Inresa till USA - Alltså… hur rimligt är det här egentligen?

Bukefalos 30 år!

Självklart helt orimligt. Det hindrar mig dock inte för att resa dit men det är mest för att jag redan vägrar sen innan. Jag känner liksom inte för att turista på Guantanamo eller nån sån skit :grin:

Det är jävligt synd dock. Jag har alltid velat bila genom USA personligen, och sambons pappa bor där borta. Han är inte helt kry längre och risken är att vi aldrig kommer träffa honom igen.

Orimligt så klart.

Turistflödet från Sverige till USA hade redan gått ned med 20 procent, och nu lär det bli ett hack till.

USA hade för övrigt brister redan innan agent orange kom till makten, men nu har de abdikerat det allra mesta av vad som tidigare var hyfsat förankrade amerikanska kärnvärden. Ibland pratar man om ett sluttande plan, men det här är mer som svart backe.
Jag känner en researrangör som ställde in resa till USA, intresset var stendött...

Jag tycker det är helt orimligt! Är även så frustrerad över alla "men jag har inget att dölja"-kommentarer.. Liksom tänk ett varv till. Varför vill de ha det? Vad ska de med all data till? Varför ska de övervaka vad du gillat och skrivit? Båda företeelserna är obehagliga.

Jag känner en researrangör som ställde in resa till USA, intresset var stendött...
Min bror som bestämt tänker genomföra sin resa i Mars ser tydlig ti realtid hur priserna sjunker. Hotellet de bokat i Vegas är mycket billigare idag än för bara några veckor sedan (och det var snorbilligt från början, en lyxsvit), så han tänker avboka och boka igen. Jag kan förstå att det inte bär sig.

Det är orimligt och jag har inga planer på att åka dit under nuvarande styre.
Skulle jag ändå bli tvungen att åka dit (t.ex pga arbete) skulle jag se till att lämna min telefon hemma. Det har ju förekommit att folk inte blivit insläppta efter att telefonerna kontrollerats.

EU-kommissionen har redan i nästan ett år förbjudit sin personal att ta med sig tjänstedatorer och -telefoner på resor till USA (alltså även arbetsresor) och det säger en hel del. Åtgärder som tidigare varit förbehållna länder som t.ex Kina.

Jag vet inte hur mycket av detta som är skrämseltaktik och hur många som verkligen stoppats vid inresan sedan deras sociala media signalerat nåt? Jag har varit till USA sedan det här drogs igång och märkte ingen skillnad alls i hur petiga de var vid passkontrollen. Bara det gamla vanliga, de såg mest trötta och blasé ut….

Jag vet inte hur mycket av detta som är skrämseltaktik och hur många som verkligen stoppats vid inresan sedan deras sociala media signalerat nåt? Jag har varit till USA sedan det här drogs igång och märkte ingen skillnad alls i hur petiga de var vid passkontrollen. Bara det gamla vanliga, de såg mest trötta och blasé ut….
Fast det skrämmande är väl just att det verkar vara så otroligt "på måfå" och slumpmässigt. Någon har en dålig dag och vips ska du deporteras för ett meme eller sätts i häkte. Det är tre norrmän, femton australienare... två skottar, någon spanjor (helt påhittade siffror)... det finns ingen rim och reson alls och oftast får varken offer eller familj någon info om hur, var eller varför utan det verkar vara helt godtyckligt precis som lagen generellt därborta just nu.
För de andra tiotusentals eller så hyfsat vita inresande är det som du beskriver kan jag tänka mig.

På mitt jobb, statligt, avråds vi från att åka till USA, efter att det har varit hyfsat vanligt att åka dit för tex konferenser. Så jag antar att det ligger något i det.

Fast det skrämmande är väl just att det verkar vara så otroligt "på måfå" och slumpmässigt. Någon har en dålig dag och vips ska du deporteras för ett meme eller sätts i häkte. Det är tre norrmän, femton australienare... två skottar, någon spanjor (helt påhittade siffror)... det finns ingen rim och reson alls och oftast får varken offer eller familj någon info om hur, var eller varför utan det verkar vara helt godtyckligt precis som lagen generellt därborta just nu.
För de andra tiotusentals eller så hyfsat vita inresande är det som du beskriver kan jag tänka mig.
2010-ish åkte jag med en kollega till New York och redan då var det (efter 2001) strikt och kämpigt. Min kollega hade en helt annan bild än mig av hur jobbigt det var. Visst, vi båda fick bara en kort stund. Men var man svart/mörk och bar något spår av muslimsk art så blev man hindrad och fick orimliga frågor. Mannen som stod bredvid mig vid intervjubordet fick inte åka med utan skulle få väskorna ut igen. Jag vet ju inte om det i sig var rimligt eller inte - men den tydliga rasprofileringen var extremt otäck. Min kollega noterade den knappt när vi pratade om det i efterhand.

Då var det ändå ett system som man åtminstone försökte göra sken av skulle vara rättvist, nu när man åker nerför den sluttande svarta backen så är det inte en ambition längre.

Om man ska raljera kanske godtycket nu är mer rättvist, för nu uppmärksammas det bredare. Tidigare var godtycket till för speciella grupper.

2010-ish åkte jag med en kollega till New York och redan då var det (efter 2001) strikt och kämpigt. Min kollega hade en helt annan bild än mig av hur jobbigt det var. Visst, vi båda fick bara en kort stund. Men var man svart/mörk och bar något spår av muslimsk art så blev man hindrad och fick orimliga frågor. Mannen som stod bredvid mig vid intervjubordet fick inte åka med utan skulle få väskorna ut igen. Jag vet ju inte om det i sig var rimligt eller inte - men den tydliga rasprofileringen var extremt otäck. Min kollega noterade den knappt när vi pratade om det i efterhand.

Då var det ändå ett system som man åtminstone försökte göra sken av skulle vara rättvist, nu när man åker nerför den sluttande svarta backen så är det inte en ambition längre.

Om man ska raljera kanske godtycket nu är mer rättvist, för nu uppmärksammas det bredare. Tidigare var godtycket till för speciella grupper.

Fast jag har en sån "rolig" tullgrej när jag flög till USA skulle tro 2016-2017 ish.

Jag åkte varje år, är i USA 3-4 veckor, bor hos samma familj, och i stort sett alltid sept/okt. Så när jag står i kön in står jag i "ESTA returning visitors" dvs inte en första gångs ESTA. Då hamnar man "typ" i samma kö som USA medborgare. Så i "båset" brevid står två klockrent vita "maga"medborgare (om jag nu ska "beskriva dem" på nåt sätt) och de fick 3e gradens utfrågning. När jag kommer fram till min "tullgubbe" : han tittar på mej, tittar på passet, scannar passet, kollar i datorn, bläddrar lite i passet, ser mina stämplar som stämmer med datorns registreringar. Frågar "time for the yearly visit ?" Varvid jag svarar "jepp as usual" typ och så nån mer "smalltalk" men jag kommer då ifrån min tullning INNAN de helamerikanska nissarna.

Så att det BARA är rasistiskt med hur de utfrågar är felaktigt. MEN med det sagt så är det ju även så att de FLESTA med slöja vid alla tullställen hamnar i "utfrågningsrum"... Men med USAs inställning till muslimer efter 9/11 så ser jag det som nåt muslimer borde vara införstådda i...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka