INSÄNDARE: Varna oss ryttare för pågående vägarbeten

Vad var det för person på kommunen eller Svevia som tyckte att det var en bra idé att sladda och lägga på nytt grus på Gamla Gånsviksvägen klockan 19 en fin majkväll när många är ute och rider eller tar sig till och från ridskolan?

Jag menar inte just för att det är en ridskola där. Utanför att det är en verksamhet där. Sen får ju verksamheten själv vidta de åtgärder (om några) de anser lämpliga. D.v.s. verksamheten får anpassa sig efter vägarbetet. Men då måste verksamheten ges en chans att göra det också.
Vet vi att ridskolan inte visste om vägarbetet? Kan ju vara så att det är ridskolan som inte informerat vidare till sina medlemmar.

Jag blir mest förvånad över att hen tycker att vägen borde stängts av! Då hade det varit skäl att klaga kan jag tycka men inte om den var öppen. Att möta lastbilar, skördetröskor, väghyvlar, grävskopor och andra stora fordon är inget konstigt på landet.

För några år sedan gjordes vägen om här. I två dagar, mellan 6-19 körde de med diverse fordon, bland annat med vägbulten fram och tillbaka och det var så porslinet skrällde i skåpen och det lät som ett kraftigt åskoväder i ljudvolym. Jag var just då bara så tacksam för att min gamla hund slapp uppleva det. Han hade varit helt förtvivlad, rädd för åska som han var. Jag är ljudkänslig så jag led verkligen av det men klaga? Nä...

När vägen grävdes av pga fiber och vattendragning informerades det inte heller. Min då unghäst tyckte att det blev väl spännande att gå förbi det stora maskinerna som hade grävt ett djupt dike i vägen där han någon halvtimme tidigare hade gått och det var bara ca 75 cm mellan djupt dike och maskinerna men det gick bra det med. Då ser jag det som bra mycket värre när lastbilar blockerar hela vägen och ingen vet när de har tänkt flytta på sig eller om det är bättre att vända och köra åt andra hållet, en omväg på drygt en mil.

Vet vi att ridskolan inte visste om vägarbetet? Kan ju vara så att det är ridskolan som inte informerat vidare till sina medlemmar.

Så kan det också vara. Eller så har de informerat men just den här personen har missat det. I så fall är det ju sig själv personen ska vara irriterad på.

Får mig osökt att tänka på när man stöter på diverse olika skogsmaskiner, lastbilar håller sig åtminstone på vägen (oftast).
Den här bilden stötte jag och tant på en skotare som höll på att hämta träd, vi fick ingen ögonkontakt med föraren så vågade inte passera. Min häst hade kunnat gå förbi hon var väldigt trafiksäker (enda hon inte gillade var människor som gick eller cyklade i skogen, de va konstigt :p ). Jag valde att vända och rida tillbaka samma väg vi kom, det var säkrare.

Jag tycker själv det är bra att ha en trafiksäker häst, man vet aldrig vad man stöter på ute i skogen eller på vägarna. Är hästen då trafiksäker har man ett lite bättre utgångsläge. Den dagen jag skaffar häst igen kommer jag träna den tills den är säker i trafiken precis som jag tränade min tant.

skogsmaskin.webp

Får mig osökt att tänka på när man stöter på diverse olika skogsmaskiner, lastbilar håller sig åtminstone på vägen (oftast).
Den här bilden stötte jag och tant på en skotare som höll på att hämta träd, vi fick ingen ögonkontakt med föraren så vågade inte passera. Min häst hade kunnat gå förbi hon var väldigt trafiksäker (enda hon inte gillade var människor som gick eller cyklade i skogen, de va konstigt :p ). Jag valde att vända och rida tillbaka samma väg vi kom, det var säkrare.

Jag tycker själv det är bra att ha en trafiksäker häst, man vet aldrig vad man stöter på ute i skogen eller på vägarna. Är hästen då trafiksäker har man ett lite bättre utgångsläge. Den dagen jag skaffar häst igen kommer jag träna den tills den är säker i trafiken precis som jag tränade min tant.

Visa bifogad fil 70661
Håller med!
På grusvägen här möter man ibland tröskor och traktorer som är lite bredare än grusvägen....
Aldrig att de säger till om de ska sladda och fylla på grus, och då är det ändå en samfällighet 😇.
Bara hitta ett sätt att komma av vägen när man möter dem.. Lyckligtvis hör man de stora på lite håll och folk kör vettigt...

Kan ryttare sluta tro att världen kretsar kring dem? det är såna här insändare som gör att folk tycker att ryttare inte ska vara på vägen...

Hur klarar hennes häst av att möta traktorer, skördetröskor, skogsmaskiner, mm? eller ska sånt inte heller finnas där hon rider enligt henne?

Antingen vänder man och rider en annan väg, eller så ser man det som ett tillfälle att träna hästen. Vägarbetare kan inte anpassa sig efter ryttare.
Och vägarbete sker oftast mitt på dag eller senare på kvällen för att inte störa trafiken under tiden folk ska till/från jobbet.

Det låter som det är en vanlig, regelbundet återkommande hyvling de har gjort av en liten grusväg.
Det är väl aldrig någon som informerar i förväg om var man ska köra väghyvel. Man kommer bara ikapp dem och får krypa bakom tills det passar att de kan släppa förbi en. Lika som med plogbilen på vintern.

Vad är alternativet liksom, ska man låta bli att hyvla vägen bara för att den går utanför en ridskola så hade det istället kommit en insändare om att den var dåligt skött för att den var gropig...

Visa bifogad fil 70661

Ja, det är inte alltid lätt att få kontakt med dem när de kör. Även med en trafiksäker häst vill iaf inte jag passera ett stort fordon utan att föraren vet att jag är där. Som tur är litar jag på hästen jag rider. Hon är trafiksäker och lugn i såna situationer. Så jag har inga problem att möta stora fordon. Men det är ju skönt att kunna komma ur vägen ändå och låta dem passera på lite avstånd.

Jag undrar om skribenten skrev i affekt efter att ha blivit ordentligt skrämd under ridturen? Jag tycker inte heller att reaktionen känns riktigt rimlig. Varningsskyltar vore förstås bra men man får nog räkna med att möta diverse fordon när man är ute på vägen. Jag tycker också att det är obehagligt att möta stora fordon när jag rider men väghållningsfordon kör åtminstone sällan fort.

Vägen ifråga brukar skrapas emellanåt då den blir så full med hål av någon anledning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 162
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 548
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 124
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka