Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

Enya

Trådstartare
Det är vad jag sysslar med just nu, förutom att jobba en massa timmar varje dag.....:crazy:

I tisdags började Eric på fritids i skolan som ligger några km härifrån. Jag var med i två timmar och lämnade honom sedan i tre timmar för att jobba, det gick jättebra och han blev fullständigt överförtjust i att åka skateboard som de får göra där. Hjälmtvång är det ju så i onsdags fick han ta med sig sin hjälm dit. Han har aldrig förut åkt skateboard så än så länge går det lugnt till! I torsdags var fritids stängt men i fredags var han där igen. Han fullkomligt älskar stället och leker bra med de andra barnen. Lekte en del med en jämnårig, blyg flicka i tisdags vet jag och vad jag har förstått så lekte de även i onsdags! Varje dag har han nu tjatat om att få ta med sig sin cykel till fritids och kört med allehanda övertalningsmetoder; vad sägs om " Snälla mamma, jag lovar att lyda dig hela kvällen sedan!" :rofl: Det låter så roligt när han kör med de meningarna " snäääällllllaaaa mamma":love:

Och han är URGULLIG, han säger knappt hej då när man går ( är iofs inte ett gulligt beteende dock...) och fy farao om man rufsar hans hår eller kramar honom eller håller handen eller liknande, då rodnar han och säger " mamma sluuuuta":D

Nu på onsdag börjar han i förskoleklass på samma ställe som fritids är. Han ska dock åka buss dit. Vi ska cykla 2,5 km till hållplatsen och vara där så att han kan ta kvart över 7 bussen. Han är nervös för det- och det är jag med! Kommer han att fatta vart han ska gå av? Tänk om han missar hållplatsen?:eek:

Elin och Isaac började inskolningen hos en ny dagmamma i onsdags. Vi cyklade dit och var där i en och en halv timme. Gick hur bra som helst! De sa hej typ och lekte sedan med sakerna och barnen som var där. De andra barnen som kommer att vara där är dagmammans egna två tvillingpojkar på 2 snart, en pojke på 5 år och så en flicka på 2 år. Förutom då Elin som snart är 2 och Isaac som om bara några veckor blir 5 år. I torsdags var det en sån där ledig dag och vi cyklade dit i fredags igen. Då lämnade jag dem och jag och Eric cyklade till skogen och letade djur. Det hade gått jättebra, inga som helst problem. Hon sa till och med att det är den lättaste inskolningen hon haft :angel: Dagmamman bor 2,1 km från oss så vi cyklar dit också.

Det är så skönt att kunna ta sig till både bussen och dagmamman utan att behöva ha någon som kör! Så befriande!!! Hoppas på mindre bensinkostnader nu också.....:angel:

Visst är det väl fler barn här som håller på att skolas in både här och där? Hur går det för dem?:bump:
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

Jag tänkte själv precis starta en tråd om inskolningar :D

Vi skolar in både Elis (dryga två år) och Alvin (dryga ett år) på samma ur och skurdagis. Har varit där varje dag den här veckan, och ska dit hela nästa vecka, och veckan därefter.

Minstingen är helt salig över att få någon som bryr sig helhjärtat om honom, det hinner jag ju sällan här hemma. Han promenerar och leker och sover och är bara glad.

Elis blir lite ledsen när vi går, vi har bara testat det en gång hittills. Men vi har två veckor till på oss, innan vi jag börjar jobba.
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

Visst är det väl fler barn här som håller på att skolas in både här och där? Hur går det för dem?:bump:

Är ett tag kvar tills det är dags för Rasmus, hans plats är inte klar än men det lutar åt att han kommer få sin farmor som förskolelärare!
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

Vi börjar imorgon! Känns nervöst tycker jag. Börjar med hembesök och sen är det en timme om dagen resten av veckan. Maken har hand om inskolningen eftersom det är han som är hemma.
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

Tack för era svar!!!

Bananen, varför har ni tre veckors inskolning? Här är det bara 2 som blev neddragen till 1,5 först och som nu efter två besök som gick super har dragits ner ännu mer.

pmm, när är det dags för Rasmus med inskolning?

snovind, hembesök? och en timme om dagen sedan, brukar det vara så?

Hoppas att det går bra för er alla! :bump:
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

Vi fick en vecka först, men när vi ringde och bekräftade inskolningsdatumet så sa hon att det skulle vara väldigt få barn veckorna innan, om vi ville börja tidigare. Och eftersom vi har två barn samtidigt tyckte vi att det kunde vara bra att ta det vi erbjöds. Det skadar ju inte med längre inskolning. Men det är ett privat dagis också, lite annolunda kanske. Jag har inget att jämföra med. Jag tycker bara att det är så skönt att ha lång tid på sig, att inte behöva stressa för att kunna lämna dom efter en vecka.
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

pmm, när är det dags för Rasmus med inskolning?

Inte först den 3 november, men med tanke på hur fort tiden gått hittills så dröjer de inte länge innan de är dags.
Som de verkar nu efter planering på förskolan så hamnar hans farmor med stora barnen som hon hade innan (de har gjort om alla avdelningar så hon börjar på en "ny" förskola men i samma lokal) och han kommer hamna hos en av våra kompisars mamma istället.
Dagmamma blir det nog inte, hon vart dålig på semestern nu och de misstänker att hon fick en stroke och ska in på fler undersökningar nu.
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

Hembesök tror jag är väldigt ovanligt. Det med en timme om dagen har jag ingen aning om hur det brukar vara! Det är ett privat dagis vilket säkert gör det lite annorlunda.

Men det var givande att förskolläraren kom hit idag. Hon satt och lekte en halvtimme med sonen, de vill se hur det är i hemmiljö. Säkert "kolla" lite med, barnen kan ju inte berätta själva ännu (han är 1 år och 4 mån).
 
Sv: Inskolning hos dagmamma, på fritids samt förskoleklass!

har precis skolat in min dotter på ett nytt dagis, har gått hur bra som helst, hon är ju van vid dagismiljön sen tidigare.
det är ett litet dagis med bara åtta barn och tre deltidsanställda fröknar.
inskolningen skulle egentligen hållt på två veckor men efter första veckan tyckte dom att allt gick så bra så hon har fått en vecka med långa dagar redan.
det är så skönt att allt har gått så bra och smidigt, hon behöver verkligen få vara på dagis då vi precis flyttat och inte känner någon och hon är så väldigt social av sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 373
Senast: kryddelydd
·
Småbarn Sonen har gått på en jättetrevlig dagis i 3 terminer. Jag trivs med att ha honom där och länner mej trygg. Sonen har det bra där och...
Svar
9
· Visningar
1 924
Senast: Diana
·
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
2 928
Senast: Enya
·
Småbarn Nu är jag faktiskt jätteledsen, sitter här och gråter för mig själv. I dag pratade personalen om att de upplever att det är något som...
2
Svar
39
· Visningar
3 260
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp