Inget kött på restauranger

Förbjuda kött på restauranger?

• Ja, varför inte!

• Nej, vilket uruselt förslag!

• Eh, jag bryr mig faktiskt inte

• Oj svår fråga! Ingen aning!

Resultat syns endast efter röstning.
Har i min stad i Oregon har vi anslag i alla butiker (nastan, det finns en Mexicansk butik som inte har det) dar det klart star om det ar narodlat eller inte. Oftast vilken gard gronsaker och kott kommer ifran. Vissa butiker saljer ocksa mindre "vackra" gronsaker fran de narodlade gardarna. Vi importerar det som inte kan produceras i naromradet fran Californien (en 8-14 timmar bilresa) eller Canada (ett par timmar narmare an Californien:p) med klar markning varifran det kommer. De flesta har anvander farska gronsaker till i stort sett allt ... och det som finns i frysdiskarna har jag ingen aning om varifran det kommer eller om det star pa forpackningarna.

Det ar en battre ide, IMHO, an att saga att man ska sluta salja vissa varor. Bara tanken att forbjuda i forsta hand ger mig grona utslag.:cautious: Utbilda folk istallet sa de valjer ratt i affaren.

Ja visst, folk måste banne mig skärpa sig.

Ett sätt att skärpa sig kan vara att uttrycka sig lite hyggligt.

Att peka ut kött ätet på restauranger som en stor klimatbov känns tämligen överdrivet.
Att lägga stort socialt tryck på människor att sluta äta kött på restaurang för att överleva... tja.

Och OK, vi kanske ska förbjuda kött (vilket kött; rött kött, svinkött, fågelkött, fiskkött?????) på restauranger.
För att rädda miljön.

Och i så fall bör vi göra andra, större åtgärder och ingrepp för att rädda miljön.
Att förbjuda privatresande på flygplan torde vara en ganska stor post, som verkligen skulle kunna göra skillnad både för miljön och för hälsan (många multiresistenta bakterier sprids i och med vårt nöjesresande).
Att förbjuda bilresande (fast det skulle ju få en del konsekvenser, förstås).
Framför allt kanske, vilket egentligen ligger i samma bransch som att förbjuda nöjesflygande, förbjuda överdriven och icke nödvändig konsumtion.
Konsumtion av prylar, leksaker, byta ut tekniska prylar innan de gamla gjort sitt.

Den överdrivna konsumtion som vi människor ägnar oss åt i stor utsträckning är gissningsvis en större miljöbov än (nöt)köttkonsumtion på restauranger.

Men självklart är det köttet som måste bort.

(Jag äter väldigt lite nötkött; mest kyckling som ju anses vara bland de bästa miljövalen så långt jag kunnat läsa; samtidigt finns det andra problem i produktionen så jag kan nog knappast egentligen ses som jävig i diskussionen genom att äta nötkött 1-2 gånger i månaden i snitt)
Tror du att det du räknade upp nu, är ngt som FNs klimatchef också har förespråkat och förstår?

Annars kanske du kan höra av dig till henne och förklara läget.

Att stoppa restaurangernas möjlighet att servera kött skulle förmodligen kosta ett stort antal arbetsplatser. Det skulle slå lika förödande som ett indraget alkoholserveringstillstånd gör för de restauranger som drabbas av det idag.

Tror du att det du räknade upp nu, är ngt som FNs klimatchef också har förespråkat och förstår?

Annars kanske du kan höra av dig till henne och förklara läget.
Om vi ser till den svenska situationen. Nötkött är den största miljöboven, samtidigt som extensiv nötköttsproduktion är en av de bästa möjligheterna vi har att bibehålla de artrikaste områdena i svensk natur. Så vad ska vi välja, avstå från nötkött och därmed övergå till gran-produktion på dessa marker ?

Att stoppa restaurangernas möjlighet att servera kött skulle förmodligen kosta ett stort antal arbetsplatser. Det skulle slå lika förödande som ett indraget alkoholserveringstillstånd gör för de restauranger som drabbas av det idag.
Ja. Bra inlägg. Det är klart att vi måste se till så att vi bibehåller arbetsmöjligheter för ett par stycken. Det är ju så klart mycket viktigare att prioritera framför planetens och mänsklighetens överlevnad.

Och naturligtvis är det helt omöjligt för restauranger i framtiden att ställa om till att servera miljövänlig mat.

Tack för dina tankar.

Om vi ser till den svenska situationen. Nötkött är den största miljöboven, samtidigt som extensiv nötköttsproduktion är en av de bästa möjligheterna vi har att bibehålla de artrikaste områdena i svensk natur. Så vad ska vi välja, avstå från nötkött och därmed övergå till gran-produktion på dessa marker ?
Vi kommer att få välja mellan pest eller kolera otaliga gånger i framtiden. Vi kommer att noga att få överväga vad som är det bästa utifrån de förutsättningarna vi har.

Jag är lite dåligt påläst på hur marker och arter påverkas av att betas av kor i jämförelse med får. Får är ngt bättre ut miljösynpunkt gällande utsläpp även om djurhållningen innebär jordbruksutsläpp och ”eget utsläpp” så att säga.

Jag har inget bra svar. Det enda jag vet är att vi kan inte fortsätta som vi gör. Vi behöver göra drastiska skillnader. Alla länder. Alla individer (i princip)

Vi kommer att få välja mellan pest eller kolera otaliga gånger i framtiden. Vi kommer att noga att få överväga vad som är det bästa utifrån de förutsättningarna vi har.

Jag är lite dåligt påläst på hur marker och arter påverkas av att betas av kor i jämförelse med får. Får är ngt bättre ut miljösynpunkt gällande utsläpp även om djurhållningen innebär jordbruksutsläpp och ”eget utsläpp” så att säga.

Jag har inget bra svar. Det enda jag vet är att vi kan inte fortsätta som vi gör. Vi behöver göra drastiska skillnader. Alla länder. Alla individer (i princip)
M.m jag undrar hur mång skulle välja får...sedan betar får betydligt agressivare än kritter. Fimpa industriproducerade animalier . Välj kvalitet före kvantiten och acceptera höjningar på rätt många % vad det gäller matpriser

M.m jag undrar hur mång skulle välja får...sedan betar får betydligt agressivare än kritter. Fimpa industriproducerade animalier . Välj kvalitet före kvantiten och acceptera höjningar på rätt många % vad det gäller matpriser
Ja. Exakt så. Låter rimligt. Om det är möjligt.

Javist är det möjligt, om man är beredd att betala att livsmedlen åter tar ca 20% av lönen..

Alltid när det blir funderingar om pris o kvalité inom olika områden så tänker jag "Men what if detta egentligen är för billigt idag?". Med tanke på att vi inte kan leva utan att sova, ha värme och inta föda så kanske 20 % egentligen rent krasst är rimligt eller tom billigt?

Och ja, jag är typ helt ointresserad av en "marknad o efterfrågan"-diskussion utifrån just detta inlägget.

Alltid när det blir funderingar om pris o kvalité inom olika områden så tänker jag "Men what if detta egentligen är för billigt idag?". Med tanke på att vi inte kan leva utan att sova, ha värme och inta föda så kanske 20 % egentligen rent krasst är rimligt eller tom billigt?

Och ja, jag är typ helt ointresserad av en "marknad o efterfrågan"-diskussion utifrån just detta inlägget.
De festa delar inte din åsikt. I Sverige kan det vara en fråga om prioriteringar, men för dem som lever ur hand i mun kan det handla om liv o död

De festa delar inte din åsikt. I Sverige kan det vara en fråga om prioriteringar, men för dem som lever ur hand i mun kan det handla om liv o död

Jag har inte ens uttryckt en åsikt och typ hela poängen med inlägget var ju att jag försöker vända på resonemanget och fundera över vad vi egentligen jämför med. Men tack för ditt svar eller nåt.

Vi har mkt mark med stora särskilda värden , både egna o arrenderade av Länsstyrelsens naturvårdsenhet och vi ska inte beta med får. Eller häst heller för den delen.

Får är finsmakare och väljer i mångt ut det man vill spara av örter o orkidéer ex, visst slinker det i någon ko också men de väljer inte ut på samma sätt utan betar mer rakt av dessutom betar de inte så djupt som får o häst kan göra.

Vi har mkt mark med stora särskilda värden , både egna o arrenderade av Länsstyrelsens naturvårdsenhet och vi ska inte beta med får. Eller häst heller för den delen.

Får är finsmakare och väljer i mångt ut det man vill spara av örter o orkidéer ex, visst slinker det i någon ko också men de väljer inte ut på samma sätt utan betar mer rakt av dessutom betar de inte så djupt som får o häst kan göra.
hear, hear ;)

Ja. Bra inlägg. Det är klart att vi måste se till så att vi bibehåller arbetsmöjligheter för ett par stycken. Det är ju så klart mycket viktigare att prioritera framför planetens och mänsklighetens överlevnad.

Och naturligtvis är det helt omöjligt för restauranger i framtiden att ställa om till att servera miljövänlig mat.

Tack för dina tankar.
:D

De flesta kanske borde läsa på lite bättre. Så att säga.
så ännu fler inser, just det. Att de som idag lever ur hand i mun inte har de marginaler vi bortskämda svenskar har? Det tror jag nog de flesta, även du är medvetna om... Vad det gäller gastronomin i lokaler, där är det ju kundens efterfrågan som knivskarpt reglerar vad som erbjuds. Med ca 10 % av befolkningen som vegetarianer och ngr % veganer så blir det ju automatiskt en anpassning mot den kundgrupp som utgör ca 90 % av befolkningen. Gris o fågel är väl de som minst påverkar miljön, samtidigt som den produktionen idag sker på dessa djurs bekostnad pga den industriella hanteringen. För min egen del väljer jag hellre naturproducerat. Vilt och betesgående kreatur. Nackdelarna med det röda köttet kompenserar jag med att välja fisk eller icke animaliska produkter till vissa mål. Då håller jag och andra köttätare de svenska hagmarkerna öppna. Detta till otal däggdjurs, fåglars, insekters och växters fromma.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 480
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 465
Mat I mitt yrke blir jag ofta bjuden på framförallt fikabröd, men även mat av olika slag. Jag hälsar ofta på hemma hos människor och i stort... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 180
Senast: MiaMia
·
Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka