
Fast grejen ar att det beror help pa hur man ser pa vad som hander. Jag har ocksa fastnat pa en flygplats over natten for att planet var installt och det fanns inga lediga hotellrum nar jag kom in valdigt sent. Jag och ett gang US militarer forsokte sova pa golv och i skal formade stolar, det blev manga glada skratt sa aven det var ett aventyr som jag skrattat mycket at. Eller nar jag inte alls fick en hyrbil for att de hyrt ut den som var bestalld ... det blev faktiskt en ganska trevlig dag pa hotel vid flygplatsen i Phapos (eller kanske Larnaca) pa Cypern, och fick en bil nasta dag sa jag kunde ta mig till Nicosia dit jag var pa vag.
Men jag ser mig inte som drabbad ... jag ser det mer som att "shit happens" och hur ska jag losa det har pa basta satt.
Jag tänker också ungefär så, det som hänt har hänt och det man kan påverka nu ligger framåt. Det kan vara gynnsamt att se i retrospekt om man skulle ha agerat annorlunda och ta med sig framåt, men ofta är det saker som mest bara händer och det är liksom en del av att leva.

Dagen för hemfärd efter en jobbresa i Montreal så sade killen på företaget jag besökte att det hade varit vulkanutbrott på Island och att alla flyg var inställda. Kul skämt tänkte jag, tills han visade en väldigt ambitiös prankwebsida med CNN-logga, när poletten började trilla ned. Vet inte vem jag ska skylla det på, men efter fem minuter ”skit också”, så blev det en vecka där jag lärde mig mer än jag nånsin kunnat på annat vis om Montreal, hur man sitter i kundtjänst för Delta Airlines, hur bäst Habs är i hockey, om jobbämnet i kundens kontext och fick äta mig igenom en stad med bra kök - dessutom med någon annan som betalade hotellet (även om det tog 3 dagar innan varmvatten fanns i duschen och hemresan på en plats med tekniskt utrymme där benen skulle vara och en stor amerikan bredvid inte var perfekt, eller att Skatteverket därför krävde förseningsavgift på 500 kronor för en arbetsgivardeklaration som inte kom in i tid med några dagar fel - på den tiden fanns inte möjlighet för alla elektroniskt - överklagan om speciell händelse var inget som lyssnades på.)

Nu är det ett minne.

Jag brukar lägga in ett ganska stort utrymme för att det inte blir som tänkt, men ofta blir det ganska bra ändå.

Men sen är en del av det du skriver ganska konstiga händelser, så jag hänger ändå med på att när de kommer i klump så kan det kännas lite hopplöst om man har den känslan långt fram i sig.
 
Senast ändrad:
Jag tänker också ungefär så, det som hänt har hänt och det man kan påverka nu ligger framåt. Det kan vara gynnsamt att se i retrospekt om man skulle ha agerat annorlunda och ta med sig framåt, men ofta är det saker som mest bara händer och det är liksom en del av att leva.

Dagen för hemfärd efter en jobbresa i Montreal så sade killen på företaget jag besökte att det hade varit vulkanutbrott på Island och att alla flyg var inställda. Kul skämt tänkte jag, tills han visade en väldigt ambitiös prankwebsida med CNN-logga, när poletten började trilla ned. Vet inte vem jag ska skylla det på, men efter fem minuter ”skit också”, så blev det en vecka där jag lärde mig mer än jag nånsin kunnat på annat vis om Montreal, hur man sitter i kundtjänst för Delta Airlines, hur bäst Habs är i hockey, om jobbämnet i kundens kontext och fick äta mig igenom en stad med bra kök - dessutom med någon annan som betalade hotellet (även om det tog 3 dagar innan varmvatten fanns i duschen och hemresan på en plats med tekniskt utrymme där benen skulle vara och en stor amerikan bredvid inte var perfekt, eller att Skatteverket därför krävde förseningsavgift på 500 kronor för en arbetsgivardeklaration som inte kom in i tid med några dagar fel - på den tiden fanns inte möjlighet för alla elektroniskt - överklagan om speciell händelse var inget som lyssnades på.)

Nu är det ett minne.

Jag brukar lägga in ett ganska stort utrymme för att det inte blir som tänkt, men ofta blir det ganska bra ändå.

Men sen är en del av det du skriver ganska konstiga händelser, så jag hänger ändå med på att när de kommer i klump så kan det kännas lite hopplöst om man har den känslan långt fram i sig.
Om jag råkat ut för något sådant då jag var, säg, 22, och flygbolag och företag hjälpt mig, då hade det nog inte varit någon stor grej.

Men efter att ha råkat i sådana situationer lite väl ofta, där företag säger typ "inte vårt problem, du får väl se till att fixa det själv på något vis", och man står där utmattad, ensam och ofta med barn med sig, då har jag bara inget intresse av att lägga fler problemlösningssituationer i erfarenhetsbagaget. :crazy: Bägaren har liksom runnit över.
 
Om jag råkat ut för något sådant då jag var, säg, 22, och flygbolag och företag hjälpt mig, då hade det nog inte varit någon stor grej.

Men efter att ha råkat i sådana situationer lite väl ofta, där företag säger typ "inte vårt problem, du får väl se till att fixa det själv på något vis", och man står där utmattad, ensam och ofta med barn med sig, då har jag bara inget intresse av att lägga fler problemlösningssituationer i erfarenhetsbagaget. :crazy: Bägaren har liksom runnit över.
Och då tänker jag att det kanske är bra att dra ned på antalet situationer och välja lite mer enkla, säkra och dyrare alternativ ett tag, där mer ”försäkringar” och hjälp ingår om nåt händer (och kolla upp det innan). Och sen när bägaren är tillbaka på normalfylld igen så kanske man vågar lite mer svåra saker igen?

(På jobbet är det ingen som vill åka med mig, då jag har en fallenhet att boka in saker som sammanfaller med händelser som gör det hela lite mer utmanande.)
 
Och då tänker jag att det kanske är bra att dra ned på antalet situationer och välja lite mer enkla, säkra och dyrare alternativ ett tag, där mer ”försäkringar” och hjälp ingår om nåt händer (och kolla upp det innan). Och sen när bägaren är tillbaka på normalfylld igen så kanske man vågar lite mer svåra saker igen?

(På jobbet är det ingen som vill åka med mig, då jag har en fallenhet att boka in saker som sammanfaller med händelser som gör det hela lite mer utmanande.)
Ja kanske jag har satt ribban för högt. Jag har ändå tänkt att London, Teneriffa, Legoland är ganska lätta och okomplicerade resmål? Jag har aldrig heller flugit med lågprisbolag.

En vän till mig berättade att hon snart ska på konfrens till Ghana, i någon stad som inte egentligen finns på kartan och det krävs ett antal byten av flyg för att ta sig dit. Inte visste hon riktigt var hon skulle bo heller, men konferensanordnarna lär visst ordna något. Något sådant skulle jag aldrig i livet våga mig på. :nailbiting:
 
Installda flyg och bilar som inte kan bokas om till samma pris ar sadant som hander ... har i USA har jag dock aldrig varit med om att de hojt priset pa bilen. Daremot har jag ofta fatt en battre bil for samma prpris.
Apropå bilar och USA. Jag och min dåvarande sambo var på en Karibienkryssning och kom tillbaka till Miami. Hade bokat hyrbil, billigast tänkbara. Vi skulle åka till Key West ett par dagar. Bilen finns inte och de kör fram en helt ny corvette stingrey. Jag tappade humöret då våra väskor inte fick plats. Men de var extremt tillmötesgående och kunde behålla en väska så vi kunde stuva om i en. Dessutom fick vi sänkt pris mot vad vi skulle betala för den bil vi beställt. Key West var trevligt men bilen höjde upplevelsen😁
 
Nog för att saker och ting krånglar ibland och "en olycka kommer sällan ensam" och allt det där, men jag tycker att det låter som att du har haft lite onödigt mycket oflyt på flera fronter faktiskt! Eller så är det jag som har väldigt mycket tur. Jag reser och har rest mycket och har sällan varit med om att det krånglat sådär värst mycket. Oavsett vilket lider jag med dig, jag vet så väl hur tungt det är när det känns som att universum verkligen motarbetar en.

Det bästa du kan göra är väl att vara ännu mer noggrann, ta ännu mer höjd för att saker kan krångla, sätta förväntningarna därefter och helt enkelt hoppas på att det släpper snart.
 
Apropå bilar och USA. Jag och min dåvarande sambo var på en Karibienkryssning och kom tillbaka till Miami. Hade bokat hyrbil, billigast tänkbara. Vi skulle åka till Key West ett par dagar. Bilen finns inte och de kör fram en helt ny corvette stingrey. Jag tappade humöret då våra väskor inte fick plats. Men de var extremt tillmötesgående och kunde behålla en väska så vi kunde stuva om i en. Dessutom fick vi sänkt pris mot vad vi skulle betala för den bil vi beställt. Key West var trevligt men bilen höjde upplevelsen😁

Yep, det ar typiskt har i USA ... alla bilfirmor, utom kanske "rent a wreck" kan jag tanka mig for den har jag aldrig provat. :p Jag har kort en Mustang, Maken och jag har nastan alltid blivit "upgraded" ... bade nar vi vill och inte vill, det ar INTE kul med en stor bil i San Francisco.

Ena sonen flog nyss fran Oregon till Florida och skulle boka en bil pa sitt Hertz kort. Det visade sig vara billigare att hyra en Tesla an den minsta compact bil de hade sa han korde Tesla i 10 dagar (och muttrade bara nar jag fragade hur den var jamfort med hans Volt:D)
 
Sista två månaderna har jag
Skrapat upp halva sidan min bil i garaget,.
Fått avliva två möss
Fått öroninfektion
Pajat min torrdräkt så jag missade två kursdagar på en dykkurs som går 1 gång om året där vattnet dessutom låg platt som en pannkaka och grymt bra sikt.
Min dyklampa som jag lagade för 4500kr tidigare i våras gick sönder igen - en ny av den kalibern jag behöver för mina dykplaner kostar 8000-11 000.
Min bil åkte bara in för att byta bromsklossar och lämnade verkstan med nya bromskivoe och nytt bromsok och besked om att skivorna fram också behöver bytas.
Jag hade förra veckan sönder handfatet i min hyresrätt och jag ORKAR bara inte ringa hyresvärden för att ta reda på vad det kostar.
I torsdags blev min bil påkörd bakifrån.

Jag tycker det räcker med otur nu faktiskt.
 
Jag funderar om det också kan vara så att du är för tillmötesgående. Alltså att när något händer t.ex. inställt flyg och personalen säger att du får fixa det själv. Om du bara accepterar det så skiter de i dig. Jag har märkt att om jag inte är bestämd och insisterar i liknande situationer så struntar de i mig. Att jag måste vara på och envis för att få hjälp. Tyvärr kan det vara så i många situationer.

Bara en tanke, men jag känner inte dig.
 
Jag funderar om det också kan vara så att du är för tillmötesgående. Alltså att när något händer t.ex. inställt flyg och personalen säger att du får fixa det själv. Om du bara accepterar det så skiter de i dig. Jag har märkt att om jag inte är bestämd och insisterar i liknande situationer så struntar de i mig. Att jag måste vara på och envis för att få hjälp. Tyvärr kan det vara så i många situationer.

Bara en tanke, men jag känner inte dig.
Det kan ligga något i det, jag har svårt att kräva saker och blir ofta lite ställd när det händer något oväntat. En timme senare kommer jag kanske på vad jag borde ha sagt och gjort.
 
Det kan ligga något i det, jag har svårt att kräva saker och blir ofta lite ställd när det händer något oväntat. En timme senare kommer jag kanske på vad jag borde ha sagt och gjort.
Jag började också fundera på det. Tex skulle jag nu för tiden aldrig(!) acceptera att betala för mat jag inte beställt även om det så bara var vid något billigt litet utekök. Dock är jag fullt medveten om att alla kan göra misstag, så "dålig upplevelse" eller "otur" ser jag det bara som först om bemötandet blir otrevligt när jag påpekar felet. Nu har saker i den stilen hänt mig oräkneligt antal gånger och i de allra flesta fall har jag fått ett "Oj, ursäkta, vi ska rätta till det på en gång" som svar, ibland föreslår de också någon kompensation även för mindre fel, tex något extra av det jag vill ha eller rabatt på hela köpet.

Att resor krånglar räknar jag också med, vilket gör att när jag väl reser (gillar inte sådant, så det blir sällan) så har jag marginaler på så mycket som möjligt och innan resan läser jag på massor(!), kollar extremt många recensioner osv. Även om jag så bara ska bo på ett litet vandrarhem i Sverige.

Beställer jag saker på nätet, från annat än stora, kända kedjor där det "alltid" fungerar utmärkt, då brukar jag skicka ett meddelande till kundservice innan och ställa någon fråga om något, bara för att se om de svarar, hur de svarar osv.

Och när det ändå händer att jag i efterhand kommer på vad jag borde sagt och gjort, då ser jag till att komma ihåg det till nästa gång något liknande uppstår så att jag den gången kan agera bättre.

Sedan är det klart att jag har en del otur ändå. Mycket otur. Dock visade sig mycket av det hänga ihop med just att jag inte alltid tänker/agerar så som det är tänkt att folk i allmänhet "ska" göra pga NPF-diagnoser. Efter att jag började förstå att det kunde vara så och läste på om hur andra med NPF-diagnoser hanterade vardagen och liknande situationer så blev mitt liv mycket enklare. Absolut inte enkelt. Men enklare.
 
Ja som sagt, möglet störde mig inte. Och några extra pommes har jag råd att betala. Men en sådan sak som då flygbolaget meddelar att de ställt in avgången, och bokat om oss en dag senare. Okej. Jag kontaktar biluthyrningen och förklarar situationen. Nej, de kan inte ändra datumet, utan jag måste göra en ny bokning, som nu kostar 3x mer. Hos världens ledande hyrfirma med bra omdömen. Vad ska man göra, liksom?

Då är det kanske så att du inte betalade lite extra för att kunna boka om hyrbilen om det skulle behövas? När man bokar flyg och hotell brukar det alltid finnas två priser: en som inte är ombokningsbar och en som är det.

Jag skulle flyga till London med en vän på förmiddagen, gå på konsert på kvällen och flyga hem dagen efter. Nån vecka innan meddelar flygbolaget att tiden för flyget dit är ändrad och att vi inte kommer anlända förrän kl. 23 på kvällen d.v.s. alldeles för sent för konserten. Vi fick avboka (för det var ju de som ändrat) och bokade nya biljetter med ett annat bolag. Lite dyrare. Det är sånt som händer. Hade vi haft andra bokningar som påverkades så hade jag inte räknat med att de företagen hade låtit oss avboka/omboka gratis. Det är ju inte deras ansvar.
 
Ja så olika är det, jag kan inte se det roliga i sådant ens efter många år, utan tycker bara att det är hemskt.

Jag, en till plus en hund hade bokat in oss på ett B&B här i Sverige för en natt på väg till ett evenemang. Vi hade nog varit lite slarviga med att läsa recensioner. Det var så skumt! Ägaren lyckades vi får tag på efter att ha snokat runt och öppnat en olåst dörr som ledde in till något som såg ut som en hemmapub. Där på en liten tavla stod ett mobilnummer. Vi fick instruktioner om att gå in genom en annan olåst dörr och där var vårt rum. Vi frågade hur vi skulle betala och han sa att han är tillbaka nästa dag vid 10-tiden. Då vi behövde köra redan kl. 7 så fick vi swisha pengarna och såg aldrig ägaren under vårt korta vistelse. Det fanns två rum (vi hade det ena och det andra var tomt) och sen fanns det ett litet kök och ett badrum. ALLT, och då menar jag ALLT, var täckt av ett rejält lager damm! Badrummet var så äckligt att vi behöll skorna på och lät bli att duscha. Morgonen efter så kollade vi kylen då frukost skulle ingå. Där fanns mycket riktigt frukost. Men både skinka och ost var upplagt några skivor på en tallrik med plastfolie över. Smörpaketet var öppnat sedan länge såg det ut som. Vi bestämde oss för att köpa vår frukost någon annanstans då vi inte riktigt litade på hygienen på stället. Var det roligt medan vi var där? Nope! Sängen var dessutom extremt obekväm! Men nu har vi rätt roligt åt det gräsliga B&B:et :rofl: Det blev en rolig historia och en lärdom: aldrig mer B&B om inte någon jag känner väl och litar på har rekommenderat det! Hellre en extra slant för ett bra hotell. Men som sagt, en rolig historia blev det!
 
Då är det kanske så att du inte betalade lite extra för att kunna boka om hyrbilen om det skulle behövas? När man bokar flyg och hotell brukar det alltid finnas två priser: en som inte är ombokningsbar och en som är det.

Jag skulle flyga till London med en vän på förmiddagen, gå på konsert på kvällen och flyga hem dagen efter. Nån vecka innan meddelar flygbolaget att tiden för flyget dit är ändrad och att vi inte kommer anlända förrän kl. 23 på kvällen d.v.s. alldeles för sent för konserten. Vi fick avboka (för det var ju de som ändrat) och bokade nya biljetter med ett annat bolag. Lite dyrare. Det är sånt som händer. Hade vi haft andra bokningar som påverkades så hade jag inte räknat med att de företagen hade låtit oss avboka/omboka gratis. Det är ju inte deras ansvar.
Då det gäller biluthyrning har just det företaget sådana vilkor att alla ändringar räknas som en ny bokning. Dvs jag kan boka om om jag vill, men priset för den nya bokningen är dagens pris, vilket i det här fallet var väldigt mycket dyrare än då jag bokade många månader i förväg. Jag har inte sett sådana vilkor hos något företag att man kan köpa ombokningsskydd så att man kan göra en ny bokning till samma pris?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 767
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp