Inhägnad runt förskola

Bollen

Trådstartare
På förskolan som vi nu har (pepparpeppar) lyckats skola in vår dotter på så finns inte staket runt hela området. Endast åt 2 1/2 håll, mot vägen, villatomt och halva skogsidan där parkeringen är.

Jag håller på att kontakta kommunen om detta, men är nyfiken om någon vet om det finns som krav att det ska vara staket? Hur mycket kan vi som föräldrar påverka detta?

Senast ändrad:
Sv: Inhägnad runt förskola

Shit vad stressigt för personalen tänker jag! Det tar ju bara en sekund så är de ute!

Ja, det är lite min tanke med.
Nu är det tack och lov en liten förskola med 20-25 barn totalt och minst 3 i personal, men olyckor händer lätt.

Det skulle vara lätt ordnat att där staketet tar slut efter parkeringen fortsätta med staket till husväggen ca 50 m. För det är just där föräldrar kommer och kör förbi till vändplan för att hämta och lämna barn.
Väntar på samtal från förskolestrategen i kommunen....

Vad lagen säger vet jag inte säkert men det finns riktlinjer om hur staket ska se ut och hur säkerheten ska se ut på dagis inom kommunen. Men jag skulle hursom aldrig våga lämna min dotter på dagis om det inte var staket! 3 personal på 25 ungar är ingenting om de springer åt olika håll, små ben pinnar på fort, och de kan omöjligt sprida sina 6 ögon åt 25 olika håll samtidigt. Det är alldeles för lätt att olyckan ska kunna vara framme, ett barn borta.

När de byggde till vår förskola och satte nytt staket bommade de ett staket inom staketet så att säga (de kunde springa - innanför staketet - så de kom bakom huset - där skulle finnas en grind/avgränsning så att de inte skulle kunna det eftersom personalen då skulle behöva ha en personal bakom huset alltid) - det blev ramaskri från föräldrarna och även förskolechefen tog tag i det direkt, tog två dagar så var staketet uppe. Det ska inte vara rimligt att inte ha staket. Säkerhetstänk måste gå först.

Innan vi började var det ett barn som lyckats komma under grinden och smitit, och barn som lyckats få upp grinden. Det har också setts ytterst allvarligt på och åtgärdats direkt genom byte av grind och bättre (på ett ställe dubbla, de har en Houdini på den avdelningen) stängningsanordningar på grindarna.

Skönt att höra att det inte är jag som tänker fel.

Ska se till att detta fixas, jag har ju redan rört runt i grytan och fått personalen mer engagerad, så det här får bli en bonus... :D

Kan tillägga att det är 25 barn totalt, varav 8 är under 3 år.

Senast ändrad:

Kolla med kommunens hälsoskyddsinspektör, den ska ha koll pa vilka regler som gäller.

Jag vet att det finns krav pa hur högt staktet maste vara, sa om det finns ett sant krav borde det finnas krav även pa att det finns staket men jag är inte säker pa det.

Vi har halva gruppen ute på en gård helt utan staket. Men det är 4-5 åringarna.

Måste fråga, tycker du det känns bra utifrån ett säkerhetsperspektiv? Hur många barn på hur många vuxna?
4-5 åringar är inte så stora...

Jag hade inte kunnat lämna mina barn på en sådan förskola, de var rymmare av stora mått.

Det känns bra.

Speciellt med femåringarna. De ska snart upp i förskoleklass och där finns det inga staket eller så mycket personal. Det är ett stort kliv från att vara 5 år med staket till att bli stor och 6 år över en sommar för många barn.

Mina barn går på en naturförskola och där finns bara 1 staket ut mot parkeringen, resten är ohängnat. Barnen där lär sig otroligt fort att man inte får springa in i skogen själv. Dessutom är dem nästan aldrig på gården utan håller till ute i skogen och där finns inga staket alls och vad jag har sett är det fortfarande 18 barn kvar i gruppen precis som det var i augusti då dem startade;).

Förskolan är en 1-5 förskola och min lilla dotter är yngst där än så länge (fyllde 1 i jan).

Så visst funkar det utan staket. Jag är inte ett dugg orolig när jag lämnar dem där, vet att personalen har stenkoll. Förövrigt 4st vuxna på 18 barn.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 065
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 627
Senast: Grazing
·
Samhälle Hej! I mitt område har det blossat upp en debatt kring parkeringar. Vi har väldigt ont om parkeringar och många som bor i området får... 2
Svar
24
· Visningar
2 982
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser