L

Lisita

Har alltid haft katt när jag bott i Sverige och det har da varit utekatter, vilket jag tycker ar det enda rätta om det gar saklart. Nu bor vi dock mitt i Barcelona vilket ju säger sig självt, det är verkligen ingen utemiljö för katten, mer än terrassen da men den ar ju knappast ett substitut... Jag är dock tveksam till att ha en innekatt, tänker att det tar bort en del av kattens normala levnadsmönster, stimulans etc när den inte kan vara ute, det känns tom lite egoistiskt att skaffa innekatt (min helt egna asikt om min egen katt, inte om andras innekatter, för jag skaffar den ju enbart för min/var skull). Vad tycker ni? Nagra tips for att ge en innekatt ett sa bra liv som mojligt utan att bli apatisk och understimulerad? är det bättre att ha tva katter sa att de kan roa varandra eftersom det ju maste bli ganska trist att vara sjalv om dagarna? Jag har som sagt haft katt forut sa det ar inte sa att jag ar totalt omedveten om katters behov, kan bara vara intressant med lite andra tankar an ens egna om temat!

/L
 
Sv: Innekatt?

Finns det plats att springa på och möjlighet att sätta upp klösträd (gärna höga) så borde det inte vara några problem att ha innekatt.
Om det ska vara en eller två katter beror på individen, vissa verkar trivas bäst ensamma men kräver ju då mer uppmärksamhet av sin människa
 
Sv: Innekatt?

Min erfarenhet är att det är bättre att ha två innekatter än en, iaf om man skaffar kattungar eller ungkatter. De har oftast enorm glädje av varandra. Dessutom behöver inte matte/husse ha dåligt samvete när han/hon är på jobbet/i skolan.

För att göra livet roligare för innekatter bör man skaffa stora klösmöbler, man kan sätta upp hyllor på väggarna katterna kan springa runt på, fixa små gömslen där de kan gå undan och vila eller ligga och smyga på varandra (eller på dig), man kan låta pingisbollar ligga framme (uppskattade leksaker), placera ut skålar med vatten (eller vattenfontäner) lite överallt för dels så dricker katterna bättre då men lägger man någon plastleksak i en vattenskål kan det bli en rolig lekplats... sedan kan man göra olika lekstigar, det gjorde en tjej som var fodervärd till mig förut och både hon och katten hade väldigt roligt. Det finns böcker som kan ge bra tips tex. Innekatten : hur du och din katt kan trivas tillsammans i ert gemensamma hem och Innekatter. Min fodervärd hade den sistnämnda och hon tyckte den var jättebra, hon hade aldrig haft katt innan.
 
Sv: Innekatt?

Innekatter kan ha det jättebra, bara man är beredd på att det är ett av de mest tidskrävande djur man kan ha. De behöver mkt. sällskap antingen av dig eller en annan katt om de kommer överens. Som djurägare måste man vara beredd på att aktivera sin katt varje dag, man måste ersätta den stimulans katten hade fått av en utevistelse. När man kommer hem från jobb etc. har katten ofta väntat på dig hela dagen och vill bli sysselsatt, varje dag behöver den nya sinnesintryck. Det räcker inte med att bara lägga lite leksaker i en hög på golvet utan det måste kastas bollar, dras i snören, viftas med laserpenna osv. Var också beredd på att anpassa din bostad efter katten med gömställen och klätterställningar. Har man bara tid och möjlighet kan innekatten ha ett bra liv. Fundera också på om du kan tänka dig en raskatt. Det finns ju kattraser som anses passa bättre inomhus än andra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Ravishing
·
Hundhälsa Jag har hort mig for med lite vanner, men ingen verkar riktigt ha nagon storre kunskap om saken. Darfor vander jag mig till er kloka...
Svar
18
· Visningar
3 070
Senast: Lizah
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
928
Övr. Katt Maste fa skriva av mig lite innan jag blir tokig. Kopte tva Maine Coonkatter i varas som nu ar 8 manader. De kastrerades i juni och...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: aemaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp