Inredningshjälp!

lady_vip

Trådstartare
Vi har köpt en lägenhet, jag och min PV och behöver lite råd och tips!

Lägenheten ligger högst upp, en två, med snedväggar och relativt få fönster. Väldigt mysigt tycker vi, men mycket behöver målas/fixas.

Köket är helt nyrenoverat och väldigt fint, så det är redan klart. Badrummet ska vi göra vid nästa år, så det får vara som det är.
Hallen, vardagsrummet och sovrummet är de rummen som vi ska fixa lite med och behöver tips för!

Sorummet:
Ganska stort med 2 fasta garderober och en klädkammare/förråd.
Tänkte att jag ville måla i gråa nyanser och har rosa/lila som kontrastfärg där, tror det kommer bli väldigt fint, har sett många bra exempel på det:d
MEN, vilken färg på träet? Dvs sängram, ev. byråar, skrivbord (ett gammalt fint bort jag har hittat från mormor och morfar) osv...? Vi är inne på typ ek eller rödare typ valnöt.

Vardagsrummet:
Finns ett jättefönster, men jag är ändå rädd för att det ska bli FÖR mörkt, även om jag gillar mörkt. Soffan är brun (2,5 + schäslong) och jag har precis fyndat en matgrupp som är mörkt betsad.
Dels funderar vi på färgval på väggarna, lutar nu åt det säkra valet, dvs vitt. Men vi vill ha en fondvägg bakom soffan, vilken färg?
Vilken färg på träet? Matgruppen vet i tusan hur vi vill göra, slipa bort och olja (det är ek), behålla det mörka, eller göra den vit...?
Resten av träet (soffbord, tv-möbel osv) får ju följa matgruppens färg tycker jag.
Idén från början var att måla gruppen vit, ha brun soffa och lite till och sedan köra äppelgrönt (inte mintgrönt) som kontrastfärg eftersom jag tycker det är väldigt fräscht...

Hallen:
Lååång, sträcker sig ända in till vardagsrummet och ska målas... PV tycker vitt, men jag vet inte eftersom hundarna ska vara mycket där, vitt blir schaskigt snabbt... Där är ju inte fönster så belysning är nog a och o där... Har tänkt mig att ha dels hallförvaring där, nån pall och ha just hundkorgarna där. De kommer även att vara där när vi inte är hemma.
Vilken färg?

Kom igen, tipsa!!!
 
Sv: Inredningshjälp!

I sovrummet tycker jag det låter konstigt med röd valnöt till rosa o lila... Ek blir nog snyggast. Svårt att se det framför sig när man inte är där...

Vardagsrummet låter bra med vitt till väggarna... Istället för fondvägg- varför inte sätta upp tyg på ramar eller tapetsera några hyllplan som du ställer på höjden bakom... Mkt snyggare tycker jag. Förstår du hur jag menar?
Väldigt enkelt att byta ut efter säsong och mode...
Bordet blir svårt... Nu blir det ju modernt mer mörkbetsat- samtidigt låter det snyggt med vitt... Äppelgrönt tycker jag passar bra till båda färgerna så det kan ju vara med ändå...
Hallen låter som det svåraste kapitlet... Just hundar är ju inte jättekul då... Antagligen blir det liggmärken då de oftast trycker sig mot väggarna också. Hur har du det med korgarna? Räddar de väggarna? Hur stora hundar har du?
Jag hade nog tittat lite på ljusgrå tapet. Gärna en tvättbar vinyltapet istället för papper... Tål mkt mer smuts och är enkel att tapetsera med. Blir inte lika lätt väck o så.
 
Sv: Inredningshjälp!

Jag är mest inne på ek i sovrummet jag med, alt. riktigt svartbrunt (tänk dig typ IKEAs Malms mörkaste). Ska väl tillägga att det lila blir nog plommon, inte skriklila, utan en skön lila.

Tack för tipset med hyllan med tapet, smart! PV kom med idén SVART, men jag tror det blir alldeles för murrigt och mörkt. Hittade dock en skithäftig brun med metallic-skimmer idag och kom att tänka på att den borde finnas i vitt ju, då kunde man typ bara lagt in antingen en högblank där eller nån med metallic just för att få lite effekt, vad tror ni om det?

Hallen ja... Jag har stora hundar, weimaraner, varav en är väldigt kliig, skakig osv, så dräglet flyger :angel: Annars är de väldigt renliga och aldrig smutsiga och så. Ljusgrått alt. "latte" (hatar den färgen egentligen, men börjar fatta varför den är så poppis) har jag också funderat på, det syns inte lika mycket, men är ändå ljust.
 
Sv: Inredningshjälp!

Jag tycker personligen både att ek och valnöt är fult och omodernt :angel: jag hade satsat på vitt och svart på möbler, speciellt vitt är tidlöst! Sen kan man sätta färg med olika accentfärger! Som fondtapet hade jag valt något diskret eller rättare sagt tidlöst, inte för modernt och "just nu" för det lessnar man på om 6 månader....
 
Sv: Inredningshjälp!

Ja, vitt är så fint :love: Jag vill så gärna göra matgruppen vit, får nog bli det:D

En annan sak vi behöver tips på är LITET köksbord, för 2 personer bara, absolut max 70 cm brett...
 
Sv: Inredningshjälp!

Fina, det första passar nog bäst in isf.

Halvmånebord hade varit det bästa, tillverkas det fortfarande eller är det bara att auktionsshoppa det?
 
Sv: Inredningshjälp!

Jag tänkte på hallen som ni ska måla. Där kan man måla en mörkare färg nedåt mot golvet, ungefär i höjd som en bröstpanel brukar gå. Det finns rollar som har något pålindat som gör att det blir struktur i färgen, svampat eller liksom målat med trasa.

Måla först hela väggen som en grund, mät upp hur högt den andra färgen ska nå (så lång upp som hundarna når :)) och rolla på den andra färgen när grunden torkat. Då kommer samma färg fram under som över bröstlisten men med en annan nyans flammrollat på. För att göra det riktigt snyggt gör man en avgränsad rand precis mellan färgerna. Tror att det blir snyggast om färgerna går ton i ton, som vit och det andra i någon varm ljusare brun ton eller i grått.
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 405
Senast: cherie
·
Hemmet Gah. Jag funderar på hur jag skall göra om här hemma, framför allt i vardagsrummet. För tillfället är väggarna ganska ljust gula och...
Svar
7
· Visningar
1 867
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp