Sv: Inhägnad runt förskola
Vad lagen säger vet jag inte säkert men det finns riktlinjer om hur staket ska se ut och hur säkerheten ska se ut på dagis inom kommunen. Men jag skulle hursom aldrig våga lämna min dotter på dagis om det inte var staket! 3 personal på 25 ungar är ingenting om de springer åt olika håll, små ben pinnar på fort, och de kan omöjligt sprida sina 6 ögon åt 25 olika håll samtidigt. Det är alldeles för lätt att olyckan ska kunna vara framme, ett barn borta.
När de byggde till vår förskola och satte nytt staket bommade de ett staket inom staketet så att säga (de kunde springa - innanför staketet - så de kom bakom huset - där skulle finnas en grind/avgränsning så att de inte skulle kunna det eftersom personalen då skulle behöva ha en personal bakom huset alltid) - det blev ramaskri från föräldrarna och även förskolechefen tog tag i det direkt, tog två dagar så var staketet uppe. Det ska inte vara rimligt att inte ha staket. Säkerhetstänk måste gå först.
Innan vi började var det ett barn som lyckats komma under grinden och smitit, och barn som lyckats få upp grinden. Det har också setts ytterst allvarligt på och åtgärdats direkt genom byte av grind och bättre (på ett ställe dubbla, de har en Houdini på den avdelningen) stängningsanordningar på grindarna.