Inget kött på restauranger

Förbjuda kött på restauranger?

  • Ja, varför inte!

  • Nej, vilket uruselt förslag!

  • Eh, jag bryr mig faktiskt inte

  • Oj svår fråga! Ingen aning!


Resultat syns endast efter röstning.
Kan inte någon länka vad det handlar om så man får se vilken underbar logik det är hon använder för att få fram den där parallellen med rökning?

https://www.expressen.se/nyheter/forra-fn-chefen-vill-forbjuda-kott-pa-restauranger/

Christiana Figueres, FN:s före detta klimatchef, har ett förslag i jakten på hållbar mat:
Inget kött på restauranger.
– Vill de äta kött får de göra det utanför restaurangen, säger hon, skriver SVT Nyheter.

Dela artikel
Facebook Twitter E-post

Det var under en paneldebatt om framtidens matförsörjning på teknikkonferensen Websummit i Lissabon som förslaget lades fram.
Med anledning av den ökande befolkningen på jorden – antalet människor spås öka från 7,5 miljarder till 10 miljarder 2050 – krävs radikala förändringar, menar FN:s före detta klimatchefen.
– Jag gillar att tänka utanför boxen, säger Christiana Figueres under paneldebatten.
”Här inne äter vi inte kött”
En av de största klimatbovarna är köttindustrin, understryker hon och förespråkar ett köttförbud på restauranger i ett förslag som hon lägger fram under debatten.
– Hur skulle det vara om restauranger om 10-15 år skulle börja behandla köttätare på samma sätt som rökare behandlas? Vill de äta kött får de göra det utanför restaurangen, här inne äter vi inte kött.
LÄS MER: Forskare vill införa skatt på rött kött
Figueres hänvisar till det faktum att 80 procent av den totala ytan på jorden som används till matproduktion går till köttproduktionen – där uppfödning och odling av foder ingår, skriver SVT Nyheter.
Bara 20 procent av ytan går till växtbaserad mat.
”En tredjedel av världens mat slängs”
Under paneldebatten lyfter också Robert Opp – från organisationen World Food Program – fram matsvinnet som ett av de största problemen, skriver sajten.
– En tredjedel av världens mat slängs, det gäller både i välbärgade och i tredje världen-länder. Det är ett otroligt slöseri med mat. Konsumenternas beteende måste förändras, säger han.
 
Jag är köttätare och beklagligt dålig på att äta grönt, det skulle jag personligen behöva bättra på :o Men jag försöker göra mitt genom att alltid välja svenskt kött när jag kan, en restaurang som skulle märka sina kötträtter med ursprunget som flera föreslagit här skulle jag se mycket positivt på! :up:
 
Undrar hur många restauranger som kommer att finnas kvar om de inte får servera kött.

Rätt många tror jag iofs. :)

Som med hotet om att restaurangbranschen skulle kollapsa när rökningen förbjöds... Folk kommer vilja gå ut och äta oavsett, med ilsket gnäll i början kanske. Det blir säkert en stökig omställningsperiod för producenter och inköpare däremot.
 
Jag tror att ett tvingande för företag atg handla lokalt är en stor lösning. Klart att en skrupelfri vd hellre importerar billig kyckling från Thailand än köper lokalt, vdn vill ju göra så stor vinst som möjligt! Och jag är medveten om problemet men köper ändå mat på dessa ställen, för att livspusslet ska funka. Det är jag nog inte ensam om!
 
Se till att restauranger måste skriva vart köttet kommer ifrån samt hur det är uppfött hade jag varit väldigt nöjd. Tack vare den torra sommaren har det uppmärksammats och jag är inte längre ett ufo när jag frågar.

Jag vill minimera sojan tex, köper grönbeteskött hem. Vore guld att kunna veta att köttet på restaurang kommer från Sverige och är uppfött på lokalt silage endast.

Väljer ofta vegoalternativ pga detta, dock aldrig tofu, aburgine eller liknande.
 
Var det inte någon tråd här på Buke för ett tag sedan där några var upprörda över att Göteborgsvarvet hade infört vegetariskt och beordrat sina funktionärer att inte dricka alkohol och äta kött när de hade på sig funktionärskläder? Vilket Göteborgsvarvet beslutade om för att inte förlora sin miljömärkning just i linje med att köttproduktion är miljöovänligt. LRF skrev väl ett brev om att arrangörerna undergrävde svenska köttbönder.

Så länge importerat kött är billigare än svenskt kommer det att köpas. Möjligtvis kan man införa importskatt, men inte så länge vi är med i EU. Visst är det en bra idé med märkning, men tror någon att McD eller Burger King kommer ursprungsmärka sina hamburgare? Skulle de köpa från svenska köttproducenter skulle en hamburgare antagligen kosta tre, fyra gånger så mycket.

Det är helt fantastiskt om man bor så att man kan köpa lokalt kött/jaga men en majoritet av Sveriges befolkning bor numera i städer eller tätorter. Därmed blir kött en ekonomisk fråga. Köper du billigt importerat nya nyzeeländskt lamm eller lamm från Sverige som främst finns under vissa perioder av året. Svenskt lamm för 290 kr kilot eller fryst nya nyzeeländskt lamm för 119 kr kilot? För många är det svaret enkelt om man vill äta lamm mer än några gånger om året som familj.

Vad gäller att förbjuda kött och parallellen till rökning, rökningsförbudet var främst för att man skadade andra personer i sin omgivning. Jämför det då mer med alkohol som något som skadar dig själv men inte andra. Att passivt andas in doften av en biff ger dig inte cancer.
 
Var det inte någon tråd här på Buke för ett tag sedan där några var upprörda över att Göteborgsvarvet hade infört vegetariskt och beordrat sina funktionärer att inte dricka alkohol och äta kött när de hade på sig funktionärskläder? Vilket Göteborgsvarvet beslutade om för att inte förlora sin miljömärkning just i linje med att köttproduktion är miljöovänligt. LRF skrev väl ett brev om att arrangörerna undergrävde svenska köttbönder.

Så länge importerat kött är billigare än svenskt kommer det att köpas. Möjligtvis kan man införa importskatt, men inte så länge vi är med i EU. Visst är det en bra idé med märkning, men tror någon att McD eller Burger King kommer ursprungsmärka sina hamburgare? Skulle de köpa från svenska köttproducenter skulle en hamburgare antagligen kosta tre, fyra gånger så mycket.

Det är helt fantastiskt om man bor så att man kan köpa lokalt kött/jaga men en majoritet av Sveriges befolkning bor numera i städer eller tätorter. Därmed blir kött en ekonomisk fråga. Köper du billigt importerat nya nyzeeländskt lamm eller lamm från Sverige som främst finns under vissa perioder av året. Svenskt lamm för 290 kr kilot eller fryst nya nyzeeländskt lamm för 119 kr kilot? För många är det svaret enkelt om man vill äta lamm mer än några gånger om året som familj.

Vad gäller att förbjuda kött och parallellen till rökning, rökningsförbudet var främst för att man skadade andra personer i sin omgivning. Jämför det då mer med alkohol som något som skadar dig själv men inte andra. Att passivt andas in doften av en biff ger dig inte cancer.
Screenshot_20181110-000900.png
 
Var det inte någon tråd här på Buke för ett tag sedan där några var upprörda över att Göteborgsvarvet hade infört vegetariskt och beordrat sina funktionärer att inte dricka alkohol och äta kött när de hade på sig funktionärskläder? Vilket Göteborgsvarvet beslutade om för att inte förlora sin miljömärkning just i linje med att köttproduktion är miljöovänligt. LRF skrev väl ett brev om att arrangörerna undergrävde svenska köttbönder.

Så länge importerat kött är billigare än svenskt kommer det att köpas. Möjligtvis kan man införa importskatt, men inte så länge vi är med i EU. Visst är det en bra idé med märkning, men tror någon att McD eller Burger King kommer ursprungsmärka sina hamburgare? Skulle de köpa från svenska köttproducenter skulle en hamburgare antagligen kosta tre, fyra gånger så mycket.

Det är helt fantastiskt om man bor så att man kan köpa lokalt kött/jaga men en majoritet av Sveriges befolkning bor numera i städer eller tätorter. Därmed blir kött en ekonomisk fråga. Köper du billigt importerat nya nyzeeländskt lamm eller lamm från Sverige som främst finns under vissa perioder av året. Svenskt lamm för 290 kr kilot eller fryst nya nyzeeländskt lamm för 119 kr kilot? För många är det svaret enkelt om man vill äta lamm mer än några gånger om året som familj.

Vad gäller att förbjuda kött och parallellen till rökning, rökningsförbudet var främst för att man skadade andra personer i sin omgivning. Jämför det då mer med alkohol som något som skadar dig själv men inte andra. Att passivt andas in doften av en biff ger dig inte cancer.
Nu skadar ju kött andra. De djur som får släppa till med köttet, drabbas ju av den maximala skadan. Döden. Dessutom hålls många av dem på trista vis medan de lever.

Dessutom bidrar ju köttet, särskilt från idisslande djur, till klimatförändringarna. Det skadar andra i högsta grad.
 
Nu skadar ju kött andra. De djur som får släppa till med köttet, drabbas ju av den maximala skadan. Döden. Dessutom hålls många av dem på trista vis medan de lever.

Dessutom bidrar ju köttet, särskilt från idisslande djur, till klimatförändringarna. Det skadar andra i högsta grad.
Med tanke på att ca 60% av alla ryggradslösa djur försvunnit= dött de senaste 40 åren, så är inte idisslare det största hotet utan hur människan missbrukar djuren och jordens resurser som är problemet. Att äta kött är lika naturligt för oss som för andra rovdjur, det som inte är naturligt är hur snåla människor utnyttjar och håller djur för att producera köttet på billigast möjliga sätt där djuren får betala priset.

Att äta kött från vilt och gräsätande djur som får beta är inte problemet, problemet och skadan är djur som hålls instängda och avlas och föds upp på spannmål för maximal produktion. Absolut ska man se över sina matvanor men det gäller även konsumtionen i övrigt avseende kläder, resor och nöjen.
 
Med tanke på att ca 60% av alla ryggradslösa djur försvunnit= dött de senaste 40 åren, så är inte idisslare det största hotet utan hur människan missbrukar djuren och jordens resurser som är problemet. Att äta kött är lika naturligt för oss som för andra rovdjur, det som inte är naturligt är hur snåla människor utnyttjar och håller djur för att producera köttet på billigast möjliga sätt där djuren får betala priset.

Att äta kött från vilt och gräsätande djur som får beta är inte problemet, problemet och skadan är djur som hålls instängda och avlas och föds upp på spannmål för maximal produktion. Absolut ska man se över sina matvanor men det gäller även konsumtionen i övrigt avseende kläder, resor och nöjen.
Men nu gällde ju diskussionen det kött som faktiskt serveras på restauranger. Den gällde inte det kött som skulle ha serverats i Utopia. Den gällde inte flyg, bilism eller shopping.

Det intressanta här är ju att vi ser ett politiskt förslag. Det handlar alltså inte om så kallad konsumentmakt här. Utan om politik. Det vill säga om något som sträcker sig längre än individuella livsstilsval.
 
Men nu gällde ju diskussionen det kött som faktiskt serveras på restauranger. Den gällde inte det kött som skulle ha serverats i Utopia. Den gällde inte flyg, bilism eller shopping.

Det intressanta här är ju att vi ser ett politiskt förslag. Det handlar alltså inte om så kallad konsumentmakt här. Utan om politik. Det vill säga om något som sträcker sig längre än individuella livsstilsval.
Kött på restaurang skadar inte den som sitter och äter vid bordet bredvid som rökning gör så vad är då problemet?
 
Kött på restaurang skadar inte den som sitter och äter vid bordet bredvid som rökning gör så vad är då problemet?
Om man vill köra den här argumentationslinjen, vilket jag inte på riktigt allvar direkt vill, så skulle jag ju kunna skriva en halv uppsats om vad som är problemet. Men som det nu är tycker jag bara att det hela är ett lite uppfriskande grepp, från förslagställarens sida.

Men du pekar ju på hur irrationellt vi hanterar risker. Och det är svårt att hantera risker. Till exempel därför att närhet påverkar vår bedömning så mycket. Jag tror nog att riskerna med klimatförändringarna är större än riskerna med passiv rökning. Inte minst förtjänar förtjänar riskerna med klimatförändringarna väldigt mycket större uppmärksamhet än de hittills har fått. Riskerna med den passiva rökningen, är ju redan hanterade på restauranger i mer eller mindre hela EU (och kanske på fler håll, jag kommer inte ihåg hur det är tex i USA).
 
Om man vill köra den här argumentationslinjen, vilket jag inte på riktigt allvar direkt vill, så skulle jag ju kunna skriva en halv uppsats om vad som är problemet. Men som det nu är tycker jag bara att det hela är ett lite uppfriskande grepp, från förslagställarens sida.

Men du pekar ju på hur irrationellt vi hanterar risker. Och det är svårt att hantera risker. Till exempel därför att närhet påverkar vår bedömning så mycket. Jag tror nog att riskerna med klimatförändringarna är större än riskerna med passiv rökning. Inte minst förtjänar förtjänar riskerna med klimatförändringarna väldigt mycket större uppmärksamhet än de hittills har fått. Riskerna med den passiva rökningen, är ju redan hanterade på restauranger i mer eller mindre hela EU (och kanske på fler håll, jag kommer inte ihåg hur det är tex i USA).
Risken handlar ju då om vilket kött vi äter, inte att vi äter kött. Kort, koncist och utan uppsats.
 
Nu skadar ju kött andra. De djur som får släppa till med köttet, drabbas ju av den maximala skadan. Döden. Dessutom hålls många av dem på trista vis medan de lever.

Dessutom bidrar ju köttet, särskilt från idisslande djur, till klimatförändringarna. Det skadar andra i högsta grad.
Sluta att sprid propagandistisk information, som är felaktig, eller tiltad.

Jag rekommenderar också besök hos svenska djuruppfödare och svenska slakterier av lite olika slag, för att se hur det verkligen ser ut.

På global nivå är egentligen problemet ökenutbredning, vattenbrist, förstörda odlingsjordar, och, inte minst, överbefolkning och därmed sammanhängande konkurrens om resuser. Samtliga resurser i form av plats och utrymme, tillgång till byggnadsmaterial, tillgång till odlingsjord, tänjs över bristningsgränsen.
Hur vi (globalt) skulle kunna föda 10-12 miljarder människor med växtbaserad högprotein mat enbart, har hittills ingen beskrivit. Odlingsjord av god kvalitet, är en trång resurs. För det kan väl inte vara meningen att hela Amazonas ska huggas ner, för att skapa åkermark?
Bergsbygder och andra områden där odling av många (de flesta) grödor är svår att få till, passar ofta utmärkt för att föda upp djur på. Djur som äter sådant som vi människor inte kan äta.


För Sverige gäller att samtlig djurhållning (nöt, lamm, kyckling, gris, kalkon etc) i lantbruket, har en andel av strax under 5 % av Sveriges totala klimatgasutsläpp (koldioxid samt metan). Nötkött och mjölk står i sammanhanget för 2-3 procent.

Transporter (flyg, lastbil, privatbil) står för 75 % av utsläppen.


Den som vill värna om klimatet, och bör omedelbart se över sina resvanor, och sluta flyga t.ex.

Ekosystemtjänsterna, som kommer av ett blandat jordbruk, i den klimatzon som Sverige ligger i är viktiga för klimatet dom också.
Jordbruk fungerar inte så värst bra utan ett kretslopp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 308
Senast: Elo
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 171
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 987
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 361
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp