Bukefalos 28 år!

insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Nu vet jag inte vilken ras TS häst har, men jag som är van vid quarter tycker att det är helt ok att rida in som 2,5 åring. Klart att det är tidigt och självklart måste man ta hänsyn till individen. Det finns quarters som absolut inte tål att ridas före 3 års ålder och det finns tyvärr quarters som rids in vid 1 år och 9 månader (knappast i Sverige utan detta är nog mer i USA) för att hinna bli "klara" till olika årgångstävlingar. Rider man in för att jaga priser så tycker jag personligen att det är tragiskt. Verkligen. Rider man in för att hästen inte mår dåligt av det och man anpassar utbildningen till hästen så tycker jag att det är helt ok.
Man måste lyssna till sin häst. Den talar om för en vad den tål och inte.
Att rida in sent tror jag är ett minst lika litet problem. Om man, återigen, lyssnar till sin häst. Det finns de som rider in sina hästar fruktansvärt sent utan problem. Det blir kanske inga OS vinnare men kan garanterat lunka runt där hemma med barnen på ryggen. Och det är en nog så viktig uppgift för en häst. :)

Som alltid finns det lika många åsikter som det finns hästfolk. ;-) Själv tycker jag att det är mycket intressant att läsa både för och nackdelar.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Nej, självklart måste de inte det. Min erfarenhet är att det är så. Oftast rids tex 5åring in på ett par månader och rids sedan på samma sätt som en 5åring "i fas" med sin utbildning. Jag skulle inte köpa mig en färdigvuxen häst som inte är belastad. Men så vill jag att de ska hålla för ganska tuff ridning, många hästar kan gå som hobbyhästar oavsett när de reds in. Men som Luff säger, det handlar ju mycket om hur hästen är uppfödd. Hellre en oriden 4åring som gått på lösdrift i kuperad hage, flock med bra grovfoder än en 2åring som stått på box sedan födseln och ätit ej utträknad foderstat.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Var inte meningen att påstå att de är bättre om de tas sent än tidigt. hade själv inte valt att vänta så länge. tror att sunt förnuft är viktigast. varierat arbete och bra utevistelsei vettiga hagar. min är varmblodstravare, uppvuxen i flock på lösdrift.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Är hästen musklad - javisst sätt dig på den. Själv tänker jag inte sätta min rumpa på mina häst innan han fyllt tre och ett halvt, oavsett.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag satt in min förra hösten när hon var 2,5. under våren började jag "rida" lite var mycket ute i skogen för att hon skulle få framåtbjudning. Nu har hon gått på bete från maj, så räknar med att få börja om en hel del nu när hon kommer hem. Jag ser inge fel i att börja sitta in dom och vänja dom vid ryttare vid 2,5 års ålder så länge dom är mogna för det.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

TIFF: jag förstår hur du menar men jag ska inte göra något test, utan jag gör detta ändå då jag tycker hon verkar redo. däremot fick jag precis hem ett russ idag som jag ska hjälpa till å träna för uppfödarens räkning. han är 3,5 och knappt van vid träns. väldig skillnad, dock så tror jag att en häst man hanterar mkt och sakta men säkert ställer små "krav" på blir en lugnare häst som accepterar det mesta utan protest? intressant att läsa hur alla tänker :D
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

min är förövrigt fullblod med varmblod i. men kropp och hjärna är rakt igenom fullblod:) nån enstaka gång kan man få se en riktig travar-trav men som sagt, de är ett fullblod där inne;) jag tror alla här håller med om att man inte ska stressa men som nån skrev, det är stor skillnad på fullblod/varmblod och ponnies. både travare och galoppörer "ska" växa fort (och det är såklart något jag tycker är fel, att dom ska tränas hårt så tidigt) men trots att jag inte är ute efter att stressa så utvecklas ju dessa hästar väldigt fort. jag har varit noga, på råd av kunnig, sett till att inte ge för mkt och starkt foder just för att hon ska få chansen att utveckla kroppen i sin takt och inte "stressväxa" och gå sönder. men som jag skrev innan, jag är övertygad om att ju snarare man börjar hantera med små små krav så får man en mer följsam och tillgiven häst. så länge dom små kraven är på deras villkor:)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Du menar att du har en korsning fullblod/varmblodstravare?
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Nått att ta hänsyn till är tandväxlingen.
En häst bör inte ha bett i munnen under den tiden.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Man rider ju inte med tygeln då. Det räcker t o m med grimma för att sitta upp.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Precis. Det är ju bara en uppsittning, varför göra det mer komplicerat än det faktiskt är.
Jag tror att det är bra att sitta på hästen ganska tidigt. Men att man inte gör mer än att sitta på den.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Luff ja det är det, men hade jag inte träffat mamman hade jag aldrig trott hon hade varmblod i sig. Ser ut som fullblod rakt igenom. Jag varierar mellan träns och grimma. Och om hästen finner bettet obehagligt så skulle hon inte ta det frivilligt. Men som axel skrev, använder inte tygel då.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Men jag vill åt att du skriver bara varmblod - eng fullblod är varmblod, arabiska fullblod är varmblod, travare är varmblod - Totilas är varmblod.

Din häst är ett varmblod och en korsning mellan troligen engelskt fullblod (kan ju också vara arabiskt fullblod) och varmblodig travare.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

du, jag tror jag faktist vet vad min egen häst har för raser i sig. jag säger varmblod ist för att säga travare då väldigt många har fördommar mot travare. pappan är ENGELSKT fullblod och mamman är VARMBLODIG travare för att vara EXTREMT tydlig. hur kom det här att handla om raser ist för unghästträning?
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag satt in min fjording när han var 2 år och 9 månader , vilade , reds i skogen rakt fram ett år , började rida för tränare i somras när han var fyra år , och på volt , han är frisk o glad med framåtbjudning ,jag tror att det viktigaste är att inte kräva saker dom inte klarar , som att gå på volt ,Låt din häst hitta balansen ute i skogen .Lycka till!
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag kanske är gammalmodig och konservativ, men jag tycker att man ej ska ha ridning på 3 års testet, då skulle detta inte ens vara någon fundering.

I hästens bön som jag fick lära mig för många år sedan vill en häst ej bli sutten på förrän sitt fjärde levnadsår.

Men detta är min åsikt och alla hästar är olika individer. Men om ridningen togs bort från 3 års testet tror jag att fler skulle vänta och vi skulle få hästar som håller bättre i framtiden. För vad en person tycker är en färdig häst vid 2,5 års ålder tycker nästa är för tidigt. Alla kommer ha skilda åsikter om detta ämne. Det är ju dessutom ofta (nu säger jag inte att det är så i ditt fall) att pengar spelar in, ju högre betyg på 3 års testet desto mer kan man få betalt för sin häst/avkommer på hästen.

Jag kanske är lite för neg till detta pga en tjej i min närhet som skulle rida in sin 2,5 åring, hästen såg ut som ett föl med oerhört långa ben, tog även hjälp av en duktig dressyrtjej (som jag inte förstår hur hon tänkte när hon gick med på det hela). Det slutade med att hästen idag är snart 4 år och har ont i växtzonerna i bak och något problem med ryggen. Om det hör ihop med att hon satt in henne så tidigt nekar ägaren till, men hade men gett hästen lite mer tid kanske dessa problem inte uppstått.

Har själv en unghäst som är inriden som 4,5 åring pga mkt stor häst som inte var klar vare sig mentalt eller i kroppen. Nu gjorde inte jag detta val utan tidigare ägare och jag är glad att hon lät honom få den tid han behövde.

JAg tror det är dumt att börja för tidigt, men jag har inte en aning om hur din häst är och i ditt fall kanske det går alldeles ypperligt. Hur som helst lycka till och gör det som du tycker känns rätt, tvekar du ang ditt beslut så är det antagligen inte det rätta :-).

Hoppas att du inte tar detta som ett påhopp, det är inte min mening :-).

Medans jag tycker det är bra att vi har ridning med på 3-års i den nivån det är, för att folk får ett mål med sina hästar. Det blir då färre av dom där som går i hagen utan att göra något överhuvudtaget, sedan tror folk att det bara är att sätta full fart då utan att ge hästen någon ordentlig grund att bygga på.

Skulle vilja säga att det stora flertalet hästar är redo för att ridas in till 3-års, det tar vanligtvis ca 10-15 pass på ca 20min att få dom att klara ridningen till 3-års utan att ens behöva stressa med det.

Då tycker jag det är värre med 3-års hingstarna som visas fram, för dom tycker jag man får ta för hårt för att kunna visa fram dom på den nivån som krävs för att bli godkänd idag.

/Camilla
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Kanske för att raser har betydelse i fråga om utveckling, mognad och så vidare.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

ja men det säger sig ju självt att i genomsnitt så är fullblod och varmblod "redo" tidigare. som nån skrev innan, galoppörer och travare tas ju extremt tidigt och det är såklart inte ok tycker jag. sen tycker jag att du resonerar konstigt med dedär med raser.. säger man varmblod så menar man travare. jaja. min häst är iaf FULLBLOD i kropp och sinne och hon tycker det är latjo att ha matte hängandes på ryggen än så länge:)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Vi har tre unghästar hemma, en varmblodstravare och två islänningar en 1 åring och en 3 åring. 3 åringen rids lite granna men jag anser att det är förtidigt för en islandshäst men tror också det handlar om ras. Hur fort det växer är ju så olika! Min varmblodstravare 1 år har vuxit extremt fort ett tag nu fast hon bara gått på bete. Det handlar nog också mycket om mognad. Sen är tycker jag att man ska vänta tills det är 3-4 år innan man rider in .. Men det är upp till var & en! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 703
Senast: sandrafors
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 281
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp