Inredningsideér för mitt hem

Kan något sånt här funka till sopsortering? Jag har 2 st 60 liters, en för kartong och en för plast. Ska köpa den mindre också tror jag för glad och metall, just nu slänger jag det i en av dom stora och sorterar när jag är och kastar. Eftersom du staplar dom på varandra blir det inte lika mycket yta som försvinner :)
https://m2.ikea.com/se/sv/p/sortera-avfallskaerl-med-lock-vit-10255897/
Kanske kan vara något :). Jag ska ta och mäta för att se hur de passar.
 
Kanske kan vara något :). Jag ska ta och mäta för att se hur de passar.
Attans. Jag har mätt under diskbänken och resultat var deprimerande. Det är bara 43 cm upp till avloppsröret och på bredden är det 56 cm längs bak, lite längre fram är det 64 cm bredd. Det innebär att jag inte kan stapla två lådor på varandra och inte heller ställa två lådor i bredd :down:. Alternativet är ju att ställa dem i hörnet mot vedspisen. Men särskilt snygga är de tyvärr inte. Det är å andra sidan inte kassarna heller som står där nu. Hur jag än vänder mig har jag ändan bak tydligen.
 
Attans. Jag har mätt under diskbänken och resultat var deprimerande. Det är bara 43 cm upp till avloppsröret och på bredden är det 56 cm längs bak, lite längre fram är det 64 cm bredd. Det innebär att jag inte kan stapla två lådor på varandra och inte heller ställa två lådor i bredd :down:. Alternativet är ju att ställa dem i hörnet mot vedspisen. Men särskilt snygga är de tyvärr inte. Det är å andra sidan inte kassarna heller som står där nu. Hur jag än vänder mig har jag ändan bak tydligen.
Jag hade nog då valt backarna ändå mot kassarna. Det blir lite mer "stängt" och inte så rörigt tycker jag :) Nu när jag flyttar kommer jag inte få plats med dom i köket (nu står dom i ett hörn bakom köksbordet) så då kommer jag ha dom i walk-in garderoben i hallen. Kanske du har något annat alternativ till plats om du inte vill ha dom i köket? Även om det såklart är smidigast att ha dom nära till hands.
 
Jag hade nog då valt backarna ändå mot kassarna. Det blir lite mer "stängt" och inte så rörigt tycker jag :) Nu när jag flyttar kommer jag inte få plats med dom i köket (nu står dom i ett hörn bakom köksbordet) så då kommer jag ha dom i walk-in garderoben i hallen. Kanske du har något annat alternativ till plats om du inte vill ha dom i köket? Även om det såklart är smidigast att ha dom nära till hands.
Där sa du nåt. Jag har ett högskåp bredvid kylskåpet. Den går säkert att möblera om i.

Jag skulle nog behöva inventera innehållet i de flesta skåpen och en del saker behöver inte ens bo i köket. Blomkrukorna t.ex. Jag har bara inte kommit på någon bättre plats för dessa.
 
Där sa du nåt. Jag har ett högskåp bredvid kylskåpet. Den går säkert att möblera om i.

Jag skulle nog behöva inventera innehållet i de flesta skåpen och en del saker behöver inte ens bo i köket. Blomkrukorna t.ex. Jag har bara inte kommit på någon bättre plats för dessa.
Blomkrukor passar väl kanske i något uthus/friggebod/källare/matkällare (om du har sånt). :)
 
Jag hade ställt ett litet köksbord mot halvväggen och bara haft en stol så du sitter och ser ut mot vardagsrumsfönstret. Skulle gå att äta där utan att det behöver kännas så mycket "i köket" att du inte trivs, tänker jag.
Annars ställt en blombänk med rejält lysrör över som gav både trivsel och ljus till rummet.

Sen hade jag flyttat hatthyllan till där soffan står i köket (den används inte?) Typ vedlår på golvet under och backar med vantar ovanpå.

Gästrummet verkar underutnyttjat. Låt det vara ett prylrum (med möjlighet att ställa upp säng vid behov). Inte borde-inte-vara-det.
Ett par sektioner bokhylla/lagerhylla. Ett gäng lådor/backar av olika slag i dem för diverse pryttlar. Och ett trevligt tyg som hänger framför alltihopa.
 
För ved. Fyll en IKEA-kasse (de har perfekta mått för att bära ved i och blir mycket i en vända, men inte tyngre än man kan bära) tippa ut utan att behöva stapla. Lätt att plocka de bitar man vill ha för tillfället och rätt storlekar för att fylla max i liten eldstadslucka. Töm på snafs som samlas i botten då och då, men utanför blir det knappt något som behöver städas.
 
Behöver du sortera så många sorter i återvinningen?
Jag har en IKEA-kasse (den igen:)) till det mesta som jag sedan delar på när jag plockar i containrarna. Bara bökigt att transportera många kollin + platskrävande hemma. (Då jag bodde i lägenhet var det en papperskasse från mataffären, oftare tömning, men samma koncept)
Mjukplast pulas ner i en brödpåse e.dyl. som ligger i kassen så är det samlat och kompakt.
Proppar, glödlampor, batterier etc. som dels blir lite och sällan dels ska till ÅVC har liten låda i mer avlägsen skrubb.
 
Blomkrukor passar väl kanske i något uthus/friggebod/källare/matkällare (om du har sånt). :)
Jag skulle kunna ha dem i ladan. Samtidigt känns det bekvämt att ha dem nära till hands när jag fått ett ryck och köpt en växt så jag kan prova vilken kruka som passar, utan att behöva hämta alla eller bära ut den nya växten, kanske mitt i vintern. Hm, någon av kattvindarna kanske kan komma till pass. Jag måste nog möblera om i dem också.

Jag hade ställt ett litet köksbord mot halvväggen och bara haft en stol så du sitter och ser ut mot vardagsrumsfönstret. Skulle gå att äta där utan att det behöver kännas så mycket "i köket" att du inte trivs, tänker jag.
Annars ställt en blombänk med rejält lysrör över som gav både trivsel och ljus till rummet.

Sen hade jag flyttat hatthyllan till där soffan står i köket (den används inte?) Typ vedlår på golvet under och backar med vantar ovanpå.

Gästrummet verkar underutnyttjat. Låt det vara ett prylrum (med möjlighet att ställa upp säng vid behov). Inte borde-inte-vara-det.
Ett par sektioner bokhylla/lagerhylla. Ett gäng lådor/backar av olika slag i dem för diverse pryttlar. Och ett trevligt tyg som hänger framför alltihopa.
Hatthyllan ska jag göra mig av med. I stället blir det en annan grej på den väggen där de vita kassarna hänger, både för att hänga jackor och ha en hylla över för lite annat.

En sak jag tänker på angående matbord är att jag gärna vill ha det möblerat så att jag kan få plats med andra vid matbordet. Det blir lättare att bjuda hem folk då om alla får plats. Just nu är jag ju ganska nöjd med det stora bordet jag har, den fina duken som ligger på och lampan ovanför. Sen kommer det in ljus utifrån så det hela ger ett fint intryck. Haken med det hela är ju att det inte lämnar någon plats för en soffa, så ur den synvinkeln är det inte bra. Skulle jag sitta ensam vid ett litet bord vid halvväggen skulle jag nog mest känna att jag bara utfodrar mig själv där. Jag har ändå problem med matlusten så om jag äter i fin miljö känns det bättre.

Ja, gästrummet är knappt nyttjat alls. Jag har haft lite funderingar på att göra det till hobbyrum. Men det passar ju att förvara saker där också.

Behöver du sortera så många sorter i återvinningen?
Jag har en IKEA-kasse (den igen:)) till det mesta som jag sedan delar på när jag plockar i containrarna. Bara bökigt att transportera många kollin + platskrävande hemma. (Då jag bodde i lägenhet var det en papperskasse från mataffären, oftare tömning, men samma koncept)
Mjukplast pulas ner i en brödpåse e.dyl. som ligger i kassen så är det samlat och kompakt.
Proppar, glödlampor, batterier etc. som dels blir lite och sällan dels ska till ÅVC har liten låda i mer avlägsen skrubb.
Jag uppskattar att slippa sortera vid containrarna. Det blir så jobbigt och bökigt om man ska stå där och sortera. Nu när allt sorteras direkt när sopan uppstår så går det lätt och snabbt att lämna dessa vid återvinningen. För mig är det värt att ha fler sorteringsfraktioner hemma. Idén att ha sorteringen i högskåpet som @Trott hjälpte mig att kläcka tror jag blir bra.
 
Kom på en sak. I högskåpet har jag en trave tallrikar. Egentligen vore det mer normalt att ha dem i något av de andra överskåpen men de får helt enkelt inte plats. Skåpen är för grunda och tallrikarna för stora. Jag får gnugga mina små grå för att komma på var jag ska ha tallrikarna i stället.
 
Kom på en sak. I högskåpet har jag en trave tallrikar. Egentligen vore det mer normalt att ha dem i något av de andra överskåpen men de får helt enkelt inte plats. Skåpen är för grunda och tallrikarna för stora. Jag får gnugga mina små grå för att komma på var jag ska ha tallrikarna i stället.
Något av underskåpen, de är ju djupare?
 
Spackel hör inte riktigt hemma i gamla hus och så känns det lite fuskigt. Jag diskuterar med mig själv om jag ska kompromissa.

Mina lister/foder har andra mått och annan profil än de som finns i butik.
Man kan beställa lister på brädgården och få samma som du har nu.

Hur menar du att spackel inte hör hemma i gamla hus? Gör Micro och nya elledningar det då? Man måste kompromissa då och då.
 
Hur har det gått @Magiana ?
Det är mycket som konkurrerar om min uppmärksamhet, men jag hittade två finfina lådor i ladan som jag tog in för att ha till vedförvaringen.

20180504_203713.jpg


Kökssoffan flyttade jag ut till verandan. Där fungerar den fint till förvaring av trädgårdsverktyg och så kan jag sitta där och lukta på blommor. Det gjorde jag igår.

Jag har också köpt billiga vita lådor till varulagret. Där tog jag mig friheten att betala med företagskortet för inte tusan kan varulagret se ut som hej-kom-å-hjälp-mig.

Jag har också fått tag i en gardinstång som jag ska göra en klädhängare av. Den kostade 5 kronor. Om kedjan jag har hemma inte räcker till bygget måste jag komplettera, men annars finns allt. Det är lite svårt att förklara hur jag tänkt bygga men får visa sen. Lösningen är i alla fall simpel och borde gå snabbt att ordna.

Sen har jag köpt en ny krukväxt, en monstera. Den var modell större och jag hade lyckligtvis en passande ytterkruka till den hemma.

Så det är väl så långt jag har kommit.
 
Plötsligt händer det :D

20180510_184515.jpg

Hyllorna är ett par fönsterbänkar som jag gjorde för en himmelens massa år sedan.

Just ja, sopsorteringen har flyttat in ett högskåpet i köket och så har jag fått hyfsad ordning i städskrubben. Glömde säga det förut.

Jag tänkte kolla in lite färgkartor i morgon också, så jag kanske kan komma till beslut om vilken färg jag ska måla i hallen.
 
Senast ändrad:
Jag har kollat på lite färgkartor. Vadå beslutsångest? :crazy:

20180512_104247.jpg

Av detta urval är det i alla fall brunt, grått och grönt som är aktuella som alternativ.

Jag tror inte jag kommer till beslut i brådrasket. Kanske måste jag börja med att välja tapet till hallen på övervåningen som är grisrosa och vars väggar möter panelen i trappen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp