Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver tips!

Vi har en helt nybyggd tvättstuga men har knappt inrett den till hälften. I en "alkov" finns alla tråkgrejer - panna, vattentank och en massa rör. Jag vill sätta för nånting så att man inte ser det. Är ett draperi enklast om man ser till tillgänglighet? Om något strular ser jag framför mig att man vill kunna dra ut pannan, komma åt alla rören osv osv. Har också funderat på skjutdörrar men det kanske inte är så smart?

Sen undrar jag om någon har sån där städskåpsinredning som man kan dra ut ur en vanlig garderob? Är det värt det eller är det smidigare att bara kasta in dammsugaren på ett hyllplan utan att behöva dra ut en ställning hänga upp allt prydligt?

Det är såna här egentligen enkla funderingar som får mig att skjuta upp all form av inredning :angel:
 
Funderade också på det. Dock har jag ytterligare 3 fönster nära. Just nu har jag samma på alla 4.

Lägger in bild. Här sitter jag i soffan med 2 likadana fönster och där kan jag inte ha längder pga av soffan.

Visa bifogad fil 37724
Det ena utesluter inte det andra tycker jag! Man måste inte ha samma sorts gardiner i alla fönster, dvs man kan ha korta (eh har glömt vad de kallas) som du har vid soffan och samtidigt ha längder vid matplatsen.

Eller ha vitt tyg, det gör mycket för ljuset tycker jag.
 
Behöver tips!

Vi har en helt nybyggd tvättstuga men har knappt inrett den till hälften. I en "alkov" finns alla tråkgrejer - panna, vattentank och en massa rör. Jag vill sätta för nånting så att man inte ser det. Är ett draperi enklast om man ser till tillgänglighet? Om något strular ser jag framför mig att man vill kunna dra ut pannan, komma åt alla rören osv osv. Har också funderat på skjutdörrar men det kanske inte är så smart?

Sen undrar jag om någon har sån där städskåpsinredning som man kan dra ut ur en vanlig garderob? Är det värt det eller är det smidigare att bara kasta in dammsugaren på ett hyllplan utan att behöva dra ut en ställning hänga upp allt prydligt?

Det är såna här egentligen enkla funderingar som får mig att skjuta upp all form av inredning :angel:
Jag tror att jag skulle välja något tyg att dra för som du säger, och då kan man ju välja fritt dessutom :love: Men främst för att det låter lättast då att kunna ta ned den om man upptäcker att det behövs.
 
Behöver tips!

Vi har en helt nybyggd tvättstuga men har knappt inrett den till hälften. I en "alkov" finns alla tråkgrejer - panna, vattentank och en massa rör. Jag vill sätta för nånting så att man inte ser det. Är ett draperi enklast om man ser till tillgänglighet? Om något strular ser jag framför mig att man vill kunna dra ut pannan, komma åt alla rören osv osv. Har också funderat på skjutdörrar men det kanske inte är så smart?

Sen undrar jag om någon har sån där städskåpsinredning som man kan dra ut ur en vanlig garderob? Är det värt det eller är det smidigare att bara kasta in dammsugaren på ett hyllplan utan att behöva dra ut en ställning hänga upp allt prydligt?

Det är såna här egentligen enkla funderingar som får mig att skjuta upp all form av inredning :angel:
Om det inte är jättebrett där du ska hänga draperiet så kan jag varmt rekommendera en duschdraperistång (en sådan man klämmer mellan två sidor). Det blir väldigt stabilt och bra och ser - enligt mig då - helt okej ut också :) .
 
Det ena utesluter inte det andra tycker jag! Man måste inte ha samma sorts gardiner i alla fönster, dvs man kan ha korta (eh har glömt vad de kallas) som du har vid soffan och samtidigt ha längder vid matplatsen.

Eller ha vitt tyg, det gör mycket för ljuset tycker jag.

Har ju helt vita väggar så tror att vita gardiner blir "för mycket" Ljusinsläpp är jag inte orolig för har fönster överallt. Även om vi drar ner mörkläggningsgardinerna vid soffan badar hela huset i ljus. (på gott och ont) :D
 
Har ju helt vita väggar så tror att vita gardiner blir "för mycket" Ljusinsläpp är jag inte orolig för har fönster överallt. Även om vi drar ner mörkläggningsgardinerna vid soffan badar hela huset i ljus. (på gott och ont) :D
Jag hade för mig att du skrev något om ljuset från fönstret vid matbordet men misstolkade nog dig.
 
Jag tror att jag skulle välja något tyg att dra för som du säger, och då kan man ju välja fritt dessutom :love: Men främst för att det låter lättast då att kunna ta ned den om man upptäcker att det behövs.
Om det inte är jättebrett där du ska hänga draperiet så kan jag varmt rekommendera en duschdraperistång (en sådan man klämmer mellan två sidor). Det blir väldigt stabilt och bra och ser - enligt mig då - helt okej ut också :) .

Ja jag tror också det blir finast! Det är ganska brett så det kanske inte finns så breda duschstänger, funderar på gardinstång som hänger från taket. :) Men undrar igen vad som är finast, draperi från golv till tak eller mer som ett duschdraperi, så att överkanten kanske är i höjd med överkanten på fönstren?
 
Ja jag tror också det blir finast! Det är ganska brett så det kanske inte finns så breda duschstänger, funderar på gardinstång som hänger från taket. :) Men undrar igen vad som är finast, draperi från golv till tak eller mer som ett duschdraperi, så att överkanten kanske är i höjd med överkanten på fönstren?
Jag tror att jag skulle välja golv till tak, men jag vet inte hur det ser ut där :D
Det går även att köpa snöre (som är täckt av plast så att det går lätt att dra för och undan), särskilt om man inte har passande väggar på sidorna. Men då får man nog spänna det lite ordentligt så att det inte saggar nedåt för mycket.
Men det finns rejäla duschstänger, jag tror att jag använde en till att täcka för ett litet kök i en hall i ett studentboende. Och det var ju långt mellan vägg och vägg.
 
Sen undrar jag om någon har sån där städskåpsinredning som man kan dra ut ur en vanlig garderob? Är det värt det eller är det smidigare att bara kasta in dammsugaren på ett hyllplan utan att behöva dra ut en ställning hänga upp allt prydligt?
Vi har sån inredning från IKEA
0628143_PE693627_S5.JPG

och jag hatar den över allt annat. Det är på nivån att jag 1. undviker att använda den dammsugaren alternativt 2. dammsuger men låter dammsugaren stå framme tills sambon ställer in den :o :angel:

Så med det sagt så hade jag föredragit en hylla och sen enbart upphängning för sladd plus munstycket (eller vad det heter) som skruvas i väggen av skåpet, typ såhär
0625755_PE692444_S5.JPG

Eller bara såhär
0106196V.jpg

Så dammsugaren går att flytta runt på enklare inne i skåpet och inte måste stå precis under :)
 
@Killaloe Ja det är precis det jag funderat på! Jag har haft en sån slangupphängning i lägenheten och det var väl okej, problemet var väl att man belamrade skåpet med allt annat så att dammsugaren välte ut massor med grejer när man tog ut den. :angel: Men den där ställningen är jag inte odelat positiv till heller... Det jag gillar är att hinken till moppen går in på samma yta.

Jag tror det lutar åt en simpel garderob och något slags fäste till slangen.

På dammsugarämnet drömmer jag om att ha en laddbar dammsugare på ovanvåningen så jag slipper släpa upp den stora i den smala och branta trappan!
 
@Killaloe Ja det är precis det jag funderat på! Jag har haft en sån slangupphängning i lägenheten och det var väl okej, problemet var väl att man belamrade skåpet med allt annat så att dammsugaren välte ut massor med grejer när man tog ut den. :angel: Men den där ställningen är jag inte odelat positiv till heller... Det jag gillar är att hinken till moppen går in på samma yta.

Jag tror det lutar åt en simpel garderob och något slags fäste till slangen.

På dammsugarämnet drömmer jag om att ha en laddbar dammsugare på ovanvåningen så jag slipper släpa upp den stora i den smala och branta trappan!

Jag har löst det med att ha en dammsugare på övervåningen och en på nedervåningen :angel: #jätteslö
 
Jag håller på att göra om barnen rum. Förra veckan var det sonens rum som gick från helt rött till helt vitt. Om någon vecka kommer tapet som ska upp.

Denna veckan är det dotterns rum, idag blev det tapet upp satt. Första gången jag var med och tapetserade, så jag är sjukt nöjd.
Väggen mitt emot blir i en lila/lavendel färg som finns i tapeten :)

Resten av målningen (vägg, lister, fönster, dörr) sker imorgon och under nästa vecka :)
20191019_161554.jpg
 
Jag vill måla min hall!

Det är mönstrad tapet nu.
Kan man bara måla direkt på eller måste man börja riva bort tapet och spackla?
Har nämligen aldrig gjort sånt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
368
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
664
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 190
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
904
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp