Gå från skolbussen själv?

Sv: Gå från skolbussen själv?

Jag har fudnerat på det där med främmande personer. JAg har berättat att de måste vara rädda om sig och inte får sätta sig i en bil med någon de inte känner osv.

Men i går åkte de en bit med en av grannarna. Vi vet ju vem personen är. Men tänk om? Vad vet vi om hans liv egentligen? Man kan ju inte låsa in sina barn och klart de borde kunna få slkjuts av en av grannarna här. Men?

Jag har satt gränsen runt "okända", men de har ju inte förr pratat med grannen även om vi ser honom titt som tätt i en bil eller traktor och hans fru är kantor i kyrkan här (med andra ord spelar hon på avslutningarna och sånt där skolan är).

Hur ska jag lägga fram det här med pedofiler och så för barnen? Vi har pratat om Engla, som rövades bort en bit från sitt hem och sedan blev dödad. De är införstådda i att det finns människor som inte är snälla och att man inte ska gå in i en okänd bil. Men de satte ju sig trots allt i grannens bil:crazy:

Nu säger jag inte att just HAN är pedofil eller ont, tvärtom så tror jagi nte alls att någon här i närheten är det.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Jag tycker att det är jätteviktigt att prata med barnen om hur det är ok att bli berörd och vart det är ok att bli berörd. Rent statistiskt sett är det helt onödigt att säga till barnen att akta sig för främlingar och okända, för det är faktiskt så att de flesta övergrepp som sker mot barn är det en för barnen känd person som är förövaren.

Så istället för att låta barnen tro att alla främlingar är hemska människor så bör man lära barnen vad som är ok och inte. Och att om någon tar på dem på ett sätt som inte är ok så ska man säga till någon annan vuxen så fort det händer, även om förövaren hotar och tvingar barnen att lova att vara tysta och bevara hemligheten.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Det är svårt det där med främlingar för onda kan ju vem som helst vara. Jag försökte lära mina barn att känna efter själva, om det inte kändes bra så var det inte bra. Jag förklarade också för dem att hemligheter som inte känns bra ska man genast berätta och hemligheter som någon hade hotat dem om de berättade skulle de absolut berätta genast. Jag sa till dem att en hemlighet ska vara något roligt, allt annat ska man berätta för att då kan jag skydda dem.
Min dotter som är 18 nu mindes det fortfarande som att det var ganska skönt att få berätta sådant som inte kändes bra även om det redan då var småsaker egentligen.

Däremot tycker jag att du ska skicka in en överklagan till kommunen, om reglerna är 2 km så är det vad som ska följas. Dina barn ska inte behöva gå så långt om ingen annan behöver det.
Jag tycker att det är för långt att behöva gå när man är tvungen, det är skillnad om man går så långt när man har jobb och har ett val.

Tänk sedan när de kommer upp i åren och har mer läxor, ska de då behöva lägga så lång tid på att gå istället för på skolarbetet? Nej det hade jag faktiskt inte utsatt mina barn för. Röra sig kan man göra ändå utan att vara tvingad. Min dotter har 2,5 km till bussen och jag skulle inte komma på tanken att säga till henne att hon skulle gå. Visserligen totalt livsfarlig väg att gå men ändå, aldrig, den tiden kan hon lägga på skolan istället.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Men två km enkel väg är väl inget problem avståndsmässigt, snarast bra vardagsmotion?
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Jag tycker inte heller att 2 km är något att tala om. Det går mina 5-åringar utan problem (dock inte själva:)). Och cyklar man går det på en grisblink!
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

kl

Är det någon skillnad mot då när ni här i tråden gick på samma sätt när ni var unga, och hur det ser ut i dag? Jag har förstått att det var vanligt förr att barnen faktiskt rörde sig mycket friare förr än vad de gör i dag? Vad beror det på? Var man inte rädd om barnen förr, är man för rädd om barnen i dag?

Jag tycker att den största skillnaden är ökningen av trafik och hastigheter på vägarna, min man är ju uppvuxen i samma hus där vi bor, han cyklade på "stora vägen" så fort han lärde sig cykla, idag cyklar inte ens jag där eftersom det är mycket tungtrafik som blir utträngd på banketten av fartdårar som måste komma fram 5 min tidigare... På andra sidan stora vägen har vi en underbar skog för barn att leka i, men jag törs inte släppa dem själva över vägen än.
Åt andra hållet har vi grusväg som det ibland kommer en del som har en tegelsten på gasen men oftast lättare de numera på gasen i och med att det bor barn i tre hus efter vägen och det är flera som rör sig efter vägen, så där får äldsta som är 8 år cykla själv, 5 åringen cyklar själv med någon av oss gående efter för att hålla lite koll, speciellt bakifrån eftersom han har svårare att upptäcka bilar som kommer bakifrån.

Vi har ju fördelen av att skolbussen stannar på våran parkering så vi har aldrig behövt fundera på om hon ska gå eller inte, några gånger har hon gått från stora vägen och in men det har oxå kännts helt tryggt eftersom hon som kör bussen har stått still och väntat tills hon har kommit in på våran gård.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Tack för era svar, de har fått mig att lugna ner mina känslor för det här :)

I dag mötte jag barnen vid bussen. Vi gick vid 11 drygt och under den sträckan var det så här

0 grusvägen
1 70vägen
2 bostadsområdet

och när pojkarna också var med, hem, så var det så här

1 bostadsområdet
0 70vägen
0 grusvägen.

Bilar alltså :D Detta var mellan kl 11 och kl12 i dag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Eurydome
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 106
Senast: Mineur
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 978
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp