Inhoppning av gammal häst

SandraNi

Trådstartare
Jag har ett Kallblod på 17år som jag köpte för 2år sedan och några månader, han kunde inget alls inom ridningen när jag köpte han men har lärt han grunderna och börjar avancera lite inom dressyren :)

Jag skulle gräna vilja börja hoppa lite små hinder hemma bara för skojsskull och det är då självklart att man börjar med cavaletti-bommar men problemet är då att han inte änns då bryr sig om att lyfta på benen, sista benet kan ta i eller så :S

Det är ju meningen att hästen ska tycka det är roligt att hoppa och funderar då på om jag ska galoppera över bommar istället eftersom han tycker det är så otroligt roligt att bara galoppera :)

nån med mer erfarenhet om inhoppning som kan ge tips på hur jag kan få han att vilja lyfta sina tunga fötter?? :) :) uppskattas!!!!
 
Sv: Inhoppning av gammal häst

Testa att löshoppa honom lite försiktig på låg höjd, kanske 50cm till att börja med! Då lär han sig grejen med att hoppa över ett hinder utan att hamna i obalans eller liknande pga ryttaren!

Sen kan du börja med galoppbommar? Två på kortsidorna och två på långsidorna och så galopperar du längs spåret och försöker få jämna "språng" över bommarna, då hittar du och hästen en bra rullande galopp till att börja med! :)

Efter det hade jag nog tagit hjälp av en hopptränare, du kanske kan vara med i en grupp? Så att både du och hästen kan få bästa stöttning! :)
 
Sv: Inhoppning av gammal häst

Testa att löshoppa honom lite försiktig på låg höjd, kanske 50cm till att börja med! Då lär han sig grejen med att hoppa över ett hinder utan att hamna i obalans eller liknande pga ryttaren!

Sen kan du börja med galoppbommar? Två på kortsidorna och två på långsidorna och så galopperar du längs spåret och försöker få jämna "språng" över bommarna, då hittar du och hästen en bra rullande galopp till att börja med! :)

Efter det hade jag nog tagit hjälp av en hopptränare, du kanske kan vara med i en grupp? Så att både du och hästen kan få bästa stöttning! :)

Löshoppning skulle faktiskt vara intressant så får jag ju veta om han änns springer mot hindret eller om han stannar och vägrar :) han har dock aldrig vägrat med mig på så det borde ju inte vara något problem! :) men jag har inte longerat honom i galopp än eftersom jag nyss börjat lära honom longering så frågan är om jag får upp honom i galopp fast det kanske räcker med trav?

men att galoppera över bommar har jag tänkt testa i alla fall! :) problemet då är bara att han som nämnt att han är travare och har aldrig galopperat innan han komme till mig, fick lära honom från grunden riktigt med att börja med att över huvutaget få honom i galopp :crazy: så han har inte så kort galopp än men det kan ju vara nått att träna på samtidigt också! :)
 
Sv: Inhoppning av gammal häst

Jag börjar också fundera på hur mycket jag bör rida innan jag hoppar? hästen ska ridas mjuk och fokuserad innan eftersom det är otroligt viktigt att hästen är fokuserad då man tränar hoppning! men då han redan är ganska obrydd ifall hovarna tar i bommen/hindret så borde jag akta mig för att göra honom för mjuk och trött innan hoppning? att han kanske kan bli mjuk och "slapp" i benen och bryr sig ännu mindre om att lyfta allert på benen? även om fokuset är där?! :) en teori, att jag kanske måste känna efter extra extra noga på när det räcker med framridning/lösgörande, gäller ju alla! men nog extra myket vid inhoppningen!!
 
Sv: Inhoppning av gammal häst

Min 17åriga isis som jag har på foder fattade helt enkelt vad som var meningen med hoppning! 10-20 cm högt "hinder" ,han stannade och petade ner bommen innnan han gick över... Testade med "draghjälp", och då fattade han! Har även löshoppat ett par gånger, och nu gillar han det även om det inte är mer än 20-30 cm än så länge: ;) Kanske fungerar om han inte förstår vad som är meningen, annars vet jag inte..
 
Sv: Inhoppning av gammal häst

okej ja då kanske löshoppning är smart att testa då!! :) men hur menar du med draghjälp riktigt? kan du förklara exakt hur du gjorde? :)
 
Sv: Inhoppning av gammal häst

drag hjälp = en annan trygg häst som rider framför och som man följer efter övere hindret hyftat nära. dvs hästen före "drar" med din häst över hindret. inte att man drar hästen över hindret ordagrant :p.

vid löshoppning ska du inte ha longerlina, hästen ska då springa helt fritt i en gång ute på spåret på ridbanan/ ridhuset, ridhus är att föredra då vissa hästar tycker om att fortsätta hoppa efter hindret = ut från ridbanan.

googla så får du bra bild över hur det ska se ut :D
 
Sv: Inhoppning av gammal häst

okej tack då förstår jag vad ni menar med draghjälp:D dock sitter inte problemet där.. han har ALDRIG vägrat hoppa över nått hinder nog för att de har varit pyttesmå hinder men ändå och han försöker inte heller springa på sidan av hindret men då jag skulle skritta/trava över 4st bommar på rad så får han lite från sida till sida och jag hade svårt att balansera upp honom rakt men säger matte att han ska över så tar han sig över ;) :grin:

löshoppning vet jag hur det går till! men har dock inget ridhus att hålla till i tror jag men han busar väldigt sällan så blir nog inte så jätte mkt stort bus skulle jag tro ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 543
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 652
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
391
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp