Inresa till USA - Alltså… hur rimligt är det här egentligen?

Bukefalos 30 år!

För att kunna få ett ESTA och resa till USA ska man i praktiken lämna ut sina sociala medier flera år tillbaka i tiden. Inte bara vem man är – utan vad man har skrivit, gillat och kanske tänkt i offentligheten under lång tid.
Från “frihetens land” till ett samhälle där resenärer förväntas blotta sitt digitala liv för att ens få kliva på planet.
Det känns minst sagt… märkligt.
Jag förstår såklart argumentet om säkerhet. Men någonstans måste man också fråga sig var gränsen går mellan rimlig kontroll och ren övervakningsmentalitet.
Att behöva redovisa åratal av sociala medier för en turistresa känns mer som misstänkliggörande än säkerhet.
Frihet handlar inte bara om att få resa in i ett land – utan också om rätten till ett privat liv utan att staten granskar varje inlägg bakåt i tiden.
Vad tycker ni andra? Rimlig säkerhetsåtgärd – eller bara ännu ett steg mot ett samhälle där allt ska kartläggas?
För min egen del blir det inga USA resor innan ofoget är borttaget
Jag hade iofs inte tänkt åka till USA i närtid, men det går ju absolut helt bort nu.

Som androidanvändare måste man ju ha googlekonto...
Ja, det har jag ju förståss.
Där heter jag Erik Andersson, är född 66.07.18, har skapat adressen erik.andersson@gmail.com, har ett långt lösenord som jag aldrig skrev ned.

Förra androiden hette jag (kanske) Anders Svensson. Jag vet inte längre. Bilen påminner mig bara om Erik och hans uppkopplade telefon nuförtiden.

Jag menar inte själva söksidan. Jag menar hela mitt google-konto som jag har allt på. Söksidan är plättlätt att hitta alternativ till. Mitt google-konto däremot är det inte.

Vad är allt man gör med ett google-konto?

Frågan är också hur uppgifterna sparas. Får de tillgång till användarnamn och lösenord så att de kan bevaka en ännu bättre än de redan gör?

Jag skulle aldrig gå på på en sådan sak. Överlag så är jag nu väldigt sugen på att ge upp allt som har med USA att göra. Typ alla grundare för stora tech företag är med i epstein filerna på ett eller annat sätt. Jag kommer inte ge upp windows än, men det är på G. Likaså med FB, instagram osv.

Det som känns svårast är amazon. Så vitt jag vet så finns inget annat ställe med så mycket böcker som där :cry: För att inte tala om Google. Man har allt där ju. Måste leta upp alternativ.

Usa är ju dessutom rätt glada vid att dela med sig sin info till allt annat som dom tycker gynnar dom så ger man den till USA frivilligt så får man nog räkna med att den infon finns överallt sen

Jag passar på att reposta detta informativa inlägg jag gjorde då detta ämne

Där heter jag Erik Andersson, är född 66.07.18, har skapat adressen erik.andersson@gmail.com, har ett långt lösenord som jag aldrig skrev ned.

Förra androiden hette jag (kanske) Anders Svensson. Jag vet inte längre. Bilen påminner mig bara om Erik och hans uppkopplade telefon nuförtiden.

Ja, jag har ett, tror jag, men det kommer bara upp ibland, ngn gång om året att man ska fylla i ngt lösenord för något, minns inte vad.

Jag har absolut ingen tanke på att åka till USA medan Trump är president, jag var där förra gången han var president (första året), redan då kändes det lite halvdant att åka men det går ju inte att jämföra med nu. Skulle inte åka oavsett de nya reglerna, men jag hoppas och tror att detta kan stoppa ännu fler från att åka.

Som androidanvändare måste man ju ha googlekonto...

Mitt google-konto är kopplat till fler sidor än jag kan räkna till. Likaså min telefon, kontakter, listor, lösenord, mail... Så gott som varenda app i telefonen har jag klickat på "logga in med google" någon gång.

Det är sjukt mycket som försvinner om jag inte ska använda Google. Typ hela min dator faktiskt, och telefon.

Jag ska också dit i närtid (i jobb), och jag hoppade bara över den biten i ESTA-ansökan. Vill dom veta så får dom väl fråga vid gränsen, tänker jag:)

USA är helt ointressant som resmål för min del. Jag skulle dessutom vägra åka om min arbetsgivare ville att jag skulle dit. Inte en chans!

Jag har absolut ingen tanke på att åka till USA medan Trump är president, jag var där förra gången han var president (första året), redan då kändes det lite halvdant att åka men det går ju inte att jämföra med nu. Skulle inte åka oavsett de nya reglerna, men jag hoppas och tror att detta kan stoppa ännu fler från att åka.
Jag var också där under hans första period och det var helt sjukt att se hans porträtt hedrat på väggen på flygplatsen. Redan då visste ju världen att han är en äcklig skummis.

Som det ser ut nu kommer vi aldrig åka tillbaka till USA, livsfarligt för mig som transperson. Maken sörjer att hans hemland fallit för fascismen, och tror inte det kommer bli säkert/stabilt igen under vår livstid.

Jag menar inte själva söksidan. Jag menar hela mitt google-konto som jag har allt på. Söksidan är plättlätt att hitta alternativ till. Mitt google-konto däremot är det inte.

Jag har liksom haft mitt gmail-konto sen Google började med mail. Lyx med en mailadress på sex bokstäver.

I övrigt har jag helt slutat köpa modellhästar som var det sätt jag stöttade USA på. De var iofs ofta tillverkade i Kina dock.

Jag hade blivit utslängd innan jag ens försökt komma in. Inte för att något i denna värld skulle få mig att åka till ett land som gladeligen skjuter sina medborgare på öppen gata och gör vad kan kan för att gå tillbaka till 1800-talet vad gäller kvinnor och rasism.

Jag använder Proton för mail och kalender osv.
Har lösenordshanterare för att hålla koll på alla inlogg, skulle aldrig lämna den informationen åt google.

Det går ju inte att komma undan att ha ett konto på antingen google eller apple om man vill ha en smartphone idag, men man behöver absolut inte ge dem all sin information gratis bara för det.

Jag tycker det är totalt orimligt och tänker undvika USA tills de sansat sig, hur lång tid det nu tar... Tyvärr har vi projekt som jobbar mot USA så jag har kollegor som behöver åka dit, men jag slipper tackolov.

För att kunna få ett ESTA och resa till USA ska man i praktiken lämna ut sina sociala medier flera år tillbaka i tiden. Inte bara vem man är – utan vad man har skrivit, gillat och kanske tänkt i offentligheten under lång tid.
Från “frihetens land” till ett samhälle där resenärer förväntas blotta sitt digitala liv för att ens få kliva på planet.
Det känns minst sagt… märkligt.
Jag förstår såklart argumentet om säkerhet. Men någonstans måste man också fråga sig var gränsen går mellan rimlig kontroll och ren övervakningsmentalitet.
Att behöva redovisa åratal av sociala medier för en turistresa känns mer som misstänkliggörande än säkerhet.
Frihet handlar inte bara om att få resa in i ett land – utan också om rätten till ett privat liv utan att staten granskar varje inlägg bakåt i tiden.
Vad tycker ni andra? Rimlig säkerhetsåtgärd – eller bara ännu ett steg mot ett samhälle där allt ska kartläggas?
För min egen del blir det inga USA resor innan ofoget är borttaget
Men är det på riktigt ens en fråga om det är rimligt? Självklart är det så långt ifrån rimligt det är möjligt. Dom är vansinniga på alla sätt och vis där borta just nu och det är bästa är att hålla sig därifrån.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka