Max 100% svenskt kött märkning hade försvunnit från deras hemsida sist jag kollade. För skyltade dom med det.
Det står på deras hemsida att de bara använder svenskt kött.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Max 100% svenskt kött märkning hade försvunnit från deras hemsida sist jag kollade. För skyltade dom med det.
Tror du att det du räknade upp nu, är ngt som FNs klimatchef också har förespråkat och förstår?Ja visst, folk måste banne mig skärpa sig.
Ett sätt att skärpa sig kan vara att uttrycka sig lite hyggligt.
Att peka ut kött ätet på restauranger som en stor klimatbov känns tämligen överdrivet.
Att lägga stort socialt tryck på människor att sluta äta kött på restaurang för att överleva... tja.
Och OK, vi kanske ska förbjuda kött (vilket kött; rött kött, svinkött, fågelkött, fiskkött?????) på restauranger.
För att rädda miljön.
Och i så fall bör vi göra andra, större åtgärder och ingrepp för att rädda miljön.
Att förbjuda privatresande på flygplan torde vara en ganska stor post, som verkligen skulle kunna göra skillnad både för miljön och för hälsan (många multiresistenta bakterier sprids i och med vårt nöjesresande).
Att förbjuda bilresande (fast det skulle ju få en del konsekvenser, förstås).
Framför allt kanske, vilket egentligen ligger i samma bransch som att förbjuda nöjesflygande, förbjuda överdriven och icke nödvändig konsumtion.
Konsumtion av prylar, leksaker, byta ut tekniska prylar innan de gamla gjort sitt.
Den överdrivna konsumtion som vi människor ägnar oss åt i stor utsträckning är gissningsvis en större miljöbov än (nöt)köttkonsumtion på restauranger.
Men självklart är det köttet som måste bort.
(Jag äter väldigt lite nötkött; mest kyckling som ju anses vara bland de bästa miljövalen så långt jag kunnat läsa; samtidigt finns det andra problem i produktionen så jag kan nog knappast egentligen ses som jävig i diskussionen genom att äta nötkött 1-2 gånger i månaden i snitt)
Tror du att det du räknade upp nu, är ngt som FNs klimatchef också har förespråkat och förstår?
Annars kanske du kan höra av dig till henne och förklara läget.
Om vi ser till den svenska situationen. Nötkött är den största miljöboven, samtidigt som extensiv nötköttsproduktion är en av de bästa möjligheterna vi har att bibehålla de artrikaste områdena i svensk natur. Så vad ska vi välja, avstå från nötkött och därmed övergå till gran-produktion på dessa marker ?Tror du att det du räknade upp nu, är ngt som FNs klimatchef också har förespråkat och förstår?
Annars kanske du kan höra av dig till henne och förklara läget.
Ja. Bra inlägg. Det är klart att vi måste se till så att vi bibehåller arbetsmöjligheter för ett par stycken. Det är ju så klart mycket viktigare att prioritera framför planetens och mänsklighetens överlevnad.Att stoppa restaurangernas möjlighet att servera kött skulle förmodligen kosta ett stort antal arbetsplatser. Det skulle slå lika förödande som ett indraget alkoholserveringstillstånd gör för de restauranger som drabbas av det idag.
Vi kommer att få välja mellan pest eller kolera otaliga gånger i framtiden. Vi kommer att noga att få överväga vad som är det bästa utifrån de förutsättningarna vi har.Om vi ser till den svenska situationen. Nötkött är den största miljöboven, samtidigt som extensiv nötköttsproduktion är en av de bästa möjligheterna vi har att bibehålla de artrikaste områdena i svensk natur. Så vad ska vi välja, avstå från nötkött och därmed övergå till gran-produktion på dessa marker ?
M.m jag undrar hur mång skulle välja får...sedan betar får betydligt agressivare än kritter. Fimpa industriproducerade animalier . Välj kvalitet före kvantiten och acceptera höjningar på rätt många % vad det gäller matpriserVi kommer att få välja mellan pest eller kolera otaliga gånger i framtiden. Vi kommer att noga att få överväga vad som är det bästa utifrån de förutsättningarna vi har.
Jag är lite dåligt påläst på hur marker och arter påverkas av att betas av kor i jämförelse med får. Får är ngt bättre ut miljösynpunkt gällande utsläpp även om djurhållningen innebär jordbruksutsläpp och ”eget utsläpp” så att säga.
Jag har inget bra svar. Det enda jag vet är att vi kan inte fortsätta som vi gör. Vi behöver göra drastiska skillnader. Alla länder. Alla individer (i princip)
Ja. Exakt så. Låter rimligt. Om det är möjligt.M.m jag undrar hur mång skulle välja får...sedan betar får betydligt agressivare än kritter. Fimpa industriproducerade animalier . Välj kvalitet före kvantiten och acceptera höjningar på rätt många % vad det gäller matpriser
Javist är det möjligt, om man är beredd att betala att livsmedlen åter tar ca 20% av lönen..Ja. Exakt så. Låter rimligt. Om det är möjligt.
Javist är det möjligt, om man är beredd att betala att livsmedlen åter tar ca 20% av lönen..
De festa delar inte din åsikt. I Sverige kan det vara en fråga om prioriteringar, men för dem som lever ur hand i mun kan det handla om liv o dödAlltid när det blir funderingar om pris o kvalité inom olika områden så tänker jag "Men what if detta egentligen är för billigt idag?". Med tanke på att vi inte kan leva utan att sova, ha värme och inta föda så kanske 20 % egentligen rent krasst är rimligt eller tom billigt?
Och ja, jag är typ helt ointresserad av en "marknad o efterfrågan"-diskussion utifrån just detta inlägget.
De festa delar inte din åsikt. I Sverige kan det vara en fråga om prioriteringar, men för dem som lever ur hand i mun kan det handla om liv o död
Jag är lite dåligt påläst på hur marker och arter påverkas av att betas av kor i jämförelse med får. Får är ngt bättre ut miljösynpunkt gällande utsläpp även om djurhållningen innebär jordbruksutsläpp och ”eget utsläpp” så att säga.
hear, hearVi har mkt mark med stora särskilda värden , både egna o arrenderade av Länsstyrelsens naturvårdsenhet och vi ska inte beta med får. Eller häst heller för den delen.
Får är finsmakare och väljer i mångt ut det man vill spara av örter o orkidéer ex, visst slinker det i någon ko också men de väljer inte ut på samma sätt utan betar mer rakt av dessutom betar de inte så djupt som får o häst kan göra.
Ja. Bra inlägg. Det är klart att vi måste se till så att vi bibehåller arbetsmöjligheter för ett par stycken. Det är ju så klart mycket viktigare att prioritera framför planetens och mänsklighetens överlevnad.
Och naturligtvis är det helt omöjligt för restauranger i framtiden att ställa om till att servera miljövänlig mat.
Tack för dina tankar.
De flesta kanske borde läsa på lite bättre. Så att säga.De festa delar inte din åsikt. I Sverige kan det vara en fråga om prioriteringar, men för dem som lever ur hand i mun kan det handla om liv o död
så ännu fler inser, just det. Att de som idag lever ur hand i mun inte har de marginaler vi bortskämda svenskar har? Det tror jag nog de flesta, även du är medvetna om... Vad det gäller gastronomin i lokaler, där är det ju kundens efterfrågan som knivskarpt reglerar vad som erbjuds. Med ca 10 % av befolkningen som vegetarianer och ngr % veganer så blir det ju automatiskt en anpassning mot den kundgrupp som utgör ca 90 % av befolkningen. Gris o fågel är väl de som minst påverkar miljön, samtidigt som den produktionen idag sker på dessa djurs bekostnad pga den industriella hanteringen. För min egen del väljer jag hellre naturproducerat. Vilt och betesgående kreatur. Nackdelarna med det röda köttet kompenserar jag med att välja fisk eller icke animaliska produkter till vissa mål. Då håller jag och andra köttätare de svenska hagmarkerna öppna. Detta till otal däggdjurs, fåglars, insekters och växters fromma.De flesta kanske borde läsa på lite bättre. Så att säga.