Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså uuuuää körde målartvätt på väggen bredvid spisen 🤮 ååh mitt stackars kök, vad det har utstått. Flyttstädat två gånger och jag har städat ”normalt” sen jag flyttade in. Köpte frysmat till middag 🙃
33350783-716C-4B6A-BBC8-627BF2A08D15.jpeg


Rann liksom ända uppifrån taket. Och luktade kyckling 🙃
 
Har fått hem farfar och farmors gamla skåp, de ska dock målas om antagligen med chalk paint. Osäker på vilken färg dock, kan ni hjälpa mig?
 

Bifogade filer

  • 20200524_164427.jpg
    20200524_164427.jpg
    166,1 KB · Visningar: 137
Har fått hem farfar och farmors gamla skåp, de ska dock målas om antagligen med chalk paint. Osäker på vilken färg dock, kan ni hjälpa mig?

Tycker de ser fina ut.
Jag hade använt pärlgrå linoljefärg (Som vi har på pärlsponten i köket eller någon nyans ljusare, om du nu skulle komma ihåg 🙃) , eller linoljefärg ljust grå åt det gröna hållet är fint på gustavianska möbler.
Om man ska vara traditionell då...
 
Är väl "gammal" (mest på insidan) och mossig men för mig är det självklart att gustavianska möbler skall ha neutrala, ljusa färger. Har sett en renovering i ljusgrått som var mycket snygg :up:
Jag tycker färgen den har är snygg, ev. Lite kallare ton. Hur tänker du själv? 🙂
Tycker de ser fina ut.
Jag hade använt pärlgrå linoljefärg (Som vi har på pärlsponten i köket eller någon nyans ljusare, om du nu skulle komma ihåg 🙃) , eller linoljefärg ljust grå åt det gröna hållet är fint på gustavianska möbler.
Om man ska vara traditionell då...

De har tyvärr lite nikotingula fläckar/nyanser här och var när man ser dom på nära håll.
Väggen bakom är grön/blå aktig så tror tyvärr det skär sig lite med en grön nyans på möblerna med annars gillar jag den färgen. Vi var lite inne på mörkgrå typ antracitgrå men kan höra att det är lite fel då :angel:.
Chalk paint var för att slippa alltför mycket förarbete.. Men ja de gör sig kanske bättre med blank färg iaf! Ska ķolla mer på ljusgrå nyanser och eventuellt typ cremefärgad.
 
De har tyvärr lite nikotingula fläckar/nyanser här och var när man ser dom på nära håll.
Väggen bakom är grön/blå aktig så tror tyvärr det skär sig lite med en grön nyans på möblerna med annars gillar jag den färgen. Vi var lite inne på mörkgrå typ antracitgrå men kan höra att det är lite fel då :angel:.
Chalk paint var för att slippa alltför mycket förarbete.. Men ja de gör sig kanske bättre med blank färg iaf! Ska ķolla mer på ljusgrå nyanser och eventuellt typ cremefärgad.
Jag tycker kritfärg är snyggt så jag säger kör på det, täcker bra dessutom. Jag hade föredragit ljusare färg än antracitgrå, men är det de som passar in så go for it. Vill ni inte vara traditionella så go all the way tycker jag.. splasha på med något helt annat, typ blått.
 
Jag har kollat lite på olika hyllor att ha i hallen där man hänger jackor etc. Och skissade något som jag skulle vilja ha :d
Visa bifogad fil 51475
Men man behöver nog vara lite grann av en snickare, har inte sett något sånt som man kan köpa färdig :D Det vore fint dock.
För att få idéer på hur man kan bygga saker skulle jag gå in och kolla på Ana White's hemsida, där finns en hel del olika byggskisser för möbler etc. som du kan kolla på.

Vad är din budget? Jag gör ofta budgetvarianter med med fokus på funktion än form när det gäller hemmabyggen, vilket påverkar hur jag ritar upp och planerar det jag bygger - det blir ofta mycket 2"x4" reglar, obehandlade klädselbrädor, råspont och läkt. Och, eftersom jag fortfarande håller på och lär mig, så blir det inte allt för komplicerade saker ;) Med en större budget kan man ju planera andra material, som MDF skivor eller riktiga brädor tänkta för inomhusbruk i optimala dimensioner.
 
Jag har kollat lite på olika hyllor att ha i hallen där man hänger jackor etc. Och skissade något som jag skulle vilja ha :d
Visa bifogad fil 51475
Men man behöver nog vara lite grann av en snickare, har inte sett något sånt som man kan köpa färdig :D Det vore fint dock.

Vi byggde något liknande i förra huset, var faktiskt lättare än förväntat! Den var dock inte riktigt lika detaljerad som din
7E3FF9D8-9877-4886-BBA1-7F4404C50435.jpeg
 
För att få idéer på hur man kan bygga saker skulle jag gå in och kolla på Ana White's hemsida, där finns en hel del olika byggskisser för möbler etc. som du kan kolla på.

Vad är din budget? Jag gör ofta budgetvarianter med med fokus på funktion än form när det gäller hemmabyggen, vilket påverkar hur jag ritar upp och planerar det jag bygger - det blir ofta mycket 2"x4" reglar, obehandlade klädselbrädor, råspont och läkt. Och, eftersom jag fortfarande håller på och lär mig, så blir det inte allt för komplicerade saker ;) Med en större budget kan man ju planera andra material, som MDF skivor eller riktiga brädor tänkta för inomhusbruk i optimala dimensioner.
Tack för genomtänkt svar, men tyvärr har jag ingen hall för möbeln ännu så det får komma först av allt :laugh::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
671
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 278
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 291
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp