Instagram för dummies (hiss eller diss?)

Jag gillar att följa andra på instagram men lägger nästan aldrig upp något själv. Har fått lite prestationsångest att ha en bra instagram med snygga bilder och fyndiga captions.

Jag följer kompisar, kollegor, bekanta, en del hästmänniskor och feministiska konton. Följde tidigare många fitnessmänniskor men har slutat med det pga det ger mig ångest.
 
Jag har lite lessnat på att det på Facebook känns som att jag måste hitta på nåt så himla SPECIELLT varje gång jag vill lägga upp en bild och tänker mig att Instagram är bättre för en spontan bild nån gång ibland. Har jag fattat rätt då?

Ja det tycker jag du har! Och angående random folk så får jag bara upp folk jag följer i mitt flöde och ibland nån reklam. Sen kan man ju välja att kolla på bilder som ligger nära sånt man själv följer eller olika hashtags man är intresserad av. Typ "sticklingar" eller "fitness" eller vad det nu må vara. Följer inte hashtags själv så är inte så insatt. :p
 
Jag har inte instagram men har länge funderat på att skaffa det. Vad använder ni det till? Är det värt att ha det? Ska man ha sitt eget namn som namn eller ska man hitta på nåt? Hur hittar man folk att följa? Är det bara en massa plutande selfies överallt eller finns det vettiga konton att följa?

Jag har lite lessnat på att det på Facebook känns som att jag måste hitta på nåt så himla SPECIELLT varje gång jag vill lägga upp en bild och tänker mig att Instagram är bättre för en spontan bild nån gång ibland. Har jag fattat rätt då?

Info PLZ
Behöver inte ens fundera vilket jag föredrar. Instagram gillar jag faktiskt.
Kan vara ganska personlig och bara följa de jag verkligen vill följa.
Har ett påhittat namn men många verkar ändå ha hittat mig.

Följer en rad politiker (bla Donald Trump :grin:) några trädgårdskonton och några rena humorkonton. Gillar formatet! Finns några riktigt roliga konton så har man lite tid över och behöver muntras upp är de perfekta!

Följer även mina närmaste vänner och några hästmänniskor.

Själv lägger jag inte ut jättemycket men en blandning av verksamheten, mina ”projekt” och rena nonsensinläggen.
 
Jag föredrar instagram före fb. Jag har mitt namn, men förvrängt lite så det inte är solklart vem jag är på mitt personliga. Jag gillar att man styr flödet mer än på fb, jag avföljer alla som lägger upp sånt som inte intresserar mig - vän eller inte och slipper alla ”x gillar denna bild” i flödet. Gillar bilder, det räcker ofta med en bild och kort text och ofta kan jag hitta motivation till olika grejer i mitt liv. Mitt konto är privat.

Sen har jag ett för jobbgrejer eftersom jag har ett kreativt yrke som är öppen profil och som jag kan lämna ut till framtida arbetsgivare.

Och så instagrammar jag ibland för min arbetsplats, men då är det mest i reklamsyfte för nya produkter.
 
Jag gillar Instagram av den enkla anledningen att mitt feed där är typ 95% material som jag faktiskt uppskattar, medan mitt Facebook-feed är typ 95% skräp som jag inte kunde bry mig mindre om. Det har antagligen med den minskade Facebook-aktiviteten att göra också; typ ingen av mina vänner lägger upp något på FB längre medan många av dem är aktiva på Instagram.

Själv lägger jag upp saker främst på Instagram (i genomsnitt en bild i veckan, eller nått), men ibland delar jag det till FB också mest för att mamma bara har FB och jag vet att hon tycker det är roligt att se vad jag har för mig :D
 
Jag föredrar också Instagram före FB, det känns rimligare att lägga upp bilder på Svansson och katten nästan varje dag på Instagram (eftersom folk faktiskt får skylla sig själva om dom följer mig där :angel: ) medans det tar emot mycket mer på FB när en är vän med typ arbetskompisar osv.

Älskar dessutom att det går att följa folk på Instagram utan att det är så allvarligt och att det är enklare att avfölja när en tröttnar :)
 
Vad roligt med den här tråden! Nu vet jag äntligen lite mer om Instagram. Jag tycker FB är så styrt och tråkigt, allt ska in i samma mall. Här finns ju ett alternativ, det har jag inte fattat innan :)
Ja, jag känner lite samma sak :). Kul att tråden var till nytta för dig också!
 
Jag har både instagram och facebook. Läser lika mkt på båda men är mer aktiv (lägga upp bilder, gilla osv) på instagram. Som flera andra sagt så känns instagram mer informellt och spontant. Jag gillar också skillnaden på ”följer” och att ”bli vän”. På fb vill jag ju inte bli vän med folk jag inte känner men på instagram känns det helt naturligt att följa okända eller halvbekanta.

Jag följer vänner, ridsportsfolk, skådespelare som lägger ut roliga grejer, politiska konton osv.
 
Jag har två (eller ja, tre men det tredje är väldigt inaktivt i nuläget) konton varav ett är mitt "privata" och ett är mitt hundkonto.
Från hundkontot följer jag massa andra hundmänniskor och har fått kontakt med en hel del gulligt folk, plus att jag kan lägga ut bilder på min gölliga hund var och varannan dag :love:
 
Gått över mer och mer till Instagram, lägger nästan aldrig upp bilder på FB längre, där skriver jag mer och följer grupper.

Jag fotar rätt mkt, har en rejäl mix av fina semesterbilder och riktiga ögonblicksbilder från vardagen!

Gillar också att man kan söka på tex #berlin och få upp men massa inspirerande bilder. Man kan ju även söka på platser via karta och få upp bilder just därifrån :D älskart!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 384
Senast: Disen
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 749
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp