Inredningshjälp och färgfrågor

Blueberry

Trådstartare
Blåbär med tillhörande Hunk flyttar till en större lägenhet inom en snar framtid. Vi är dock inte helt överens om vilket sovrum som ska bli sovrum, vilken färg hallen ska ha och vart vi ska ha vårt köksbord...

Här är planlösningen, vad tycker ni?
gruvlyckev25_26099493.gif




Just nu är väggarna i hallen täckta av en limegrön vävtapet, fylld av skruvhål :crazy: Den ska bort. Jag har inte pratat med bovärden än, så jag vet inte om det ska målas om, eller tapetseras om.
Väggarna i vardagsrummet är röda, det känns som att kliva in i en livmoder ungefär. I don't like it... Vi har erbjudits omtapetsering till ett reducerat pris, men misstänker att tapeterna vi har att välja mellan är ganska tråkiga.
Jag kommer antagligen att prata med bovärden om väggarna i morgon.

Och förresten... Hunken vill sova i det lilla sovrummet, Blåbär i det stora. Vad har ni för erfarenheter? Ska man sova bland sina garderober?

edit: balkongen är i solläge, inget av sovrummen kommer någonsin att erbjuda morgonsol i ögonen.
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

bra beskrivning :rofl: underhållande om inte annat.

Större rummet till sovrum helt klart!
Och de tråkiga tapeterna bovärdarna brukar erbjuda brukar ändå finnas i ljusa neutrala varianter så kör på det säger jag! Eller så unnar ni er någon fond här och var ur egen ficka.....

Bovärdarna brukar ju köra med eco decorama, boråstapeter borosan och typ.... fiona... billigaste vad den nu heter.... jag brukar köra enfärgade ur alla de kollektionerna ;) Och är då nöjd!
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Mindre sovrummet som sovrum. Så stör ni inte varandra om en vill vara uppe och titta på dåliga filmer och den andra vill sova tidigt. Förutsatt att det lilla sovrummet är stort nog för en stor säng och ett par sängbord att ha lampa på.

Det större sovrummet blir ett ypperligt datorrum/gästrum/tvspelsrum. :D
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Mindre sovrummet som sovrum. Så stör ni inte varandra om en vill vara uppe och titta på dåliga filmer och den andra vill sova tidigt. Förutsatt att det lilla sovrummet är stort nog för en stor säng och ett par sängbord att ha lampa på.

Det större sovrummet blir ett ypperligt datorrum/gästrum/tvspelsrum. :D

Du tänker som min Hunk.
Han börjar jobba kl 7 på morgonen, och då är det ganska praktiskt att ha garderober och sånt i ett annat rum... Dessutom är han årets nörd, och "Det är tuuuusen gången enklare att dra kablar från stora rummet till vardagsrummet"
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

"Det är tuuuusen gången enklare att dra kablar från stora rummet till vardagsrummet"
:angel: Ja det har inte med garderoberna att göra iaf...
Skulle också velat ha det större som sovrum då det blir bättre luft i ett större rum.
Coolt att man kan nå balkongen både från kök och v-rum
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Jag gillar jordfärger så jag hade valt tapeter så neutralt som möjligt och sedan målat en fondvägg i en mörk mustig färg. Ni kan ju köpa väggfärg på typ Cheapy eller Byggmax för en liten peng, de har en hel del kulörer som är helt okej. Gillar ni inte dem så gör som jag och grunda med deras färger och kör på en dyrare specialbruten överst:D
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Jag gillar jordfärger så jag hade valt tapeter så neutralt som möjligt och sedan målat en fondvägg i en mörk mustig färg. Ni kan ju köpa väggfärg på typ Cheapy eller Byggmax för en liten peng, de har en hel del kulörer som är helt okej. Gillar ni inte dem så gör som jag och grunda med deras färger och kör på en dyrare specialbruten överst:D

Jag ska ringa till bovärden när som helst, och jag vet att det kommer bära iväg mot Colorama sen. Det är dem som hyresvärden har avtal med... Fast som sagt, jag antar att det är basfärger som gäller och inget utöver det vanliga.

Och jag håller med dig, jag gillar att bo "jordiskt" ( som den alien jag är :p ) just nu, i vår nuvarande lägenhet, är sovrummet mitt träd :angel: (Det är vitt, en hel del träfärgat och en pigg grön touch med vissa detaljer i metallic = Träd :o )
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Jag själv hade valt rummet med Garderoberna, inge kul å springa naken in till "gästernas rum" och hämta kläder, de skulle kännas knäppt att ha de lilla rummet.

Borosan kommer med en ny karta nu i princip så kolla att det är den nya ni får, Borosan 09/10 eller nått sånt borde den heta! I bästa fall får ni den gamla också och lite mer valmöjligheter..dock kan ju vissa av dessa vara "slut".

I hallen hade jag valt en neutral enkel färg bara, man brukar ändå ha klädhängare,spegel, nyckelhållare m.m. i hallen som tar upp massa vägg yta!

Sedan i vardagsrummet får man väl se lite till vad man har för inredning i övrigt...

Matplatsen kan ju vara mysig och ha "under" fönstret...

Lycka till!
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Vad jag kan se finns det väl bara en möjlig placering av köksbord om ni vill komma åt att laga mat och inte blockera balkongdörren. Jag hade alltså ställt bordet i vinkel mot väggen med balkongdörr och kylskåp. Tänk vad härligt att lätt kunna passera mellan kök - balkong - vardagsrum! Nära ut med maten när ni vill äta på balkongen fina sommarkvällar. Jag tycker inte att ni ska krångla till det genom att sätta bordet vid fönstret, även om jag också tycker om att sitta vid fönster.

Edit: Har nu kikat lite på måtten, och förutsatt att ni har ett normalstort köksbord för fyra (1200x800mm) blir det verkligen trångt att ställa det under fönstret. Både med tanke på arbetsmöjlighet vid köksbänken och passage till balkongen. Om man istället placerar bordet som jag beskrivit ovan blir både köket och balkongen mer lättillgängliga.

Sen spelar det förstås in hur mycket ni tänker sitta vid bordet, om det är där ni kommer inta era måltider eller om ni tänker ha matplats i vardagsrummet också. Då kanske det räcker med ett mindre bord för två i köket och ni blir friare att placera det. Personligen älskar jag kök och är av uppfattningen att det är i köket den trevligaste delen av festen pågår.
 
Senast ändrad:
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Och vad fint det vore om man kunde ta hål mellan sovrummet och vardagsrummet.
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Som tur är har vi ett runt köksbord :idea:
Och jag tror att om vi ska ha det i köket vid väggen efter kylen och frysen.

Vi funderar på att köpa ett sånt där enbent vägg/barbord från Ikea och ha i köket, och sen ha köksbordet i vardagsrummet...
16990_PE101319_S3.jpg

(Hittade ingen vettig bild, men det är den där modellen, fast längre)

Har kollat på tapeter och färg nu.
Det var faktiskt rätt schyssta att välja mellan :bow:
Jag har hittat några favoriter, men andra hälften av förhållandet vill nog studera pärmarna lite innan jag gör något förhastat :angel:

Hallen blir nog någonting mellan i skalorna sand och choklad. Av någon underlig anledning fastnade jag för färger som choklad, smörkola, semla, honung... (Jajamen, det var precis innan lunch ;) )

I vardagsrummet blir väggen mot sovrummet antagligen en fondvägg.
Frågan är om man ska satsa på färger där, i och med att resten verkar bli ganska... beige och ljust.
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Stora rummet som sovrum. Vi hade garderober i gästrummet i förra huset - grymt opraktiskt!
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Nu börjar vi komma någonstans...
Hallen blir med största sannorlikhet målad i en färg som heter Smörkola, den är varm och skön och kommer att passa väldigt bra till våra vita och silvriga halldetaljer.

Tapeten i lilla sovrummet heter så mycket som... Decorama 4948, katalogen är för 08-09. Den är vit, med ett mönster som är vitt. Eller silver. Eller bara blankt. Det är lite svårt att avgöra.
dsc_0012_web_26308763.jpg


Vardagsrummet vet vi inte så mycket om än.
En grön fondvägg hade nog suttit fint.
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Idag valde vi fondvägg.
Den är helt underbar :love:
På min dator ser den gul ut, den ska vara grön. Gladgrön :D

1.gif

(midbec, saturnus)
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Snygg tapet!

Håll ångan uppe, lätt att tappa tempo mot slutet när man renoverar.
(Iaf för aaricia :D )
 
Sv: Inredningshjälp och färgfrågor

Äääh, jag har ordnat det bra:
Vi väljer och beställer, andra sätter upp det till en mycket låg månadskostnad. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 568
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus och det ska bytas tapeter i alla rum men jag hittar inte en enda som är snygg, eller så är jag för kräsen...
2
Svar
20
· Visningar
4 946
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp