Gå från skolbussen själv?

Enya

Trådstartare
Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på fritids, andra dagar åker de inte alls utan lämnas och hämtas på fritids och vissa dagar åker de skolbuss helt, som i dag.

Varje gång de åker på morgonen så går jag och Elin med dem och sedan gå vi hem igen. Ibland går de själv hem. Brukar vara när något inträffar eller ska inträffa just vid den tiden. Har hänt 2 gånger denna terminen. En gång för att jag fick besök och inte ens visste NÄR bussen skulle vara framme ( den skulle köra runt i hela området och så brukar det inte vara så någon ankomsttid fanns inte:S) och i dag då jag hellre fixade inför ena sonens födelsedag i dag än gick och hämtade dem. Det är alltså inget som händer varje gång. I måndags gick de själv också, men då missbedömde jag bussens ankomsttid då jag trodde den var inne senare än den i själva verket var så de gick ett håll och jag andra och så stod jag och väntade i 20 min på bussen... och de gick hem. De var hemma när jag och Elin kom hem igen.

Jag har frågat runt lite om hur jag ska göra. Är det ok att de går, är det inte ok. Överlag säger folk att det är ok, vissa vet inte och någon tycker inte att det är ok. I dag ska en mamma till ett barn påtalat för mina söner och busschaffören att det inte är ok att de går hem, för hon är orolig pga vägen med bilar och så.

Vägen består av 1 km grusväg där det i 95% inte kommer någon bil och OM det kommer så rör det sig om 1 bil bara.
1 km är en liten 70 väg, där det sällan kommer bil. På morgonen kommer det oftast bara runt 1 bil och då är det ändå "rusningstrafiken" vi går i så att säga. När de kommer med bussen kommer det lika ofta 0 bilar som 3 bilar på den sträckan. I morse mötte vi två bilar allt som allt (5 km för mig och Elin då).
Resten av sträckan är ett villaområde där det är max 30km/h och farthinder lite överallt. Bor en massa barnfamiljer, är en massa småvägar så själva området inbjuder inte ens till att köra fort. Det GÅR helt enkelt inte för en normalfuntad vuxen att köra rally där. Och där bor normalfuntade vuxna av vad jag har märkt på bilkörningen där.

Vägen jag tog när vi gick om varandra får de inte gå på, det är det hållet med större väg, mer trafik. Jag valde den för att ha koll på när bussen kom, men de gick av där de brukar och gick genom bostadsområdet, som de ju ska.

Jag vet inte hur jag ställer mig till att de ska gå hem. Samtidigt som jag ser det som självklart att två pojkar på 8,5 och 7 år med traffikvett, för det har de ju, kan gå hem själv ibland så tycker jag nog att de är för små. Å andra sidan har jag ibland fått kritik som rör att jag måste släppa mina barn mer, de är inte så små som jag tror.

Det kanske bara är att gå med dem, men ibland blir det dumt med tiden. Sedan blir det mycket för oss andra att gå också. Mycket tid läggs på att gå med sönerna och sedan gå till regionsbussen för att ta oss till jobbet. Blir liksom 12 km för mig och Elin de här dagarna.

I övrigt får de inte vara utanför gården och leka utan uppsyn. De får inte cykla på grusvägen utan att jag är med, de får inte gå till den lilla skogen här bredvid för att leka utan att jag är medosv. Så de är ju inte släppta vind för våg.

Jag vet inte?
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Vad jag vet har jag alltid gått till skolan själv (inte i förskolan kanske) och det var ca 2 km. När mina bröder har börjat skolan (2 resp. 6 år yngre) så har mamma följt oss till skolan ett tag. Det enda som "hände" var att jag blev sen hem eller till skolan några enstaka gånger för att jag hittat något otroligt spännande att leka med. Jag hade dock nästan uteslutande gångväg till skolan.

Jag har ju ingen aning om vad som är brukligt men varför skulle de inte kunna gå hem själva?
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Det beror väl på hur barnen är (trafikvettiga eller skenar obetänksamt ut på gatan) och hur orolig man är som förälder. Jag gick hem från lekis 1 1/2 km varje dag, då var jag sex. Och det gick bra. När jag började skolan gick jag hem och tillbaka varje dag själv, det var iofs lite närmare, men ändå.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Hon tänkte nog på det här med bilar.

Jag känner mig delad i den här frågan, som sagt.
När jag var liten så gick jag mycket. Överlag har jag gått jättemycket! När jag var 11 flyttade vi från en by till en annan och jag släpptes fri ganska rejält- vilket jag tror var väldigt vanligt på den tiden. Jag cyklade omkring i byn hur som helst och där är ju betydligt mer trafik än vad det är här. Tåget finns dessutom där.

Bara för att man kunde det då betyder ju inte det att den situationen går att överföra på den här, men någonstans inom mig känns det som att riskerna för mina barn är ganska små.

Samtidigt vet jag några som tycker att jag borde lätta lite på deras regler- låta mina barn få röra sig mer utanför utan att jag är och följer dem överallt osv. Men det är första gången jag har en son på 8,5 år liksom, vad vet jag om vad som är brukligt för 8,5 åringar?

Vad vet jag?
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

De skenar inte ut på gatan tex. Vi har rört oss mycket i trafiken, båda på landet här där vi bort men även i städer, så som bland annat Malmö. Jag har fått beröm för hur duktiga de är i trafiken, redan när de var yngre.

Jag har vissa regler, som jag själv har sett att de följer, inte bara när de går med mig utan när jag sett de komma gående och de inte sett mig, när jag och mamma skulle hämta dem vid bussen men blev försenade osv, de går ordentligt.

De ska stanna och stå stilla när det kommer bil. De får bara springa i bostadsområdet och på grusvägen, aldrig någonsin på den andra vägen. De ska gå på rätt sida, de ska gå direkt hem i stort sett. De får inte störa andra människor, så som att glo i brevlådor ( eller rota:eek:) eller förstöra för andra människor, sånna självklara saker! Och de sköter sig.

Ett tillägg är att vi inte är helt obekanta för områdets människor, de ser att vi går en massa hit och dit.

Men jag ÄR orolig, det kan jag inte bortse ifrån. Tittar på klockan, glömmer inte tiden för en minut. Är man inte det alltid, är det inte för ena saken är det för andra?
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Jag tycker att två normalfuntade barn på 7 och 8,5 år ska klara av att gå hem en kortare sträcka från bussen på en lugnt trafikerad väg. Ser inte vad problemet skulle vara faktiskt.

Jag gick själv till skolan i den åldern. Både till och från skolan.

Jag tycker dessutom att de ska få börja cykla på grusvägen utan att du är med. Du bor ju precis bredvid. Det är bara bra för dem att vara ute och röra på sig utan att ha någon som vaktar dem. Det är ju en utvecklingsgrej också. De blir hämmade om de inte får göra någonting utan vuxen som ska stå och vakta hela tiden. Jag hade dessutom släppt iväg dem till skogen själv i den åldern. Du bor ju alldeles bredvid.

Det kanske går att skaffa walkie-talkies eller liknande så att du kan ropa på dem och de kan ropa på dig ifall det skulle behövas?
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Jag cyklade hem i den åldern. Lugnt bostadsområde, sedan gå över en ganska trafikerad väg, sedan cykelväg resten av vägen.
Jag håller nog med Ramona också om att de ska kunna vistas i skogen bredvid utan att du är med.
De har ju också varandra om något skulle hända kan den andre både hjälpa samt springa efter hjälp (det är något jag själv tycker är skönt med mina 5-åringar när de är ute på tomten medan jag ammar el. dyl).
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

att de är två gör ju saken mycket lättare, då har de ju varandra.

om du är hemma när de kommer hem skulle jag inte tveka.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

I den åldern åkte jag buss till skolan själv. I alla fall när jag var som den äldre av de två.
Alltså gick till bussen (vanlig linjebuss), åkte och gick från busshållplatsen till skolan. Samma sak hem.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Nog tror jag dina killar fixar att gå!
Men hur blir det till vintern? Finns gatlysen?
Min son gick till skolan 1.2km när han gick i ettan, men när det blev mörkt på morgonen följde jag med honom så långt som det var långt mellan gatlyserna. Närmare byn var det mer upplyst, och då vände jag och gick hem igen.
Detta var inte för att sonen var mörkrädd eller så, utan för att en liten kille, syns dåligt i mörker. (trots att han hade reflexer i massor!)

* Jenny *
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Jag tycker att två normalfuntade barn på 7 och 8,5 år ska klara av att gå hem en kortare sträcka från bussen på en lugnt trafikerad väg. Ser inte vad problemet skulle vara faktiskt.

Jag gick själv till skolan i den åldern. Både till och från skolan.

Jag tycker dessutom att de ska få börja cykla på grusvägen utan att du är med. Du bor ju precis bredvid. Det är bara bra för dem att vara ute och röra på sig utan att ha någon som vaktar dem. Det är ju en utvecklingsgrej också. De blir hämmade om de inte får göra någonting utan vuxen som ska stå och vakta hela tiden. Jag hade dessutom släppt iväg dem till skogen själv i den åldern. Du bor ju alldeles bredvid.

Det kanske går att skaffa walkie-talkies eller liknande så att du kan ropa på dem och de kan ropa på dig ifall det skulle behövas?

Det enda jag skulle vara bekymrad för är 70vägen om det inte finns trottoar eller liknade.

Annars håller jag med ramona, det är självklart att de kan gå på grusvägen och leka i skogen! De ska liksom trilla ned från kojor eller trampa ned i surhål eller bli helt genomfrusna på vintern. Det är bara nyttigt.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Börja gå halva vägen?

Det vet jag att min mamma (eller någon av kompisarnas mamma) gjorde. Sen gick vi 3 kompisar själva till skolan. Det var if bara en gångbana men vägen hem kunde bli lång för det fanns ju skog bredvid :angel: Och hem gick vi hela vägen själva.

Började redan i lekis. Sen på mellanstadiet fick vi börja cykla.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Min bror var sju år när han cyklade hem från skolan själv (eller tillsammans med mig, som var nio), 2 km på en rätt trafikerad väg. Men mamma litade på att han var lugn och sansad också, min andra bror fick vänta på fritids och sen gå hem med mig tills han var tio, han var alldeles för uppstirrad för att släppas ut ensam i trafiken. Det beror väl mycket på hur trafikerad vägen är och hur barnen är som personer.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Här får de skolskjuts om det är mer än 2 km. Men ofta handlar det då om betydligt mer trafikerade vägar.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Börja gå halva vägen?

Det vet jag att min mamma (eller någon av kompisarnas mamma) gjorde. Sen gick vi 3 kompisar själva till skolan. Det var if bara en gångbana men vägen hem kunde bli lång för det fanns ju skog bredvid :angel: Och hem gick vi hela vägen själva.

Började redan i lekis. Sen på mellanstadiet fick vi börja cykla.

Mina barn KAN gå hem själv. De har inget emot det. De går ordentligt och följer reglerna.

Problemet är ju att jagi nte vet om det är RÄTT av mig att släppa dem så. Enligt den här mamman gör jag fel.

Kan tänka mig att hon tycker att det är oansvarigt att jag låter mina barn gå hem.

Mina fråga är det det?
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Nej, inga lyktor.

MEN, det är ju inte meningen att de ska gå till bussen, har de aldrig gjort utan mig. Däremot har de fått gå hem några gånger och då är det ljust. :)
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Det enda jag skulle vara bekymrad för är 70vägen om det inte finns trottoar eller liknade.

Annars håller jag med ramona, det är självklart att de kan gå på grusvägen och leka i skogen! De ska liksom trilla ned från kojor eller trampa ned i surhål eller bli helt genomfrusna på vintern. Det är bara nyttigt.

Jag bor på landet ;)
Inga trottoarer då.:p

Klart de får vara i skogen, men inte ensamma. Tycker ni verkligen att de ska vara där utan vuxen?:confused:

De trillar ner från träd och sånna saker:rofl:, senast i går slets Isaacs tröja sönder av att han fastnade på en gren:o
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Här får de skolskjuts om det är mer än 2 km. Men ofta handlar det då om betydligt mer trafikerade vägar.

Enligt kommunen får man vad det nu är om man bor längre bort än 2km från busshållplatsen. Tydligen gäller inte det oss.....:crazy:


Vi går vilket väder det än är eftersom det ju är så vi har det här, men vi kommer vara rejält påpälsade och fulla med reflexer till vintern. De har fått reflexvästar av skolan, som de har på sig när vi går. Dock inte ännu förstås då det inte varit mörkt. Dags att rota fram dem snart dock.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

kl

Är det någon skillnad mot då när ni här i tråden gick på samma sätt när ni var unga, och hur det ser ut i dag? Jag har förstått att det var vanligt förr att barnen faktiskt rörde sig mycket friare förr än vad de gör i dag? Vad beror det på? Var man inte rädd om barnen förr, är man för rädd om barnen i dag?

Det positiva är ju att mina barn och jag får motion och eftersom jag är en tjockis och jag inte vill att mina barn ska få platta rövar så tycker jag att det är positivt att gå en massa :angel:

Tack för alla era svar!! Det har hjälpt!:bow: Jag känner mig inte lika hemsk nu som när jag fick veta vad mamman sagt!

Det är svårt att vara förälder. Jag har inte fått någon träning innan ju.
 
Sv: Gå från skolbussen själv?

Jag bor på landet ;)
Inga trottoarer då.:p

Klart de får vara i skogen, men inte ensamma. Tycker ni verkligen att de ska vara där utan vuxen?:confused:

De trillar ner från träd och sånna saker:rofl:, senast i går slets Isaacs tröja sönder av att han fastnade på en gren:o

Jag har svårt att se att det skulle vara oansvarigt att de gick hem själva när de sköter sig så pass bra som du berättat.

Och i skogen bredvid huset tycker jag att de borde kunna vara själva, trillar en av dem ner och slår sig kan den andre larma på hjälp. Inget säger ju att du skulle hinna fånga densom ramlade hursomhelst. Och några misstag måste de få göra för att lära sig (antagligen blir de lite mer försiktiga då inte trygga mamma är med!)

Däremot är det viktigt att pränta in hur de ska agera vid möte av främlingar som vill ge dem godis eller visa den söta kattungen i sin bil....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Eurydome
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 109
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Trassel12
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp