Inkörning av unghästar!

B

**BORTTAGEN**

Är en amatör som vill ställa ett par frågor.
Jag ska starta eget, inkörning av unghästar, har stor erfarenhet av det. Jobbat som unghästansvarig i flera år hos känd B-tränare + har egen liten uppfödning och tävlingsverksamhet. Jag brinner verkligen för det här!
Men, jag vill ju inte ta för mycket i betalt då jag vet hur dyrt det är att lämna sin häst på inkörning hos andra. Jag vill heller inte verka oseriös genom att sätta ett för lågt pris. Vad tycker ni är? Vad är ett rimligt pris?
Sedan undrar jag, hur hade ni annonserat? Te x dom som annonserar i travronden, där står ju bara namn och nummer. Man vill väll gärna veta lite mer än det? Är det ett namn jag inte känner igen så "bryr" man sig väll oftast inte att ta reda på mer, eller?
För dom som undrar så har jag väldigt bra refernser och har kört in många hästar som gått och går väldigt bra i tävlingssammanhang!
Hjälp mig med dessa frågor är ni snälla! :confused:
 
dom jag vet häromkring tar ju runt 180 + moms för inkörningar, fast dom har ju ganska så mycket häst och/eller en a licens
sen finns ju dom som är billigare, och det BEHÖVER ju inte vara sämre, men man vet aldrig om man inte känner personen i fråga
skriv gärna vilka "kända" hästar du jobbat med och att det finns referenser...
att det sen krävs både 2 och 3 man för att köra in förmodar jag att du redan tänkt på, det beror ju på vilken nivå/antal hästar du tänkt börja med, har du en anställd så är det ju ok...är du ensam kan det vara svårt att få hjälp med kanske 4-5 häst dagligen periodvis. :)
 
Go Karro Go!!! :bump: välkommen hit! :)
tycker det låter som en toppenidé! Behöver du lite hjälp med bäbisarna så vet du ju att du alltid kan fråga mig! Älskar ju bäbisar jag med! :love: :o
Tycker att du kanske skulle kunna skriva dom bästa som du kört in i annonsen och lite om stallet och sånt.
Har ingen aning om vad som är lämpligt pris... :cool:
Kommer in och hejar på sötnosen imorrn, så jag pratar med dig då! :)
 
en kompis till mig tar 20e (ca 200kr) per gång.
hon är utbildad och har lång erfarenhet.
 
Ta inte för lågt pris bara för att locka kunder, det får du igen senare. Du får en kund krets och när du sen behöver höja lite för att kunna satsa lite mer är det lätt att det börjar knorras.

jonte
 
Gud vad kul! Jag räknade på det där själv en gång, att ta emot hästar för träning och rehabilitering. Jag ville då vara billig och bra och räknade på 100+moms/dag vilket inte alls går ihop i slutändan, eller ja, det går ihop men det blir mycket jobb för liten peng.

Men det är klart, om det är något du verkligen brinner för och älskar att hålla på med så kanske pengarna kommer i andra hand. Bara du överlever så att säga, det beror ju på hur mycket omkostnader man har osv.

Vad man ska tänka på då man sätter ett pris är att inte sätta ett för lågt pris, då tror kunden att något är fel och dåligt för något som är bra kan helt enkelt inte vara billigt :smirk: . Som sagt, det beror på hur mycket, eller hur lite, man kan klara sig på.

Man ska tänka på att om man ska köra det som ett rent företag i överlevnadssyfte med alla kostnader, skatter och dylikt så brukar man måsta tjäna avsevärt mycket mer än vad man kanske trodde från början, men sedan finns det ju också en massa avdrag, shablonavdrag osv, som man kan utnyttja för att sänka sina kostnader. Men det tar tid att lära sig hur man ska bokföra och deklarera för att gå med så liten vinst som möjligt :crazy: och ska man ha en revisor till det så är hela den vinsten uppäten..
mvh jesse
 
amatör är när man har ett annat jobb på sidanom hästarna..oftast...jag är amatör men jobbar med hästar heltid :confused:...snurrigt....men man måste ha licens och det får man genom att genomgå en kurs, licensen krävs för att du ska få startanmäla din häst.
 
Jag kan tillägga att man som amatör bara får träna hästar som man själv eller nära anhörig äger/leasar... :)

Mvh Ghost
 
tack för ditt svar!

Vart kan man gå såna kurser? Finns det några i närheten av Borås med omnejd??
 
Ta kontakt med Åby travsällskap...men det krävs viss erfarenhet innan...du skall kunna sela och köra för dig en okänd häst, ha viss kunskap i anatomi och regler inom sporten....det är inte bara att stövla in och få en licens direkt :crazy:
 
ok, men kan man efter nian jobba i ett travstall för att på så sätt utbilda sig till kusk ??
 
Det bästa är att söka till ett naturbruksgymnasium som har travinriktning så har du en utbildning att stå på om du inser att travvärlden inte är för dig eller inte är beredd att sats allt på att jobba med travare. Genom gymnsiet rukar man även kunna få bra kontakter och på så sätt hitta ett bra ställe att jobba på.
 
:smirk: Välkommen till desillusionens värld..näää riktigt så illa är det väl inte men inte långt ifrån. Jag har själv ett företag med trav och har som sidoinkomst att köra in och träna upp unghästar. Jag tar - alldeles för billig - 3.500;-/m + moms. Där går smärtgränsen har jag märkt, i alla fall här i Mälardalsregionen. Atränare tar mycket mer.
Egentligen en helt onödig syssla som ger mer slit och värk än inkomst.. :smirk:
Tyvärr märks det mer o mer att hela traveriet är i gungning - det betäcks mindre och folk vill inte satsa pengar i en massa hästar längre, tendensen går helt klart mot att man minimerar antalet hästar och satsar på kvalite',
dvs man betäcker hellre ett bra sto med en riktigt fin hingst än 4 ston med 4 halvbra hingstar, man får ett föl som man sedan väljer att sätta i proffsträning direkt. Om man nu inte är amatör och kan sköta den biten själv vill säga. 80 o 90-talets rika hästägare som gladeligen ägde 20 - 30 ston som man betäckte årligen finns inte längre.
Så följden är att den nisch vi är inne på - inkörning - inte riktigt är så luckrativ som den var för 10 år sedan. Som bisyssla fungerar det men jag tror inte att du ska rikta in hela din styrka på det området. Bredda dig istället - ta in konvalecenter, uppträningar, sådana som vill träna själva, etc. Då får du mer bärighet i företaget och större chans att överleva. Lycka till med ditt företag och skriv gärna o berätta hur det går!!
 
Hej Karro! Kul att du är här nu!!!

Jag måste erkänna att jag är lite sugen på att betäcka Francess med travhingst nästa år...men är lite avskräckt av kostnaderna för att träna etc när fölis blir stor nog.

Hoppas det går bra för dig och Eveline!

/Francess matte
 
vad menas med 200 per gång???

när jag kör in tar det ca en månad innan man kan släppa ut hästen på ex en väg eller med annat.

/j
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 247
Hästvård Min 6-åring hade för 2 månader sedan en EVH-4 infektion, och stod isolerad i 2 månader. När hon fick det hade jag ändats haft henne i 1...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: mackan
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 909
Senast: Fraegd
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 199
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp