Sjuk av oro

aemaria

Trådstartare
Maste fa skriva av mig lite innan jag blir tokig. Kopte tva Maine Coonkatter i varas som nu ar 8 manader. De kastrerades i juni och honan gick allt bra med men hanen som var krypt fick komplikationer (har skrivit om det har), infektioner i saret, otack bakterie och en massa antibiotikakurer. Han hamtade sig dock fran det men sa senare i somras nar katterna var hos mamma och pappa sa markte mamma en dag att han inte kunde blunda ordentligt pa ena ogat sa hon tog honom till vet. Dar fick man misstanke om att han inte ser ordentligt pa ena ogat varpa vi fick en remiss till Ultuna for vidare utredning. Sedan har jag upptackt att han ar sned i ena mungipan ocksa.

Det var jattesvart att fa tid men sa fick vi iallafall en idag. Jag ar pa tjansteresa i Usa men min sambo skulle aka. Jag var inte sarskilt orolig utan har mest tankt att ar han blind ar det inte hela varlden. Han ar ju innekatt och lever ett bra liv.
Jag vantade pa rapport fran sambon hela formiddagen idag och sa fick jag till sist ett sms. Forstod direkt att det inte allt stod ratt till sa jag ringde. Vet misstanker en nervskada/forlamning pa ena sidan. Hon sag ocksa att hans tandkott var svullet. Tydligen misstanker hon ett virus (sambon minns inte namnet men efter att ha googlat tror jag att det ar Felv :() sa hon tog prov som vi far svar pa om nagra veckor.

Dumma jag har inte kant till Felv innan och uppfodaren vi k;pte ifran har inte test for detta savitt jag minns eller kan lasa pa hennes hemsida. Vet sa att det ar stor risk att honan ocksa har det i sadant fall och hon ar ocksa lite rodnad i tandkottet.

NU sitter jag har pa andra sidan Atlanten, ska inte aka hem forran om tva dagar och jag ar sa sjuk av oro att jag gar sonder. Vill bara hem till mina katter och till min sambo. Om det ar Felv vet jag inte vad jag tar mig till. Ska jag da behova avliva bada mina kara katter? Jag vill ju inte att de ska lida men just nu verkar de ju helt friska och de ar ju hur pigga och glada som helst. Antagligen har de val smittats via sin mamma da? Och da ligger val alla kattungar i den kullen risigt till. De ar 6 stycken...

DEssutom har mina katter varit hemma hos mamma och pappa och delat matskal med deras katt (vuxen bondkatt). Ar risken stor att han ocksa ar smittat da?

Usch vad jag mar daligt nu. Jag behovde skriva av mig lite. Om nagon har liknande erfarenheter far ni garna beratta. Jag vet inte vad jag ska ta mig till :cry:

//aemaria
 
Sv: Sjuk av oro

Oavsett om det är Fiv eller FeLv så behöver det inte betyda döden för katten. Din honkatt behöver absolut inte avlivas om hon inte insjuknar, många katter bär på sjukdommen utan att bli sjuka.
Risken att dom smittat dina föräldrars katt finns då sjukdommarna smittar via saliv (risken finns även att det är dina föräldrars katt som smittat dina).
Jag tycker inte att du ska oroa dig i onödan, visst är det hemska sjukdommar men som sagt så kan många katter leva ett långt och lyckligt liv trots att dom bär på sjukdommen.

agrias hemsida står det lite om både Fiv och FeLv.
 
Sv: Sjuk av oro

Usch vad jobbigt. FeLV behöver som sagt inte betyda döden och det behöver inte vara FeLV heller. Jag har fått höra att vissa maine coon-linjer har problem med just tandköttet. Så ta det lugnt och se vad provsvaren säger.
 
Sv: Sjuk av oro

Tack. Ja jag ska forsoka ta det lugnt. Det kommer bli en lang vantan pa provsvar...

//aemaria
 
Sv: Sjuk av oro

Med ett vanligt blodprov kan man ju i princip få svar direkt på om katten bär på FeLV, eller max ett par dagar (för mina båda har det tagit 2-3 dagar). Så flera veckor bör du ju absolut inte behöva vänta, då är det något väldigt konstigt prov de tagit! Sen kan de ju förstås tagit flera prover samtidigt, men just FIV och FeLV bör inte ta lång tid att testa för.

/Erica
 
Sv: Sjuk av oro

Nej precis. Jag brukar regelbundet testa mina katter mot Fiv o Felv via snabbtest och då får jag svaret på några minuter.
 
Sv: Sjuk av oro

Ok.. Da kanske det inte ens ar FeLV... Eller sa har veterinaren surrat ihop det.

//aemaria
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 166
Senast: 95johsv
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 389
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 624
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp