Bukefalos 28 år!

insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

kl
Har två -10or. Ena flickan född här och den andra flyttade hit när hon var ett år. De har båda vuxit upp med mkt utevistelse i stora hagar och har lekt massor. De har haft fri tillgång på högkvalitativt analyserat lusernhö samt vitaminer och mineraler under foderperioden samt den ena har behövt lite extra tillskott av kraftfoder när det behövts. Foderstatsberäkning gjorts med analyerade fodermedel.. Utöver det så avmaskas de utifrån träckprovsresultat, verkas regelbundet, vaccineras etc. Så vi har verkligen försökt lägga en så god grund som möjligt.
De har dock sovit inne på box nattetid under vinterhalvåret. Här , om vädret är bra så går de ute dygnet runt from april - okt/november. Sen om det är ruskväder så kommer de givetvis in.

Den ena har nu åkt till utbildare. Hemma har de enbart vardagshanterats samt haft sadel och träns ett par gånger samt påbörjat longering i skritt. Det är allt, väldigt lite och väldigt enkelt.

De får fyra veckor vardera nu i höst hos diplomerad/utbildad unghästutbildare. Där vänjs de in ordentligt med sadel, träns lite longering och löshoppning samt kommer sittas in och ridas rakt fram. Hur och hur mkt har jag överlåtit till utbildaren. Om ngn av flickorna inte känns mogen så kommer de hem igen..

Tanken är sen att de får vila ända fram till i vår då det ska fortsätta med förberedning inför treårs.. Efter treårs, de visas om de är i fas både mentalt och fysiskt, åker de antingen o betäcks alt direkt hem på bete. Återigen beroende på fas.

Sen tas lite arbete upp igen under hösten dvs september/oktober efter en lång sommarvila.. Hur mkt det blir under hösten vet vi inte ännu men de ska återigen ha lång vintevila efter det.

Ja mkt avgörs beroende på om de är dräktiga eller ej.

så ser vår planering ut... sen kan saker ändras beroende på tillväxtperioder, tänder, skador etc eller helt vanlig mental mognad.

Än så länge går det riktigt bra och vår ena har fått befäst longering och kommandon samt är hängd på. Den andra går fortfarande på bete.
 
Senast ändrad:
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

KL

Min grabb är 2,5 nu och haflinger. Han "breddade" sig ordentligt i våras och över sommaren men jag har inte tänkt att rida in honom förrens nästa sommar. Och då blir det 90% korta rundor rakt fram i skogen.

Nu till vintern tänkte jag istället lägga energi på att köra in honom, både för att jag anser att det hör till en hästs grundutbildning men också för att det (som flera andra nämt i tråden) stärker hans kropp och bygger upp senor och ligament och så.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Har bara sett positiva effekter på när man börjar i tid med unghästar.
Det som är viktigt är bara att man kan se när växtperioderna är, så att du inte stör dom. Gärna även pausa då.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Galopphästarna börjar man med innan de är två. Men fullbloden utvecklas snabbare. Och för att hålla så måste de börja tränas tidigt. Jämför med att man bara sitter vid skolbänken hela grundskolan utan fys. Då har man knappt fys så du klarar att röra på dig när man är börjar arbetslivet. Än mindre hålla för någon idrottslig karriär. Håller med om att man kan börja tidigt. Det handlar mer om typen av träning och hur mycket, hur länge man jobbar vid varje tillfälle...
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Fast fullbloden är ju inte kända för att hålla högt upp i åldrarna. En galopphäst pensioneras väl vanligtvis runt 4-6 år?
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Vi hade coachning av unghästutbildare: Insittning hösten (2½ år)
ett par dagar i veckan. Tidig vår(treåring) fortsätta att få en "styrbar häst" Första gångerna med ledare, visa hjälper och tygeltag. uteridning med ledarhäst är mycket värdefullt.
Allt beror på hur utvecklad hästen är både mentalt och i sin tillväxt hur man går fram. Våran var sen och därför tog vi det lugnt, inget treårstest där inte.
Hon fick sommarvila och på hösten som treåring hade hon växt till sig mer för att man skulle kunna få en bättre balanserad häst, men kan säga att först i dag som femåring har hon tillräcklig styrka för de krav som ett dressyrpass kräver.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Fast fullbloden är ju inte kända för att hålla högt upp i åldrarna. En galopphäst pensioneras väl vanligtvis runt 4-6 år?

Galopphästarna har normalt sina bästa åt inom galoppen när de är 4-6 år. De börjar tävlas när de är 2 och 3 år gamla. Men de är inte lika snabba och starka som de äldre. De som inte funkar på banan av ett eller annat skäll skolas om till ridhästar. Är ju inte meningsfullt att träna en häst som inte är snabb nog eller har tillräckligt med vilja för att vinna löp. Det finns annars exempel på galopphästar som tävlats framgångsrikt tills de varit tolv år och över. De som anses starka nog när de blivit äldre provas även ibland på Steeplechase som kräver lite starkare och uthålliga hästar.

Sen får man titta lite vad man begär av en tvååring som skall gå löp. I princip inget mer än att den skall vara stadig och gå framåt. Börjar man rida in ett fullblod för sent kan det vara ett monster man tvingas rida in. De utvecklas ju både fysiskt och mentalt snabbare än andra hästar...
 
Senast ändrad:
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Fast fullbloden är ju inte kända för att hålla högt upp i åldrarna. En galopphäst pensioneras väl vanligtvis runt 4-6 år?

Vet många galoppörer som tävlat tills de är 15-16 år också. Att många pensioneras tidigt beror nog på andra saker än tidig inridning.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Och fleur: Ja, jag har kanske tittat för mycket på Secretariat, det är väl i huvudsak giganterna ( undantaget Seabiscuit ) som pensioneras när de är omkring 5 år. Men min erfarenhet är att fullbloden överlag är lite skörare än ridhästraserna. Om det beror på tidig påfrestning låter jag vara osagt. Ridhästarna peakar ju vanligtvis runt 10 år, då har de flesta galoppörer tävlat färdigt. Nu utgår jag från åldrarna på de hästar till salu som säljes för omskolning.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Om jag skulle köpa ett fullblod för ridning så hade jag hellre tagit ett som startat tidigt än sent. Forskningen pekar på att de som ridits in och startat som tvååringar också är de som visat sig hålla längre:)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Och fleur: Ja, jag har kanske tittat för mycket på Secretariat, det är väl i huvudsak giganterna ( undantaget Seabiscuit ) som pensioneras när de är omkring 5 år. Men min erfarenhet är att fullbloden överlag är lite skörare än ridhästraserna. Om det beror på tidig påfrestning låter jag vara osagt. Ridhästarna peakar ju vanligtvis runt 10 år, då har de flesta galoppörer tävlat färdigt. Nu utgår jag från åldrarna på de hästar till salu som säljes för omskolning.

Vad grundar du det uttalandet på?
Vill gärna se vilka källor du har på att det är så!
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Ja, att fullbloden är skörare, precis som jag skrev? Förstår inte din fråga? Jag kan inte länka till någon sida där de tillfällen jag fått min tes bekräftad står nedskrivna. Men kolla runt här bara, i hästköpstrådar som rör galoppörer. Man blir rådd att se över hull, hovar och träning tidigare på ett helt annat sätt än om man söker traditonella halvblod. De har, precis som andra raser, sina nackdelar.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Ja, att fullbloden är skörare, precis som jag skrev? Förstår inte din fråga? Jag kan inte länka till någon sida där de tillfällen jag fått min tes bekräftad står nedskrivna. Men kolla runt här bara, i hästköpstrådar som rör galoppörer. Man blir rådd att se över hull, hovar och träning tidigare på ett helt annat sätt än om man söker traditonella halvblod. De har, precis som andra raser, sina nackdelar.

Det jag var nyfiken på var din erfarenhet eftersom du uttalar dig så bestämt.

Du måste ju ha arbetat professionellt i många år med både galoppörer och ridhästar på tävlingsnivå som jag förstått det?
Eftersom du har erfarenhet av hur mycket oftare galoppörer går sönder än ridhästar på elitnivå!?
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Bestämt? Jag har uttryckt mig så försiktigt som möjligt för att inte trampa någon på tårna. Läs mitt inlägg en gång till. Det står ingenting om att det jag säger måste alla tycka och tro. Får man inte ha en åsikt om man inte har mångårig erfarenhet? Har inte påstått att fullblod går sönder i tid och otid, men både här och bland fullblodsägare får JAG intrycket av att de överlag har mer problem med hovar och hållbarhet. För övrigt har jag bara arbetat med hopphästar på elitnivå, och inte en enda var galoppör så ditt antagande stämmer inte.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Bestämt? Jag har uttryckt mig så försiktigt som möjligt för att inte trampa någon på tårna. Läs mitt inlägg en gång till. Det står ingenting om att det jag säger måste alla tycka och tro. Får man inte ha en åsikt om man inte har mångårig erfarenhet? Har inte påstått att fullblod går sönder i tid och otid, men både här och bland fullblodsägare får JAG intrycket av att de överlag har mer problem med hovar och hållbarhet. För övrigt har jag bara arbetat med hopphästar på elitnivå, och inte en enda var galoppör så ditt antagande stämmer inte.

Alla får ha sin åsikt! :)

Jag reagerade bara på dina tidigare inlägg. Ser inte att galoppörer på något sätt skulle vara skörare än andra raser...

Fast fullbloden är ju inte kända för att hålla högt upp i åldrarna.

Men min erfarenhet är att fullbloden överlag är lite skörare än ridhästraserna.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag reagerade bara på dina tidigare inlägg. Ser inte att galoppörer på något sätt skulle vara skörare än andra raser...

Det har jag fått lära mig att de är. Hade en dialog med galoppfolk om skillnader och de tog upp var bla muskelvärden (det fanns mer men det var inget vi kom in på).

Nej, jag har ingen vetenskaplig studie att visa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 703
Senast: sandrafors
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 281
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp